
F o r D is tr ib u tio n  to  C P s

The Epoch Times UK Ltd

To Leveson Inquiry

Dear Sirs

30 July 2012

Re: The Epoch Times UK (Da Ji Yuan)

We are writing to you to inform you of certain alarming developments affecting the public’s right to 
a free press and freedom of expression in the UK,

The Epoch Times newspaper was founded in 2000 in response to the great need to provide 
uncensored news to a people immersed in propaganda and censorship in China. The Da Ji Yuan, 
which means "The Great Epoch" began as an online Chinese language publication operating in the 
U.S. and China. The Chinese office was closed in 2000 after it was raided and the principal employees 
sentenced to hard labour. Overseas, the Epoch Times continued to expand launching an English 
edition in 2003. Today the Epoch Times publishes online and in print in 35 countries and 19 
languages. It is the world's largest free newspaper with a distribution of 2.1 million copies a week.

The Epoch Times specialises in providing the global community with uncensored news on China. It is 
particularly known for its work to expose the true nature of the Chinese Communist Party (CCP) by 
publishing the “Nine Commentaries on the Communist Party”. [Exhibit 1] In 2006, it also broke the 
story that the CCP in China has been responsible for killing members of the Falun Gong spiritual 
group for their organs.[Exhibit 2 & 3]

In June 2001, a group of British-Chinese founded The Epoch Times in the UK as a Chinese paper; an 
English edition was added in April 2005. There are many challenges in setting up a free, public- 
service newspaper and to this day most employees and all contributors are unpaid for their work.

Unfortunately, one of the main challenges we face in the UK is the influence of the Chinese 
Communist Party (CCP) in the form of the Chinese Embassy. There are also a number of Chinese 
language newspapers circulating in the UK which are sympathetic to or funded by the CCP.

In recent years, the Chinese Embassy has tried to undermine The Epoch Times in the UK by 
contacting members of the Chinese community and persuading them not to stock our newspaper. 
The extent of this activity was revealed in 2007 when a number of retailers stopped stocking The 
Epoch Times while others cancelled advertising contracts explaining that they had been forbidden to 
deal with The Epoch Times by the Embassy. We know that the Embassy is in contact with Chinese 
businesses in the UK, because we witnessed the Chinese ambassador Fu Ying visiting one of the large 
Chinese supermarkets that distributes our paper in June 2007, To this day, a number of Chinese 
retailers and supermarkets refuse to stock The Epoch Times.

1

M O D 4 0 0 0 0 4 6 4 0



F o r D is tr ib u tio n  to  C P s

The Chinese Embassy’s interference with the distribution of The Epoch Times in the UK, is just one 
example of the way the CCP seeks to extend its censorship and promote its ideology in the UK as 
well as other countries. For example, earlier this year Embassy officials tried to stop the ENO from 
hosting Shen Yun Performing Arts - a leading classical Chinese music and dance company from New 
York - for a 4 days performances at the London Coliseum. [Exhibit 4] Similarly the Embassy 
attempted to interfere with the Shen Yun shows at the Royal Festival Flail in 2008. [Exhibit 5] (The 
Epoch Times is also a media sponsor of Shen Yunj.

We think it important to draw the Inquiry's attention to these matters as they present a threat to 
British values and the British way of life. In the end, Shen Yun was a great success with over 8000 
people seeing the performances. Had the CCP been successful, those 8000 people would have been 
deprived of the opportunity to experience authentic, traditional Chinese culture which is free of 
Party ideology and influence. Similarly as The Epoch Times UK distributes over 35,000 copies per 
week; we think that the rights of those readers, as well as those who have yet to discover the value 
of The Epoch Times, should be protected.

When faced with the interference described, we did consider legal action, but the unfortunate truth 
is that we did not and still do not have the financial or human resources to defend our rights. It is 
also unclear how much protection the law would give in this situation.

We note that the actions of the CCP that we have described may seem surprising. Unfortunately 
however, they are part of a disturbing pattern of CCP attempts to spread disinformation and export 
its divisive ideologies abroad. We have included an exhibit from the book Bloody Harve.st by lawyers 
David Matas and David Kilgour which recounts a similar experience in Canada.

We hope that this letter provides a useful contribution to your examination of the issues of freedom 
of the press and freedom of expression in the UK under Module 4 and regret that due to lack of 
funds and human resources we have not been able to provide more extensive submissions on the 
many issues raised. We would welcome any recommendations (for e.g. regulatory change) or words 
of support the inquiry feel able to offer The Epoch Times and fledgling UK news providers in a similar 
position.

Sincerely

Dr Wei Liu 
Director

Exhibits:

Zek Halu
Director, English Edition

1, "Nine Commentaries on the Communist Party"- extract, The Epoch Times, 2005
2, Articles regarding Organ Harvesting, The Epoch Times, various 2006.
3, Bloody Harvest, 2009 Chapter 11 David Matas & David Kilgour
4, "Beijing's Battle for 'Soft Power' Playing Out in the West End”, The Epoch Times, March 20, 2012

ottp:/./t;nv'url.corri/d42bt’ja
5. "Attempts to Stop Classical Chinese Dance Show Go Back Four Years, Promoters Reveal”, The Epoch 

Times, April 9, 2012 http:,//1inyurI.-r.om/cap9dqz
2

M O D 4 0 0 0 0 4 6 4 1



F o r D is tr ib u tio n  to  C P s

statement of Truth
I believe the facts stated in this witness statement are true.

Signed .
25 October 2012

Date .

M O D 4 0 0 0 0 4 6 4 2


