For Distribution to CPs

PRESS COMPLAINTS COMMISSION

The Minutes of the 179" Ordinary Meeting of
The Press Complaints Commission Limited held at
Halton House, 20/23 Holborn, London EC1IN 2JD on
Wednesday 25 May 2011

Present: Baroness Buscombe Chairman
Matti Alderson
Michael Grade
John Home Robertson
Anthony Longden
Ian MacGregor
John McLellan
Ian Nichol Deputy Chairman
Simon Reynolds
Esther Roberton
Simon Sapper
Michael Smyth
Julie Spence
Ian Walden
Tina Weaver
Peter Wright

In attendance: Stephen Abell Director

The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Hannah
Beveridge, Elizabeth Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Rebecca
Hales, Scott Langham, Ben Milloy, Amber Mun, and Catherine Speller.

1. Apologies

Apologies were received from Lindsay Nicholson.

The Chairman welcomed Michael Grade and Michael Smyth to their first
meeting. The Chairman also welcomed Jeremy Roberts, who will be joining
the Commission in June, as an observer, and Sir Michael Willcocks, the
Independent Reviewer, who was to discuss his Annual Report and his work
generally, later in the meeting.

870

MOD100036015



For Distribution to CPs

Minutes

The minutes of the meeting held on 13®™ April were approved as a correct
record of the meeting and for publication.

Matters arising

There were none.

Oral briefing from PressBof

Lord Black, Chairman of PressBof, and Jim Raeburn, Secretary of PressBof,
were welcomed to the meeting. Lord Black proceeded to give Commissioners
an update on efforts being made by the newspaper and magazine industry to
bring Northern & Shell titles back into the system of self-regulation. The
Commission urged PressBof to do all it could to resolve the dispute.

The establishment of a PCC sub-committee to examine matters relating to
phone-hacking by journalists was welcomed by Lord Black. He acknowledged
that the whole newspaper and magazine industry had been damaged by the
illegal activities of some journalists and other individuals.

The point was raised that PressBof should give careful consideration to the
possibility of the PCC needing more resources in the future.

Complaints

@) Complaint No. 11-1212 A woman v The Daily Telegraph

Ian MacGregor took no part in — and was not present for — the
consideration of this case. In any case, the Commission did not come
to a ruling on the matter because it was informed by the office that the
case had been resolved amicably between the parties following further
mediation work.

(ii) Complaint No. 10-5902 A woman v The Star (Sheffield)

John McLellan and Simon Reynolds did not take part in discussion of
this case (and absented themselves from the meeting) because of a
close connection to the editor of the newspaper involved.

Although there was a discussion of the facts of this case the
Commission was informed that the matter had been resolved amicably.
Therefore, while the complainant was keen for Commissioners to
consider her concerns, she did not wish for them to make a formal
adjudication.

871

MOD100036016



(ii1)

For Distribution to CPs

Complaint No. 11-1048 A woman v Southern Daily Echo

After discussion the Commission ruled that the newspaper had
breached the terms of the Code. It made the following adjudication:

A woman complained to the Press Complaints Commission that an
article published in the Southern Daily Echo in early 2011 contained
material that had identified her daughter as a victim of sexual assault
in breach of Clause 7 (Children in sex cases) and Clause 11 (Victims of
sexual assault) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was upheld on the basis that details in the article were
likely to contribute to the identification of the victim. This adjudication
is written in broad terms to avoid repeating any of the identifying
information.

The article reported a court hearing in which a man had admitted a
charge of having unlawful sexual activity with the complainant’s
teenage daughter. The report included the age of the victim and the
dates of the offence. It also alluded to the man’s profession, named his
place of work, and reported another charge against him. The
complainant said that the combination of details in the report had
alerted the girl’s peers and others in their small town to her identity.
She had been subjected to gossip and bullying as a result.

The newspaper said that it had given a great deal of consideration to
protecting the complainant’s daughter, as it did with all such cases,
while adhering to the accepted practice that accused criminals and
their occupations should be identified. It had been at pains to avoid
reporting the relationship between the accused and victim.

Adjudication

The terms of the Editors’ Code in relation to the reporting of sex cases
are stringent. Child victims of sex offences are protected by both
Clause 7 (Children in sex cases) — which states that “the press must
not...identify children under 16 who are victims in cases involving sex
offences” — and Clause 11 (Victims of sexual assault) which prohibits
the publication of information “likely to contribute to” their
identification. Clause 7 also says that care must be taken that nothing
in a report implies the relationship between the accused and the child.
The combination of these requirements provides a powerful shield for
victims and imposes substantial restrictions on coverage of such cases.
Any inessential piece of information must be scrutinised for its ability
to identify a victim to those in a position to understand its significance.

