
t"

(a)

1.1

r.2

Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

S News Corporation

SUBMNSSION TO THE SECRETA.RY OF'STATE

FOR CULTURE, OLYMPICS, iltEDtrA AND SPORT

TNTR.ODLICTION/OVERVIEW

Background/deeision to be taken by the Secretary of State

This submission is made on behalf of News Corporation tNews) in relation to its proposed

acguisition of those ,n"r", in British Sky Broadcasting croup plc (sky) that it does not already own

(the Transaetion).

on 4 November 2010, &e secretary of state for Business, i[nnovation and skills (Secretary of State

for BIS) issued * d*op"* lntervention Notice which identified the following public interest

consideration (PIC) as poientially relevant to a consideration ofthe Transaction:

,,the need, in relation to every dffirent audience in the tJnited Kingdom or in a particulat

area or localiry of the Unitei Kingdom for there to be a sfficient pluratity of persons with

control of media enterprises serving that auclience;" (section 5S (2C)(a) of the Enterprise

Act 2002)

Ofcom was required to provide advice and recommendation with regard to the PIC pufsuant to

Article 4l\ of tne enterp'rise Act (Protection of Legitimate lnterests) Order 2003 (the Order) and

OFT was required to a&ise as to tle creation of a European relevant merger situation pursuant to

Article 4(4) of the Order.

Following the revelations which emerged in the press on 2l 
-December, 

indicating clear bias against

News by the secretary of stur. for BIS, the sicretary of state for BIS and his departuent were

removed from a decision making role in relation io the Transaction and decision making powers

were transferred to the Secretary of State for Culture, Olympics, Media and Sport (Seeretary of

State) who must now take the decision on whether or not to refer the Transaction to the Competition

Commission (CC) under Article 5 of the Order'

ofcom issued its report to the Secretary of State on 3 1 December 20 I 0 (the Report) ' 
I A redacted

copy of the Report was provided to News on Friday 7 January 2011, afterbusiness hours' oFT

issued its report to the Secretary of State on 30 December 2010 (the oFT Report) and a copy of the

oFT Reporf was also providedioNews on 7 January 2011, afterbusiness hours.

In its Report, Ofcom has advised the Secretary of State tha , in Ofcom's view' the Tmn'saetion"may

be expected to op"roti-oloinst the public interest since tkere ffiay not be a sufficient plurality of

persons with control of lnedia ente'rprises providing news .snd.current 
afairs to UK-wide cross-

media audiences" lparigaph t.57) and has indicated that in its view' there is a need for a full review

of the issues unO tl"iJ"rltury "istate 
should refer the Transaction to the CC for a more detailed

review.

1.3

t.4

1.5

1.6

All paragraph refereaces are to the Report except where stated o^'herwise'

001 2561 -0000367 CO:1 3338290.1



Non.conffdentlal version of Submission dated ,14 Janua ry 2011

1.7 The Secretary of State is not bound to follow Ofcom's recornmendation. Under Article 5(3) of the
Order, the Secretary of State is obliged to take his own decision taking account of the pIC and
considering whether the Transaction may be expected to operate agui"st the public interest.
Moreover, the Secretary of State has a power rather than a duty to refer. He m+v make a reference to
the CC if he believes that the Transaction may operate against the pubtcE-teres! but he is not
oblieed to do so.

1.8 Up to now News has been subject to an adminisfrative review process which was seriously flawed:
the initial decision to intervene in relation to this Transaction on the basis ofa public interest concem
was taken by a Secretary of State for BIS who was biased against the interests of News and its
shareholders.

1.9 News believes that Ofcom has failed to approach the effects of this Transaction with an open mind
and has carried out a review process with the intention of identi$ing concerrul.

o Ofcom has been notably more recqrtive to submissions made by third party complainants than it
has been to zub'missions made by News and has selectively omitted rt"vant evidence.

o As an examPle, Ofcom quotes vague evidenco from Andrew Neil (widely reported in the press
as having left his position as editor of The Sunday Times in 1994 "on bad terms") in support of
its arguments but does not refer at all to the direct oral evidence provided to Ofcom [rV lot"
Witherow (editor of The Sunday Times since 1994) who reponed that no editorial influence
whatsoever was exercised by News over the content of The Sr:nday Times.

l.l0 The Report contains a number of serious errors in legal and analytical approach which undermine the
validity of the Report and which render Ofcom's conclusions unreliable. Therefore there can be no
presumption that rejecting its recommendation for a reference to the CC, on the weight of evidence
available 13 him, would be umeasonable. On the contrary, for the rreasons set out bel-ow, the Report
provides no legitimate basis for a decision that the Transaction should be reviewed by the CC in
more detail.

(b) Serious legal and analyticel errors in Ofcom's Report mean thet Ofcom's recommendation to
refer to the cc cannot be reHed upon in a number of key respects

(i) Ofcom does not address the question of whether media plurality ls currenflyI'sulficlent" and whether plurality may be rendered "insufficient" as a result of the
Transaction. Therefore, it fails to address the fundamental question on which the
Secretary of State has to decide. It cannot be the case that any reduction of pfurality
is to be considered to lead to insufficient plwality - otherwise *.ry -"diu merger
would need to be zubject to a detailed review or blocked

(il) Ofcom also confuses the permi.rsive nafure of a first stage review. A lower
standard of proof does not mean that Ofcom is permttted to stop short of an
analysls whether the Transacfion will result in lnsufficlent plunlity - the key
question posed by the PIC. The fact that the Secretary of State may make a
refs€Nrce to the CC if he believes that it is or "may be the case" thatthe transaction
"may be apected to operate against" the relevant PIC does not remove the fact that
the relevant PIC concerns "stfficiency of plurality,, of ,,persons with control of
media enterprises serving that audience,,.

