
For Distribution to CPs

P R E S S  C O M P L A IN T S  C O M M IS S IO N

T h e M in u tes  o f  th e 1 7 6 *  O rdinary M e etin g  o f  
T h e P ress C o m p la in ts  C o m m iss io n  L im ited  h e ld  at 

H alton  H o u se , 2 0 /2 3  H o lb o m , L o n d o n  E C  I N  2JD  on
W e d n esd a y  1 6 *  January 2 0 1 1

P resent: B a ro n ess  B u sc o m b e
M atti A ld e r so n  
John  H o m e  R ob ertson  
A n th o n y  L o n g d en  
Ian M acG regor  
John  M c L e lla n  
Ian N ic h o l  
L in d say  N ic h o ls o n  
E sth er R ob erton  
E v e  S a lo m o n  
S im o n  S apper  
Ju lie  S p e n c e  
T in a  W ea v er  
P eter W righ t

In attendance: S tep h en  A b e ll

C hairm an

D ep u ty  C hairm an

D irector

T h e  fo llo w in g  m em b ers o f  the secretariat a ttended  th e  m e etin g  as observers: H annah  
B e v e r id g e , E liza b eth  C o b b e , C harlotte D ew a r , W iU  G ore, R eb ecca  H a les , S co tt  
L an gh am , B e n  M illo y , A m b er  M u n , and C atherine S p eller .

1. A p o lo g ie s

A p o lo g ie s  w ere  r e c e iv e d  from  S im o n  R e y n o ld s  and Ian W alden .

T h e  C hairm an w e lc o m e d  A lis o n  H a stin g s, con su ltan t to  the P C C , and w a s  
p le a se d  to  report H annah  B e v e r id g e ’s return to  th e C o m m iss io n ’s secretariat 
fo llo w in g  h er m atern ity  le a v e .

819

MODI 00035964



For Distribution to CPs

2 . M in u tes

T h e  m in u tes o f  th e  m eetin g  h e ld  o n  8 *  D ece m b e r  w ere  ap p roved  as a correct 
record  o f  th e m e etin g  and for  p u b lica tion .

M atters arisin g  

T h ere w ere  n on e.

C om p la in ts

(i)  C om p la in t N o s . 1 0 -5 5 0 3 /1 0 -5 6 5 5  B a sk e r v ille  v  D a ily  M a il/T h e  
In d ep en d en t o n  S u n d ay

P eter W righ t to o k  n o  part in  th e  d isc u ss io n  o f  th ese  c a se s  and ab sen ted  
h im s e lf  fro m  the room .

T h e  C o m m iss io n  c o n c lu d e d  that th e com p la in ts  ra ised  n o  breach  o f  the 
E d ito rs’ C o d e  and that th ey  sh o u ld  not, th erefore, b e  u p h eld . T he  
fo llo w in g  ad ju d ication s w ere  agreed:

Ms Sarah Baskerville complained to the Press Complaints Commission 
that an artic le  headlined “ Oh please, stop this tw it from  Tweeting, 
someone ” , published in the D a ily  M a il on 13 November 2010, intruded 
into her privacy in breach o f  Clause 3 (Privacy) and was misleading in 
breach o f Clause 1 (Accuracy) o f  the Edito rs ’ Code o f  Practice.

The complaint was not upheld.

The article reported that the complainant -  a c iv il servant who worked 
fo r  the Department fo r  Transport -  had been using the micro-blogging 
website, Twitter, to describe aspects o f  her jo b  and her feelings 
towards her work. The newspaper considered some o f  her comments to 
be inappropriate.

The article referred to the fa c t that the complainant had in her tweets: 
described the leader o f  a course she was doing (as part o f  her jo b ) as 
“mental” ; said that she was “ struggling with a wine-induced 
hangover”  at work; and, again at work, to ld how she was “feeling  
rather tired -  would much prefer going home ” . In  addition, the article  
pointed to a number o f  tweets that were po litica l in nature: a 
complaining reference to a Conservative M P  who was a prominent 
c ritic  o f Whitehall waste; a re-tweet o f  a Labour M P ’s attack on 
government “sp in” ; and a reference to the complainant’s acquaintance 
with Sally Bercow.

