
For Distribution to CPs

M r B ob W ard  v  The S u n d ay  Telegraph

Clauses noted: 1

Mr Bob Ward of the LSE’s Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment 
complained to the Press Complaints Commission that an article headlined “Rise of sea levels is ‘the 
greatest lie ever told’“ published in The Sunday Telegraph on 29 March 2009 was inaccurate and 
misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

Following an offer of sufficient remedial action, no further action was required.

The article was a column by Christopher Booker on the subject of climate change. The complainant 
said that this piece - which was primarily an account of the views of Dr Nils-Axel Morner - contained 
a number of inaccurate and misleading statements, including that sea levels had dropped around 
Tuvalu in recent decades, when the scientific evidence indicated that they had, in fact, risen (this 
was repeated in a second article published on 25 July 2009).

The complainant argued that Dr Morner’s visits to the Maldives ‘to confirm’ the position had 
subsequently been disproved by other scientists. The article had also inaccurately stated that the 
satellite-based evidence of the IPCC (the Intergovernmental Panel on Climate Change) had been 
altered to show a global sea-level rise based on the findings of a single tidal gauge in Hong Kong. In 
fact, this alteration had been scientifically justified, and the final conclusion on the global sea-level 
rise was based on multiple measurements from satellite altimetry and tidal gauges based around 
the world.

Dr Morner had also been quoted as claiming that ‘not one’ of the IPCC’s contributing authors on sea 
level had been sea level specialists, when many of those contributing to the Fourth Assessment 
Report could lay claim to being experts on the subject. The article then referred to ‘rigged computer 
models’ - which was misleading as such models had no role in determining sea level - and 
‘deliberate ignorance’, which appeared to be an allegation of deliberate scientific dishonesty on the 
part of the IPCC’s scientists.

Finally, the article had misleadingly suggested that Al Gore, in the film An Inconvenient Truth, ‘went 
much further’ than the IPCC in suggesting there might be a sea level rise of 20 feet by the year 
2100. In addition, it had implied that an accompanying image had come from Mr Gore’s film, rather 
than the BBC’s docu-drama Flood.

The complainant had submitted a letter for publication after these articles appeared, which the 
newspaper had declined to publish.

The newspaper said its article was intended to convey Dr Morner’s strongly-held views on a 
controversial field of scientific study. Dr Morner’s challenges to the view that sea level had been 
rising globally and around the Maldives had been published extensively. The newspaper cited a 
separate 2001 study by Cabanes et al., which confirmed that sea level had fallen around Tuvalu 
between 1993 and 1998. It was important to note that Dr Morner’s quoted surprise ‘when he was 
appointed’ at the lack of sea level specialists on the IPCC report review related to his appointment 
as a reviewer of the 2001 report, rather than more recent reports. Dr Morner did now acknowledge 
that one or two of the authors could be described as specialists.

While it was true that the IPCC had acknowledged the possibility of a 7 metre rise in sea levels 
within millennia if Greenland and Antarctic ice were to melt. An Inconvenient Truth did not give any 
timescale for this process, and strongly implied that it would take place over a much shorter period.

145

MODI 00039866



For Distribution to CPs

The paper also stated that the article carried no claim or implication that the illustration used related 
to the film. At a late stage, it offered to publish a letter from the complainant, and to mark its cuttings 
with it in relation to the Tuvalu issue.

The complainant did not wish to take up this offer. He also provided the Commission with a further 
paper from Cabanes et al from 2006, which contained updated data that showed sea levels around 
Tuvalu had risen overall between 1993 and 2003.

Adjudication

Newspapers are obliged, under the terms of Clause 1, to take care not to publish inaccurate 
information, and this applies as much to scientific matters as any other. Indeed, the PCC often 
considers, resolves and adjudicates on complaints about science reporting.

In this particular case, the Commission started from the position that a complex issue such as 
climate change will inevitably lead to robust and ongoing debate. It is not of course for the PCC to 
make findings of fact on where the truth about climate change lies, but to consider whether 
newspapers have abided by the terms of the Code when presenting information to their readers. For 
instance, they have the right to publish controversial or minority opinions, but they are obliged to 
distinguish between comment, conjecture and fact.

On this occasion, it was clear from the way in which the article was presented that it was a comment 
piece primarily concerned with highlighting Dr Morner’s views. The newspaper was entitled to do 
this under the Code, and its responsibility was for publishing his views accurately rather than for the 
accuracy of his views. Moreover, implicit in the coverage was the fact that Dr Morner was a minority 
voice - and this in itself would have made clear to readers that there were other serious scientific 
positions on the subject.

Against this background, the Commission considered that most of the matters that the complainant 
had complained about were examples of clearly distinguished comment, representing either the 
columnist’s or Dr Morner’s view of matters such as the sea levels, the Al Gore film An inconvenient 
Truth, and the IPCC. However, the Commission accepted that the article did not make clear the 
basis for the statement that sea levels been falling around Tuvalu in recent years. It appeared to be 
the case that the claim relied upon a particular piece of research from 2001, which has since been 
updated (to suggest that sea levels were. In fact, rising between 1993 and 2003).

This matter could have been clarified in a published letter, which the Commission considered was 
the most appropriate way of resolving this dispute and which could also have challenged Dr 
Morner’s or Christopher Booker’s positions in general. Indeed, it seemed to the Commission that 
newspapers’ letters pages generally are a highly suitable forum for debating such ongoing, 
complex, and divisive issues as climate change.

In that context, the Commission regretted that the newspaper had not published the complainant’s 
original letter, or made an earlier offer during the PCC investigation to publish an alternative text - 
particularly given the fact that the Tuvalu claim had been clearly challenged. That said, the lateness 
of the offer did not mean it was no longer an appropriate response. Given the nature of the 
complaint and the article under dispute, it still represented a proportionate means of addressing the 
complainant’s concerns.

Adjudication issued 23/12/2009

146

MODI 00039867


