
For Distribution to CPs

PRESS C O M PLAIN TS CO M M ISSIO N

The M inutes o f the 172” ‘' O rdinary M eeting o f 
The Press Complaints Commission L im ited  held at 

H alton House, 20/23 H olbom , London EC IN  2JD on 
Wednesday 14“ ’ July 2010

Present: Baroness Buseombe
John Home Robertson 
Anthony Longden 
Ian MaeGregor 
Ian N iehol 
Lindsay Nieholson 
Eve Salomon 
Simon Sapper 
Julie Spenee 
John W aine 
Ian W alden 
Peter W righ t

In  attendanee: Stephen A be ll

Chairman

D ireetor

The fo llow ing  members o f the seeretariat attended the meeting as observers: Elizabeth 
Cobbe, Jonathan C olle tt, Charlotte Dewar, W ill Gore, Beeky Hales, L is i Ke, Seott 
Langham, Catherine Speller and Stephen W heeler.

Apologies

Apologies were reeeived from  Simon Reynolds, M a tti A lderson, T ina Weaver, 
John M eLellan and Esther Roberton.

2. M inutes

The m inutes o f die m eeting held on 2”“ June were approved as a eorreet reeord 
o f the meeting and fo r publieation.

763

MODI 00035908



For Distribution to CPs

Matters arising:

One Commissioner asked whether further details about the proposed 
parliam entary reeeption were available. The Chairman eonfirmed that two 
MPs had agreed to sponsor the event.

4. Complaints

( i)  Com plaint No. 10-0522/0551/0552/0553/0564/0571/1387 A  man 
against D a ily  M a il, The D a ily  Telegraph. The Guardian. London 
Evening Standard. D a ily  M irro r. The Independent and The Sun

Peter W righ t and Ian MaeGregor le ft the room  and took no part in  the 
diseussion o f these eomplaints.

The Commission diseussed the ease, whieh related to reports about a 
erim inal tria l that had taken plaee outside the U K . A  further submission 
had been reeeived from  the eomplainant in  the days before the meeting, 
whieh indieated that further key doeuments were lik e ly  to beeome 
available in  due eourse (in  the autumn). The Commission agreed that it  
would be in  a better position to eome to a deeision on the ease onee the 
doeuments were reeeived; and it  agreed w ith  the eomplainant’ s request, 
therefore, to put the m atter on hold tem porarily.

( ii)  Com plaint No. 10-0886 Sm ith against H u ll D a ily  M a il

Peter W righ t and Ian MaeGregor rejoined the meeting. A fte r diseussion, 
the Comm ission eoneluded it  should uphold the eom plaint in  part and 
agreed the w ording below fo r the adjudieation;

M r Paul Smith complained to the Press Complaints Commission that 
articles headlined “ Town website pub lisher’s pom  business” , “ The 
sickening porn behind this m an’s ve il o f  respectability ”  and “ Town 
website: the sordid tru th ” , published in the H u ll D a ily  M a il on 4 
March 2010, were inaccurate and misleading in breach o f  Clause 1 
(Accuracy) o f  the Editors ’ Code ofPractice.

The complaint was upheld in part.

764

MODI 00035909



For Distribution to CPs

The articles reported that the complainant -  who was responsible fo r  
publishing a local community website which had been promoted by the 
local council -  had “ designed thousands o f  hardcore pornography 
websites”  (at one po in t g iv ing  the specific figu re  o f  3,991 fo r  sites he 
had “designed”)  and “ owns the domain names to almost 4,000 sites” . 
The complainant said that this was incorrect: he had only ever 
designed a hundred o r so websites, including some adult sites, across a 
number o f  fie lds; and he had bought ju s t over 100 domain names, 
nearly h a lf  o f  which were dormant.

The newspaper said that, a t the time o f  its investigation, a web 
registration search showed that the complainant owned 3,991 domains 
under the name Smiths M edia Solutions, the m ajority o f  which could be 
categorised as adult. Fo llow ing  publication o f  the articles, the relevant 
server was disconnected and it  was unable to prove this figure  
conclusively. The precise claim was p u t to the complainant before 
publication: the complainant was unable to confirm the number o f  sites 
in which he was involved and d id  not deny the allegation.