820

MODI 00035965



For Distribution to CPs

The complainant said her activities on Twitter and other social 
networking sites (she also had a blog and had uploaded pictures o f  
herself on F lickr) were private. While it  was true in theory that 
anybody could view the information she had posted online, she argued 
that she had a “ reasonable expectation that my messages...would be 
published only to my fo llow ers ” . Only her 700 o r so followers could 
see the fu l l  context o f  her messages. Others would only f in d  her 
account by actively searching fo r  her, which seemed an unlikely thing 
fo r  most people to do, and would only see messages she had posted, not 
those she was responding to. H er Twitter account and her blog 
(neither o f  which were anonymous) both included clear disclaimers 
that the views expressed were personal opinions and were not 
representative o f  her employer.

In  addition, the complainant said that the newspaper had presented her 
messages out o f  context. F o r example, in another tweet about the 
course she had attended she made clear it  was “ good and worthwhile ” . 
This meant that readers were given a misleading impression o f her 
character. She argued that there were thousands o f  public sector 
workers who regularly use Twitter in and out o f office hours. She 
could not understand why she had been targeted.

The newspaper disputed that it  had invaded the complainant’s privacy. 
She was openly posting messages about many aspects o f her life, 
including her job. The material could be read by anybody; she had not 
lim ited her Tw itter account to those offic ia lly  “fo llow ing ”  her.

In  any case, there was an ongoing debate about the use o f  social 
media, which the newspaper was entitled to take part in. Since the c iv il 
service code requires that public servants should not, by their personal 
statements, ca ll into doubt the im partia lity o f  the c iv il service, it  was 
quite legitimate fo r  the newspaper to highlight this particu la r case. As 
to taking the messages out o f  context, the newspaper said it  could only 
include a lim ited number o f  posts and argued that those it  had 
referenced were the ones that were relevant to the point being made by 
the columnist -  that a c iv il servant ought not to publicise po litica l 
views online and talk o f  being hungover at work.

The complainant said she was fu lly  compliant with the c iv il service 
code. As a result o f the newspaper’s article, she had taken the decision 
— reluctantly — to lock her Tw itter stream so it  could not be viewed by 
anybody apart fro m  her followers.

821

MODI 00035966



For Distribution to CPs

Adjudication

The Commission has made a number o f key rulings about the use by 
newspapers and magazines o f material obtained from  social 
networking sites. This was the f irs t  time it  had considered a complaint 
about the republication o f information originating from  Twitter.

There was no dispute that the material posted by the complainant was 
open to public view, and could be accessed by anyone who wished to 
read it. Although there were 700 actual subscribers to the 
complainant’s account, the potential audience was much greater. This 
was particu la rly  the case as any message could be “ re-tweeted”  
without the complainant’s consent, o r control, to a larger subscription 
list. This was a notable feature o f  Twitter. The public ly accessible 
nature o f the information (fo r which the complainant was responsible) 
was a key consideration in the Commission’s assessment as to whether 
it  was private.

The Commission also had regard to the quality o f  the information (how 
personal it  is), how it  is used by the publication and whether there is a 
public interest. In  this case, the Commission noted that the published 
material related directly to the complainant’s professional life as a 
public servant. The newspaper was seeking to comment on the wisdom 
o f c iv il servants using social media platforms, which may give rise to 
claims that it  can conflict w ith the ir professional duties.

The Commission recognised that the complainant had been caused 
distress by the coverage o f  the newspaper, which was regrettable. 
However, taking into account a ll o f the above factors, it  d id not 
consider that the material published by the newspaper constituted an 
unjustifiable intrusion into her privacy in breach o f  Clause 3 (Privacy) 
o f the Code.

The Commission d id  not consider either that the article was misleading 
o r distorted. I t  was accepted that the complainant had made the 
comments attributed to her. While the newspaper could have included 
more innocuous tweets, its fa ilu re  to do so d id not render the article  
misleading. The article constituted an argument by the journa lis t -  
with which some people clearly would disagree — that the actions o f  the 
complainant were inappropriate. Readers would recognise that he was 
using selected tweets to reinforce that argument. There was no breach 
o f Clause I  (Accuracy) raised by this complaint.

Relevant ru lim s :
Goble V  The People (2009)
M ullan et a l v Scottish Sunday Express (2009)
Rundle v The Sunday Times (2010)
A Woman v Loaded (2010)

822

MODI 00035967



For Distribution to CPs

Ms Sarah Baskerville complained to the Press Complaints Commission 
that an article headlined “ The hounding o f Baskerville ” , published in 
the Independent on Sunday on 14 November 2010, intruded into her 
privacy in breach o f Clause 3 (Privacy) and was misleading in breach 
o f Clause 1 (Accuracy) o f  the Edito rs ’ Code o f  Practice.

The complaint was not upheld.