872

MOD100036017



@iv)

For Distribution to CPs

The Commission appreciated that attention had been paid by the editor
to the need to protect the victim and made clear that the newspaper
had been entitled to identify the accused, in accordance with the
principle of open justice. Nonetheless, on balance, it considered that
the published report had included information that was likely to
contribute to the identification of the victim. In particular, the
Commission was concerned about the decision to include the dates of
the offence in a context that may have implied the relationship between
the accused and the victim. The complaint was therefore upheld.

Complaint No. 10-4635 A man v British Medical Journal

Tina Weaver took no part in discussion of this case and left the room
because the complainant had a connection to MGN.

Michael Smyth declared an interest in the topic under discussion in his
role as Chairman of Public Concern at Work. The Director also
declared an interest, having known the complainant some years ago.
Neither left the meeting.

After discussion, the Commission concluded that the complaint should
not be upheld and it made the following ruling:

A man complained to the Press Complaints Commission through his
son that an article published in the British Medical Journal in 2009
had failed to protect him as a confidential source of information in
breach of Clause 14 (Confidential Sources) of the Editors’ Code of
Practice. The complainant’s son was engaged in direct correspondence
on various issues with the journal from November 2009 until the
complaint to the PCC was formalised in late December 2010.

The complaint was not upheld.

The article examined the issue of gagging clauses in NHS contracts,
using the complainant’s case as its primary focus. The complainant
had left his employment with an NHS Trust after raising a number of
concerns about its working practices. He had signed a compromise
agreement with the Trust, which included a confidentiality clause that
prohibited all communication with the media. The Trust had made a
severance payment but reserved the right to sue for its return if the
complainant breached the terms of the agreement.

Following related legal proceedings, the compromise agreement and
other documentation had been made public. Concerns had been raised
at an early stage, on numerous occasions, through the complainant’s
son, that publication of direct quotes from the complainant — rather
than, for example, extracts from the documents which appeared to have

873

MOD100036018



For Distribution to CPs

entered the public domain — would risk a breach of the confidentiality
clause. The complainant had entered into dialogue against this
background.

The article, when it appeared, included direct quotes attributed to the
complainant. The complainant said that the “rules of engagement” had
been established at an early stage of the conversation with the
reporter: “These were that I was happy to speak openly, honestly and
fully... The reciprocation of this ‘goodwill’ was that my interests would
be protected”, with particular reference to the severance payment. The
complainant considered that the inclusion of direct quotes “could have
been” very damaging to his interests: “Had this happened, 1 would
very definitely have considered this to have been a breach of the faith I
had shown”. He asked for the article to be removed from the journal’s
website and to receive a private letter of apology.

The journal did not agree that it had failed in its obligations under
Clause 14: the complainant’s identity as a “whistle-blower” had
previously been established publicly as a consequence of the related
legal proceedings, and the quotes did not identify him as the source of
the information in the article. Moreover, it denied that any agreement
had been in place not to quote the complainant, although it was aware
of his concerns in this regard. The journal had initially attempted to
write the article without direct quotations from the complainant, but
had been advised that the article was potentially defamatory of him. It
had, therefore, invited the complainant to provide comments.

In the conversation with the reporter (a recording of which was
provided to the Commission) the complainant, who did not specify that
his comments were provided off the record, had asked how the
information he was providing was to be used. The reporter had said
that he needed to speak to the complainant to “put the icing, as it were,
on the cake”.

The journal also argued that the complainant had appeared to
welcome the article judging by his “rapid response” to it, which had
been posted following publication; the complainant’s son had also
commented positively on the article. It was willing to write to the
complainant personally to apologise for any misunderstanding and any
distress that may have been unintentionally caused. It saw no reason
why the article should be removed from public view.

The complainant’s son made clear that their initial responses were
influenced by the fact that they would have had to rely upon assistance
from the journal, had any legal action resulted from the publication of
the article.

874

MOD100036019



For Distribution to CPs

Adjudication

Under the terms of Clause 14, journalists have a moral obligation to
protect confidential sources of information. The purpose of this clause
is to enable sensitive, often significant, information to be provided to
publications by individuals without fear that their identities will be
revealed against their wishes. The Commission has previously made
clear that when considering complaints made under Clause 14, it will
take account of whether a publication has agreed to treat the
individual as a confidential source.

The question in this instance was whether such an agreement had been
reached in relation to the nature of the complainant’s involvement in
the story. It was clear that, from the outset, the journal had accepted
the need for sensitivity and care in its approach, and that the issue of
potential risk to the complainant of having been seen to have
cooperated with the journal had been discussed. However, in all the
circumstances, the Commission did not consider that a breach of
Clause 14 could be established by the complaint, for the following
reasons.