Adjudication

The Commission accepted that there was a legitimate pub lic  interest in 
the newspaper examining the business activities o f  the complainant, 
given his role in pub lish ing a local community website. However, such 
high-profile scrutiny carried w ith it  the responsibility to be accurate.

While i t  was not in dispute that the complainant had designed some 
pornographic websites in the past -  and owned a substantial number 
o f  domain names -  the newspaper had not been able to corroborate the 
significant claims that the complainant had “ designed thousands”  o f  
such sites (as many as 3,991) o r owned the domain names to “almost 
4000 sites These were crucia l allegations and the newspaper should 
have been able to substantiate them fu lly  (and been in a position to 
provide concrete evidence to the PCC).

Based on the available material, the Commission considered that 
readers would have been misled as to the scale o f  the complainant’s 
involvement in adult websites. The result was a breach o f  Clause 1 o f  
the Editors ’ Code.

The complainant had raised a number o f  other points under Clause 1 
(Accuracy) o f  the Editors ’ Code. These aspects o f  the complaint were 
not upheld.

7 6 5

MODI 00035910



For Distribution to CPs

4

The complainant said that he bu ilt websites fo r  a liv ing  and had, in the 
past, designed pages fo r  the adult industry (in addition to the gaming, 
finance, re ta il and pharmaceutical industries). The fro n t page headline 
wrongly suggested that that he owned a “porn business this was not 
the case. In  addition, the coverage misleadingly suggested that he was 
personally involved in the creation o f  pornographic content, rather 
than legitimately designing the layout fo r  those sites. F inally, the 
coverage stated that that he had “agreed”  to design a website fo r  a 
newspaper jo u rn a lis t posing as an escort g ir l  when, in fact, he had 
merely discussed her requirements.

The newspaper defended its coverage: its readers had a righ t to know 
about the activities o f  the complainant who was responsible fo r  
running a prom inent local website which covered a range o f  
community issues and had been supported by the local authorities. I t  
had sought to obtain the complainant’s comments on the allegations 
and his position had been published at length (together w ith positive 
comments from  members o f  the community). The coverage made the 
nature o f  the com plainant’s involvement with pornographic websites 
clear, outlin ing that there was no suggestion that any o f  the websites 
contained illega l material. I t  was w illing  to publish a clarification on 
this point, which was rejected by the complainant.

The newspaper maintained that the complainant had agreed to bu ild  a 
website fo r  the jo u rn a lis t posing as an escort g ir l and had quoted 
between £150 and £250 fo r  doing so. I t  provided emails to support 
this position.

Adjudication

The Commission has consistently stated that headlines can only be 
fu lly  understood in the context o f  an article when read as a whole. On 
this occasion, the artic le  made p la in  to readers the level o f  the 
com plainant’s involvement with pornographic websites: he had 
designed websites that hosted legal adult content. I t  was clear that the 
com plainant’s role was as a designer, rather than a producer, o f  web 
content. He had also been quoted a t length on the matter setting out his 
position. The nature o f  the complainant’s discussions with the 
jo u rn a lis t posing as “ Sarah”  was also sufficiently clear, in the 
Commission’s view. No breach o f  Clause I  (Accuracy) could be 
established on these points.

The complainant also complained that the coverage was intrusive, and 
that the newspaper had used subterfuge, in breach o f  Clause 3 
(Privacy) and 10 (Clandestine devices and subterfuge) o f  the E d ito rs ’ 
Code o f  Practice.

7 6 6

MODI 00035911



For Distribution to CPs

The complaint was not upheld.

The complainant was concerned that the jo u rn a lis t had misrepresented 
her identity, c la im ing that she was an escort g ir l  (requesting his 
assistance in setting up a website) and using a fake Facebook account, 
when he was f ir s t  contacted by the newspaper. This led to the reporter 
emailing him with fu rth e r details o f  her enquiry. The complainant said 
this was unnecessary: he would have w illing ly  spoken to the 
newspaper and his actions d id  not need to be exposed in such a 
manner. He also objected to the inclusion o f  his p a rtn e r’s name and 
employer in addition to his p a rtia l home address in the article. This 
was intrusive and had le ft his fa m ily  fee ling  vulnerable.