The article reported that the complainant -  a c iv il servant who worked 
fo r  the Department fo r  Transport -  had been using the micro-blogging 
website, Twitter, to describe aspects o f her job, her feelings towards 
work and w ider po litica l issues. Follow ing up a c ritica l article in the 
previous day’s D a ily  M ail, the article highlighted a number o f tweets 
the complainant had made and reported that she fe lt  “ targeted”  by the 
criticism  she had received. The article was accompanied by a 
photograph o f  the complainant taken from  her F lick r page and also 
included comments from  her blog.

The complainant said that her activities on Twitter and other social 
networking sites were private. While it  was true in theory that anybody 
could view the information she had posted online, she argued that she 
had a “ reasonable expectation that my [T w itte r] messages...would be 
published only to my fo llow ers ” . Only her 700 o r so followers could 
see the fu l l  context o f  her messages. Others would only f in d  her 
account by actively searching fo r  her, which seemed an unlikely thing 
fo r  most people to do, and would only see messages she had posted, not 
those she was responding to. H er Twitter account and her blog both 
included clear disclaimers that the views expressed were personal 
opinions and were not representative o f her employer.

The complainant also said that the newspaper had presented her 
comments out o f  context. This meant that readers were given a 
misleading impression o f  her character. She argued that there were 
thousands o f  pub lic  sector workers who regularly use Twitter in and 
out o f  office hours. She could not understand why she had been 
targeted.

The newspaper disputed that i t  had invaded the complainant’s privacy. 
She was openly posting messages about many aspects o f her life, 
including her job . The material could be read by anybody; she had not 
lim ited her Twitter account to those offic ia lly  “fo llow ing ”  her. While 
her Twitter stream had been closed to public view after the D a ily  M a il 
article appeared, the material on her blog and her F lick r photo stream 
were s till openly accessible.

823

MODI 00035968



For Distribution to CPs

The complainant was not, said the newspaper, “ someone who fo r  some 
reason was able to use the technology but unable to realise the 
consequences o f  making her life so public I t  was legitimate fo r  
newspapers to consider how people in positions such as the 
complainant’s should be careful about what they publish about 
themselves — and to consider what a lack o f  care said about their 
judgement.

Adjudication

The Commission had already considered a s im ilar complaint against 
the D a ily  M a il’s o rig inal article and had concluded that there was no 
breach o f  the Code. I t  reached the same conclusion in relation to this 
complaint and fo r  the same reasons as set out in the related 
adjudication.

The Independent on Sunday had included some additional information, 
including from  the complainant’s blog and her F lick r photo-stream 
(neither o f  which were privacy-protected). However, the Commission 
did not consider that the publication o f  this publicly-accessible 
information -  which was not o f  an intimate nature, and included an 
innocuous picture o f the complainant -  constituted an intrusion into 
her privacy. I t  d id not f in d  a breach o f Clause 3 (Privacy) o f  the 
Code.

As with the case against the D a ily  M ail, the Commission d id not 
consider the publication o f  selected information made available by the 
complainant to be misleading. There was no breach o f  Clause I  
(Accuracy) o f  the Code.

Relevant ru linss:
Goble V  The People (2009)
M ullan et a l v Scottish Sunday Express (2009)
Rundle v The Sunday Times (2010)
A Woman v Loaded (2010)
Baskerville v D a ily  M a il (2010)

( ii)  C o m p la in t N o . 1 0 -5 8 5 1  M cC an n  v  E ast K ilbride N e w s

P eter W righ t returned  to  th e m e etin g . T ina W ea v er  le f t  th e  ro o m  and  
to o k  n o  part in  th e d isc u ss io n  o f  th is c a se  (the E ast K ilb rid e N e w s  
b e in g  o w n e d  b y  T rin ity  M irror).

A fter  d isc u ss io n , th e C o m m iss io n  agreed  that th e  co m p la in t sh o u ld  b e  
u p h eld  in  part. T h e  term s o f  th e adjud ication  w ere  as fo llo w s:

824

MODI 00035969



For Distribution to CPs

M r M ichael McCann M P complained to the Press Complaints 
Commission that an article headlined “M P  claims £12,000 expenses in 
4 months ” , published in the East K ilbride News on 8 December 2010, 
was inaccurate and misleading in breach o f Clause 1 (Accuracy) o f  the 
Editors ’ Code o f  Practice.

The complaint was upheld.

