
For Distribution to C P s

M s M e rlyn  B ro w n  v  B a lly m o n e y  C h ro n ic le

Clauses noted: 1,3, 10

Ms Merlyn Brown of Coleraine complained to the Press Complaints Commission that an article 
headlined “Merlyn’s marathon effort” published in the Ballymoney Chronicle on 16 February 2005 
was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) and intruded into her private life in 
breach of Clause 3 (Privacy) of the Code of Practice. The complainant was also concerned that 
information had been obtained in breach of Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of the 
Code.

The Commission found a breach of Clause 3, but did not censure the newspaper. The complaint 
under Clause 1 was not upheld. The Commission made no finding under Clause 10.

The complainant had intended to run the London Marathon for charity and had produced a 
sponsorship leaflet in small numbers to give to family and friends. Information from the leaflet had 
been used by the newspaper in a front page article without the complainant’s consent. The 
complainant contended that the leaflet had been taken from her desk at work without permission in 
breach of Clause 10 of the Code.

She explained that the newspaper had tried to contact her for further information but she had told 
them that she did not want any publicity. The complainant argued that the presentation of the article 
-  which quoted her directly and included her photograph -  was misleading as it suggested that she 
had given an interview to the newspaper. Furthermore, the complainant said that the inclusion of 
her home telephone number in the article, which had resulted in hoax telephone calls, and the 
publication of information about her family’s health problems had intruded into her privacy. ’

The newspaper said that its intention was to promote a prominent charity and highlight a local ‘good 
news’ story. It provided a signed statement claiming that the complainant had given its staff 
photographer a copy of the leaflet at an event at her work. Moreover, 50 copies of the leaflet had 
been produced -  with 35 being distributed to family, friends and local businesses. The information 
was therefore in the public domain. Nonetheless, the newspaper had attempted to discuss the 
article with the complainant and a breakdown in communication had occurred. The editor took 
responsibility for this and wrote her a letter of apology.

The complainant was unhappy with the letter. She also said that a reporter from the newspaper -  
not the staff photographer who provided the statement -  had apologised directly to her for taking the 
leaflet from her desk.

A djudication

The Commission first considered the complaint under Clause 3. While much of the information in 
the article was not of a private nature, it was clear to the Commission that some of it -  especially the 
complainant’s ex-directory telephone number-was.

Publication of an ex-directory phone number, in circumstances where the complainant had 
telephoned the newspaper in advance of publication to request no publicity, raised a breach of the 
Code. However, there were mitigating factors.

In particular, the Commission took account of the fact that the complainant had voluntarily placed 
the information into the public domain to some degree by publishing it in a leaflet, albeit for limited 
circulation. The purpose of the leaflet was to draw attention to her participation in the marathon and 
her fund-raising efforts. This would not have suggested to the editor that the complainant was 
especially concerned with keeping the information — which included her phone number — private.

238

MODI 00039959



For Distribution to C P s

This impression would have been corrected had the complainant’s wishes been passed on, 
however, and it was regrettable that they had not. It was right for the newspaper to take 
responsibility and apologise for the breakdown in communications which led, in the Commission’s 
view, to a breach of the Code.

That said -  given the nature of the story, and the positive manner in which it was presented -  it did 
not seem to the Commission that the editor had acted in bad faith, although he may have been 
ignorant of the complainant’s wishes. The Commission was satisfied that the breach of the Code 
relating to the publication of the complainant’s ex-directory phone number -  while unfortunate -  was 
inadvertent.

Against that background, the Commission did not censure the newspaper for breaching Clause 3.

Turning to the complaint under Clause 1, the Commission considered that the article had accurately 
quoted the leaflet, although it acknowledged that this was without the complainant’s consent. The 
fact remained, however, that the information about the marathon was not misleading in breach of 
the Code.

Finally, the Commission noted that there was a sharp conflict of evidence in relation to the 
circumstances in which the newspaper had obtained the leaflet in question. In light of this -  and 
taking into account the fact that the Commission does not have legal powers of sub poena or cross 
examination -  the Commission could not make a finding under Clause 10.

Relevant ruling 
Bing v The Mirror, 2002

Adjudication issued 2005

239

MODI 00039960


