
For Distribution to CPs

Leslie  Grantham, through so lic ito rs  The S im kins Partnersh ip  v D a ily  S tar

C lauses noted: 3

Leslie G rantham , an actor, com pla ined to  the  Press C om pla in ts C om m iss ion  th rough  so lic ito rs  The 
S im kins Partnersh ip  tha t a num ber o f a rtic les conta ined m ateria l tha t in truded in to his priva te  life  in 
breach o f C lause 3 (P rivacy) o f the  Code o f Practice. The  artic les under com pla in t w e re  pub lished in 
the  Daily Star, The  Sun, the  Daily R ecord, the  D a ily  M irror and the S unday M irro r and w ere  
headlined respective ly: ‘Den told: G et S hrink o r ge t the  sa ck ’ (6 M ay 2004); ‘Den to see sex  sh rink ’ 
(15  M ay 2004); ‘BBC send Den to  sex  c lin ic ’ (15  M ay 2004); ‘D irty  D en ’s te lly  ban ’ (15 M ay 2004); 
‘Den has his hard drive taken  aw ay ’ (16 M ay 2004).

The  com pla in ts w e re  rejected.

The com p la inan t’s so lic ito rs said tha t the  a rtic les in truded into th e ir c lien t’s p rivacy by reporting  that 
he had a spec ific  m edica l cond ition  in the  fo rm  o f an add ic tion  and tha t he w as undergo ing, o r was 
to  undergo, trea tm ent fo r tha t cond ition . By revea ling  the deta ils  they  did, the  new spapers had acted 
in breach o f C lause 3 (P rivacy) o f the  Code, w h ich  says tha t ‘everyone is entitled  to  respect fo r his 
o r her private and fam ily  life, hom e, health and co rrespondence .’ The  so lic ito rs  a lso repeated, at 
som e length, a rgum ents and dec is ions m ade in the recent legal action  taken  by the m odel Naom i 
Cam pbell aga inst the  Daily M irro r new spaper.

The Daily S ta r said it had not revealed any  de ta ils  o f trea tm ent tha t the  com pla inan t w as to undergo 
no r tha t he w as de fin ite ly  to  undergo any trea tm en t a t all. The com p la inan t h im se lf had revealed 
tha t he was su ffe ring  from  an add ic tion  by his ow n conduct and the new spaper had s im p ly  reported 
the  position o f his em ployers w h ich w as tha t the  com pla inan t should rece ive counselling .

The Sun said tha t the  a rtic le  had fo llow ed a la rge am oun t o f press coverage regard ing the 
reve la tion tha t the  com pla inant had, on a num ber o f occasions, conducted ‘In te rne t sex sess ions ’ 
w ith  strangers. The report did noth ing m ore than  in form  readers that, in the  w e ll know n con text o f 
his sexual behavioura l prob lem s, the com pla inan t had been to ld by his em ployers to  seek 
professiona l help. The  artic le  did not reveal any  deta il o f m edica l trea tm ent, nor did it s ta te  tha t the  
com pla inan t w as undergoing such trea tm ent.

The Daily Record a lso po inted out tha t its artic le  had fo llow ed coverage o f the  com p la inan t’s 
‘b iza rre ’ sexua l behaviour and his subsequen t apo logy, as well as the  B B C ’s pub lic  s ta tem en t on 
the  m atter. To report tha t the  BBC had o rdered  the com pla inan t to  a ttend a c lin ic  fo r  sex  add icts 
w as leg itim ate  and w as ve ry  d iffe ren t from  revea ling  de ta ils  o f a m edica l cond ition  o r trea tm ent that 
w as to  be undergone as a resu lt -  the  report did ne ithe r o f those th ings. The new spaper argued that 
the re  w as a s ign ifican t d iffe rence  between, on the  one  hand, revealing a m edica l d iagnosis  and 
trea tm ent a ffo rded and, on the other, revea ling  a sanction  im posed by an em p loye r -  even if the 
la tte r m ight invo lve m edica l trea tm ent

Even if the  in form ation in the  a rtic le  w as priva te  and confidentia l -  w h ich  the  new spaper den ied -  
the re  w as a pub lic in te rest in pub lica tion  in light o f the fac t tha t the  com p la inan t’s ow n actions had 
created substantia l public concern  at his behaviour.

The  legal adv ise r fo r the  D a ily  M irro r and the  S unday M irro r said tha t ne ithe r pub lica tion  had printed 
any  in form ation tha t w as not a lready in the pub lic  dom ain . In any  case, the  new spapers w e re  a t a 
loss to  understand w h y  the com p la inan t had taken o ffence  to pub lica tion  o f the  fac t tha t he has 
been advised to seek trea tm ent fo r  his ‘sexua l peccad illoes ’. His behav iou r had been the sub jec t o f 
m uch m edia coverage and to  report the  B B C ’s position  tha t he shou ld seek  help fo r his problem  
w as not an in trus ion into his privacy. N e ithe r report included de ta ils  o f any trea tm en t he had 
received o r w as to  receive.