The newspaper said that it  was in the pub lic  interest fo r  the 
com plainant’s professional involvement in the design and hosting o f  
pornographic websites to be exposed, pa rticu la rly  as the local council 
had actively promoted him. Having established that he owned a 
substantial number o f  domain names fo r  websites containing 
pornography, i t  wished to determine whether he remained actively 
engaged in the creation o f  adult websites at the same time as running  
the loca l community website. I t  d id  not consider that the complainant 
would have answered its enquiries directly. As soon as the reporter 
had established that the complainant was w illin g  to design a website 
f o r  an escort g irl, she approached him in person and made clear her 
identity.

The newspaper said that pub lic ly  accessible Companies House records 
showed that the company secretary o f  Smiths M edia Solutions was the 
com plainant’s partner. Naming her, and re ferring to her employment, 
was relevant to the story. The newspaper had published the 
com plainant’s street name fo r  c la rity  given that his name was not 
uncommon. H is home address was also his business address.

Adjudication

I t  was not in dispute that, as p a rt o f  her enquiries, the reporter had 
created a bogus Facebook page and had misrepresented her identity to 
the complainant. The reporter had then revealed her true identity when 
she met the complainant in person.

While it  was clear that the jo u rn a lis t had used subterfuge, the 
Commission had regard to the level o f  intrusion involved, which was 
not -  in its view — o f  a pa rticu la rly  serious order. The actions o f  the 
jo u rn a lis t consisted o f  the use o f  a fa lse name and social networking 
page, fo r  the purpose o f  obtaining non-personal information about the 
com plainant’s business activities. There was no undercover film in g  o r 
inappropriate access to priva te  information about the complainant.

7 6 7

MODI 00035912



For Distribution to CPs

The Commission was satisfied that the pub lic  interest argument 
advanced by the newspaper -  to the effect that the ongoing design o f  
websites connected to the sex industry was incompatible w ith the 
com plainant’s role in a prom inent local community website — justified  
the employment o f  such m ild  subterfuge in this case. I t  considered 
that the newspaper could legitimately claim that this method was 
necessary to obtain the information, believing that the complainant 
may not have been forthcom ing to a direct jou rna lis tic  approach about 
his willingness to consider designing a website fo r  an escort. There 
was no breach o f  Clause 10.

The inclusion o f  the com plainant’s p a rtia l address -  which also served 
as his business premises — d id  not represent an intrusion into his 
private  life. In  addition, the b r ie f  reference to the complainant’s 
partner, her role in Smiths M edia Solutions and her employment d id  
not reveal anything especially private about her. There was no breach 
o f  the Code.

Relevant R u lins  _
Bretherick  v County Times, report 75

( iii)  Com plaint No. 09-4143 A  man against Sunday W orld

A fte r discussion, the Commission agreed that it  should uphold the 
com plaint in  the fo llo w in g  terms:

A man from  Northern Ire land complained to the Press Complaints 
Commission that two articles published in the Sunday World on 13 
September and 20 September 2009, headlined “Private members c lub” 
and “Bukkake gigolo ”  respectively, were inaccurate, intrusive and that 
the newspaper had used hidden cameras and subterfuge in breach o f  
Clause 1 (Accuracy), Clause 3 (Privacy) and Clause 10 (Clandestine 
devices and subterfuge) o f  the Editors ’ Code ofPractice.

The complaint was upheld.

The articles exposed a “shocking new group sex craze”  ( ‘bukkake’)  
which was taking place in Ulster, based on the newspaper’s own 
undercover investigation centring on the complainant. The coverage 
included claims that: the complainant charged an entrance fee to 
attend such events and made “ b ig  money”  doing so; the complainant 
and his wife were a “sex-for-sale ”  couple; and the complainant was a 
“secret male escort” / “gigolo ” .

