For Distribution to CPs

A boy v The Sunday Times
Clauses noted: 3, 5, 6

Bindman & Partners complained to the Press Complaints Commission on behalf of a fourteen-year-
old boy that an article published in The Sunday Times on 24 September 2006 headlined “The
ultimate sacrifice” was intrusive in breach of Clauses 3 (Privacy), 5 (Intrusion into grief or shock) and
6 (Children) of the Code.

The complaint was not upheld. On one point under Clauses 3 and 6, the newspaper offered
sufficient remedial action for breaches of the Code.

The article described the suicide of the complainant’s father in Yarl's Wood detention centre and its
effect on the complainant. It included an extract from the father's suicide note and a photograph
taken from the centre’s CCTV footage of him walking towards a stairwell with a bed sheet tied
around his neck. A photograph of the complainant at his father’s funeral was also included.

The complainant's solicitors argued that the article was unnecessarily intrusive at a time — one year
on from the death — when the complainant, a highly vulnerable young man, was still deeply affected
by the events detailed. The CCTV footage, played at the inquest, was described as disturbing by
the Coroner, who warned individuals (including representatives of the complainant) about it in
advance so that they could leave the court. The complainant was not aware of the existence of the
footage until the article was published. The solicitors argued that the combination of the photograph
and details of the suicide represented a breach of Clause 5 (i), which requires newspapers to
handle publication sensitively, and 5 (ii) of the Code, which requires newspapers to avoid ‘excessive
detail’ about the method used in suicide.

The solicitors said that the photograph of the complainant at his father’s funeral clearly involved his
welfare and was taken without his consent, in a place where he had a reasonable expectation or
privacy, in breach of Clause 6 of the Code. The article also contained details of the child’s private
life, published only due to the ‘fame, notoriety or position’ of his father, in breach of Clause 6 of the
Code. Finally, publishing the photographs and suicide note — which had been addressed to the
complainant — interfered with his general right to privacy as he had a reasonable expectation of
privacy in relation to their dissemination to an audience of millions. While the solicitors conceded
that there was an obvious human (perhaps even public) interest in the story, they considered that
there was no need for the complainant and his father to have been named.

The newspaper argued that there was an exceptional amount of public interest in the story. This
was best summarised by one of the lawyers involved, who said: ‘nothing anyone could say would
more graphically illustrate the desperation felt by many asylum seekers and the sacrifice that a
parent will make to secure a better future for their child’. The story revealed the circumstances that
led to the unnecessary death of a good man. The article pulled together material that had already
been established in the public domain, both regionally and nationally. Previous reports on the
incident — in newspapers, and on the websites of the Refugee Council and the local Diocese — had
included the name of the complainant’s father, and the complainant’s name and age.

At the time of the inquest — September 2006 — a number of articles were published, some of which
were accompanied by the funeral photograph. These reports contained details revealed at the
inquest, including an extract of a letter from the complainant’s father, indicating a possible intention
to kill himself; an extract from the suicide note; details of the method of suicide; and what the CCTV
footage had revealed. Newspapers had a right, as recognised by the Code, to report on what takes
place during an inquest. In this case, the details of the suicide had been revealed in court and
widely reported elsewhere. Regarding the photograph taken at the funeral, the newspaper made
clear that a regional newspaper had been invited to the funeral by the vicar (who was very close to
the family, and — it was understood — acting with its consent) and published the photograph that

263

MOD100039984



For Distribution to CPs

accompanied the article, without complaint. The location of the photograph was a public place (a
graveyard) and the funeral itself a public event.

The newspaper also argued that no details of the complainant's private life were included in the
article. Nothing was published solely because of the ‘fame, notoriety or position of his father’, as the
complainant himself was an integral part of the tragedy. It argued that the use of pseudonyms would
have weakened the story, and would have been nonsensical given the amount of material in the
public domain. But the newspaper did regret the distress caused by its article, and said it would
either delete the photographs or not republish them without the complainant’s consent.

The complainant's solicitors denied that there was a public interest defence as outlined by the
newspaper. The photographs and the suicide note were gratuitous additions to an otherwise
responsible story. They did not accept that information already in the public domain — either by
being revealed in court or being published elsewhere — had lost its status as private. The solicitors
argued that the local authority responsible for the complainant had not given permission for the
photograph at the funeral to be published. Its republication in the newspaper was all the more
intrusive, as it was accompanied by the contents of the suicide note and the CCTV image.

Adjudication

Although complaints had been made under a number of different clauses of the Code, they were all
rooted in the complainant’s desire to protect his privacy and to restrain public scrutiny of a number
of aspects of the story, in particular the picture of his father in Yarl's Wood, his own image at the
funeral, and the suicide note. These were entirely understandable concerns, and the Commission
naturally sympathised with his vulnerable position following the loss of his father and the other
difficult circumstances with which he was faced.

