For Distribution to CPs

Press Complaints Commission _ ey’ [ & f‘q 5} Chairman
. . ’ . ! 1 Csi Christopher Meyer

R

From the Director

10 February 2006

The Clerk to the Economic Affairs Committee
House of Lords :

London
SW1A OPW

}}/@\J B VN PN WU S NTRVE S ;
Government policy on the management of risk '

Thank you for the invitation to contribute to the Committee’s inquiry.

b £3 ofthe & issi n

Matti Alderson

Roger Alton

Professor The Lord Chan
Edmund Curran

Paul Dacre

Jane Ennis

Mary Francis 8t
Vivien Hepworth

Peter Hill

Paul Horrocks

Adam Phillips

Eve Salomon

‘Dianne Thompson cBe
Derek Tucker

The Right Rev. John Waine Kcvo
Rear Admiral Nick Wilkinson ¢B

Director
Tim Toulmin

I thought it might help if I first made a few general points about the PCC — which will not
of course be news to your Chairman!

The PCC administers the editors’ Code of Practice — the set of rules for newspaper and
magazine journalists, which covers areas such as accuracy and privacy in reporting, and
the behaviour of journalists in researching stories. I am enclosing a copy of the Code,
Clause 1 of which is relevant to the reporting of risk. The PCC takes complaints under
the Code from people who are affected by a particular story, and is chiefly a conciliation
service which negotiates mutually acceptable resolutions to legitimate complaints. These
might be corrections, apologies, follow up articles or letters for publication, or private
undertakings about future conduct. In 2005 we resolved a record 348 cases, summaries
of which can be found on our website (www.pcc.org.uk).

The Commission also publishes rulings on certain cases which, if critical of an editor,
must be published in his or her publication prominently and in full. This is a powerful
sanction which focuses the minds of editors on making offers to remedy complaints
where there might be a breach of the Code.

There are seven editors and ten lay people on the Commission (including the Chairman),
and there are no journalists on the Commission’s full time staff. This high degree of
independence " from the regulated industry is unusual in press self-regulatory
organisations. ' ,

1 Salisbury Square London EC4Y 8JB Telephone 020 7353 1248 Facsimile 020 7353 8355
Textphone for deaf or hard of hearing: 020 7583 2264

e.mail: complaints@pcc.org.uk website: www.pcc.org.uk

MOD100042452


http://www.pcc.org.ukl
mailto:complaints@pcc.org.uk
http://www.pcc.org.uk

For Distribution to CPs

Press Complaints Commission

Turning to the subject of hqw the print media cover risk-related topics, your inquiry has
already touched on some of the difficulties of establishing specific rules for this area
beyond the general rules on accuracy which are applicable to all stories. These include
the swift nature of the business of journalism, the fact that individual journalists, sub-
editors and editors will not always, or often, be experts in the particular field that is being
written about, and the role of the originators of the information in possibly exaggerating
scientific findings in. order to achieve greater publicity. This latter point is particularly
important to bear in mind. The relevant rules on accuracy state that “the press must take
care not to publish inaccurate, misleading or distorted information”. Note that there is no
general duty to ensure that information that is published is always accurate. For instance,
an editor might successfully defend a complaint that the positive impact of a new drug
has been exaggerated, on the grounds that the newspaper was correctly reporting the
claims of a drug company or researcher and not asserting for itself that the claims are
true. The test for the editor is to show that he or she had grounds to publish the claims,
and that he or she has done so in accordance with the Code’s rules on distinguishing
between conjecture and fact.

The same applies for the presentation of statistics. Of course, the rules on accuracy
apply to journalists and editors when reporting statistics, but they are entitled to form
their own view on their meaning, providing again that they distinguish between their
view and the established facts of the matter.