768

MODI 00035913



For Distribution to CPs

The complainant said that a ll these claims were untrue. He organised 
the events, which were not illegal, as a hobby and d id  not p ro fit from  
them. They were staged fo r  the sole purpose ofproducing footage to be 
sold on the professional female models’ websites. While he and his 
wife had featured in pornographic material available on the internet, 
they d id not make themselves sexually available to members o f  the 
pub lic  fo r  money. The complainant was also concerned that the 
newspaper had used subterfuge as p a rt o f  its investigation, which 
intruded into his privacy. The coverage featured stills  from  footage 
shot using a hidden camera by the newspaper’s undercover reporter 
who had attended p a rt o f  one event.

The newspaper said that there were strong grounds to believe that the 
complainant organised such events as p a rt o f  a business. Its reporter 
had been obliged to pay in order to attend the event in question and 
screengrabs o f  the purchases had been provided. The pub lic  
availab ility  o f  footage taken fro m  such events meant that they could not 
be considered to be private. I t  had been ju s tified  in exposing the event 
on grounds o f  protecting pub lic  health: a senior medical officer had 
said that the participants were a t risk  from  sexually transmitted 
diseases.

The complainant said that there was no pub lic  health issue: the female 
professional performers involved were certified to industry standards, 
while the male performers were either certified o r practised safe sex.

Adjudication

While the newspaper was entitled to report on the sex industry in its 
local area, and offer its own robust comment and criticism  about some 
o f  the associated practices, it  was not free  to pursue any journa lis tic  
approach to do so. There had to be sufficient pub lic  interest to ju s tify  
the conduct o f  the journa lis ts  and the content o f  the articles.

On this occasion, the reporter had used a hidden camera to f ilm  the 
complainant, w ithout his consent, in a private place in which a number 
o f  participants were about to be involved in consensual, legal sexual 
activity. The newspaper had used stills from  this footage in its articles. 
Both the f ilm in g  and the published images constituted a serious 
intrusion, which required a high level o f  pub lic interest to justify. The 
newspaper could not reach that level in its defence, arguing only that 
practice o f  bukkake raised a possible health risk. The Commission 
took that into account, but d id  not believe this defence was able to 
ju s tify  specifically the use o f  the hidden camera on this occasion. The 
newspaper was in a position to expose the existence o f  bukkake parties 
(and the attendant health risks) without using such undercover footage.

769

MOD100035914



For Distribution to CPs

The newspaper had also not provided sufficient evidence to support its 
assertion that the complainant was making “ b ig  money”  fro m  bukkake 
events. I t  had not provided any evidence a t a ll that the complainant 
hired him self out as a “g igolo ” , o r that his wife had “pa id -fo r sex with 
strangers On this basis, the Commission considered that the articles 
had been in breach o f  Clause 1.

This case revealed a bad ed ito ria l lapse on the p a rt o f  the newspaper, 
compounded by an unacceptably slow response to the PCC  
investigation.

(iv ) Com plaint No. 10-1170 T iim er against B irm ingham  M a il and 
B irm ingham  M a il Extra

The Commission discussed the com plaint from  M s Turner and 
concluded that it  should not be upheld. Commissioners agreed the 
w ording below fo r the adjudication:

Ms Sue Turner, C h ie f Executive o f  the Birm ingham and Solihull 
M ental Health NHS Trust, complained to the Press Complaints 
Commission that articles in the Birm ingham M a il and Birmingham  
M a il Extra o f  20 February and 25 February 2010, headlined “ Suicide 
p a c t”  and “ Our suicide p a c t”  respectively, were intrusive in breach o f  
Clause 3 (Privacy), Clause 5 (Intrusion into g r ie f  o r shock) and Clause 
8 (Hospitals) o f  the Editors ’ Code ofPractice.

The complaint was not upheld.