The journal had been reporting on a case involving a whistle-blower
who was party to a confidentiality clause which precluded him from
speaking to the media. The complainant had not been identified as
being at the heart of the story against his wishes; on the contrary, he
had explicitly consented to being named in the article. His name, and
details of the case, had, in any event, appeared in documents which
had become publicly available.

The complaint rested on whether the complainant should have been
regarded as a confidential source in the specific context of a
conversation he had had with the journalist. The complainant argued
that concerns had been raised, in advance of this conversation, over
the potential legal difficulties that could occur if he had been known to
have spoken directly to the journal. The journal acknowledged this,
but said that no agreement had been reached about the way in which
the direct quotations were to be used.

The Commission found that this question was the subject of some
considerable dispute, not least in regard to the basis upon which the
interview — undertaken in order to offer the complainant an
opportunity to respond to claims concerning him — had taken place.
The Commission was not in a position entirely to reconcile the
opposing positions of the parties.

875

MOD100036020



For Distribution to CPs

The Commission made clear that it would have been preferable for the
parties to have reached a clear agreement before publication. In
particular, the journalist concerned should have expressly addressed
the issue about quotation during his conversation with the
complainant. It was regrettable that this had not occurred.

However, the Commission was not persuaded that there was a “moral
obligation” for the journal to have protected the complainant as a
confidential source for the quotes. It did not consider, having read the
transcript, that there was any implied agreement between the
complainant and the journalist about the use to which the quotes would
be put. Indeed, the tone of the exchange, in the Commission’s opinion,
suggested that the quotes were being obtained for publication. There
was also no unequivocal express agreement reached about
confidentiality in the exchanges prior to publication between the
complainant’s son and the journal. The discussions about the
complainant’s interests fell short of being an agreement between the
parties that no direct quotes would appear.

The Commission also noted that, immediately following publication,
the complainant had not directly complained about the use of the
quotes, or suggested that any agreement about his status as a
confidential source had been breached. The complainant had in fact
posted an on-the-record response to the published article under his
own name, describing it as “sensitive and accurate”. He had also
responded directly to the journal in a positive fashion about the content
of the article.

In all the circumstances, the Commission did not conclude that there
was a breach of the Code. It did wish to highlight that journalists
should strive to be absolutely clear when dealing with members of the
public about the purpose — and status — of their conversations.

The complaint was not upheld.

Relevant rulings

A man v Oxford Mail, 2010
Foster v Cambridge Evening News, 2006

876

MOD100036021



)

For Distribution to CPs

Complaint No. 11-0640 A man v Helensburgh Advertiser

The Commission discussed this case and concluded that the action
taken by the newspaper to remedy a breach of Clause 1 (Accuracy) of
the Code was sufficient. As such, it did not rule that further censure
was necessary:

A man complained to the Press Complaints Commission that an article
headlined “Woman indecently assaulted in pub”, published in the
Helensburgh Advertiser on 20 January 2011, was inaccurate and
misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of
Practice.

The newspaper had taken a sufficient form of remedial action.

The article reported that the complainant had “indecently assaulted a
woman in a pub before assaulting a man two days later”. In fact, the
complainant had entered a not guilty plea in regard to the charge of
indecent assault, which had been accepted by the court, pleading guilty
to the other charge. While the newspaper had published a correction
and apology on the matter, the complainant was concerned that: the
newspaper had not taken sufficient care before publication; the
apology — which was smaller than the original article — had appeared
a week after publication; and the newspaper had not published the
apology online. The complainant said that publication had caused him
a number of problems.

The newspaper said that it had been informed of the error on the day of
publication by the complainant and had confirmed the position with
officials at Dumbarton Sheriff Court. Having accepted that the report
was inaccurate, it had published the correction and apology in the next
available edition on page 3 (the original had appeared on page 9). The
original report (which was only 130 words long) had not been carried
online and to have published an apology on its website would have
been, in the newspaper’s view, inappropriate. It offered to meet the
complainant and apologise personally to him.

The newspaper also sought to explain the circumstances which led to
the publication of the error. The Sheriff Clerk’s office generally made
charge sheets — which contained details of the accused, their age,
address and the nature of the charge/s — available to its reporters; any
additional information or changes to the charges (such as whether a
charge had been dropped, amended or pleas had been tendered) were
usually handwritten on the sheet. Its reporter had said that no changes
had been indicated on the document, and the reporter had believed that
this information was accurate and up-to-date. As a result of the
complaint, the newspaper had changed its practice in regard to
reporting court proceedings: the details on charge sheets would be

877

MOD100036022



For Distribution to CPs

double checked with the Sheriff Clerk or the defence solicitor to ensure
accuracy and any uncertainty in regard to cases would be brought to
the attention of the editor.

