
For Distribution to C P s

M r N e il A rm s tro n g  N a sh  v  N e w s o f  th e  W o rld

Clauses noted: 10

Mr Neil Armstrong Nash, the owner of Liberty Hotel in Lutterworth, complained to the Press 
Complaints Commission that journalists from the News of the World had engaged in subterfuge in 
breach of Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of the Code of Practice.

The complaint was rejected.

The complainant runs a hotel (Liberty) which occasionally hosts a members-only club for 'swingers’ 
called Liberation. Two journalists from the newspaper had joined the club and taken undercover 
photographs of the activities. The complainant claimed that this behaviour had breached the Code 
because they had not declared themselves to be journalists. There was nothing at the club to 
expose in the public interest - activities there were entirely legal, and the complainant and his wife 
had always been honest about what went on. Neither was subterfuge necessary: the club had been 
quite happy to welcome journalists openly in the past, as the newspaper would have known.

The newspaper said there was a public interest in making unsuspecting individuals aware of the 
kind of activity that went on from time to time in an apparently normal hotel. Moreover, the 
complainant had garnered a lot of publicity for the 'swingers’ events -  it was perfectly legitimate for 
the newspaper to probe whether the claims that had been made about the club were true. It could 
not have done this satisfactorily if the journalists had revealed their occupations at the outset. The 
use of subterfuge was therefore justified. Moreover, the photographs taken by the journalists could 
not have been obtained overtly. This point was something that the complainant accepted as to do 
so would have been contrary to club rules.

The complainant dismissed the newspaper’s public interest defence by disputing that members of 
the public could accidentally have gone to the club. The 'swingers’ event was only open to 
members, and its nature was made clear to anyone entering the hotel. Indeed, guests could not 
pass the lobby area during club events unless they became a member -  and no sexual activity took 
place within sight of the lobby.

A djudication

The Commission was restricted to considering the complaint under Clause 10 -  about the reporters’ 
behaviour in allegedly using subterfuge -  rather than coming to a view about whether publication of 
the article was intrusive or justified in the public interest. This was because the people who were 
photographed and featured in the article did not want to complain.

Clause 10 of the Code relates to the manner in which news is gathered. The complainant had 
alleged that the journalists had employed subterfuge unnecessarily in order to obtain material for an 
article. The evidence for this appeared to be simply that they had not announced to the hotel’s 
management what their professions were. Documents submitted by the complainant appeared to 
confirm that the journalists had used their own names on the membership forms. There was no 
allegation that the reporters had been asked whether they were journalists and then lied. It seemed 
to the Commission that the complainant’s principal objection under Clause 10 -  given that he had 
said that many journalists had visited the club and that this alleged subterfuge was therefore 
unnecessary -  was to the fact that the journalists had not organised their visit officially and could not 
therefore be supervised.

If the journalists’ behaviour amounted to subterfuge then the Commission did not consider that it 
was of a particularly serious order. But in any case, the Commission considered that there was a 
public interest for it. The complainants were operating a controversial club, and had sought and 
obtained a large amount of publicity in order to put one positive view of it into the public domain. It

473

MODI 00040194



For Distribution to C P s

was not for the Commission to interfere with a newspaper’s right to test whether or not this view was 
accurate or not. To conclude otherwise would arguably be to grant organisations the right to control 
media coverage on their own terms.

The Commission wished to emphasise that in rejecting the complaint under Clause 10, it was not 
coming to a view under the Code about the published article. Its ruling related to the manner in 
which material for the story had been obtained. The decision to research the story in this manner 
was of course taken before anything was known about what an unofficial visit to the club might 
reveal. Once the information had been acquired, a separate public interest assessment would have 
been made by the editor about whether it should be published.

The Commission came to no view about the taking of the photographs of people at the club as the 
complainants were not authorised by the subjects of the pictures to pursue a complaint on their 
behalf.

Adjudication issued 2005

474

MODI 00040195


