For Distribution to CPs

The Camp for Climate Action v Evening Standard
Clauses noted: 1

Alex Harvey of The Camp for Climate Action complained to the Press Complaints Commission that
an article headlined ‘Militants will hit Heathrow’ published in the Evening Standard on 13 August
2007 was inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code of Practice.

The complaint was upheld.

The front page article reported that climate change activists at Heathrow were planning to bring the
airport to a standstill, via hoax packages and assaults on the security fence. The piece said that
‘two-man teams’ had already ‘used the cover of darkness to look for weak points along the
perimeter fence’. The complainant said these allegations were fabricated. Moreover, Camp for
Climate Action had not been contacted for comment on the specific claims.

The newspaper said that its source was an undercover reporter who, during his two days at the
camp, had heard conversations where protesters discussed the tactics to which the article referred.
The journalist had made notes — which the paper provided to the Commission — soon after he had
heard the conversations. The article made clear that the conversations had not taken place during
an official meeting. He had also seen two protesters checking out the security fence — although the
paper accepted that only one ‘two-man team’ had been spotted, and it offered to clarify the
suggestion that there had been more. The complainant said it would not have been possible for the
journalist to have seen such a mission — something the newspaper disputed — and rejected the
offer.

The newspaper’s evidence to the Commission set out that its reporter had heard, at an unofficial
gathering of no more than four protesters, a man ‘in his late 20s’ say ‘We need to make people sit
up and take notice. Leave some packages around Heathrow. That’ll make them take notice’. This
remark appeared to be the basis for the front page headline which categorically reported that
“Militants will hit Heathrow”, and a sub-headline which said ‘Hoax bombs to cause alerts’. Beyond
the comments by the ‘man in his late 20s’ — whose status and identity were unclear, as was whether
any plan actually emerged — there was no other evidence for these bold claims.

This was a matter of concern for the Commission. There was nothing in the headline to indicate to
readers the insubstantial basis of the claims. Neither was there adequate qualification in the text of
the article. And within this context, the failure to make clear the limited numbers of those who
allegedly planned ‘to pose as customers to get into McDonald’s and Starbucks in the terminals and
then cause trouble’ was also misleading. On the newspaper's account, perhaps only one or two
people were overheard suggesting this at small unofficial gatherings. The complainant denied this in
any case — something that was not reflected adequately in the piece. The claim that ‘two-man
teams’ had tested the perimeter fence was also a significant error in the context of the alarmist
nature of the report.

The subject matter of the piece would have been of considerable importance to those living in and
travelling to London , yet adequate care had not been taken over the presentation of the piece,
which was materially misleading. This was a serious breach of the Code. The Commission
considered that the newspaper should have recognised this at an early stage and been more
forthcoming in its attempts to remedy the complaint.

Fekdekkdoddokkkidekkokdkokdkdokdiidolokkkiokkdokdokkdokdekkokdodokokkiokkkdolokok kdok ik kkiokkkdkkkkir

There were further allegations of inaccuracy. The complainant said that a further article headlined
‘In the shambolic climate camp, protesters plot a campaign of panic’, published on 14 August 2007,
contained a number of inaccuracies, ranging from the amount protesters were asked to contribute

103

MOD100039824



For Distribution to CPs

on arrival to the description of individuals conducting meetings as ‘Elders’ (which had also been
used in the article of 13 August).

This second article was the undercover reporter’s account of his two days at the camp. In its
defence, the newspaper said that the undercover reporter had attended site meetings and been
privy to private conversations. However, it offered to publish a clarification about whether the camp
leaders had described themselves as ‘Elders’. It also offered to consider a letter for publication.

Adjudication

Before considering the further complaints of inaccuracy, and whether or not the offers to resolve
them were adequate, it was important to state that the Commission would never be able to resolve
definitively what the journalist saw or heard when he was at the camp. What was clear was that the
journalist had been present and had provided notes in support of some of the claims. The
newspaper was entitled to publish a report on what was a controversial demonstration. Moreover, it
would have been clear to readers from the manner in which the 14 August article was published that
it was the subjective experience of the undercover reporter, and that, by extension, other people
would have had different experiences and views of the camp.

But it was nonetheless right for the newspaper to offer to remedy some of these minor points of
dispute. There seemed to be an inconsistency in the notes about whether some of the protesters
called themselves ‘Elders’, and so the offer of a clarification on this point struck the Commission as
a proportionate response. Other alleged inaccuracies were also relatively trivial — such as the level
of the entry charge to the camp and whether there was a lengthy debate about whether to dig a hole
for the camp loos — and these could have been addressed in the published letter.

The Commission acknowledged that these offers were made some months after publication of the
articles. However, given that both sides had taken time to establish the full details of their positions,
it considered that they were sufficient. This part of the complaint could now be remedied by
publishing the clarification and the letter — if the complainant wanted to submit a letter for publication
on the outstanding points — or this part of the ruling.

Adjudication issued 10/03/2008

104

MOD100039825



