
For Distribution to C P s

H H  S a u d i R e s e a rc h  & M a rke tin g  (U K ) L im ite d  a n d  it s  a s s o c ia te d  c o m p a n y  S a te iiite  G ra p h ic s  
L im ite d  v  T h e  S u n d a y  T e ie g ra p h

Clauses noted: 1,2, 10

HH Saudi Research & Marketing (UK) Limited and its associated company Satellite Graphics 
Limited complained to the Press Complaints Commission through solicitors Wedlake Bell that a 
journalist from The Sunday Telegraph had engaged in subterfuge in breach of Clause 10 
(Clandestine devices and subterfuge) of the Code of Practice. The complainants also said that an 
article published in the newspaper on 27 March 2005 headlined “Guess who prints the BNP’s ‘anti­
Muslim’ newspaper... a firm owned by Saudis” was misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of 
the Code and that they had been afforded no opportunity to reply in breach of Clause 2 (Opportunity 
to reply).

The complaint was not upheld.

The article reported how an undercover journalist, posing as a potential client, visited the printing 
company Satellite Graphics Limited, where staff confirmed that it printed the British National Party 
publication, ‘The Voice of Freedom’.

The complainants -  HH Saudi Research & Marketing Limited (HH Saudi) and Satellite Graphics 
Limited -  respectively publish and print the Pan Arabic newspaper, Asharq Al-Awsat. They said 
that, subsequent to the reporter’s undercover visit, he had telephoned a spokesman for Asharq al- 
Awsat to ask whether it was true that the BNP’s publication was also printed by Satellite Graphics. 
That the spokesman later confirmed this demonstrated that subterfuge had not been necessary to 
obtain the information, they said, and that the Code had therefore been breached.

The complainants also contended that the article was misleading because it omitted the 
spokesman’s comments, including his open acknowledgement that Satellite Graphics Ltd printed 
‘The Voice of Freedom’.

The newspaper said that its reporter was not asked to identify himself when he visited the premises 
of Satellite Graphics Limited. An employee had confirmed to him that the company printed ‘The 
Voice of Freedom’. The reporter then suggested that he might place work with the company, and 
the employee had volunteered to show him the other magazines published by the company. If this 
was subterfuge then it was -  in the newspaper’s view -  of a limited nature. It pointed out the 
information was potentially commercially embarrassing, and that there were therefore grounds to 
suspect that the company would not willingly have volunteered it. In these circumstances, 
subterfuge was necessary.

The newspaper added that in general it was often necessary to substantiate allegations through 
means such as subterfuge, before confronting organisations with evidence which it would be in the 
public interest to publish. To approach the organisation openly in the first instance would be to alert 
it about the newspaper’s interest in the story, and therefore undermine the effectiveness of any 
subsequent subterfuge. In this case, the newspaper pointed out that the spokesman’s confirmation 
of the information had occurred after the journalist said that he had irrefutable proof. There was 
nothing to say that he would have confirmed it had the newspaper not had the evidence it had 
obtained through subterfuge when it spoke to him.

Regarding the published article, the newspaper maintained that it had not included the comments 
made by the spokesman for Asharq Al-Awsat because it was unaware that he was also the 
spokesman for HH Saudi.

475

MODI 00040196



For Distribution to C P s

A djudication

Dealing first with the complaint under Clause 10, the Commission noted that the newspaper itself 
had admitted that the journalist had engaged in subterfuge. The Code says that such behaviour is 
‘generally’ justifiable ‘only in the public interest and then only when the material cannot be obtained 
by other means’.

The wording of Clause 10 -  in particular the use of the word ‘generally’ -  allows the Commission to 
find no breach of the Code in some circumstances when material obtained by subterfuge is 
otherwise potentially available. This might be particularly appropriate where there are reasonable 
grounds for concluding that pursuing other means would compromise the ability of reporters to 
investigate matters subsequently. It might also be relevant where any subterfuge is not serious and 
causes little harm.

The Commission believed that this was one such case, for a number of reasons.

First, the journalist had not physically intruded into anyone’s private life by his presence. He had 
turned up at a company and asked questions about its other clients, on a subject that was of some 
public interest. He had not gained entry into an individual’s home under false pretences, or to an 
establishment where potentially vulnerable members of the public might congregate, such as a 
school or treatment centre.

Second, and allied to this point, was the fact that the material sought was commercial information. 
The information -  that one of the company’s clients was the BNP -  while not well-known, was not 
private. The fact that the information sought did not concern anyone’s private life meant that, in the 
Commission’s view, the subterfuge was of a less serious order than it otherwise may have been.

Third, the Commission noted that the reporter was not engaged in a ‘fishing expedition’, but 
following up specific information about the company itself. The Commission has previously 
censured newspapers for seeking to obtain information speculatively about companies and 
individuals through subterfuge. That was not a feature here.

Finally, while the Commission was clearly in no position to decide whether or not the company 
would have divulged the information if it had only been approached openly by the newspaper, it 
noted that the paper did have a reason when deciding to embark on the subterfuge for supposing 
that the company might not have made it public. This was that the information was potentially 
commercially embarrassing.

In all these circumstances, the Commission did not find a breach of Clause 10.

There was also no breach of Clause 1. The Commission noted that the article had not claimed that 
the complainants had only confirmed its connection with ‘The Voice of Freedom’ as a result of the 
subterfuge, as the complainants had suggested. It instead reported that, during the course of the 
reporter’s undercover inquiries, the company confirmed that it did publish the BNP’s official 
publication. Omitting the spokesman’s comments did not therefore lead to a breach of Clause 1 -  
and, given that, there was also no breach of Clause 2, which calls for a fair opportunity to reply to 
inaccuracies.

Relevant rulings
The Hon. Christopher Monckton v The Evening Standard 2003 
Railtrack v The Independent 2002

Adjudication issued 2005

476

MODI 00040197


