
For Distribution to CPs

D r Ju lian  Lew is  M P  v  The D a ily  Telegraph  /  The S unday  Telegraph a n d  w ebsite

Clauses noted: 1

Dr Julian Lewis MP complained to the Press Complaints Commission that coverage of his expenses 
claims in The Sunday Telegraph, The Daily Telegraph and on telegraph.co.uk - first published in 
The Sunday Telegraph on 17 May 2009 headlined “Cash secrets of MPs who tried to stop you 
seeing their expenses” - was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the 
editors’ Code of Practice.

Following an offer to publish a clarification by the newspaper, no further action was required.

The complainant said that - following the redecoration of his London flat in 2006 - he was aware that 
some, but not all, of the work would have been claimable on expenses as part of his Additional 
Costs Allowance. He therefore submitted the full estimate relating to about half a dozen items to the 
House of Commons Fees Office with a request for guidance, in accordance with recommended 
procedures. He was told that any claim for a wooden floor (£5,995 + VAT) would not be appropriate. 
He did not challenge this advice, and did not submit a claim for this item.

The article of 17 May said the complainant ‘wanted to claim £6,000 for a floor’, but that he had been 
told by officials that such a claim ‘could be seen as extravagant’. On 20 May, in a list of 
Conservative MPs whose expenses had been investigated by the newspaper, telegraph.co.uk said 
that ‘Julian Lewis attempted to claim £6,000 in expenses for a wooden floor at his second home’. 
And on 20 June, the Telegraph published a magazine with details of all MPs’ expenses in which the 
complainant was grouped with other MPs under the headline: ‘Making a mockery: 102 MPs who 
tried to stretch the rules’. The complainant complained that these references inaccurately implied 
that he had attempted to claim for the floor, when in fact he had not. Letters from senior Commons 
officials confirmed that this was the position.

The Consulting Editor replied on behalf of all titles. He said that the complainant had submitted an 
itemised estimate for the proposed works for guidance, with the £6,000 cost of the flooring included 
on the list. Evidently his intention was to claim for whichever items the Fees Office said he was able 
to. It was not relevant, or significant under the Code, that the intention to claim for the floor was 
blocked before he got to the stage of submitting an actual claim. The contention that he neither 
wished nor sought to claim for the floor was disingenuous.

He added that - in the context of its coverage - the act of ‘making a claim’ could not be construed so 
tightly as to exclude the sort of preliminary discussion the complainant had with the Fees Office. 
These discussions, together with the actual claim form he submitted, were part of a single process.

Nonetheless, the newspaper did propose the publication of a clarification on the matter, the wording 
of which was as follows:

Further to our MPs’ expenses coverage (June 2009) we are happy to make clear that Dr Julian 
Lewis never submitted a £6,000 claim for a wooden floor. Dr Lewis asked the Fees Office whether 
he could make such a claim and was told it would be ‘extravagant’. He accepted that advice and no 
claim was made.

The complainant said that, when he submitted the estimate to the Fees Office, he had not resolved 
to claim for every item he was given clearance for: indeed, he did not habitually claim for many 
things for which he was eligible. The newspaper’s offer was unacceptable.

142

MODI 00039863



For Distribution to CPs

Adjudication

It was common ground between the parties that the complainant had asked the Fees Office for 
advice about what he was entitled to claim in relation to the redecoration, and had been told that a 
claim for a £6,000 wooden floor would not be likely to be accepted. As a result, the complainant had 
not submitted a formal claim for the floor.

The view of the newspapers was that, even if this was not a formal claim, it amounted to an 
attempted claim. The view of the complainant was the opposite. To some extent, whether or not it 
could be construed as an ‘attempted claim’ was a matter of interpretation, which readers would 
have been able to judge for themselves providing they were in possession of the facts.

In this context, the Commission noted that the original article made the complainant’s position clear, 
quoting him at length, and the later one-line reference to the complainant ‘attempting’ to claim for 
the floor on the website was linked to this piece. It was unlikely that readers would be materially 
misled by these references. On the other hand, the newspaper had also included the complainant in 
a list of MPs accused of ‘making a mockery’ by trying to ‘stretch the rules’ of the expenses system. 
Although the text of the complainant’s short entry in this section seemed to be accurate, the general 
presentation of this item was more explicit in suggesting to readers that wrongdoing had occurred 
by those included in the list.

To avoid any confusion arising from this, it was therefore appropriate for the newspaper to clarify 
what had actually occurred, and the Commission welcomed its offer to do so. It hoped that the 
publication of the clarification by the newspaper, together with the publication by the Commission of 
this ruling, would advertise the full circumstances more widely. In the Commission’s view, this was a 
proportionate response, and no further action was therefore necessary.

Adjudication issued 05/11/2009

143

MODI 00039864