There is also the somewhat obvious fact that newspapers only have a limited amount of
space in which to present thorough research or complicated analyses of risk. There is a
particular challenge in summarising what might be quite textured research into a short
headline of no more than a few words. Inevitably, parts of the story might be omitted or
editorial decisions taken about the prominence afforded to one aspect of the story with
which others might not agree. The PCC’s approach to headlines mirrors the law — that
the headline of an article should be read in conjunction with the text before considering
whether it is misleading — but does go a bit further. The Commission has recently found
against newspapers where the headline has been out of all proportion to the position as
correctly outlined in the article. Neither of these cases involved stories about risk.

Complaints about risk or the misleading presentation of statistics are in fact rare. This
might indicate that there is no general concern about the manner in which risk is
communicated by the press, suggest reader sophistication in digesting how the
information is presented, or suggest that those who could complain are insufficiently
aware of the current rules set out in the Code of Practice and the role of the PCC..

With regard to -complaints lfrom -government and public bodies, the PCC can and does
receive them, and will deal with them in the same way as any other complaint. I am
enclosing one or two examples for your information.

100

MOD100042453



For Distribution to CPs

Press Complaints Commission

It is worth mentioning that there could be a role in helping to raise standards for things
other than writing new rules. As Lord Wakeham has pointed out, there was a useful
initiative a few years ago involving the Royal Society and the Social Issues Research
Centre (SIRC), whereby they provided newsrooms with a list of experts on a particular
subject to encourage journalists to get an informed view if a newsworthy story arose on
that subject. This sensibly recognised that journalists cannot be experts in every field,
and that in time-poor newsrooms journalists are more likely to seek the views of someone
if they have their contact details handy. They also provided guidelines on Science and
Health Communications, which were endorsed by Lord Wakeham (as chairman of the
PCC), in order to improve accuracy in reporting. I am not sure what the Royal Society’s
and SIRC’s views are about whether this approach has been successful, or indeed
whether the guidelines have since been updated.

In general, standards in reporting rise on the back of workable, common sense rules, and
the receipt of good complaints through which the Commission’s case law can be
developed. This filters through the industry, with editors nationally learning from the
mistakes of others. We would therefore encourage all those concerned about the
reporting of risk to complain to us. If the Committee has any recommendations about
how the PCC can improve awareness of its semce then we would be grateful to receive
them.

I hope this is helpful.

With kind regards.

SN \AUU’J\J}

Tim Toulmin

101

MOD100042454



For Distribution to CPs

Press Complaints Commission L Page 1 01 3

AP S P AR ARA SRS ESE SRR NP AR E IR IOPCR RSP R D

Press Complaints Commission

Hee | Press Releases | Diary | Contachls

woAR oW SoE B & @ 4 5

T ou

oS

P

Past ’;}sm i

Complainant name: The Rt Hon John Prescott MP
Complaint Date: 12/09/2004 '

Clauses noted: 12

Publication: sunday Express

Complaint:

The Rt Hon John Prescott MP complained to the Press Complaints Commission
that a series of articles published in the Sunday Express on 12 September
2004, headlined “Terror escape fiasco”, “Six million wiil be left behind to die”
and “Halif-baked pians leave our cities vuinerable to terror”, contained
inaccuracies in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code of Practice and that
he had not received an opportunity to reply in breach of Clause 2 (Opportunity
to reply). He also complained that a further article published in the Sunday
Express on 26 September.2004, headiined “Cover-up that risks the safety of
us aii”, was inaccurate in breach of Clause 1.(Accuracy) of the Code.

The complaint was rejected.

The first series of articles concerned the evacuation pfans for London in the
event of a terrorist attack. The compliainant outlined four inaccuracies within
the piece. Firstly, the document was not the Government’s main evacuation
plans for London but rather a response by the Government Office for the
South East to the plan. It only therefore detailed parts of what would occur if
the main pian were implemented. Furthermore, the statement that it would
take the military 24 hours to deploy was inaccurate because regular military
units could deploy as soon as requested - the purpose of the Civil
Contingencies Reaction Force (CCRF) was to reinforce the initial response after

. the first 24 hours if required. Thirdly, to assert that the plan had yet to be
finalised was inaccurate since the substantive plan was completed at the end
of 2003. Such a complex plan, however, would always be subject to revision.
Finally, the comments quoted from the Opposition failed to reflect work which
had been undertaken by the Government. The newspaper did not publish a
letter from the Rt Hon Nick Raynsford MP in response to the articles. The
complainant argued that this was a breach of Clause 2.