The various questions for the Commission were whether the information under complaint was
private; whether it was intrusive into the complainant’s grief in breach of the Code; whether
excessive detail had been used to describe the method of suicide used:; whether the photograph of
the complainant at the funeral contravened the Code, bearing in mind the special protection it gives
to children; and whether information about his private life was only published because of the
position of his father.

Of course, the tragic circumstances of the suicide, including the events leading to it, had been
established in the public domain as a result of an open inquest hearing and had been disseminated
to a wide audience by the resulting news coverage. This information included the names of the
complainant and his father, and the manner in which his father had died. Newspapers are entitled to
report on inquest proceedings, and this right obviously means that details of sudden or unusual
deaths — which may be distressing to individuals connected with the deceased — become public and
may be commented upon.

Against that background, the Commission first considered the complaint under Clause 5. This says
that ‘in cases involving personal grief or shock... publication must be handled sensitively’, and has
traditionally been taken to refer to news coverage in the immediate aftermath of a bereavement or
other shocking incident. That said, given the complainant’s vulnerability in this case, the
Commission would not have tolerated coverage of the case that was insensitive towards him just
because a year had elapsed since his father’s death.

The Code’s requirements on sensitive handling do not, however, provide a right to anonymity for
those affected by a tragic event, particularly when they are directly relevant to an inquest hearing.
The Commission realises that any coverage or publicity may be painful for relatives of the deceased
—but it is a well established principle that the public has a right to be informed about proceedings at
an inquest, and once details have legitimately been put into the public domain they may of course
be repeated and commented upon. What the Commission had to do under Clause 5 was examine

204

MOD100039985



For Distribution to CPs

the content of the article and consider whether it made light of the circumstances, gratuitously
wallowed in the detail, or introduced private and unnecessary material about the situation into the
public domain. In doing so, it seemed that — in relation to the complaint under Clause 5 — the
photograph of the complainant’s father and the content of his suicide note were of particular
concern.

The Commission considered that there was a legitimate and significant public interest in the story. It
noted that the article did not seek to sensationalise the matter or dwell on any gratuitous detail, and
amounted to a thoughtful examination of the situation. The Commission understood the
complainant’s objections to the publication of the still image from the CCTV footage and the
contents of the suicide note. However, it did not agree that the terms of Clause 5 had been
breached by their inclusion. Both the note and the footage had formed part of the evidence revealed
during the inquest, and, although the actual stillimage from the CCTV footage was new information,
both items, in the Commission’s opinion, were relevant in illustrating the true and desperate
circumstances of the tragedy — something that justified their use. Furthermore, the content of the
suicide note was something that had been widely reported by newspapers at the time of the inquest.
For this combination of reasons, including such information in the article was not insensitive in the
sense of Clause 5.

There were no grounds to conclude that the newspaper had failed in its duty to take care ‘to avoid
excessive detail about the method’ when reporting the suicide, in breach of the second part of
- Clause 5. This section was designed to prevent the inclusion of detail in newspaper reports that
might provoke ‘copycat’ suicides. The inclusion of a photograph of the complainant’s father before
his death did not raise an issue under this part of the Code.

Having considered the matter under Clause 5, the Commission then turned to the complaint under
Clause 3, and in particular to the publication of the photograph of the complainant at his father’s
funeral. Although the photograph had apparently been published elsewhere and taken following an
invitation to the funeral — by the vicar — of a regional newspaper, it emerged that there had in fact
been no formal consent from a custodial representative of the complainant for its taking and use.
The newspaper had not known this at the time of publication and relied on the fact that it had been
published elsewhere. This limited its culpability. However, as the photograph was taken when the
complainant had a reasonable expectation of privacy and involved his welfare, its publication did
raise a breach of Clauses 3 and 6 of the Code. The Commission therefore welcomed the
newspaper’s quick expression of regret and offer not to republish the photograph without consent or
delete it altogether. In the circumstances outlined above, this struck the Commission as a
proportionate response and a sufficient remedy to this part of the complaint. No further action was
required on this issue.

The Commission finally considered the overarching argument that the article had intruded into the
complainant’s privacy, and contained details of his private life, in breach of Clause 3 and 6 of the
Code. For the reasons explained elsewhere in this ruling, aside from the publication of the funeral
photograph, the information in the piece did not represent an intrusion into the complainant’s private
life in breach of Clause 3 or 6. The Commission agreed that the complainant was integral to the
story and could not realistically be said only to have been referred to because of the ‘fame, notoriety
or position’ of his father.

The Commission expressed its deepest sympathy for the complainant, who had clearly been
distressed by the publication of the article and who, it appeared, was uncomfortable with the
personal publicity involved in reporting the story. This was something that was greatly to be
regretted.

Adjudication issued 26/01/2007

265

MOD100039986