The front-page articles reported that three patients at a Birmingham  
psychiatric unit. M ain House, had -  several days before pub lication -  
attempted suicide over concerns about the fu tu re  o f  the unit. They had 
subsequently been informed that M ain House was indeed to be closed 
down, which prompted the newspapers’ articles. The articles were 
accompanied by p ixellated photographs o f  the patients being informed 
o f  the decision — said in the coverage to have been “supplied by the 
patients themselves via the ir psych ia tris t”  -  in which they were shown 
to be distraught a t the news.

The complainant said that the residents were extremely vulnerable 
adults to whom the Trust owed a duty o f  care: they were not in a 
position to give any clear consent fo r  the taking and publication o f  
these photographs, which had been taken inside M ain House. The 
complainant argued that the newspaper should have obtained consent 
from  not only the patients but also their respective carers, consultants 
and/or relatives before publication. Indeed, while there is some 
assumption under the M ental Capacity Act 2005 that patients have

770

MODI 00035915



For Distribution to CPs

capacity to make their own choices, it  is not automatically the case that 
they do and the newspaper should have sought fu rthe r guidance from  
appropriate individuals. The Trust was now unable to assess 
retrospectively whether the patients had the capacity to make decisions 
about the photographs, but considered that they would not have had 
the capacity to make such a decision due to their vulnerability.

The complainant said that the photographs had also been taken in 
breach o f  patient confidentiality by a GP who worked with the patients 
once a week, and was not the ir consultant o r p rim ary carer. He had 
been dismissed fo llow ing  a disciplinary hearing and the case had been 
referred to the General M edica l Council.

The complainant stated that the Trust had received a number o f  
complaints about the articles from  the fa m ily  o f  one o f  the patients and 
another fo rm er service user. The fo rm er service user said that she had 
been identified as her car had been recognised fo llow ing  the 
publication o f  a photograph o f  the exterior o f  M ain House. The Trust 
was prepared to contact the concerned parent to support its complaint, 
but was w orried about causing additional stress by doing so.

The newspapers said that the closure o f  M ain House was a m ajor local 
issue. When they received the photographs o f  the distressed patients 
they gave careful consideration to their publication. They fe lt  jus tified  
in pub lish ing fo r  the fo llo w in g  reasons: the photographs had been 
taken w ith the knowledge o f  the patients; they had been taken by a 
medical professional working w ith the patients; the patients, who were 
a ll adults, had given the ir consent fo r  publication and were actively 
keen fo r  them to be shown; and a parent o f  one o f  the patients had 
supported the use o f  the images. The newspapers added that they had 
taken steps to protect the identities o f  the patients by p ixe lla ting  their 
faces.

The newspapers said that they had given a voice to mental health 
patients who said that they were being ignored and distressed by the 
sudden closure o f  the unit midway through a pub lic  consultation. They 
had received no complaints from  the patients o r their fam ilies directly. 
They also said that -  given the small size o f  the photograph o f  M ain  
House -  i t  would not have been possible to identify registration 
numbers o f  the cars.

Adjudication

In  making this decision the Commission wished to make clear that it  
took into consideration the many special circumstances o f  the case. 
While the Commission had not received a complaint from  the 
individuals a t the centre o f  the coverage, it  decided that i t  was able to 
investigate a complaint fro m  the NHS Trust, which was certainly a

111

MODI 00035916



For Distribution to CPs

10

relevant pa rty  in the matter. In  making this ruling, the Commission had 
to be p a rticu la rly  aware o f  the potentia lly competing positions o f  the 
Trust and the patients themselves, who were apparently content fo r  
publication to go ahead.

The protection o f  vulnerable individuals is a t the heart o f  the Editors ’ 
Code and the question o f  intrusion in regard to patients at a mental 
health fa c ility  was clearly a serious matter. An attempt by the 
newspapers to ignore -  o r bypass -  the terms o f  the Code, and 
compromise the welfare o f  patients, would be the subject o f  vigorous 
censure by the Commission. However, the Commission d id  not believe 
that the newspapers had made any such attempt on this occasion.