The article reported that the complainant, the Member o f  Parliament 
fo r  East K ilbride, Strathaven and Lesmahagow, had claimed £12,133 
in expenses between M ay and August 2010, fo llow ing  the release o f the 
figures by the Independent Parliamentary Standards Authority (IPSA). 
In  the article it  stated that the complainant’s expenses “ include £1150 
in hotel b ills  to fund  his trips to Westminster, while he also claims fo r  a 
rented property in central London ” . The complainant said that this was 
misleading as it  suggested that he had claimed fo r  hotel rooms at the 
same time as paying rent on a property. This was incorrect: the hotel 
bills  were incurred before he had the property.

The newspaper said that it  had accurately reported the details o f  the 
expenses as published by IPSA, which had not explained why the 
expenses had been claimed. The complainant had claimed both hotel 
expenses and rent between May and August. I t  had sought to contact 
the complainant to discuss the claims on three occasions before 
publication, and the issue could easily have been clarified at that time.

Adjudication

I t  was not in dispute that the complainant had claimed fo r  both hotel 
b ills  and rent in  the period between May and August. However, it  was 
also not in dispute that he had claimed fo r  them consecutively, rather 
than concurrently. This was an important distinction.

The key issue here fo r  the Commission was whether readers would 
have been misled by the phrase “ while he also claims fo r  a rented 
property in central London” . This phrase was ambiguous, and could 
certainly be interpreted to mean that the claims overlapped. The 
Commission considered that readers could have been misled as a 
result. The newspaper should have offered to c la rify  its meaning so as 
to avoid any misunderstanding. I t  had not done so, and the result was a 
breach o f  the Code.

825

MODI 00035970



For Distribution to CPs

M r McCann also complained that a letter headlined “A claim too fa r  
from  our M P ” , published in the East K ilbride News on 8 December, 
was inaccurate and misleading in breach o f  Clause 1 (Accuracy) and 
represented harassment in breach o f Clause 4 (Harassment) o f the 
Editors ’ Code.

The complaint was not upheld.

The anonymous letter -  attributed to an “East K ilbride taxpayer”  -  
criticised the complainant on the topic o f his latest expenses, stating 
that his “f irs t  few  months in office have cost the taxpayer more than 
almost every other M P  in Scotland” . The complainant said that this 
claim was incorrect and had been presented as fact. He also said that 
the criticism  had appeared in the same edition o f  the newspaper as its 
own report on the issue, making much the same points. He said that the 
letter appeared to have been written in response to the article, and did  
not believe that the letter had been sent independently by a member o f  
the public.

The newspaper said that the letter had been received by email on 3 
December, and provided a redacted copy o f it. The w rite r o f the letter 
had asked fo r  the ir name to be withheld. A  number o f the points raised 
by the author had been previously highlighted in the public domain, 
and it  had not been in touch with the individual before publication. I t  
had chosen not to censor the opinion o f the letter writer, which had 
been clearly presented.

Adjudication

The Commission was not in a position to determine the provenance o f  
the letter, which had been submitted by email. I t  accepted that the letter 
had echoed many o f  the points in the report, but noted that the IPSA 
figures had been made pub lic ly available on 2 December, and the 
overall amount o f  the complainant’s claims (and individual claims 
such as a £2 parking charge) had been discussed in other newspapers. 
Overall, the Commission was satisfied that readers would have 
recognised that the letter represented a reader’s appraisal o f  the 
figures which had been released. No inaccuracy could be established 
on this po in t and there was no breach o f Clause I.

In  addition, the Commission has previously ruled that Clause 4 
“ relates to physical harassment o f  individuals by journalists and/or 
photographers in the newsgathering process” . A  letter o f  criticism  
about a local M P  published by the newspaper would not raise an issue 
under this Clause o f the Code.

826

MODI 00035971



For Distribution to CPs

( iii)  C om p la in t N o . 1 0 -4 4 4 2  L e w  v  J e w ish  T elegrap h  

T in a  W ea v er  returned to  th e m eetin g .

F o llo w in g  d isc u ss io n  o f  th is c a se  C o m m issio n ers ca m e to  the  
c o n c lu s io n  that th e m atter ra ised  b y  th e com p la in a n t w a s n ot o n e  that 
e n g a g e d  th e E d itors’ C od e. It w a s  agreed  that b o th  parties w o u ld , 
th erefore, b e  in form ed  that th e  C o m m iss io n  w o u ld  b e  u n ab le  to  c o m e  
to  a ru lin g  o n  th e ca se .

