For Distribution to CPs

EMBARGOED: 00.01 Hrs 30 NOVEMBER 2008
PCC upholds Paul Burrell’s complaint against News of the World

The Press Complaints Commission has upheld a complaint from former royal butler, Paul Burrell,
against the News of the World, after it published a story claiming he had boasted of having had sex
with Princess Diana. In fact, Mr Burrell strongly disputed the claim but his denial was not included in
the story (indeed, he was not contacted beforehand) nor published promptly and prominently in a
subsequent edition.

In this important ruling, the Commission makes clear that, while there has “never been an absolute
requirement for newspapers to contact those who are about to feature in articles”, a failure to
include all relevant points of view (either in the initial story or, on occasion, as soon as possible
afterwards) may lead to readers being misled.

The News of the World had reported a claim by Ron Cosgrove, the complainant’s brother-in-law,
that Mr Burrell once revealed he had had sex with Princess Diana. The complainant strongly disputed
the central allegation in the article and said the sole basis for it was Mr Cosgrove’s claim that the
complainant confided the secret to him in a pub in 1993. Mr Burrell denied that such a conversation
had occurred. He accepted that the PCC was not the appropriate body to determine whether or not
the conversation had taken place, or whether the allegation was true, and restricted his complaint to
two issues:

« whether or not the newspaper had taken care not to publish inaccurate information, by
investigating the claims properly, including putting them to the complainant for his comment before
publication;

« whether or not readers would have been misled by the lack of Mr Burrell’s denial.

The newspaper said it had credible evidence from three sources for publishing the story and argued
that it was not necessary to have included the complainant’s denial because he was a 'notorious
liar'. It was also concerned that, if it had approached the complainant prior to publication, he might
have obtained an injunction to stop the story. It was willing to append the complainant’s denial to its
online article as a means of resolving the complaint.

As the complainant himself had recognised, it was not within the Commission's remit to decide
whether the entire story was inaccurate. Its principal task, therefore, was to consider whether the
newspaper had taken care not to publish misleading information in the way it had presented the
story. This boiled down to an assessment as to whether readers would have been misled by the
omission of Mr Burrell's position on the matter

The Commission has never said that it is obligatory for newspapers to contact the subject of stories
before publication. However, on this occasion, there were several reasons why the Commission
considered that Mr Burrell’s denial of the allegations should have been made clear in the article:
“The claims about him were significant and substantial, and published with great prominence. The
information came from the recollection of a fifteen-year-old conversation, and was not corroborated
on the record by anyone outside Mr Cosgrove’s immediate family... It was clear to the Commission in
these circumstances that there was a strong likelihood that the omission of any denial from Mr
Burrell may have misled readers into believing that he accepted Mr Cosgrove’s allegations.”

Another way of dealing with the problem would have been to offer Mr Burrell a prompt and
proportionate right of reply immediately following publication. In the Commission’s view “the offer
to include the denial on the website, made at the end of the PCC investigation, was neither prompt
nor proportionate”.

146

MOD100034944



For Distribution to CPs

The full adjudication can be found at www.pcc.org.uk (and is set to be published by the News of the
World in a forthcoming edition).

ENDS

For further information please contact Stephen Abell on 020 7831 0022 or 07980 264 359.

30 November 2008

147

MOD100034945


http://www.pcc.org.uk