(iii) Ofcomfs nistreatment of Sky's wholesale activides lead it to dramadcally
overstete the potential impact of the Transaction. The provision of news content
to third party media enterprises, who themselves maintain editorial control over
content, is an activity which falls outside of the statutory definition of a media

001 2561-0000367 CO:1 3338290.,1



Non-conltdential verslon of Submission dated 14 January 2011

enterprise an4 ev€,tr if Ofcom considers that it should be taken into account it

cann;t be equated with the audience share of a broadcast entity' Ofcom atfibutes

the full exteit of independent commercial radio's share of news consumption ("'hitl
is itself overstated) ,i sty. Moreover, while ofcom generally analyses data both

including and excluding the wholesale supply.of news, in drawlng its conclusions it

inevitably relies on the-tlata which takes account of the wholesale supply of news by

Sky News to Channel 5. Indeed, in its analysis of cross-media conslmption ftey to

its overall conclusions) it only presents data including the wholesale supply of news'

(iv) ofcom's approach to assessing plurality, based primarily on measures of reach

and sharer- iontains a nunbei of naws. Once key errors are conected" it is clear

that the Transaction does not result in insufficient plurality'

(v) Ofcom falls to explain why internal plurality does not ensure sulficient cross-

..ai" pluratity. 
-sky 

News is a TV-broadcaster operating *ithio the culture of

editoriai independence and impartiality in TV news which is reflected in stahrte and

the Broadcasting code. ofcom avoids the issue, concluding that uin light of

conflicting view}' they "do not consider that we csn reach the view that internal

pluratityiitl 
"^ur" 

ifficient plurality in the provision of news and anftent afairs
'^ p*i of a first stige review". The Secretary of State, reviewing all of the

eviience,-should ,o*" to the only reasonable conclusion which is that, given the

otisting ievel of extemal plurality, and the predictable continuance of Sky News as

an ind-ependent voice due to internal plurality mechanisms (both cultural and

,.ggt"to.y), there is no tlreat to the sufficiency of plurality as a result of this

Transaction.

(vD Ofcom's folrard looking "dynamic assessmentf'ls speculative and, by Ofcom's

admission, provides no basts for a decislon that there may be plurality

concerns. Ofcom explicitly does not rely on these issues in recommending to the

i".rtr.y of State thaia refirence to the CC be made (at paragraphs 6-72 and 6j3 of

the Report) and the Secretary of State should ignore these speculative concems

which irovide no reasonable basis for a reference to the CC. Moreover, Ofcom fails

to distinguish in its assessment between effects on plurality and effects on

competiti6n; the latter is subject to the exclusive jurisdiction of the European

Commission which unconditionally cleared the Transaction in a first stage review on

2l December 2010'

(vii) Any potential need for additional regulatory mechanisms in order for media

pr*"uty to be monitored on ao ongolng basis is lrrelwant to the review of the

ir*r""iioo and any decision by the Secretary of State relating 1e this ftansaction'

l.1l Should the Secretary of State decide to refer the Transaction on the basis of the Report, the flaws

identified in this submission would taint his decision'

l.lz F'rthermore, there are a number of areas where ofcom either fails to provide advice !o the Secretary

of State at all or fails to draw the natural positive conclusion from its findings (purportedly on the

basis that it is unable to decide on the tel"uror" of various factors to an assessment of media

plurality in the time available to it). These are 1ru9ial 
factors on which the Secretary of State can

and should come to a view and which would euable him fe conclude that the Transaction may not be

expected to oprtute against the public interest without the need of a CC reference. For example:

(D The UK consrum€r group currently consuming news from lkV ana News only is

minimal, less than l%. This is accepted by ofcom (paragraph 5.109) and follows a

similar frndingbythe CC in Sky/ffv.

ool 2561 4000367 CO: 1 3338290'1



(il) Plurality in news consumption is crucial to the required qualitative assessment.
Ofcom acknowledges that the multi-sourcing of news is of relevance to plurality
(paragraph 4.59) and even"importanf" (paragraph 5.1l5). Howwer ofcom states at
paragraph 5.114 that: "The implications of multi-sourcing in relation to this
proposed tronsaction are complex and as a first stage authority we do not have
suficient time to consider it fully". In fact multi-sourcing by consumers is a key
feature contributing to the zufficiency of media plurality irthe UK and this follows
on from the CC's analysis of plurality in Sky/ITV. It is hard to see how increased
access to news sources, including the internet, does not enhance plurarity. The
Transaction will have a minimal impact on the plurality of consumption by
coruiumerll and consumers will, on Ofcom's analysis continue to access on average
2.8 independent sources of news if News and sky were treated as a single ro*"" 1*
opposed to 2.9 ifthey are treated separately).

(iii) Given the recognised ongoing existence of a multiplicity of other media enterprises
cross media the effect of the Transaction on the broader UK news agenda is crucial.
ofcom concludes paragraph 5.123 that "the available evidence does not point to a
conclusion that News CorTt's ability to influence through otha. media would be
materially enhanced by the acquisition.,,

(lv) J[s importance of internal plurality for Sky News as a TV broadcaster operating
within the culture of editorial independence snd impartiality in TV news which ii
reflected in statute and the Broadcasting code has been accepted by the cc in
sky/ITv. As noted above ofcom avoids the iszue, concluding thai *in light of
conflicting views" they "do not consider that we can reach the view that internil
plurality wiII ensure suficient pturality in the provision of news and current Sairs
as part of afirst stage revisty,,.

(c) In fact the Transaction poses no threat whatsoever to the sulficiency of plurality in the IJK

1.13 News has always submiue4 and continues to submit, that the proposed Transaction poses no threat
whatsoever to the sufficienry of plurality when considered on an impartial and objective basis and in
the framework of the evidence which is relevant to the applicable statutory test.

l.l4 Indee4 many of News'propositions are supported by Ofcom's own analysis and/or are based upon
the detailed analysis which was already carried out by the CC of how to assess plurality in the
context ofthe Sky/ITV transaction and which does no! as a consequence, need to be revisited in the
context sf this Transaction.

1.15 It is necessary, as a starting point to assessing plurality, to step back and to consider the broader
media environment and the number of voices available to and accessed by corxlum€rsi in the UK.