( iv )  C om p la in t N o . 1 0 -5 7 4 1  A  w o m a n  v  T ak e a B reak

C o m m issio n ers  e x p ressed  co n sid era b le  co n cern  about th is c a se  and  
agreed  that there had  b een  a ser iou s breach  o f  th e E d itors’ C od e. T he  
co m p la in t w a s u p h e ld  in  th e  fo llo w in g  ad ju d ication  and the  
C o m m iss io n  req u ested  that further step s b e  tak en  to  e sta b lish  h o w  the  
m a g a z in e  in ten d ed  to  a v o id  a repeat o f  th e situation:

A woman complained to the Press Complaints Commission through 
Liberty that an article in an October 2010 edition o f  Take a Break 
magazine intruded into her privacy and identified her as a victim o f 
sexual assault in breach o f  Clause 3 (Privacy) and Clause 11 (Victims 
o f sexual assault) o f  the Editors ’ Code o f  Practice.

The complaint was upheld.

The real-life article  -  told from  the po in t o f view o f  the complainant’s 
sister -  detailed how the complainant and her sister had been abused 
by the ir stepfather as children. He had subsequently been convicted 
fo r  rape and other sexual offences, receiving a lengthy custodial 
sentence. The article named both victims, and included photographs o f 
them. I t  said that the women had waived their righ t to anonymity.

The complainant said that her sister had waived her own right to 
anonymity and approached the magazine to tell her story (in exchange 
fo r  a charity donation). She had provided the journa lis t with the 
complainant’s contact details and understood that she would be 
contacted directly by the magazine. In  the event, the complainant was 
not contacted. She had not, and would not have, given permission to 
be identified in the article and had been seriously affected by its 
publication, both socially and emotionally.

The magazine immediately accepted that the complainant had not 
waived her righ t to anonymity, apologising sincerely to her. Its 
reporter had confirmed on numerous occasions to the editoria l team, 
mainly orally, that both sisters had agreed to be identified. In  fact, 
contact had only been made with the complainant’s sister (who, the

827

MODI 00035972



For Distribution to CPs

10

magazine claimed, had said that she was speaking on her sister’s 
behalf). The complainant had not been contacted. The editor took fu l l  
responsibility fo r  a mistake which should never have happened, 
accepting that there had been a breach o f  the Code. Follow ing the 
complaint, the magazine said it  had taken steps to ensure that its 
system o f  checks d id not fa i l  again: it  would now require written 
documentary evidence that those featured in such a story had agreed to 
be identified.

Adjudication

The identification o f  victims o f  sexual assault without the ir consent is 
an extremely serious matter. Clause 11 o f  the Code is particularly  
clear: “ The press must not identify victims o f sexual assault o r publish 
m aterial like ly to contribute to such identification unless there is 
adequate justifica tion and they are legally free to do so” .

In  this case, there had been an unacceptable fa ilu re  on the part o f the 
magazine to protect the complainant from  being identified. I t  p la in ly  
should have sought unequivocal confirmation from  the complainant 
directly that she was w illing  to feature in the article and waive her 
righ t to anonymity. The Commission was concerned at the apparent 
ease w ith which the story had appeared without sufficient checks 
having been made with the complainant. I t  noted that the magazine 
had indicated how its practice would change in the juture. This was a 
necessary step to remedy a problem that never should have arisen in 
the f irs t  place. The Commission asked that this was followed up 
further.

The complaint was upheld under Clauses 3 (Privacy) and 11 (Victims 
o f sexual assault).

(v )  C o m p la in t N o . 1 0 -4 0 8 6  L e w  &  M cR a e  S o lic ito rs  v  T h e D ig g er

T in a  W ea v er  d ec la red  an  in terest, n o tin g  that so m e  M irror G roup titles  
in  S co tla n d  h a v e  u se d  th e se r v ic e s  o f  L e v y  &  M cR a e  S o lic itors .

T h ere  w a s  c o n cern  a m o n g  C o m m iss io n ers  at th e  m anner in  w h ic h  the  
m a g a z in e  in  th is  c a se  h ad  co m m u n ica ted  w ith  P C C  staff. H o w ev er , the  
C o m m iss io n  c a m e  to  th e v ie w  that th e  su b stan ce  o f  th e com p la in t  
sh o u ld  n ot b e  u p h eld . It a g reed  th e  fo llo w in g  adjud ication:

Levy &  McRae Solicitors o f  Glasgow complained to the Press 
Complaints Commission that an article headlined “ Law firm  Levy &  
McRae ‘incompetent’ ” , published in The D igger on 24 June 2010, was 
inaccurate and misleading in breach o f  Clause 1 (Accuracy) o f the 
E dito rs ’ Code o f Practice.

828

MODI 00035973



For Distribution to CPs

11

The complaint was not upheld.