218

MODI 00039939



For Distribution to CPs

The com p la inan t’s so lic ito rs m ainta ined tha t there  w as no pub lic  in te rest in the  m a te ria l’s 
pub lication. The  s tories would  still have been in trusive, they  said, even if the  new spapers had on ly  
reported the  outcom e o f a confidentia l m eeting betw een the  com pla inan t and his em ployers.

Adjudication

The com p la inan t’s so lic itors had referred the C om m ission at som e length to the recent H ouse o f 
Lords dec is ion  in an action by Naom i C am pbell aga inst The  Daily M irror. W hile  the C om m iss ion  has 
regard to  the legal position in any particu la r case it is im portant to  em phasise  tha t a num ber o f court 
dec is ions have underlined the broad d iscre tion  w h ich  the C om m ission re ta ins in dec id ing  particu la r 
cases under the Code.

The C om m ission turned to  the substance  o f these  com pla in ts, and re jected them  fo r a num be r o f 
reasons.

First, it considered the  nature o f the  in form ation under com pla in t. The  so lic ito rs  con tended tha t it 
b reached the C ode o f P ractice because it ‘concerned a m edica l cond ition  suffe red by [the ir] c lien t 
and trea tm ent fo r  w h ich  [the ir c lien t w as] undergoing fo r his m ental hea lth ’. The C om m iss ion  did not 
agree w ith  th is assertion . The  artic les in fac t reported tha t the  com pla inan t had been ordered by his 
bosses a t the  BBC to  undergo trea tm ent fo r a ‘sex add ic tion ’. T he y  did not say  tha t such an 
add iction  had been d iagnosed by a health care professional, o r  even tha t the  com p la inan t had 
com plied w ith  any such o rde r m ade by the BBC. N e ithe r did they  say  w here  any such trea tm en t was 
taking place, no r conta in  any deta ils  about w ha t the  trea tm ent did -  o r even m igh t -  involve. The 
in form ation com pla ined about -  ra ther than  com pris ing private m edica l deta ils  tha t m igh t have been 
found in the com p la inan t’s m edica l record -  in fac t re lated to  a requ irem ent tha t had a lleged ly  been 
m ade by the com pla inan t’s em ployer fo llow ing a d isc ip lina ry  hearing.

Second, the  Com m ission had regard to the fac t tha t the  com p la inan t’s behaviour had becom e the 
sub ject o f pub lic debate  fo llow ing an a lleged inc ident -  reported in ano the r new spaper w ithou t 
com pla in t -  involving an exp lic it ac t carried out by the com pla inan t and b roadcast by him  to  a 
s tranger over the internet, using a w ebcam . The com pla inan t had apo log ised pub lic ly  fo r  th is 
incident. The  Com m ission believed tha t in c ircum stances w here  the events leading up to  the 
com p la inan t’s d isc ip lina ry  hearing had been m ade pub lic w ithou t com pla in t, the  pub lic  had a righ t to 
know  w h a t the outcom e o f the d isc ip lina ry  hearing was. Part o f the  outcom e w as apparen tly  tha t the 
com pla inan t shou ld seek trea tm ent fo r  his ‘sex add ic tion ’, and the  C om m ission cons idered tha t it 
w ould have been artific ia l fo r  the  new spapers to  have overlooked th is  fact.

In ba lancing the com pla inan t’s right to privacy w ith  the  new spapers ’ rights to freedom  o f expression, 
the  C om m iss ion  there fo re  took  account o f the  fo llow ing factors. The  in form ation, w h ich  concerned a 
d isc ip lina ry  hearing w ith  the com p la inan t’s em ployer, was in the C om m iss ion ’s v iew  less priva te  
than the com pla inant had suggested -  and certa in ly  fa r  less so than  m ateria l ob ta ined from  a 
m edica l record, fo r instance. M oreover, the  events leading up to  the hearing had been firm ly  
estab lished in the pub lic dom ain  w ithou t com pla in t. The  new spapers had a right to  report 
deve lopm ents in the story, and the pub lic  had a right to be in form ed o f them . C onvincing reasons 
would have had to ex is t to in terfere  w ith  these  rights -  and in the C om m iss ion ’s view, they  did not.

