
For Distribution to CPs

M r D av id  K id n ey  M P  v  The D a iiy  Teiegraph

Clauses noted: 1

Mr David Kidney. Member of Parliament for Stafford, complained to the Press Complaints 
Commission that an article headlined “MPs made inflated council tax claims , published iri The Daily 
Telegraph on 20 June 2009, was misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the editors’ Code 
of Practice.

The complaint was not upheld.

The article reported that dozens of MPs had made ‘phantom’, ‘inflated’ and ‘dubious claims for 
council tax on their parliamentary expenses. The article made reference to the complainant, who 
was said to have ‘repaid more than £2,500’.

The complainant said that it was correct that he had repaid around £2,500 to the Fees Office, as the 
result of a mix-up. However, the article implied that he had in some way misbehaved in regard to the 
council tax claims, which was not the case. The circumstances of the repayment did not warrant its 
inclusion in an article about ‘inflated’, ‘phantom’ or ‘dubious’ claims: it was caused by a mistake 
made by the Fees Office, which had apologised.

The newspaper said that the complainant had made an Additional Costs Allowance claim for rent, 
water rates and council tax in March 2007. Despite the fact that this had been submitted without the 
necessary supporting documentation, the claim was paid in full by the Fees Office. The complainant 
then made a duplicate claim for the same costs, in addition to a further amount for 
telecommunications. On this occasion, he had not submitted the invoice for the council tax, so the 
Fees Office deducted this from the claim but did reimburse the bills for water, rent and 
telecommunications. The Fees Office asked for documentation to support the council tax claim, and 
once it had received this from the complainant it inexplicably paid the amount not once but twice. 
The complainant’s council tax had therefore been paid three times, and his water bill twice.

The newspaper said that - while it did not suggest that the duplicate claim had been made 
knowingly - the complainant had fallen short of the standard of care required for seeking 
reimbursement from public funds. There could be no question that the duplicate claim was an>4hing 
but an over-claim for which the complainant was personally and entirely responsible. It could rightly 
be described as ‘inflated’, ‘phantom’ or ‘dubious’, in the sense that it was questionable. It was unfair 
for the complainant to lay the blame wholly at the door of the Fees Office.

On the day of the article under complaint, the newspaper had also published a magazine which 
contained details of all MPs’ expenses. Readers who wished to be aware of the precise 
circumstances of the overpayment would have checked the complainant’s entry in this. He had not 
complained about this summary of events, which referred to a “mix-up”.

The complainant said that his personal situation was the result of incompetence by the Fees Office, 
a mix-up and his own failure to scrutinise his financial records sufficiently closely. Nonetheless, he 
maintained that the newspaper was wrong to include his claim as part of wider coverage that 
criticised MPs for inappropriate behaviour.

Adjudication

Given that the complainant had accepted that the specific reference to the repayment in the article 
was accurate, the question for the Commission was whether it was misleading to include it in an 
article discussing ‘phantom’, ‘inflated’ and ‘dubious’ claims.

138

MODI 00039859



For Distribution to CPs

In circumstances where it was not in dispute that the complainant had - for whatever reason - 
submitted a duplicate claim, the Commission considered that the newspaper was entitled to present 
the matter in the context of other claims which should not have been made, and which were 
therefore labelled ‘inflated’, ‘phantom’ or ‘dubious’. The paper had not said that he had deliberately 
over-claimed, but rather had simply said that he had ‘already privately repaid over-claimed council 
tax to the Commons fees office’, which appeared to be a statement of fact. In addition, the reference 
to the complainant had been brief, with a more detailed explanation - referring correctly to a mix- 
up” - contained within the magazine which had been published the same day.

The complaint was not upheld.

Adjudication issued 01/10/2009

139

MODI 00039860