The complainant contended, in addition, that the newspaper’s follow-up article
accused ministers of attempting to “gag” the newspaper and that Mr
Raynsford, in.person, had tried to-silence it. No such attempt had ever taken
place.

The newspaper.asked whether the-Commisgion should adjudicate on a
complaint made by a senior Government minister acting solely in an official
capacity and relating solely to coverage of a political or administrative
controversy. It argued that the Governinent had a number of publicity
resources at its disposal.and that a powerful retort to the article had already
been published on its own website. A more important reason, in the
newspaper’s view, was that the Commission was being drawn into party
politics and this could set a precedent for politicians who could use the
Commission as an automatic response for unpalatable coverage. Moreover,
the Code stated that the press was “free to be partisan” - in this regard,
Commission was being asked to comment not only on the accuracy of the
newspaper'’s statements but also the accuracy of the Opposition’s views, which
had been reported in the newspaper. The Government had been given an
opportunity to respond prior to publication and the authenticity of the leaked
official document had not been challenged by the Government.

The newspaper refuted the assertion that the document was a response by
the Government Office for the South East te the plan. It said that the
document was headed “Operation Sassoon Planning Framework March 2004”

and was conslstontly labelled Y rostricted -~ peolicy in confidanca”. The

circulation of the document was limited “to appropriately cleared officials

http://www.;ﬁcc.org.uk/reports/details.asp?id=406 10/02/2006° 2

MOD100042455



For Distribution to CPs

Press Complaints Commission Page 2 of 3

directly involved in the planning for-Operation Sassocn” and its purpose was
to “describe the overall-concept of the operation and to provide suitable
planning guidelines”. With regard to the military position, the document said
that “military assistance might be available with specialist and regular forces
on site within 24 hours and Civil Contingencies Reaction Forces available
within 24-48 hours”. The article fairly summarised this. Moreover, it was clear
that the evacuation plans had yet to be completed at the date of the
document - it was in large part a preliminary survey identifying the topics for
which detailed plans would be needed. The final complaint was a criticism of
the Conservative Party and not the newspaper.

Turning to the follow-up article, the newspaper said that it was clear from the
text as a whole that the reference to “silencing” or “gagging” the newspaper
did not refer to an injunction or any other direct method of restraining it. The
article made clear that there was a vigorous Government campaign ta
discredit the story.

Decision: Rejected
Adjudication:

The Commission’s task is to take complaints under the Code from anyone
affected by a newspaper or magazine article. It is not precluded by its rules
from dealing with complaints of a political nature ~ although it does have the
discretion to decline to deal with complaints for any reason if it considers it
appropriate to do so. It may be that at certain times - during an election
campaign, for instance - it would be appropriate to suspend the investigation
of complaints of a political nature. In this case, however, there did not seem
to be any particular reason why the Commission should not entertain the
complaint. The Commission also wished to make clear that, while it sees the
protection of the individual at the heart of its work, Clauses 1 and 2 of the
Code relates to all published information. There is nothing to suggest that the
rules on accuracy do not extend to organisations.

On this occasion, the Commission did not consider that the complaint had
established any points of significant factual inaccuracy that would breach
Clause 1 of the Code. The dispute over the articles published on 12 September
related essentially to differing interpretations of the document by the
newspaper and official Opposition on one hand, and the Government on the
other. It was not for the Commission to interfere with the newspaper’s
publication of such interpretations. Nonetheless, one means of settling the
dispute amicably may have been the publication of a letter from the relevant
minister. It was therefore regrettable that the wording for a suitable letter had
not been agreed, although there was no obligation on the newspaper to
publish one when there were no material factuai inaccuracies in the articles.
The Commission noted that in any case the Government had published its own
interpretation of events on a website. There were no issues under Clauses 1 or
2 to pursue.