A d jud ica tion  issued 2004

219

MODI 00039940



For Distribution to CPs

Leslie  Grantham, through so lic ito rs  The S im kins Partnersh ip  v The Sun

C lauses noted: 3

Leslie G rantham , an actor, com pla ined to  the Press C om pla in ts C om m iss ion  th rough  so lic ito rs  The 
S im kins Partnersh ip  tha t a num ber o f a rtic les conta ined m ateria l tha t in truded in to his priva te  life  in 
breach o f C lause 3 (P rivacy) o f the Code o f Practice. The  artic les unde r com pla in t w e re  pub lished in 
the Daily Star, The Sun, the  Daily Record, the D a ily  M irror and the  S unday M irro r and w ere  
headlined respective ly: ‘Den to ld : G et S hrink o r get the  sack ’ (6 M ay 2004); ‘Den to  see sex sh rin k ’ 
(15 M ay 2004); ‘BBC send Den to  sex  c lin ic ’ (15 M ay 2004); ‘D irty  D en ’s te lly  ban ’ (15 M ay 2004); 
‘Den has his hard drive taken  aw ay ’ (16 M ay 2004).

The com pla in ts  w ere rejected.

The com p la inan t’s so lic ito rs  said tha t the  a rtic les in truded into th e ir c lien t’s p rivacy by reporting  that 
he had a spec ific  m edica l cond ition  in the  form  o f an add iction  and tha t he w as undergo ing, o r w as 
to undergo, trea tm ent fo r tha t condition. By revealing the  deta ils they  did, the  new spapers had acted 
in breach o f C lause 3 (P rivacy) o f the  Code, w h ich says tha t ‘eve ryone  is entitled  to  respect fo r his 
o r her private and fam ily  life, hom e, hea lth  and co rrespondence .’ T he  so lic ito rs a lso repeated, at 
som e length, argum ents and dec is ions m ade in the recent legal action  taken  by the m odel Naom i 
Cam pbell aga inst the  Daily M irro r new spaper.

The Daily S ta r said it had not revealed any  deta ils  o f trea tm ent tha t the  com pla inan t w as to undergo 
nor tha t he was de fin ite ly  to  undergo any  trea tm ent a t all. The com p la inan t h im se lf had revealed 
tha t he w as suffering from  an add iction  by his ow n conduct and the  new spaper had s im p ly  reported 
the position o f his em ployers w h ich w as tha t the  com p la inan t shou ld rece ive  counselling .

The Sun said that the  artic le  had fo llow ed a la rge am ount o f press coverage regard ing the 
reve la tion tha t the  com pla inan t had, on a num ber o f occasions, conducted ‘ In te rne t sex sess ions ’ 
w ith  strangers. The report did nothing m ore than in form  readers that, in the  w e ll know n con text o f 
his sexua l behavioura l problem s, the  com pla inan t had been to ld by his em ployers to seek 
professiona l help. The artic le  did not reveal any de ta il o f m edica l trea tm ent, no r did it s ta te  tha t the  
com pla inan t w as undergoing such trea tm ent.

The Daily Record a lso po inted ou t tha t its artic le  had fo llow ed coverage  o f the  com p la inan t’s 
‘b iza rre ’ sexua l behaviour and his subsequen t apo logy, as w ell as the  B B C ’s pub lic s ta tem en t on 
the m atter. To report tha t the  BBC had ordered the com pla inan t to  a ttend a c lin ic  fo r  sex add ic ts  
w as leg itim ate  and w as very  d iffe ren t from  revealing de ta ils  o f a m edica l cond ition  o r trea tm ent that 
w as to  be undergone as a resu lt -  the  report did ne ithe r o f those th ings. The new spaper argued tha t 
there  w as a s ign ifican t d iffe rence  between, on the one  hand, revea ling  a m edica l d iagnosis  and 
trea tm ent a ffo rded and, on the  other, revealing a sanction  im posed by an em p loye r -  even if the 
la tte r m ight involve m edica l trea tm ent

Even if the  in form ation in the  artic le  w as private and confidentia l -  w h ich  the new spaper den ied -  
there  was a pub lic in te rest in pub lica tion  in light o f the  fac t tha t the  com p la inan t’s ow n actions had 
created substantia l pub lic  concern  at his behaviour.

The legal adv ise r fo r the  D a ily  M irror and the  Sunday M irro r said tha t ne ithe r pub lica tion  had printed 
any in form ation that w as not a lready in the pub lic dom ain . In any  case, the  new spapers w e re  a t a 
loss to understand w h y  the com pla inan t had taken o ffence  to pub lica tion  o f the  fac t tha t he has 
been advised to seek trea tm en t fo r his ‘sexua l peccad illoes ’. His behav iou r had been the sub jec t o f 
m uch m edia coverage and to  report the  B B C ’s position tha t he shou ld  seek help fo r his problem  
w as not an in trusion into his privacy. N e ither report included de ta ils  o f any  trea tm ent he had 
received o r w as to  receive.