The article was an editoria l opinion piece on a court case, concerning 
the suspension o f  two individuals’ security licences. The complainants 
were the solicitors fo r  the individuals. The outcome was that Sheriff 
Principal Bruce K err QC ruled that Sheriff Simon Fraser had gone 
beyond his powers in making a decision (to overturn the original 
suspension), and therefore the decision was “ incompetent” .

The complainants said that the article, and in particu la r the headline, 
was inaccurate and misleading: the judgment had not referred to them 
as “ incompetent”  in any way. Rather, the judgment had stated that the 
orig ina l decision was “ incompetent” , in the legal sense (in that it  was 
outside o f Sheriff Fraser’s powers). Sheriff K e rr ’s decision was 
summarised in the judgment as fo llows: “ F o r these various reasons I  
consider that the Sheriff’s interlocutor [judgment] o f  26 January 2010 
went beyond his powers and was incompetent” .

The complainants also objected to other claims in the article that 
wrongly suggested the ir incompetence: that “ most solicitors know how 
to present a summary cause while blindfolded” ; and “ the Private 
Security Industry Act 2001 taught Watson and his crew that being a 
solic ito r means more than wearing a su it” . Any such suggestions 
were inaccurate and misleading. The complainants were the 
instructing solicitors on the case: the presentation o f  the case to the 
court was a matter fo r  Counsel. I t  was, therefore, misleading to use 
the outcome o f  the case to criticise the complainants.

The magazine said that the article was an opinion piece on a matter o f  
public interest and represented fa ir  comment on the basis o f the 
circumstances o f  the case, which had been reported in the same edition 
in a news item. I t  was entitled to hold the opinion that the complainants 
should not have asked the Sheriff to make a decision he was not 
competent to make. The term “ incompetent”  had been clearly 
presented in the headline in inverted commas, satirica lly combining 
both the legal and layman senses o f the word. In  its view, readers 
would not have been misled by the article.

Adjudication

Newspapers and magazines are generally entitled to publish reports o f  
court verdicts and to offer their views and opinions on them provided 
that, in doing so, the terms o f the Editors’ Code are not breached.

In  reaching its decision on the case, the Commission had regard fo r  the 
fa c t that the piece: was an editoria l; was clearly presented under the 
banner ‘O pin ion ’; and was explicitly linked to a news report in respect

8 2 9

MODI 00035974



For Distribution to CPs

12

o f which no complaint had been made. The Commission had to decide 
whether the magazine’s coverage was inaccurate o r misleading in 
breach o f  Clause 1 (Accuracy) o f the Code. On balance, the 
Commission d id not f in d  that it  was.

The term “ incompetent”  had been used, in the headline, w ith single 
inverted commas, in a manner which suggested that the remark was not 
a statement o f  fact. The editoria l itse lf d id not claim  that the 
complainants had been found by the court to be incompetent and the 
news report (in which the judgment was quoted) made it  clear that the 
term “ incompetent”  had been used by Sheriff P rincipal Kerr, in a legal 
sense, to describe the decision o f  Sheriff Fraser. The Commission 
reached the view that the use o f the term in the headline would have 
been understood to be the opinion o f the magazine given that the 
editoria l argued that the complainants should not have asked “a 
Sheriff to do things they are not competent to do ” . The editorial 
contained the opinion -  clearly marked as such — that the appeal ruling  
constituted, in effect, a legal defeat fo r  the complainants and their 
clients. The complainants were, o f  course, entitled to challenge that 
interpretation, but on balance the Commission found that the magazine 
had adequately distinguished between comment and fac t and that the 
coverage as a whole was not misleading.

The Commission had some sympathy with the view that the headline 
was ambiguous. I t  was clear that the complainants had not been 
criticised by Sheriff P rincipal K err o r labelled by him as incompetent. 
Follow ing the complaint, it  would have been preferable i f  this issue 
had been clarified by the magazine. However, even without such 
clarification, the Commission considered that the editoria l was not 
significantly misleading such as to breach the Code. The remarks made 
by the magazine about the complainants were clearly made under the 
banner o f ‘Opinion’ and were not, in the Commission’s view, 
statements o f  fact. I t  d id not consider that a breach o f  the Code had 
been established in this case.