The key consideration fo r  the Commission related to the question o f  
appropriate consent. In  norm al circumstances, editors are righ tly  able 
to re ly on the consent o f  affected parties to publish private information 
about them. In  this case, the three patients at M ain House had 
provided explicit consent (and apparent encouragement) fo r  the 
publication o f  the images. However, the complainant had argued that 
this consent was insufficient, due to the vulnerable nature o f  the 
patients and concerns over the ir ab ility  to make an informed decision.

This was an im portant po in t and one which the Commission weighed 
heavily. There were also two other significant factors, relating to the 
photographs, fo r  it  to bear in mind: they had been provided by a 
doctor, who was employed by the fa c ility ; and they had been pixellated  
by the newspapers, to prevent identification o f  the patients (who had 
also not been named in the articles). There was a f in a l issue re lating  
to the pub lic  interest inherent in the story, which reported the closure 
o f  a mental health unit and its impact on the patients who lived there 
(which had even led the patients apparently to seek to take their own 
lives).

A t this stage, i t  was not possible fo r  the Commission (or indeed the 
Trust) to establish the specific capacity o f  the patients to offer 
informed consent about publication. The Commission d id  recognise, 
though, that legitimate concerns would exist about the pa tien ts ’ 
capacity in this area. This was something which the newspapers had a 
responsibility to take into account. The Commission considered that 
patien ts ’ consent on its own may not be sufficient always to ju s tify  
publication.

In  the Commission’s view, i t  was the existence o f  the other factors that 
tipped the balance in favour o f  the newspapers’ decision to publish: 
the involvement o f  the doctor; the decision to p ixellate; and the pub lic  
interest in the story as a whole. The T rust’s position was that the 
doctor, who had provided the images, had acted inappropriately and in 
breach o f  his own professional standards. However, i t  d id  not

772

MODI 00035917



For Distribution to CPs

11

necessarily fo llo w  that the newspapers, in making use o f  the images, 
had acted in breach o f  the ir own professional standards. A t the time o f  
publication, the newspapers had to be able to give weight to the fac t 
that the image had been provided by a medical professional, who was 
involved in the care o f  the patients. In  any case, the newspapers had 
not published the photographs unaltered, but had ensured that the 
patients ’ identities were not revealed to a wide audience.

In  a ll o f  these circumstances taken together, the Commission d id  not 
consider that the newspapers ’ actions represented a fa ilu re  to respect 
the priva te  lives o f  the patients in breach o f  either Clause 3 (Privacy) 
o r Clause 8 (Hospitals) o f  the Code. This was not an easy decision, 
but the Commission in the end found that the newspapers had managed 
to balance the ir duty to behave responsibly towards vulnerable 
individuals w ith the need to cover a story o f  important pub lic  interest.

Clause 5 refers to publication being “ handled sensitively ”  at times o f  
g r ie f  o r shock. This clause normally applies to the aftermath o f  a death 
o r serious accident, which was not the case here. The Commission did  
not consider that the newspapers had handled their coverage o f  what 
was a distressing time fo r  the patients in an insensitive way.

F inally, the Commission d id  not consider that the publication o f  a 
photograph o f  the outside o f  M ain House, which showed a number o f  
cars in the car p a rk  without clearly showing the ir registration 
numbers, represented an intrusion into the private life  o f  a form er 
service user in breach o f  Clause 3.

(v ) Com plaint No. 10-1827 A  man against The Argus

The Comm ission considered the com plaint, w hich was about various 
tweets published on a T w itte r page administered by the newspaper. 
This was the firs t such com plaint it  had received and was one that 
raised a new ju risd ic tio na l issue. As a result, the Commission agreed 
to refer the w ider question o f the PCC’s rem it over such matters to its 
O nline W orking  Group. I t  was to conduct consultation w ith in  the 
industry, before m aking recommendations about whether rem it 
extension should be considered.

A lthough the Com m ission was not currently in  a position to come to a 
form al v iew  on the com plaint under the terms o f the Editors’ Code, it  
concluded that the o ffe r by the newspaper to remove the tweets under 
com plaint and to give the complainant an opportunity to rep ly pub lic ly  
was a sensible and proportionate response to the com plaint.