220

MODI 00039941



For Distribution to CPs

The com p la inan t’s so lic ito rs  m ain ta ined  that the re  w as no pub lic  in te rest in the  m a te ria l’s 
pub lication. The  s tories w ould  still have been in trusive , they  said, even if the  new spapers had only 
reported the  outcom e o f a con fiden tia l m eeting be tw een the com pla inan t and his em ployers.

Adjudication

The com p la inan t’s so lic ito rs  had referred the  C om m iss ion  at som e length to  the  recent House o f 
Lords dec is ion  in an action  by Naom i Cam pbell aga ins t The Daily M irror. W h ile  the Com m ission has 
regard to the  legal position in any pa rticu la r case it is im portant to  em phasise  tha t a num ber o f court 
dec is ions have underlined the broad d iscre tion  w h ich  the Com m ission re ta ins in decid ing particu lar 
cases under the Code.

The C om m iss ion  tu rned  to  the substance  o f these  com pla in ts, and re jected them  fo r a num ber o f 
reasons.

First, it considered the  nature  o f the  in form ation under com pla int. The so lic ito rs  contended tha t it 
b reached the Code o f P ractice because it ‘concerned a m edica l cond ition  su ffe red  by [the ir] c lient 
and trea tm ent fo r  w h ich  [the ir c lien t w as] undergo ing fo r his m ental hea lth ’. The  C om m ission did not 
agree w ith  th is  assertion . The  a rtic les in fa c t reported tha t the  com p la inan t had been ordered by his 
bosses a t the  BBC to  undergo trea tm en t fo r a ‘sex add ic tion ’. T he y  did not say  tha t such an 
add iction had been d iagnosed by a hea lth  care professional, o r even tha t the  com pla inant had 
com plied w ith  any  such o rde r m ade by the BBC. N e ithe r did they say  w here  any such trea tm ent was 
taking place, no r conta in  any de ta ils  abou t w ha t the  trea tm ent did -  o r even m igh t -  involve. The 
in form ation com pla ined about -  ra ther than com pris ing private m edica l deta ils  tha t m ight have been 
found in the  com p la inan t’s m edica l record -  in fac t re lated to a requ irem ent tha t had a lleged ly  been 
m ade by the com p la inan t’s em p loye r fo llow ing  a d isc ip lina ry  hearing.

Second, the  C om m iss ion  had regard to the  fac t tha t the  com p la inan t’s behaviour had becom e the 
sub ject o f pub lic  deba te  fo llow ing  an a lleged inc iden t -  reported in ano the r new spaper w ithou t 
com pla in t -  invo lv ing an exp lic it ac t carried ou t by the com pla inan t and b roadcast by him  to  a 
s tranger ove r the in ternet, using a w ebcam . The com pla inan t had apo log ised pub lic ly  fo r th is 
incident. The  C om m iss ion  be lieved tha t in c ircum stances w here  the events leading up to  the 
com p la inan t’s d isc ip lina ry  hearing had been m ade pub lic  w ithou t com pla in t, the  pub lic had a right to 
know  w h a t the  ou tcom e o f the  d isc ip lina ry  hearing was. Part o f the  ou tcom e w as apparen tly  tha t the 
com pla inan t shou ld seek  trea tm ent fo r  his ‘sex add ic tion ’, and the C om m ission considered tha t it 
would have been artific ia l fo r  the  new spapers to  have overlooked th is fact.

In ba lancing the com p la inan t’s right to  p rivacy w ith  the new spapers ’ rights to  freedom  o f expression, 
the  C om m iss ion  the re fo re  took  account o f the  fo llow ing  factors. The in form ation, w h ich  concerned a 
d isc ip lina ry  hearing w ith  the  com p la inan t’s em ployer, was in the C om m iss ion ’s v iew  less private 
than the  com pla inan t had suggested  -  and ce rta in ly  fa r  less so than  m ateria l obta ined from  a 
m edica l record, fo r instance. M oreover, the  even ts  leading up to  the  hearing had been firm ly  
estab lished in the pub lic dom ain  w ithou t com pla in t. The new spapers had a right to  report 
deve lopm en ts in the story, and the  pub lic had a righ t to  be in form ed o f them . Convincing reasons 
would have had to  ex is t to in terfere  w ith  these  rights -  and in the C om m iss ion ’s view, they  did not.

A d jud ica tion  issued 2004

221

MODI 00039942



For Distribution to CPs

Leslie  Grantham, through so lic ito rs  The S im kins Partnership v D a ily  M irro r

C lauses noted: 3

Leslie G rantham , an actor, com pla ined to  the Press C om pla in ts C om m ission th rough  so lic ito rs  The 
S im kins Partnersh ip  tha t a num ber o f a rtic les conta ined m ateria l tha t in truded into his p riva te  life  in 
breach o f C lause 3 (P rivacy) o f the  C ode o f Practice. The  artic les under com p la in t w e re  pub lished in 
the  Daily Star, The Sun, the  Daily Record, the  D a ily  M irror and the S unday M irro r and w ere  
headlined respective ly: ‘Den told: G et S hrink o r ge t the  sa ck ’ (6 M ay 2004); ‘Den to see  sex  sh rin k ’ 
(15 M ay 2004); ‘BBC  send Den to  sex c lin ic ’ (15 M ay 2004); ‘D irty  D en’s te lly  ban ’ (15 M ay 2004); 
‘Den has his hard drive taken  aw ay ’ (16 M ay 2004). ’

The  com pla in ts w ere  rejected.