(i) The Transaction can only affect a cross-media audience and there is no reduction in
the nunber of independent newspaper proprietors or TY broadcasters in the UK as a
result of the Transaction

The number of newspaper enterprises in the UK remains entirely unaffected by this
Transaction. Enterprises such as DGhdT plc, Guardian Media Group, Telegraph ivledia
Group and Pearson are well funded, with a stong commitnent to the continued provision of
news in the UK and with distinct approaches to reporting and commenting on news.
Alexander Lebedey's 2010 acquisition of the Independent, and the successful subsequent
launch of its sister title, uiu, demonstates that it is still possible for support to be found even
for loss-making newqpap€r enterprises in the UK. fndee4 after Lbedw acquired the
Evening Standard in 2009 and made it a free pap€r, circulation had increased to over

Non-confidential version of Submlssion dated 14 Janua ry 2O11

00'l 2561{000367 CO: 1 3338290. 1



Non-confidential version of Submission dated 14 January 20'l1

510,000 by February 2010, the highest in the paper's 180 year history and more than twice as

high as the September 2009 figures (256,000)'"

The number of TV news broadcasters in the llK also remains entirely unaf'fected. Sky News

will continue to face competition from competitors including both larger ones (such as the

BBC, ITV, Channel  ) an-d smaller ones (including, but by no means limited to, Euronews'

CNN, CNBC, Bloomberg, Al Jazeera)'

Online, each of these enterprises and more compete for audience attention and provide

distinctive sotrces of news reporting'

The BBC dominates each of TV, radio and online news and, as result, cross-media news

provisiot in the uK. on ofcom's own numbers, the BBC's share of consunption is in each

of these media at least three times as large as the combined News/Sky group (even on the

basis of Ofcom's inflated 'wholesale' calculation of the group's share). For TV, tle media

that on Ofcom's own research is by far the most important for lIK news consumers, the

BBC's share is eigbt times that of the combined News/Sky group' News references and

reach te1l a similar story:

,,The BBC has the largest share, representing 37% of the total [wholesale newsJ

references,, (paragrapi 1.28). "In terms of reach, the BBC (in theforrn of TT, online

or radio) X)sedb 81% of UK odults at least once a week. This compares to 4076

forITN,3j%forSfuNewsand32%forNewsCorp.,.(paragtaphl.j0),

The BBC has also recently reached an agrcemeni with the government which secures its

funding for the next six Years'

(ii) News' position in newspapers (a declining segment vvtthin cross-sledia consumption) is

unchanged and Sky's t"tuti""ty modest share of TV news provision is unchanged'

Ofcom calculates that News titles have a reach of 29.4oh of UK adults (paragraph 4'23 and

Figure 10). News still faces competition from a wide variefy of strong newspaper

competitors. Newspapers are in any event, a declining segment, as acknowledged by

Ofcom:

,,Newspaper readership is also in decline, with the number of people reading a

Sundiy iirt" lotting fu-almost 5% per annum over ty'te nine years to 2009' while daily

readeiship Itat qin"" ot an average annualised raie of almost 30% over the same

Period" (RePort ParagraPh 4'20)'

Sky News'position in TV news remains retatively modest. Ofcom calculates Sky News to

represent 6i/o of TY news viewing (paragraph 4.16 and Figure 7)' Consumers of Sky News,

by definition, have access to digitafchannels and therefore have a wide range of alternative

news channels available to them. In otler words, they consume news in a more plural TV

environment.

Ofcom acknowledges that there is no change in the relative influence of News or Sky within

each traditional media Platform:

,,This transaction does not result in a change in the number, rclnge or relative abiiity

to inJluence within three of the individual platforms - W, radia anc) newspapers,"

(ParagraPh 5-19)

001 2561 -0000367 CO: 1 3338290. 1



Non-confidential version of Submission dated i4 January 20il

A culture of editorial lndependence in broadcast news supported by regulatory
requlrements (the Broadcsstlng Code) wiII continue to ensure that Sky News remalns
as an independent volce and that internal plurality within the broader News group will
be secured. Thls, together with the existing level of external plurality, removei any
doubt that might arise as to the sufficiency of pluratity post-Transacfion.

Ofcom recognisss that these factors play a role in the analysis, but Ofcom fails to draw the
requisite conclusion that the Transaction raises no cause for concem

"We recognise that the impartiality ntles may contribute as a safeguard against
potential influence on the news agenda by media owners" (paragraph I.4I).

"It is our iew that cultural safeguards may be apected to go some way to
maintaining the editoriql impartiality of Sky News,, (paragraph 5.96).

In fact, the broadcast segment is characterised by consumer expectations for greater
impaltiality than in other media" which News can hardly ignore:

"Many consumers do however understand that newspapers are more pronc to
apressing a particttlm position than W news,, (paragraph 4.85).

In SkylIW, News was already assumed to have controUmaterial lnfluence over Sky
and no concern about plurality was identified.

The OFT stated that "[BSkyBbJ largest shareholder is News Corporation (News Corp) with
a 39.02 per cent stake, alongwith several directorships, which is sufficient to confer control
over BSIEB.'ts

In fact Ofcom assessed plurality in the previous Sky/ITV case precisely on the basis that Sky
and News w€r€ assumed to be part of fhe same enterprise, Ofcom took into account the
links between News and Sky in its plurality assessment on the basis that it treated ',all media
enterprises under the same ownership or the same control as being controlled by one
person."a Ofcom has entirelv reversed its uosltion ln this case and in its substantive
assessment of the effects of the Transaction it treats Sky as an entity which is entirely
unconnected with News. This clear reversal by ofcom was entirely r:nexplained.

The CC also took into account that News had material influence over Sky when assessi.g
media plurality in Sky/ITV and having carried out a detailed review, advised tlat there was
no concern about plurality raised by Sky's acquisition of an interest in rrv.

Ofcom ignores the importance of mulFsourcing and online news as a significant
confi:lbutor to plurality.

The average coff[rmer in the UK accesses five different sourc€s of news. Multi-sourcing
exposes consumeni to a variety of different views and enables them to take their own
decisions as to which sources of news coverage they find most interesting and atractive.

As acknowledged by Ofcom, the Transaction will not affect the number of sources to which
consiumers have access, and will not impact on the fact that most consumers consume news
from a variety of sources.

OFT Roporg paragraph 25.
Ofcom Report, paragrryhr 4.44.7.

(rii)

(i9

(v)

001 2561 -0000367 CO:1 3338290. 1



Non-confidentiat version of Submlsslon dated l4 January 20ll

,,The loss of Sky as a distinct media enterprise would not materially change this

cyerage rumbei of neu,s providers used by indivi&nt consumers" (paragraph 1'44).