Regarding the complaint about the 26th September article, the Commission
noted that there was a difference of opinion about whether or not the
government had tried to ‘gag’ or ‘silence’ the newspaper over its claims. While
it was clear that there was no formal or legal attempt to stifie publication, the
newspaper clearly felt that the government’s response to the publication of its
report on the 12th September amounted to a bid to silence it on the subject.
It was entitled to publish this view. There was no breach of Clause 1 on this
point. .

[Site map] [Students] [Links]

If you are having any technical difficulties e-mail pcc@pcc.org.uk

103
http://www.pcc.org.uk/reports/details.asp?id=406 10/02/20060

MOD100042456


http://www.pcc.org.uk/reports/details.asp7id-406

For Distribution to CPs

Press Complaints Commission ' | Page 1 of' 1

T L L L L T TP Y P R Y : ® site O Resciv

Press Complaints Commission
| N
HEH O RHE DIV LGEETEHE B RIE
Past Decisions

Press Releases | Diary Contacts | Site Map | Students | Madiing List | tinks |

Home

Complainant name: The Rt. Hon. Geoff Hoon MP
Report: 66

Paper: Daily Mail

Clauses noted: 1

Complaint:

The Rt. Hon. Geoff Hoon MP complained that an article was inaccurate in
stating that he had lied to the Hutton Inquiry.

Resolution:

The matter was resolved when the newspaper published a clarification which

accepted that the complainant had not lied in respect of whether he had seen
the question-and-answer material that led to Dr Kelly’s identiflcatlon. It aiso

accepted that Lord Hutton had found as a fact that Mr Hoon had not lied.

¥

Press Cn’mpé;aﬁihﬁséﬁcésﬁmissim

[Home] [Making a complaint] [About the PCC] [Past Reports] [Code of Practice] [Press releases] [Diary] [Feedback]
[Site map] [Students] [Links]

If you are having any technical difficulties e-mail pcc@pcc.org.uk

http://www.pcc.org.uk/reports/resolved.asp?id=1206 10/02/2006° *

MOD100042457


mailto:pcc@pcc.oro.uk
http://www.pcc.org.uk/reports/resolved-asp?id=1206

For Distribution to CPs

Press Complaints Commission Page 1 of 1

RERARBEER IS S EFCEEER R R R B AR RIS PRI R KL IS &8 : ® site O Resolv

~ Press Complaints Commission ;
Home }?ressﬁ'e?aaaes ipiary | Contactis | site Map | Students | Mailing List | Links |-

@@@%%%&@%@@&%ﬁ%%@@%%
' Past Decisions

Complainant name: Mr Steve Mayner of Wandsworth Council
Report: 72 .

Paper: paily Mail

Clauses noted: 1

Complaint:

Mr Steve Mayner of Wandsworth Council complained that an article about a
couple and their severely disabled children was misleading in that it failed to
give a full account of assistance given to the family by the Council.

Resolution:

The matter was resolved.when the newspaper published a letter from the
complainant in which he noted that the Council had provided care and special
schoof arrangements for the children at a cost of £123,000 a year. He also
made clear that the family’s request. for the Council to pay for alterations to
their home had been examined by the Court of Appeal, which had agreed that,
where parents can afford the expenses, the local authority can reasonably
expect them to pay for any necessary alterations for the care of their disabled
children.

[Site map] [Students] [Links]

If you are having any technical difficulties e-mail pcc@pcc.org.uk

o 05
http://www.pcc.org.uk/reports/resolved.asp?id=1614 1 0/02/20061

MOD100042458


http://www.pcc.org.uk/reports/resolved.asp?id=1614

