
For Distribution to C P s

D r  D a v id  H o ile  v  T h e  D a ily  T e le g ra p h  & T h e  S u n d a y  T e le g ra p h

Clauses noted: 1, 2

Dr David Hoile of the European Sudanese Public Affairs Council complained to the Press 
Complaints Commission that two articles published in The Daily Telegraph on 3 August 2007 and 1 
September 2007, headlined “What makes Brown think UN can fix Darfur?” and “Brown and Sarkozy 
vow to bring peace to Darfur" respectively, and an article published in The Sunday Telegraph on 2 
September 2007 headlined “Aid staff are caught in Darfur crossfire” were inaccurate and misleading 
in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code of Practice. The complainant also said that he had 
been denied an opportunity to reply in breach of Clause 2 (Opportunity to reply).

The complaint was not upheld.

The complainant said that the mortality figures used in all three articles about the crisis in Darfur 
were inaccurate and misleading: the 3 August article claimed that the “murderous activities of the 
numerous militias” accounted for an “estimated 7,000 deaths a month”; the article of 1 September 
stated that the “four-year civil war has claimed 300,000 lives”; while the 2 September article made 
reference to the crisis claiming “an estimated 400,000 lives”, despite a report a month earlier in the 
same newspaper which stated that the war had “claimed more than 200,000 lives”.

The complainant said that -  while it was clearly difficult to assess conflict mortality figures accurately 
-  the international focus on the Darfur crisis had prompted considerable efforts to establish credible 
estimates. In March 2007, Medians sans Frontieres (MSF) -  echoing the findings of the World 
Health Organisation-affiliated Center for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED) -  said 
that just over 131,000 people may have died between 2003-2005, of which one fifth may have been 
violence-related. Following the end of the large-scale fighting in 2004, the United Nations mission in 
Sudan had recorded an average of 200 civilian deaths per month since the second half of 2006, 
peaking above 400 in September-November 2006. If the high-end estimate of the post-2005 
mortality rate was added to MSF’s figure of 131,000, the number of deaths would be about 140,000.

In addition, the complainant said that a United States Government Accountability Office study in 
November 2006 provided the first (and, to date, only) objective assessment of the figures. Most of 
the experts featured had the highest overall confidence in the CRED figures, which varied from
125.000 to 141,000 deaths, and expressed the least confidence in three estimates which reported 
the highest numbers of deaths, ranging from 253,573 to 396,563. The newspapers’ claims of 
200,000, 300,000 and 400,000 deaths were more conjecture and comment than fact, as they had 
been presented.

The newspapers pointed to an article in the respected journal Science which had carried out a 
detailed survey of mortality in Darfur in September 2006. This estimated that between 170,000 and
255.000 people had died since the outbreak of the civil war. The report made clear that it was “likely 
that the number of deaths for this conflict is higher than 200,000 individuals and it is possible that 
the death toll is much higher”. One of its authors was quoted in the New York Times saying: “We 
could easily be talking about 400,000 deaths”.

The newspapers added that, as the war had continued to the present day, it was reasonable to 
assume that the death toll would have climbed considerably. Moreover, Kofi Annan wrote in April 
2005 that “no-one really knows how many people have died in Darfur since the conflict began, but 
some analysts say it could be 300,000 or more”. In circumstances where there were no clear facts, 
all estimates were necessarily and self-evidently statements of opinion. The newspapers could not 
accept the set of figures put forward by the complainant as authoritative in circumstances where it 
might never be known, even approximately, how many people had died. Readers would have 
understood this -  especially in the context of the rounded figures used -  and would not have been 
misled into giving them the credence that they did not deserve.

106

MODI 00039827



For Distribution to C P s

In relation to the figure of 7,000 deaths a month, the newspaper had emphasised that this was an 
estimate, based on annual estimates and a broad awareness of the state of the conflict at the time 
It was not purported to be an average figure -  given that the same article had stated that the conflict 
had caused “the deaths of at least 200,000 civilians” -  but rather an indication to readers that the 
death rate at that time was substantially higher than normal.

The complainant said that none of the evidence supplied by the newspapers proved their claim that
400.000 people had died in Darfur. Moreover, the newspaper had been unable to provide any 
source -  reputable, credible, partisan or otherwise -  to corroborate the claim (or even estimate) that
7.000 people were still dying every month. The two-page article in Science was not a definitive 
study and was insignificant compared with the far more rigorous reports to which he had made 
reference. In the complainant’s view, the newspapers could have addressed the questionable 
figures “by way of a simple, one or two paragraph letter for publication”.

A djudication

The first part of the Code relevant to this complaint requires that the press 'must take care not to 
publish inaccurate, misleading or distorted information’. In adjudicating under this clause, the 
Commission normally considers whether newspapers have grounds on which to publish information, 
as well as looking at the manner in which it is presented. Neither the Code nor the Commissiori 
require an absolute level of objective truth in reporting. Such a standard would be impossible to 
enforce -  particularly in cases like this where it is accepted that the correct position is unclear, and 
that a precise and universally agreed figure may never emerge. ’

Against this background, it was clear to the Commission that the newspapers had grounds on which 
to use the figures for the number of deaths caused by the conflict. Published estimates ranged from 
around 140,000 up to 400,000, and the newspapers’ figures were within this scale. Furthermore, the 
Commission agreed that by using round numbers the newspapers were giving their readers a clear 
signal that the figures were estimates and not a claim on a precise figure. This was in accordance 
with the terms of Clause 1 (iii). Moreover, it would have been implicit in the coverage -  which 
referred to the high degree of human displacement and the ongoing civil war -  that the upheaval in 
Sudan did not lend Itself to the easy compilation of completely accurate mortality figures.

The Code also requires that 'a significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 
recognised must be corrected’. While the Commission was satisfied that the newspapers had taken 
care not to publish inaccurate material, it also had to consider whether -  in spite of this care -  a 
significant inaccuracy had nonetheless been published. It could not conclude that this was the case. 
What the complainant offered was an informed point of view rather than proof that the newspapers 
were wrong. This was not enough for the Commission to conclude that the Code had been 
breached when the newspapers’ figures were in line with others that had been published -  albeit 
ones that the complainant himself disputed. It followed that the newspapers were not obliged to 
publish a correction on the total number of deaths caused by the conflict.

In relation to the 7,000 deaths a month figure, it was regrettable that the newspaper had not been 
able to point to the precise provenance of this estimate, relying instead on a mathematical argument 
and the journalist’s understanding of the conflict at that time. However, this did not mean that the 
reference to it breached the Code. First, the Commission noted that the newspaper had clearly 
stated that this was an estimate rather than a fact, again in accordance with Clause 1 (iii). Second, 
as with the total figure of deaths, there did not appear to be an accepted standard against which the 
figure could be compared. Third, within the context of the article, and particularly of the Darfur crisis 
in general, the dispute over the actual number was not a matter of great significance given that it 
was within the estimated range for deaths so far. The article itself had referred to “at least 200,000” 
deaths, which did not preclude the possibility of the higher end figures which had also been 
published in separate articles on the matter. In these circumstances, and where the difficulties in

107

MODI 00039828



For Distribution to C P s

establishing a correct figure are well known, it was not therefore possible to say with any degree of 
certainty that the newspaper’s figure was significantly inaccurate.

For all these reasons, the Commission concluded that there was no breach of Clause 1. It followed 
that there could be no possible breach of Clause 2, which states that a fair opportunity for reply to 
inaccuracies must be given when reasonably called for. The complaint was not upheld.

Adjudication issued 08/07/2008

108

MODI 00039829