773

MODI 00035918



For Distribution to CPs

12

(v i) Com plaint No. 10-1700 et al Various against D a ily  Star

The Commission considered a number o f complaints it  had received 
about an article  headlined ‘Terror as plane hits ash cloud’ , w hich had 
been published on 21 A p ril. In  response to the PCC’s enquiries into 
the com plaints, the newspaper had agreed to publish a correction and 
apology. The Commission considered that this was a suitable o ffe r to 
remedy what was a clear breach o f the Editors’ Code o f Practice. As 
such, it  decided not to issue a critica l adjudication.

(v ii)  The Commission fo rm a lly  approved (subject to ind iv idua l queries on 
specific com plaints raised w ith  the o ffice ) the fo llow ing  PCC Papers, 
w hich had contained draft adjudications fo r Commissioners’ 
ra tifica tion  or otherwise; 4808, 4809, 4810, 4811, 4812, 4814, 4815, 
4816, 4817, 4818, 4819, 4820, 4821, 4822, 4823, 4824, 4825, 4826, 
4827, 4828, 4829, 4830, 4833, 4834, 4835. A ll papers had been 
circulated since the previous Commission meeting.

NUJ and Johnston Press

Commissioners discussed recent correspondence between the Chairman and 
Johnston Press, and between the Chairman and D irector and the NUJ, about the 
new A tex (content management) system in  use at Johnston Press titles. 
Commissioners agreed that no further steps were appropriate at th is stage, 
Johnston Press having affirm ed its  com mitm ent to the PCC -  a commitment it  
said was unchanged by the latest technological developments.

The Governance Review

Commissioners discussed the recently published Governance Review, 
welcom ing its thoroughness and agreeing that a separate meeting should be 
held to consider its proposals in  fu ll.

Chairman and D irector’s meetings

Commissioners received an update on appointments undertaken by the 
Chairman and D irector.

7 7 4

MODI 00035919



For Distribution to CPs

13

A ny other business

Cumbria shootings: Commissioners received a paper on w ork carried out by 
the PCC in  re lation to m edia coverage o f the recent shootings in  Cumbria. This 
included: contacting local police and hospitals after news broke o f the firs t two 
shootings; lia ison w ith  police communicators in  the days after the incident; 
assisting an ind iv idua l who did not w ish to speak to the media; dealing w ith  
several com plaints about published m aterial; and v is itin g  the area to hold 
meetings w ith  local police , media and clergy.

Commissioners welcomed the w ork that had been done and agreed that it  
would be he lp fu l fo r the o ffice  to consider revising guidance on how to deal 
w ith  such m ajor incidents.

L ibe l reform  b ill:  the Chairman reported on a speech she had made in  the 
House o f Lords on the subject and expressed hope that libe l reform  could be 
h e lp fiil in  re in fo rcing  the ro le  o f the PCC.

M ental Health seminar: a Commissioner who had attended the recent PCC 
seminar on mental health reporting (held in  conjunction w ith  the Royal College 
o f Psychiatrists and SH IFT), said it  had been an excellent and w orthw hile 
event.

O xford U nion debate: the Chairman reported that she had spoken against the 
m otion that ‘This house believes that a pub lic person has no righ t to a private 
life ’ . Others speaking against the m otion, w hich was defeated, were M ax 
M osley and Andrew  Caldecott.

9. Annual General M eeting

The Chairman declared the ordinary meeting closed. 

The Chairman declared the A G M  open.

( i)

( ii)

Commissioners received the accounts fo r the year ending 2009 -  a copy 
o f w h ich had been circulated to members; and

Agreed to reappoint Saffery Champness as the Commission’ s auditors 
fo r a further year; and

( ii)  Approved Professor Ian W alden as a cheque signatory. 

The Chairman declared the A G M  closed.

7 7 5

MODI 00035920



For Distribution to CPs

14

10. Date o f next meeting

2.00pm  on W ednesday, S*** Septem ber 2010 at H alton House, 20/23 Holbom , 
London E C l.

7 7 6

MODI 00035921