The internet encourages more plurality in consumption and facilities access to a grcater

range and variety of v-oices. Ofcom acknowledges that the internet is an expanding medium.

,,we consider the internet and wider online news provision to be relevant in any

consideration of the suficiency of pturality in the provision of news and anftent

afairso (ParograPh 2' I 8)'

(vi) Ofcom acknowledges that the actual impact of the Transactlon on consumers of news

will be pinimal.

Replicating the analysis of media plurality which was carried out by the CC in Sky/ITV (as

set out in Appendir 1 to the CC's report in Sky/ITV) News calculated that the number of

consigmers in the LIK who would in reality be directly_ impacted by a combination of Sky

News and News Intemational newspapers is very small''

o Only 60/o ofllKadults actively watch Sky News or visit SkyNews.com and actively read

News International newspapers or actively visit News Intemational websites (the 'Sky/

NI OverlaP GrouP").

. Approximately 96% of the Sky/ NI Overlap Group make use of other news sources, in

addition to Sky and News International sources'

o Only 0.3% ofthe Sky/ M Overlap Group use only Sky and News International news

sources.

These figures appear to have been accepted by Ofcom (although Ofcom, -isleadingly,
describes this coosumer group as "relying on" news from Sky and News when in fact they

simply choose to consume news from Sky andNews)'

,,Across the population cE a whole, we found that few regular news consumers rely

solely on Sny iittn or solely on News Corp titles: at the retail level, 2% rely solely

on navs from Stry; and lok rely solely on news from News Corp; these shares do not

change materially if considering wholesale news provision" (paragraph 4'79).

,,News Corp estimated that 6% of all (JK consumers relied on both Naus Cory and

Stcy for news. Of these, approximately 96% also soureed news from other sources

as well. Nevvs-Cotp thirefore estimated that the proportion of consumers who

would, post transaction, rely on only Nms Corp and Sky News and no other news

providirwoutd be 0.3% of the poptulation" (paragraph 5'109)'

(vD Ofcom acknowledges that the Transsction will have no impact whatsoever on the

setting of the wider news agenda within the IJK.

Having considered carefully the evidence as to influence over the broader news agenda in

the UK, Ofcom concludes that:

,,the available eviderce does not point to a conclusion that News Corpb ability to

influence through other media would be materially enhanced by the acquisition"

(paragraph 5.123)

Sec FTI Report paragraphs 6.24 to 6.44 and paragroph 2.9 ofthe Response to the Issues Letter

OO'l 2561 -0000367 CO:1 3338290.1



Non-confidential version of Submission dated 14 January 2O11

1.16 The fact that Ofcom acknowledges both the minimal impact on consumem and the lack of any
impact on the broader news agenda should provid€ the Secretary of State with significant comfort
that it is reasonable to conclude, having reviewed the evidence relied upon by Ofcom in its Report,
that the Transaction does not rezult in insufficient pturatity for any audience in the UK.

l.l7 News has made a number of zubmissions to Ofcom setting out its view of how the PIC should be
applied to the current Transaction. Each of the key submissions is attached to this submission to the
Secretary of State, as follows:

(r) News'Initial Submission to Ofcom (Intdal Submission) - attached at Anner 1;

(ii) FTI Report measuring plurality in news (Annex I of the Initial Submission, F'TI
Report) - attached at Annex 2;

(iii) Perspective Report on past and future tends in pluratity and the setting of the news
agenda (Annex tr of the Initial Submission, Perspecdve Report) - attached at
Anner 3;

(iv) News'Response to Ofcom's Issues Letter (Response to Issues Letter) - attached at
Annex 4;

(v) Opinion of Lord Pannick QC (Annex I of the Response to Issues Letter, Lord
Pannick Opinion) - attached at Annex 5; and

(vi) Perspective analysis of media's use of other media outlets as a source for stories
@erspective Sources Analysis) - attached at Anner 6.

1.18 Without seeking to replicate this 6qnp166ensive body of evidence, News summarises the main
points of its case below, at the same time as addressing the key flaws in Ofcom's report.

(d) News is prepared to olfer undertakings whlch eliminate Ofcom's concerns

1.19 IREDACTED]

l.2O A decision on UIL rests with the Secretary of State. Ofcom has not provided the Secretary of State
with advice on this issue. Ofcom repeats a number of third party views on possible remedies at
paragraph 7.3 to 7.6 of its Report but it has not endorsed these views. In fact, remedies were not
discussed with Ofcom. In fact, no advice on this issue is required to be given by Ofcom and it is for
the Secretar5r of State to take his own decision on whether or not to accept UIL in place of a
rgference to the CC, exercising his unfettered discretion. Specifically, if the Secretary of State
would otherwise intend to make a reference to the CC, he has the power to accept UIL from News
under paragraph 3 of Schedule 2 of the Order:

"The Secretary of State may, instead of making such a reference and;for the pwpose of
remedying, mitigating or preventing any of the efects adverse to the public interest which
have or may harc resulted, or which mry be upected to result, from the creation of the
European relevant merger situation concerned acceptfrom such of the parties concerned as
fhel considers appropriate undertakings to take such action as [he] considers appropriate."

l.2l Should the Secretary of State still have concents, having reviewed and considered News'
submissions, News is prepaned to offer LnL in order to remedy, mitigate or prev€nt those concems
from arising. These arguments will be addressed more firlly in a UIL Proposal which will be
separately submitted to the Secretary of State, if required-

001 2561 {000367 GO: 1 3338290.1



(a)

2.1

Non{onfidential version of Submission dated 14 January 20ll

1.22 pending a decision by the Secretary of State all News' rights in relation to a possible legal challenge

based on the significant flaws in the way the administative prooess has been run and/or the serious

flaws in the Ofcom Report are reserved'

TrrT. pplpVAI\tT STATUTORY QUESTION: THf,'. KEY ISSUE IS Tm SIIITICIENCY OF

PLT'RALITY WHICH OT'COM SIDESTEPS ENTIRELY

The PIC which the secretary of state must take into account

In this case the PIC which the secretary of state must take into accormt is:

,,the need, in relotion to every diferent audience in the United Kingdom or in a particulm

area or locality if the Unitei K{igdom for there to be a srfficient plurality of 
-persons 

with

control of meiia- enterprises ser-ving that audience;" (section 58 (2C)(a) of the Enterprise

Act 2002)

ofcom, at paragraph 2.8 of ie Report quotes from Paragraph 7.? of the Guidance on Fublic Interest

Intervention in Media Mergers p.rblith"d by the DTI rn20B which makes clear that the PIC:

,,is concemed primarily with ensuring that control of media enterprises is not overly

concentrated ii the hands of a limited number of persons. It would be a concernfor any one

person to control too muci of the media because of their ability to influence opinions and

control the agenda. This iroadcasting and cross-media public interest considetation,

therefore, is iiended to prevent unaccqttable levets of media and cross-media dominance

and ensure a minimum level of plurality'" (emphasis added)

Ofcom does not acknowledge the clear implication of this formulation which is that ultimately, the

relevant public interest tnresnoH is set at a high level. It is 1ot any reduction in plurality which

would lead to pretiminary concerns but only a reduction in plurality which tbreatens a "minimum

level of plurality". It is not any increase in the stength of one voice which would lead to concerns

but only an increase which leads to "unacceptable levels of media and cross-media dominance"

where dsminanss, in competition law terms, is a well understood and hig! threshold describing a

significant degree of market power. Furthermore, sufficient plurality is concerned with an ability to

,,Jontol the-agenda,. As noted above, the Report acknowledges at paragraph I'l?3 that the

Transaction wi1 have no impact whatsoever on the setting of the wider news agenda within the UIC

It most also be ne in mind that when the Transaction has been evaluated in parallel on

competition grounds, it has been unconditionally cleared by the European Cornmission in a first

stagi review ioncluded on 2l December 2010 6saning that no concern as to the continued existence

of iffective competition in media markets arise in this case'

It would therefore be unreasonable for the Secretary of State to trigger a lengthy and costly CC

process where, on an objective view, he is not convinced that the threshold for intervention is met (as

should be the case, in N-ews' submission, taking an objective view of the evidence set out in the CC's

Report).

While media plurality is important and a matter of public interest, it is not the case that ary reductioa

in media plurality -*t UJ the subject of close ixamination, otherwise all media mergers would

automatically U" t"qoit"a to be reviJwed by the CC. Ofcom appears to have fundamentally ignored

this and to have arafted a Report to the Selretary of State based on a nisunderstanding of the legal

test.

Need for counterfactual assessment is clear - this should not be confused with an a$essment of

sufliciency of PluralltY

2.3

2.5

2.6

(b)

OO1 2561 -0000367 CO:1 3338290. 1



Non+onfidential version of Submission dated 14 January 2011

2.7 Ofcom is correct that it is necessary to assess the possible effects of the Transaction with reference to
the current situation/ the situation where the Transaction does not occur.

2.8 However, ar paragraph 1.14 of its Report, and paragraphs 2.9 to 2.12 of its Report Ofcom confuses
two issues which should in fact be distinct steps in the stahrtory process. The first is for the effects
of the merger to be compared with the expected situation absent the merger - a counterfactual
analysis. The second is the need for an assessment of sufficiency of pluralitypost-Transaction.

2.9 Ofcom makes no real attempt to consider (and provides no advice to the Secretary of State on)
whether there is sufficie,nt plurality in the UK before the Transaction and what difference the
Transaction makes to the zufficiency of plurality. Ofcom ignores the concept of sufficiency
altogether and purports to treat any potential reduction in the level of plurality which currently exists
as a reason for a reference to the CC. This is explicit in paragraph 2.I2 of the Report:

"We consider how the proposed trqnsaction may afect the level o/ plurality in the market
today, and whether this may raise risks for the public interest in terms of a potential
reduction in media plurality such that afuIler second stage investigation is warranted."

2.1O This is a misstatement of the legal test on the basis of which the Secretary of Satc is to make his
decision on reference to the CC under Aficle 5 of the Order. The PIC does not arise in every case
where two media voices which were previously distinct cease to be distinct. The PIC is narrower
than this and is potentially relevant only where a reduction in the number of voices is such that it
threatens to result in insufficient plurality. The Re,port has failed to provide advice on the
fundamental question to be addressed by the Secretary of State in his decision on reference.

2.ll The Secretary of State must form a view on the level of plurality which is/would be suffrcient in
order to assess the potential effects of the Transaction and to decide whether the Transaction raises
concents which might justify a reference to the CC. In addressing the former question, it is highly
relevant that (a) at the trme of entry into force of the Commrmications Act 2003 Parliament must
have assumed that plurality was sufficient; and (b) :m2007 as result of the Sky/IfV review, plurality
both in TV and cross-media was found sufficient, wen if Sky had retained its stake in ITV. This
suggests that the CC felt that the level of plurality was not only sufficient lm2007, but that there was
an appreciable margin of safety. Moreover, media plurality has increased since both 2003 and,2007
for reasons set out in the FTI and Perspective Reports. The assumption must therefore be that pre-
Transaction plurality was already sufficient by some margln. Ofcom has failed to demonstrate that
plurality would be reduced, as a result of the present Transaction, to a level below that subsisting in
2003 (or 2007) that could reasonably be said to lead to insufficient ph:rality.

2.12 Ofcom sidesteps tlis question at paragraph 2.10 of its Report by refening to a number of
submissions from third parties 6 which claim that plurality is insufficient in the UK. In a
controversial case such as this one, the fact that two lobbying organisations, the NUJ and trro
academics (cited by Ofcom in footnote 35) express a particular view can hardly be taken as evidence
that that view holds any weight whatsoever and it is not acceptable for Ofcom to refrain from taking
its own view on this issue and advising the Secretary of State accordingly. Ofcom's failure to engage
with the issues calls into question the reliability of its Report and the Secretary of State must come to
a conclusion on whether or not he would be minded to refer in full awareness of the flaws in the
Report.