Adjudication

It is fundamental in a democratic society that justice is not only done
but seen to be done, and newspaper reports of court proceedings are a
vital part of this system of open justice. However, there is a
requirement under Clause 1 of the Editors’ Code that care should be
taken to ensure that inaccurate, misleading or distorted information is
not published.

In this case, the Commission considered — and the newspaper had
accepted — that sufficient checks had not been made before publication
to confirm the nature of the charges which the complainant faced,
which led to a significant inaccuracy being published. This was a clear
breach of the Code. As such, it was incumbent on the newspaper — as
outlined under Clause 1 (ii) of the Code — to correct the position and
apologise (given the nature of the error) at the earliest opportunity,
with due prominence.

While the Commission noted the complainant’s unhappiness with the
correction and apology, the manner in which the newspaper had
addressed the error was, in its view, in accordance with the Code: the
text had appeared in the next available edition of the newspaper (which
had not published the original report online); it had corrected the
error and apologised to the complainant “for this inaccuracy and for
any embarrassment caused”; and had appeared prominently on page 3
of the newspaper, significantly further forward in the newspaper than
the original report.

The Commission considered that this constituted an appropriate
response to the breach of the Code, and represented an example of a
prompt and proportionate remedy to the initial error. The complaint
was therefore not upheld.

The Commission also welcomed the fact that, following this complaint,
the newspaper had tightened its procedures in terms of court coverage.
This was an example of how the complaints process can directly lead to
improved standards for the future.

878

MOD100036023



For Distribution to CPs

10

(vi) The Commission formally approved (subject to individual queries on
specific complaints raised with the office) the following PCC Papers,
which had contained draft adjudications for Commissioners’
ratification or otherwise: 5082, 5083, 5084, 5085, 5086, 5087, 5088,
5089, 5090, 5091, 5092, 5093, 5094, 5095, 5096, 5097, 5098, 5099,
5100, 5101, 5102, 5103, 5104, 5105. All papers had been circulated
since the previous Commission meeting.

Note to Commissioners on delay issues, including two complaints: Forgeham v
The People and Reid v News Shopper/Scotland on Sunday

Tina Weaver and John McLellan left the room and took no part in discussion of
the two cases at issue.

On the general question of how the PCC deals with delayed or ‘out of time’
complaints, Commissioners agreed that the current position — as set out in the
Commission’s literature and on its website — was appropriate.

With regard to the two specific cases to which the paper made reference,
Commissioners agreed that it was inappropriate to continue with an
investigation of the first but right that further enquiries should be made into the
second.

Draft guidance note on the reporting of court cases involving sexual offences

Commissioners considered draft guidance on the reporting of court cases
involving sexual offences. It was agreed that the wording would be finalised at
the next meeting.

Independent Reviewer Annual Report

Sir Michael Willcocks said he was glad to attend the meeting, not least to see
the work of the Commission as it happened. He was also pleased to have the
opportunity to talk Commissioners through his latest Annual Report (which can
be seen on the PCC’s website). Commissioners discussed a number of matters
with Sir Michael, particularly a concern expressed by some complainants about
delays on the part of newspapers when dealing with the PCC.

879

MOD100036024



10.

11.

“12.

13.

For Distribution to CPs

11

Oral update on phone hacking

The Chairman informed Commissioners that work was progressing via the
Phone Hacking Committee. She advised Commissioners that she had asked to
see senior executives at every national newspaper and magazine company to
ensure that the PCC has full corporate commitment to what it, and the Review
Committee, is doing. It is intended that the Committee will be in contact with
editors across the industry, with a view to developing a protocol to ensure that
proper controls exist in the area of assessing personal information.

A man v Daily Mail: legal development

Commissioners considered a paper regarding legal developments in connection
with a case against the Daily Mail.

Chairman and Director’s meetings

Commissioners received an update on appointments undertaken by the
Chairman and Director.

Any other business

@) Privacy
The Chairman led a discussion about the forthcoming Parliamentary
joint-committee, which is to look into the use of injunctions, and other
privacy matters. It was agreed that the PCC has a strong case to make
about its work in the area of privacy.

(i1) Annual Review
Commissioners welcomed publication of the 2010 Annual Review.
There was particular approval for the ‘Perspectives’ document.

(iii) Matti Alderson
The Chairman announced that this had been Matti Alderson’s final
meeting as a member of the Commission. She thanked Matti for the
huge amount of work she had done for the PCC.

Date of next meeting

2.00pm on Wednesday, 6 July 2011 at Halton House, 20/23 Holborn, London
ECI1.

880

MOD100036025