(v i)  C o m p la in t N o . 1 0 -1 6 2 2  C a b o m  v  T h e S u n d ay T im es

T h e  co m p la in a n t h ad  o n c e  aga in  a sk ed  the C o m m iss io n  to  p ostp on e  
co n sid era tio n  o f  h is  co m p la in t w h ile  h e  d ea lt w ith  a concurrent 
P arliam entary in v estig a tio n . C o m m iss io n ers  a sk ed  th e  o f f ic e  to  m ake  
c lea r  to  the co m p la in a n t that there c o u ld  b e  n o  further d elay; e ith er  the  
m atter sh o u ld  b e  c o n sid ered  at its n ex t m eetin g , or h e  sh o u ld  w ithdraw  
th e com p la in t.

830

MODI 00035975



For Distribution to CPs

13

(v ii)  T h e  C o m m iss io n  fo rm a lly  ap p roved  (su b ject to  in d iv id u a l queries on  
sp e c if ic  co m p la in ts  ra ised  w ith  th e o ff ic e )  th e fo llo w in g  PC C  Papers, 
w h ic h  h ad  co n ta in ed  draft ad ju d ication s for  C o m m iss io n ers’ 
ra tifica tion  or o th erw ise : 4 9 6 6 , 4 9 7 4 , 4 9 7 5 , 4 9 7 6 , 4 9 7 7 , 4 9 7 9 , 4 9 8 0 , 
4 9 8 1 , 4 9 8 2 , 4 9 8 3 , 4 9 8 4 , 4 9 8 5 , 4 9 8 6 , 4 9 8 7 , 4 9 8 8 , 4 9 8 9 , 4 9 9 0 , 4 9 9 1 , 
4 9 9 2 , 4 9 9 3 , 4 9 9 4 , 4 9 9 5 , 4 9 9 6 , 5 0 0 1 , 5 0 0 2 , 5 0 0 3 , 5 0 0 4 . A ll  papers had  
b e e n  c ircu la ted  s in c e  th e p rev io u s C o m m iss io n  m eetin g .

C om p la in t N o s . 1 0 -3 7 7 2 /1 0 -4 0 2 7  H R H  P rince W illia m  o f  W a les  v  T h e M ail on  
S u n d av/L ord  T riesm an  v  T h e M a il o n  S u n d ay

P eter W rig h t le ft  the room  and to o k  n o  part in  the d isc u ss io n  o f  th is item  on  the  
agen d a .

T h e  C o m m iss io n  c o n sid ered  th e tw o  c a se s , w h ich  h ad  b oth  in itia lly  b een  
lo d g e d  so m e  m on th s p r e v io u s ly  through  th e sam e so lic itors . A s  the  
co m p la in a n t’s so lic ito r s  h ad  n o t a c t iv e ly  pursued  th e H R H  P rin ce W illia m  o f  
W a le s  c a se  ( fo llo w in g  th e n e w sp a p er ’s in itia l d e fe n c e  in  A u g u st 2 0 1 0 ) , the  
P C C  d e c lin e d  to  d ea l w ith  the m atter further.

T h e  L ord  T riesm an  c a se  h ad  b een  lo d g e d  in  A u g u st 2 0 1 0  and th e C o m m issio n  
h ad  b e e n  se e k in g  con firm a tio n  as to  the p o sitio n  w ith  regard to  any  leg a l  
p ro ceed in g s  in  ad d ition  to  m a k in g  prelim in ary  en q u ir ies. T h e term s o f  the  
c o m p la in t under C la u se  1 (A ccu ra cy ) o f  the C od e h ad  a lso  rem ain ed  unclear, 
d esp ite  n u m erou s a ttem pts at c la r ifica tio n . C o m m iss io n ers  agreed  that the  
o f f ic e  sh o u ld  w rite  to  th e  co m p la in a n t’s so lic ito rs  and req u est th e su b m ission  o f  
a sp e c if ic  lis t  o f  in a ccu ra c ies , w ith o u t w h ich  it w o u ld  not b e  p o ss ib le  to  
p ro ceed  w ith  th e c o m p la in t under th is C lau se . It a lso  sou gh t a ssu ran ces w ith  
regard  to  th e co n fid e n tia lity  o f  the p ro cess .

W ith d raw al o f  N orthern  &  S h e ll from  the sy stem  o f  se lf-reg u la tio n  -  oral 
update &  d isc u ss io n

P eter W righ t returned to  th e m eetin g .

C o m m iss io n ers  w ere  in fo rm ed  b y  th e  C hairm an that the o f f ic e  had  started to  
d irect m em b ers o f  the p u b lic  w h o  w ish e d  to  co m p la in  ab ou t N & S  title s  to  the  
c o m p a n y ’s le g a l departm ent.