(c) A lower standard of proof for a preliminary 'rphase I[ review does not mean that the statutory
test can be disregarded or changed or that Ofcom is permitted to avoid dfficult questlons
altogether

Specifically, Ofcom rcfers to submissions fiom: 38 Degreee, Campaign for Press aad Broadcasting freedoms, the NUJ aad two acrdemics.

001 2561 -0000367 CO:1 3338290.1



Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

2.13 Ofcom also confuses the permissive nafire of a first stage review in terms of the threshold to be met

before ofcom can recomm€nd to the Secretary of State that the Transaction might merit further

review (described at paragraph 2.4 of its Re,port) with an ability to stop short of analysing the key

question posed by the pIC - whether there 
-is 

a risk that the Transaction will result in insufficient

plurality.

2.14 The fact that the Secretary of State is only required at this stage to determine wh3ther it is or "may be

the case" that the Transaction "may bi expected to operate against" the relevant PIC does not

remove the fact that the relevant pIC concerns "stfficiincy of pliratity" of "persons with control of

media enterprises seming that audience". ofcom f,as side-stepped the key question of the statutory

test.

2.15 Throughout the Report there are many places wlere !fco-m's 
view is that it is unable to decide on the

relevance of various facton to un 
"sr"sr-ent 

of media plurality in the time available to it' In many

cases, these "open" questions are not specific to this Transaction but would apply equally to any

m€rger betreen media enterprises operating on different media platforms'

2.16 For example, ofcom states at paragraph 5.114 that: "The implications of multi'sourcing in relation to

this proposeaioiro"tio, or"'"o*llu and as afirst stage authority we do not have suficient time to

consider t iily;. 
-; 

fact, muiti-sourcing by consumers is a key feature contributing to the

sufficiency of media plurality in the uK ard this follows on from the cc's analysis of plurality in

SkyATv. rt is hard to ,". how increased access to news sources' including the internet, does not

enhance plurality. ofcom is a specialist regulatory body which carries out regular, broad reviews of

media "o**pioo 
by consumers in the uK. Ofcom understands very well that consumers use

varying platforms to consume content and that access to content is being increasingly facilitated by

the growth of the internet and digital media. ofcom also had 40 days to carry out its "first stage"

review C"rt-g b; *L.a in idvance by the secretary of state that a reference might well be

made). In a similar length or time, tn" European commission, assessing the competitisa impact of

the Transactioo, curried'out a full and detailed review, consulted with all interested parties, and came

to the decided view, set out in a reasoned decision of 60 pages, that the Transaction raised no

comPetition concerns.

2.|Tofcom,sstugglewiththeseissuesisevenmorebafflinggiventhatonlythreeyeaniagoofcom,and
then the CC, had to assess the sufficiency of media plrriufity for a cross media audience in Sky/IIV'

where Sky,s existing links with News were already taken into account- In any event, there is emFle

evidence to conclude that the Transaction would not result in insufficient plurality, as summarised in

section 1(c) above.

2.lg It is therefore unacceptable that News should be penalised, by means of a reference of this

Transaction to the CC for a more detailed review, because ofcom had not decided what they believe

the appropriate framework for the analysis of plwalrty in cross-media markets to be and/or were not

able to progress to form a view on the iacts within the reasonable time allotted'

3.OFCOM,SMISTREATMENToFsKYIsAcTIvITIEsPRoVIDINGNEWScoNTENTTo
THIRD PARTIES PERVADES ITS AI\IALYS$ AIYD LEADS TO A DRAMATIC

oVERSTATEMENT OF TIIE PoTENTIAL IMPACT OF TI{F TRAI\SACTION

, (a) The share of nedia enterprises to whom sky wholesales news cannot be attributed to sky

under the relevant statutorY test

3.1 The PIC specified in this case and set out at section 58 (2C) of the Enterprise Act requires an

assessment of the sufficiency of the number of "persons with control of media enterprises serving

[each different audience in the UK]"'

0Ol 2561 -0000367 CO:1 3338290' 1
11



3.2

Non+onfldentlal version of Submission dated 14 January 201i

Section 58A provides a definition of media €,lxterprises:

"(l) For the purposes of section.58 and this section an enterprise is a media enterprise if it
consists in or involves broadcastlng.

(2) In the case of a merger situation in which at least one of the enterpris$ ssasing to be
distinct consists in or involves broadcasting, the references in sectioi 58(2C)(a) or this
section to media enterprises include references to newspap€r enterprises.

(3) In this Part "newspaper enterprise" means an enterprise consisting in or involving the
supply of newspapers." (emphasis added)

Sky's wholesale provision of news is not an activity of a "media enterprise serving a relevant
audience" under the Enterprise Act and shourd therefore be disregarded. 7

It is the controller of Channel 5 who is responsible for the content and editorial policy of Channel 5
news, regardless of the fact that the content is in practice, at this time, sourced by ihannel 5 from
!kf. The same applies to Sky's wfuslesaling of news content to Independent Radi; News (tRN). It
is the radio broadcasters who remain responsible for their news content rather than Sky.

ofcom acknowledges this to some extent. It commeuts, at paragraph 2.20,that:

"Sky's provision of news...to other media enterprises may not, of itsetf bring StE within the
definition of 'media enterprise'for the purpose of the statutory test. Ifowever, it is relevant
to the guestion of the contribution made by those other media enterprises to plurality. In
any event, Sky...indirectly serves a variety of audiences besides its retail audieices, through
w ho I es ale news provisi on.,,,,

Later, Ofcom generally analyses data both including and excluding the wholesale supply of news,
but in drawing its conclusions inevitably relies on the data which takes account of G-wholesale
supply of news by Sky News to Channel 5 and IRN. Indeed, in its analysis of cross-media
corrsumption (key to its overall conclusions) it only presents its data including the wholesale supply
of news.