The com p la inan t’s so lic itors said tha t the  artic les in truded into th e ir c lien t’s p rivacy by reporting  that 
he had a spec ific  m edical cond ition  in the form  o f an add iction  and tha t he w as undergo ing , o r w as 
to undergo, trea tm ent fo r tha t condition. By revealing the  deta ils they  did, the  new spapers had acted 
in breach o f C lause 3 (P rivacy) o f the  Code, w h ich says tha t ‘everyone is entitled  to respect fo r  his 
o r her private and fam ily  life, hom e, health and co rrespondence .’ The  so lic ito rs  a lso repeated, at 
som e length, a rgum ents and dec is ions m ade in the recent legal action  taken by the  m odel Naom i 
C am pbell aga inst the  Daily M irror newspaper.

The Daily S ta r said it had not revealed any  de ta ils  o f trea tm ent tha t the  com p la inan t w as to undergo 
nor tha t he was de fin ite ly  to  undergo any trea tm en t a t all. The com pla inan t h im se lf had revealed 
tha t he was suffering from  an add iction  by his ow n conduct and the new spaper had s im p ly  reported 
the  position o f his em ployers w h ich was tha t the  com p la inan t shou ld rece ive counse lling .

The  Sun said that the artic le  had fo llow ed a la rge am ount o f press coverage regard ing  the 
revelation tha t the  com pla inant had, on a num ber o f occasions, conducted ‘ In te rne t sex sess ions ’ 
w ith  strangers. The  report did noth ing m ore than  in form  readers that, in the  w e ll know n con tex t o f 
his sexual behavioura l problem s, the com pla inan t had been to ld by his em ployers to  seek 
professional help. The  artic le  did not reveal any de ta il o f m edica l trea tm ent, no r did it s ta te  tha t the 
com pla inant w as undergoing such treatm ent.

The Daily Record a lso po inted out tha t its artic le  had fo llow ed coverage o f the  com p la inan t’s 
‘b iza rre ’ sexual behaviour and his subsequen t apo logy, as well as the  BBC ’s pub lic  s ta tem en t on 
the m atter. To report tha t the  BBC had ordered the com p la inan t to a ttend a c lin ic  fo r  sex  add icts 
w as leg itim ate  and was ve ry  d iffe ren t from  revealing de ta ils  o f a m edica l cond ition  o r trea tm en t that 
w as to be undergone as a resu lt -  the  report d id ne ithe r o f those th ings. The new spaper a rgued that 
the re  was a s ign ifican t d iffe rence  between, on the  one  hand, revealing a m edica l d iagnos is  and 
trea tm ent a ffo rded and, on the  other, revealing a sanction  im posed by an em p loye r -  even if the 
la tte r m ight involve m edica l trea tm ent

Even if the  in form ation in the artic le  was private and confidentia l -  w h ich  the new spaper den ied  -  
the re  was a pub lic in terest in pub lication in light o f the  fac t tha t the  com pla inan t’s ow n actions had 
created substantia l public concern  at his behaviour.

The  legal adv ise r fo r the Daily M irror and the Sunday M irro r said tha t ne ithe r pub lica tion  had printed 
any in form ation tha t w as not a lready in the pub lic dom ain . In any case, the  new spapers w e re  a t a 
loss to  understand w hy the  com pla inant had taken o ffence  to pub lica tion  o f the  fac t tha t he has 
been advised to seek trea tm ent fo r his ‘sexua l peccad illoes ’. His behav iou r had been the  sub jec t o f 
m uch m edia coverage and to report the  B B C ’s position tha t he should seek help fo r his problem  
w as not an in trusion into his privacy. N e ithe r report included de ta ils  o f any trea tm en t he had 
received o r w as to  receive.

222

MODI 00039943



For Distribution to CPs

The complainant’s solicitors maintained that there was no public interest in the material’s 
publication. The stories would still have been intrusive, they said, even if the newspapers had only 
reported the outcome of a confidential meeting between the complainant and his employers.

A d ju d ica tio n

The complainant’s solicitors had referred the Commission at some length to the recent House of 
Lords decision in an action by Naomi Campbell against The Daily Mirror. While the Commission has 
regard to the legal position in any particular case it is important to emphasise that a number of court 
decisions have underlined the broad discretion which the Commission retains in deciding particular 
cases under the Code.