T here w a s co n cern  and regret at th e o n g o in g  a b sen ce  o f  N orthern  &  S h e ll titles  
from  th e se lf-reg u la to ry  sy stem , a lth ou gh  C o m m issio n ers r eco g n ised  that it w as  
fu n d am en ta lly  th e resu lt o f  an internal industry d isp u te  and that it w as prim arily  
for  th e n ew sp a p er  an d  m a g a z in e  industry  to  seek  a reso lu tion . N o n e th e le ss , the  
C o m m iss io n  w a s e x tr e m ely  k een  that N & S  titles sh o u ld  return to  th e fo ld  as 
so o n  as p o s s ib le  and C o m m iss io n e r s  req u ested  that th e C hairm an w rite to  
P r e ssB o f, m a k in g  it aw are o f  th e co n cern s  and req u estin g  regular updates.

831

MODI 00035976



For Distribution to CPs

14

G u id an ce  N o te  o n  O n lin e  P rom in en ce

C o m m iss io n ers  d isc u sse d  draft g u id a n ce  o n  th e q u estio n  o f  th e on lin e  
p rom in en ce  o f  correction s, a p o lo g ie s  and ad ju d ication s, w h ic h  h ad  b een  
prepared  b y  th e o n lin e  w o rk in g  group . T h e  draft w as w e lc o m e d  b y  
C o m m issio n ers  an d  a g reed  in  its en tirety .

E d ito rs’ C o d e  o f  P ractice  A u d it

C o m m iss io n ers  d isc u sse d  the fo r th co m in g  audit o f  th e  E d ito rs’ C od e o f  
P ractice  b y  the C o d e  o f  P ractice  C o m m ittee . A  num ber o f  is su e s  w ere ra ised  in  
relation  to  w h ich  th e C o m m iss io n  w a s k een  to  arrange an opportun ity  for  
further d isc u ss io n . H o w e v e r , n o  sp e c if ic  p rop osa ls  w ere  put forw ard for  
co n sid era tion  b y  th e C o d e  C om m ittee .

D e v e lo p m e n ts  in  p h o n e-h a ck in g  -  oral update

T h e  C hairm an in d ica ted  to  C o m m iss io n ers  her d esire  to  ensu re that the PC C  
w a s ready to  ex a m in e  d e v e lo p m en ts  as q u ick ly  as p o ss ib le , and  to  con sid er  
m atters fu lly  o n c e  re levan t p o lic e  and le g a l p ro ceed in g s  h ad  sh ed  m ore ligh t on  
th e su b ject o f  p h o n e-h a ck in g . S h e  p rop osed  th e esta b lish m en t o f  a su b ­
co m m ittee  o f  th e C o m m iss io n  to  lea d  the ex a m in a tio n  o f  th ese  m atters and  
su g g ested  that it b e  co m p r ised  o f  tw o  la y  m em b ers an d  o n e  ed itoria l m em ber. 
C o m m issio n ers  w e lc o m e d  th e p rop osa l and the C hairm an in d ica ted  that deta ils  
w o u ld  b e  c o n firm ed  b y  e m a il shortly .

10 . C hairm an and D irec to r ’s m eetin g s

C o m m iss io n ers  r e c e iv e d  an update o n  ap p o in tm en ts undertaken  b y  th e  
C hairm an and D irector.

11 . A n y  other b u s in e ss

T h e C hairm an in fo rm ed  C o m m iss io n ers  that the a d v ertisem en t for  n e w  lay  
C o m m issio n ers  h ad  b e e n  w id e ly  run and that hundreds o f  ap p lica tion s had  b een  
rece iv ed . C o m m iss io n e r s  w e r e  a sk ed  to  en co u ra g e  further ap p lican ts, as the  
d ea d lin e  w a s at th e en d  o f  th e m onth .

T h e  C hairm an a lso  iirform ed C o m m iss io n ers  that sh e  w o u ld  b e  in  tou ch  to  
organ ise  o n e -to -o n e  m e e tin g s  w ith  th em  to  d isc u ss  their p erform an ce, as per the

832

MODI 00035977



For Distribution to CPs

15

reco m m en d a tio n  c o n ta in ed  in  paragraphs 9 8  and 9 9  o f  the in d ep en d en t  
G o v ern a n ce  R e v ie w , p u b lish e d  in  Ju ly  2 0 1 0 .

12. D a te  o f  n e x t m e etin g

2 .0 0 p m  o n  W e d n e s d a y , 2  M a r c h  2 0 1 1  at H alton  H o u se , 2 0 /2 3  H o lb o m , 
Lx)ndon E C l .

833

MODI 00035978