Ofcom treads a very fine line as regards wholesale provision, emphasising that the type of wholesale
arrangement qptered into by Sky and ITN must be taken into account, but that the upsteam supply
of stories by news agencies such as Reuters and AP does not need to be taken into account
(paragraphs 4.6 to 4.8). Such a selective approach to defining the relevant sources of influence
seems designed to emphasiss ths imnortance of Sky News, while minimising the relevance of other
media players. By contast, the CC in Sky/ITV reported submissions it had received as follows:

"Five told us that, in its aperience, the costs of news provision arefalling, due to advances
in digital technologt ond distribution. This could mean many more cotnpanies being
potential news providers to Five when its contract is nqt up for renewat. tn irlditton to Shy
Nqvs and ITN, this could include international news organizations such qs CNN, Reuters
and APTN. Should they feel inclined, Five considered that any one of these organizations
coald recrttit the staf to provide the dedicated front end' resources for a high-{uality news
programme, while relying on its own infrastntcure to support this,.E

Agreements for the supply of news content are temporrry commercial arrangements

See, in addition Newc' Initial Submicaion, paragraphs3. 14 to 3. I g,
At App€rdix I{ of thc CC Report

3.3

3.4

3.5

3.6

3.7

(b)

001 2561 4000367 CO: 1 3338290. 1 12



Non-confidential version of Submisslon dated 14 January 201 1

3.g There is nothing pennanent at all about the supply ammgements between sky and channel 5 or IRN

and they "- 
tJtrt as well as won. The current arrangsments rqnesent a choice on the part of the

responsible broadcaster, to source wholesale content from Sky for a particular period' on the

understanding that the broadcasters will (as they are obliged to do) retain full editorial confol over

their own stations.

(c)Newscannotlnterferewlththeeditorialeontentprovidedbyskytothirdparties-thisis
highly relevant to the issue of lnternal plurality

3.g ofcom does not even take into account the indirect, limited and temporary nattre of thrse

arangements when assessing the extent to which "internal plurality" is relevant to the analysis in

section 5 of its RePort.

3.10 It does not consider that:

(r) in practice, there is no reason to believe that News would interfere with editorial

decision making at SkY News;

(ir) there is a clear and important {dit1o1al barier preventing News from interfering

with editorial A"cisio" L*i'g in relation to news provided to Channel 5 and IRN

given that the broadcasters who remain responsible for9t"-19"P, news content could

ili.., t" any interference by news and would certainly be likely to object to any bias

in the news content presented to them; and

(iii) in addition to drawing on the IRN feed, many comm:rcial radio stations create their

own national news bulletins drawing on a variety of sources'

3.11 As the cc noted in its Report in sky/ITV (in the same paragraph 5'55 from which ofcom selectively

quotes in its RePort):

,,The channel operator remains ultimately accountable (including to the regulator) for the

news that is presented on its channels. The presentation of individual news stories may on

some occasions be discassed between the ptrogramme provider and the channel operator

either before or afier transmission'"

3.12 By contrast, ofcom did acknow-ledge the limits to.wholesale provision to a greater extent in its

Report to the secretary of state ror ils in sky/ITv in relation to the arrangements which were then

in place uetvreen trN -a rnrq (albeit later drawing the wrong conclusion-as to a potential threat to

mediaplurality,aswasilaterfoundbytheCCandtheSecretaryofStateforBlswhoidentifiedno
such threat):

,,since IRN self-supplies some news and ITN acts only as a sub-contractor of IKN in the

provision of news 
"orr"ri 

io,, radio stations, ITN's influence on radio news mcy be less
-significant; 

(paragtaph 4'33 of Ofcom's Report in SIcy4ITY)"

(d)ofcom'sanalysisoftheshareandinfluenceofSkyNewsismisleading

3.13 It is not legitimate to attribute the audience share of Channel 5 and independent commercial radio to

Sky when assessi.g the strength of different media enterprises and to treat this "indirect" audience as

the equivalent of tie direct urrairo"" of Sky News, which Ofcom does at paragraphs | '23 and l '27 of

its Report and throughout section 5'

3.14 sky,s provision of News conte,lrt to third party broadcasters accormts for the vast majority of the

increment that ofcom identifies as resultini from the Transaction. At paragraph 5.28 ofcom claims

001 2561 {000367 CO:1 333E290.1 13



Non.confidential version of Submisslon dated i4 January Z0I1

that 'News Corp will account for 23.7o/o of all minutes of news consumption - a 9.8 p€rcentage point
increment". A full 6.7 percentage points of the share of minutes attribuled by Ofcom to Sky News in
fact represents commercial radio listening. An additional 0.7 perce,lrtage points of the share
attibuted to Sky News rqtresents viewing of Channel 5. Ofcom places appreciable weight on this
analysis of consumption, saying it "provides a useful overview of the parties' relative positions and
ability to influence public opinion". Stripping out the provisions of news via IRN and Channel 5,
which is a wholly different activity fiom broadcasting directly to consumers, the increment to
News' edsting share of consumption, on the basis of Ofcomrs calculation, is a mere 2.4o/o,
rqresenting a total share of consumption of 16.20/o. This is hardly at a level where concems would
arise as to "unacceptable levels of media or cross media dominance" as required by the DTI's
Guidance on the application of the media plurality test. If other flaws in Ofcom'J exercise (identified
below) were corrected, this share would be even lower.

3.15 In addition, there are two specific factual errors in Ofcom's calculation of dhe imFortance of news on
commercial radio:

(l) Ofcom's "share of minutes" analysis is based on a weighting of 5% of commErcial
radio output being national news, or three minutes per how. ofcom's "share of
minutes'r analysis is based on a. weighting of 5%o of commercial radio output being
national news, or three minutes per hour. In fact, the actual amount of news
included in such services will vary considerably, for example, the main news
programming provided by Sky to IRN for on-sale to its client stations is a two
minute news bulletin each hour-

(it) Ofcom assumes that Sky (via IRN) supplies all national news on commercial radio.
But this too is an error. Many stations do simply rebroadcast the IRN bulletins in
off'peak hours, but in peak hours (obviously far more important for minutes of news
consumption) many stations will create their own national news bulletins, writing
thrcir own scripts drawing from a number of sources, including but by no means
limifsd to IRN.

3'16 Correcting for these two errors (based on a conservative assumption of half of radio news
consumption being of bulletins created locally rather than by Sky), the impact of the transaction
would drop significantly. If Sky was treated as providing two minutes of news per hour rather than
three this would change from a 9.8 percentage point increase to 5.3 percentage point increase, even
on Ofcom's inappropriate wholesale basis.