The Commission turned to the substance of these complaints, and rejected them for a number of 
reasons.

First, it considered the nature of the information under complaint. The solicitors contended that it 
breached the Code of Practice because it ‘concerned a medical condition suffered by [their] client 
and treatment for which [their client was] undergoing for his mental health’. The Commission did not 
agree with this assertion. The articles in fact reported that the complainant had been ordered by his 
bosses at the BBC to undergo treatment for a ‘sex addiction’. They did not say that such an 
addiction had been diagnosed by a health care professional, or even that the complainant had 
complied with any such order made by the BBC. Neither did they say where any such treatment was 
taking place, nor contain any details about what the treatment did -  or even might -  involve. The 
information complained about -  rather than comprising private medical details that might have been 
found in the complainant’s medical record -  in fact related to a requirement that had allegedly been 
made by the complainant’s employer following a disciplinary hearing.

Second, the Commission had regard to the fact that the complainant’s behaviour had become the 
subject of public debate following an alleged incident -  reported in another newspaper without 
complaint -  involving an explicit act carried out by the complainant and broadcast by him to a 
stranger over the internet, using a webcam. The complainant had apologised publicly for this 
incident. The Commission believed that in circumstances where the events leading up to the 
complainant’s disciplinary hearing had been made public without complaint, the public had a right to 
know what the outcome of the disciplinary hearing was. Part of the outcome was apparently that the 
complainant should seek treatment for his ‘sex addiction’, and the Commission considered that it 
would have been artificial for the newspapers to have overlooked this fact.

In balancing the complainant’s right to privacy with the newspapers’ rights to freedom of expression, 
the Commission therefore took account of the following factors. The information, which concerned a 
disciplinary hearing with the complainant’s employer, was in the Commission’s view less private 
than the complainant had suggested -  and certainly far less so than material obtained from a 
medical record, for instance. Moreover, the events leading up to the hearing had been firmly 
established in the public domain without complaint. The newspapers had a right to report 
developments in the story, and the public had a right to be informed of them. Convincing reasons 
would have had to exist to interfere with these rights -  and in the Commission’s view, they did not.

Adjudication issued 2004

223

MODI 00039944



For Distribution to CPs

Leslie  Grantham, through so lic ito rs  The S im kins Partnership v Sunday M irro r

Clauses noted: 3

Leslie Grantham, an actor, complained to the Press Complaints Commission through solicitors The 
Simkins Partnership that a number of articles contained material that intruded into his private life in 
breach of Clause 3 (Privacy) of the Code of Practice. The articles under complaint were published in 
the Daily Star, The Sun, the Daily Record, the Daily Mirror and the Sunday Mirror and were 
headlined respectively: ‘Den told: Get Shrink or get the sack’ (6 May 2004); ‘Den to see sex shrink’ 
(15 May 2004); ‘BBC send Den to sex clinic’ (15 May 2004); ‘Dirty Den’s telly ban’ (15 May 2004); 
‘Den has his hard drive taken away’ (16 May 2004).

The complaints were rejected.

The complainant’s solicitors said that the articles intruded into their client’s privacy by reporting that 
he had a specific medical condition in the form of an addiction and that he was undergoing, or was 
to undergo, treatment for that condition. By revealing the details they did, the newspapers had acted 
in breach of Clause 3 (Privacy) of the Code, which says that ‘everyone is entitled to respect for his 
or her private and family life, home, health and correspondence.’ The solicitors also repeated, at 
some length, arguments and decisions made in the recent legal action taken by the model Naomi 
Campbell against the Daily Mirror newspaper.

The Daily Star said it had not revealed any details of treatment that the complainant was to undergo 
nor that he was definitely to undergo any treatment at all. The complainant himself had revealed 
that he was suffering from an addiction by his own conduct and the newspaper had simply reported 
the position of his employers which was that the complainant should receive counselling.

The Sun said that the article had followed a large amount of press coverage regarding the 
revelation that the complainant had, on a number of occasions, conducted ‘Internet sex sessions’ 
with strangers. The report did nothing more than inform readers that, in the well known context of 
his sexual behavioural problems, the complainant had been told by his employers to seek 
professional help. The article did not reveal any detail of medical treatment, nor did it state that the 
complainant was undergoing such treatment.

The Daily Record also pointed out that its article had followed coverage of the complainant’s 
‘bizarre’ sexual behaviour and his subsequent apology, as well as the BBC’s public statement on 
the matter. To report that the BBC had ordered the complainant to attend a clinic for sex addicts 
was legitimate and was very different from revealing details of a medical condition or treatment that 
was to be undergone as a result -  the report did neither of those things. The newspaper argued that 
there was a significant difference between, on the one hand, revealing a medical diagnosis and 
treatment afforded and, on the other, revealing a sanction imposed by an employer -  even if the 
latter might involve medical treatment.

Even if the information in the article was private and confidential -  which the newspaper denied -  
there was a public interest in publication in light of the fact that the complainant’s own actions had 
created substantial public concern at his behaviour.

The legal adviser for the Daily Mirror and the Sunday Mirror said that neither publication had printed 
any information that was not already in the public domain. In any case, the newspapers were at a 
loss to understand why the complainant had taken offence to publication of the fact that he has 
been advised to seek treatment for his ‘sexual peccadilloes’. His behaviour had been the subject of 
much media coverage and to report the BBC’s position that he should seek help for his problem 
was not an intrusion into his privacy. Neither report included details of any treatment he had 
received or was to receive.

224

MODI 00039945



For Distribution to CPs

The complainant’s solicitors maintained that there was no public interest in the material’s 
publication. The stories would still have been intrusive, they said, even if the newspapers had only 
reported the outcome of a confidential meeting between the complainant and his employers.

A d ju d ica tio n

The complainant’s solicitors had referred the Commission at some length to the recent House of 
Lords decision in an action by Naomi Campbell against The Daily Mirror. While the Commission has 
regard to the legal position in any particular case it is important to emphasise that a number of court 
decisions have underlined the broad discretion which the Commission retains in deciding particular 
cases under the Code.

The Commission turned to the substance of these complaints, and rejected them for a number of 
reasons.

First, it considered the nature of the information under complaint. The solicitors contended that it 
breached the Code of Practice because it ‘concerned a medical condition suffered by [their] client 
and treatment for which [their client was] undergoing for his mental health’. The Commission did not 
agree with this assertion. The articles in fact reported that the complainant had been ordered by his 
bosses at the BBC to undergo treatment for a ‘sex addiction’. They did not say that such an 
addiction had been diagnosed by a health care professional, or even that the complainant had 
complied with any such order made by the BBC. Neither did they say where any such treatment was 
taking place, nor contain any details about what the treatment did -  or even might -  involve. The 
information complained about -  rather than comprising private medical details that might have been 
found in the complainant’s medical record -  in fact related to a requirement that had allegedly been 
made by the complainant’s employer following a disciplinary hearing.

Second, the Commission had regard to the fact that the complainant’s behaviour had become the 
subject of public debate following an alleged incident -  reported in another newspaper without 
complaint -  involving an explicit act carried out by the complainant and broadcast by him to a 
stranger over the internet, using a webcam. The complainant had apologised publicly for this 
incident. The Commission believed that in circumstances where the events leading up to the 
complainant’s disciplinary hearing had been made public without complaint, the public had a right to 
know what the outcome of the disciplinary hearing was. Part of the outcome was apparently that the 
complainant should seek treatment for his ‘sex addiction’, and the Commission considered that it 
would have been artificial for the newspapers to have overlooked this fact.

In balancing the complainant’s right to privacy with the newspapers’ rights to freedom of expression, 
the Commission therefore took account of the following factors. The information, which concerned a 
disciplinary hearing with the complainant’s employer, was in the Commission’s view less private 
than the complainant had suggested -  and certainly far less so than material obtained from a 
medical record, for instance. Moreover, the events leading up to the hearing had been firmly 
established in the public domain without complaint. The newspapers had a right to report 
developments in the story, and the public had a right to be informed of them. Convincing reasons 
would have had to exist to interfere with these rights -  and in the Commission’s view, they did not.

Adjudication issued 2004

225

MODI 00039946



For Distribution to CPs

Leslie  Grantham, through s o lic ito rs  The S im kins Partnership v D a ily  R ecord

Clauses noted: 3

Leslie Grantham, an actor, complained to the Press Complaints Commission through solicitors The 
Simkins Partnership that a number of articles contained material that intruded into his private life in 
breach of Clause 3 (Privacy) of the Code of Practice. The articles under complaint were published in 
the Daily Star, The Sun, the Daily Record, the Daily Mirror and the Sunday Mirror and were 
headlined respectively: ‘Den told: Get Shrink or get the sack’ (6 May 2004); ‘Den to see sex shrink’ 
(15 May 2004); ‘BBC send Den to sex clinic’ (15 May 2004); ‘Dirty Den’s telly ban’ (15 May 2004); 
‘Den has his hard drive taken away’ (16 May 2004).

The complaints were rejected.

The complainant’s solicitors said that the articles intruded into their client’s privacy by reporting that 
he had a specific medical condition in the form of an addiction and that he was undergoing, or was 
to undergo, treatment for that condition. By revealing the details they did, the newspapers had acted 
in breach of Clause 3 (Privacy) of the Code, which says that ‘everyone is entitled to respect for his 
or her private and family life, home, health and correspondence.’ The solicitors also repeated, at 
some length, arguments and decisions made in the recent legal action taken by the model Naomi 
Campbell against the Daily Mirror newspaper.

The Daily Star said it had not revealed any details of treatment that the complainant was to undergo 
nor that he was definitely to undergo any treatment at all. The complainant himself had revealed 
that he was suffering from an addiction by his own conduct and the newspaper had simply reported 
the position of his employers which was that the complainant should receive counselling.

The Sun said that the article had followed a large amount of press coverage regarding the 
revelation that the complainant had, on a number of occasions, conducted ‘Internet sex sessions’ 
with strangers. The report did nothing more than inform readers that, in the well known context of 
his sexual behavioural problems, the complainant had been told by his employers to seek 
professional help. The article did not reveal any detail of medical treatment, nor did it state that the 
complainant was undergoing such treatment.

The Daily Record also pointed out that its article had followed coverage of the complainant’s 
‘bizarre’ sexual behaviour and his subsequent apology, as well as the BBC’s public statement on 
the matter. To report that the BBC had ordered the complainant to attend a clinic for sex addicts 
was legitimate and was very different from revealing details of a medical condition or treatment that 
was to be undergone as a result -  the report did neither of those things. The newspaper argued that 
there was a significant difference between, on the one hand, revealing a medical diagnosis and 
treatment afforded and, on the other, revealing a sanction imposed by an employer -  even if the 
latter might involve medical treatment

Even if the information in the article was private and confidential -  which the newspaper denied -  
there was a public interest in publication in light of the fact that the complainant’s own actions had 
created substantial public concern at his behaviour.

The legal adviser for the Daily Mirror and the Sunday Mirror said that neither publication had printed 
any information that was not already in the public domain. In any case, the newspapers were at a 
loss to understand why the complainant had taken offence to publication of the fact that he has 
been advised to seek treatment for his ‘sexual peccadilloes’. His behaviour had been the subject of 
much media coverage and to report the BBC’s position that he should seek help for his problem 
was not an intrusion into his privacy. Neither report included details of any treatment he had 
received or was to receive.

226

MODI 00039947



For Distribution to CPs

The complainant’s solicitors maintained that there was no public interest in the material’s 
publication. The stories would still have been intrusive, they said, even if the newspapers had only 
reported the outcome of a confidential meeting between the complainant and his employers.

A d ju d ica tio n

The complainant’s solicitors had referred the Commission at some length to the recent House of 
Lords decision in an action by Naomi Campbell against The Daily Mirror. While the Commission has 
regard to the legal position in any particular case it is important to emphasise that a number of court 
decisions have underlined the broad discretion which the Commission retains in deciding particular 
cases under the Code.

The Commission turned to the substance of these complaints, and rejected them for a number of 
reasons.

First, it considered the nature of the information under complaint. The solicitors contended that it 
breached the Code of Practice because it ‘concerned a medical condition suffered by [their] client 
and treatment for which [their client was] undergoing for his mental health’. The Commission did not 
agree with this assertion. The articles in fact reported that the complainant had been ordered by his 
bosses at the BBC to undergo treatment for a ‘sex addiction’. They did not say that such an 
addiction had been diagnosed by a health care professional, or even that the complainant had 
complied with any such order made by the BBC. Neither did they say where any such treatment was 
taking place, nor contain any details about what the treatment did -  or even might -  involve. The 
information complained about -  rather than comprising private medical details that might have been 
found in the complainant’s medical record -  in fact related to a requirement that had allegedly been 
made by the complainant’s employer following a disciplinary hearing.

Second, the Commission had regard to the fact that the complainant’s behaviour had become the 
subject of public debate following an alleged incident -  reported in another newspaper without 
complaint -  involving an explicit act carried out by the complainant and broadcast by him to a 
stranger over the internet, using a webcam. The complainant had apologised publicly for this 
incident. The Commission believed that in circumstances where the events leading up to the 
complainant’s disciplinary hearing had been made public without complaint, the public had a right to 
know what the outcome of the disciplinary hearing was. Part of the outcome was apparently that the 
complainant should seek treatment for his ‘sex addiction’, and the Commission considered that it 
would have been artificial for the newspapers to have overlooked this fact.

In balancing the complainant’s right to privacy with the newspapers’ rights to freedom of expression, 
the Commission therefore took account of the following factors. The information, which concerned a 
disciplinary hearing with the complainant’s employer, was in the Commission’s view less private 
than the complainant had suggested -  and certainly far less so than material obtained from a 
medical record, for instance. Moreover, the events leading up to the hearing had been firmly 
established in the public domain without complaint. The newspapers had a right to report 
developments in the story, and the public had a right to be informed of them. Convincing reasons 
would have had to exist to interfere with these rights -  and in the Commission’s view, they did not.

Adjudication issued 2004

227

MODI 00039948