3-17 Ofcom's approach in emphasising the degree of trust which consumers place in Sky News, in
addition to the aggregate share of Sky taking into account wholesale provision, is equally flawed.
Nowhere in the Report does Ofcom suggest that commercial radio stations are a key source of news
content or an influential source of news for consumers or that an acquisition by News of some level
of influence over content provided to independent radio stations (which is ultimately under the
editorial control of those stations) is a matter which would raise concems. To be coherent, if the
tust and authority of Sky News were to form any part of the Secretary of State's analysis, the
consumption of news via independent radio stations and via Channel5 must be ignored.

3.18 Stipping out Sky's wholesale of news to other news providers, it is clear that Sky News has only a
very small share of minutes of consumption and a very limited audience reach; the increment to
News existing share of news consumption is modest. If the Secretary of State were to take the
reasonable view that Sky's provision of wholesale news must be discounted when assessing i*
audience share and its ability to influence consumen, this in itself would fundamentally changJ the
conclusions which should be drawn from the Ofcom Report. The small increment to NLws' existing
share of cross-media consumption (combined with the lack of any change in the numb.t, t-g" oi
News' relative ability to influe,nce other news providers within newspaperc or TV news

001 2561 -0000367 CO: 1 3338290. 1 14



4.

4,1

Non+onfidential version of Submlsslon dated 14 January 2011

acknowledged by ofcom at paragraph 5.t23 of the Report) is in fact a reasonable basis for

concluding that the Transaction does not raise media pltlrality concerns or pose any threat to the

public interest.

ERRoRsINo$.coM'sA}tALYsIsoFI\rEwsPRovIsIoNAI\DC0NSUMPTIoN

Ofcom makes a number of key etrors in analysing news provision and corsurytion:

(t It relies excessively on "share of minutes" which understates BBC's role and the importance

ofonlineandover.emphasisestheimportanceofnewspaperpublishing.

(i1) Ofcom attributes the entire reach and share of national commercial radio news to Sky News

and essentially treats this as the equivalent of Sky !r{ews' 
ability to reach and inlluence

consumers dirlctf. This is both factually incorrect and nonsensical.

(iii) It relies excessively on a nturow view of reach which is not a good prory to measure the

plwality of voices available to a cross-media audience'

(iv) The issue of multi-sourcing, which is crucial to an assessment of cross-media plurality, is

noted to be ,,important. bui in practice is ignored in Ofcom's analysis of the impacts of the

Transaction. G fact, multi-sourcing (which is increasingly being facilitated by use of the

intemet as a medium of accessing news) plays a crucial role in enswing that consumers are

exposed to a variety of opinions- Thi absolute level and the rise of multi-sourcing

contribute Jr*,t"lly to tU" sufficiency of plurality and will continue to ensure a plural

news environment in the UK'

ofcon excludes from its analysis the regional newspaper gloups (which publish titles that

provide national ""*ri o" tn" basis that-"they do not it*ia" news to a UK-wide audience' and will

have lower circulations and readerships for individual titles compared to national newspaper

groups,,. However, across their titles, thise groups do provide news to a very significant portion of

the uK population, and the reach of each of th" gro-.tpt is comparable to th1 of lfe FT or the

Independent (which Ofcom does include in its analysi$. While individual titles will have lower

readership, Ofcom elsewhere in the Report dismisses the value of internal plurality' and as a

pioti"u1 #o"t outiooJ or*s may well bi centrally provided to relevant titles within a group' Thus

to be consistent, Ofcom should view regional press oi a group basis, not a title-by-title basis (exactly

as it does for News).

Ofcom has undertaken new research to investigate cross-media consumption (described in paragraph

4.39 ofthe Report), asking consumers which media outlets they regularly use' However' there are

two substantial errors in this research:

(a) It has defined 'regular' usage differently for Sunday nglvspapers ('once a month') from all

other media (oncJa w""tfrnis is an arbitrary and highly distorting distinction. There is no

reason to beileve that, as regards inlluencing public opinion, reading a sunday newspaper

once per month is equivalent to reading a daily newspaper once Per *t.! - the far more

natural *rrr-ptioo is'that the same fre[uency gives the same influence' The effect of this

error is to -uioiuUy overstate the starting shari of News, since the importance of Sunday

papers t*n* Nt*s is retatively strong) is titety over-weighted by a multiple of 4 or 5'

(b) There was an e11or in the design of the questio.nnaire acknowledged by Ofcom in footnote 89

of the Report. Ofcom offered consumeis a Ust of Sunday papers to select which ones they

read. However this list omitted high circulation titles including the Mail on Sunday, Daily

star on sunday, sunday ExpresJ and people (none of which are News titles). while

respondens w# able to ,writi in' other resporures, it is a firndamental principle of consumer

4.2

4.3

001 2561 -0000367 CO:1 3338290' 1 15



4.4

Non<onfidential version of Submission dated l4 January 2011

research that prompted responses will be higher than rmprompted. Thus the effect of this
error is to suppress reporting of usage of non-News Sunday titles, thereby exaggerating
News'share.

In addition to its analysis of sross-media consumption based on market research, Ofcom also
considers cross-media consumption based on minutes of usage (described in paragraph 5.24 onwards
of the Report). However, this analysis is based on fundamental errors of fact, specifically in relation
to the amount of news provided by Sky to IRN and Ofcom's enoneous assumption that Sky (via
IRN) supplies all national news on commercial radio (as set out in more detail at paragraph 3.14
above)' These errors have the effect of substantially overstating 6[s imFact of the Transaction. As
discussed in section 3 above, it is a further error to attibute this wholesale share to News.

Given that corecting for even these basic factual errors would substantially reduce both the
incremental impact of the Transaction (from 9.8 percentage points to 5.3 percentage points) and
News' aggregate share, it calls into question whether (even on its own logic) Ofcorn's overall
conclusions regardinl the Transaction are valid and adds weight to the argument set out at paragraph
3'16 above that in fact the analysis set out in Ofcom's Report, once key enors have been conecte4
provides a basis for deciding that the Transaction does not result in insufficient plurality.

FLAWS IN OFCOMIS ANALYSIS OF TIIE POTENTIAL EFF'ECTS OF T|rN
TRANSACTION

Ofcom does not take account of Sky's existlng links with News

News accepts of course that the Transaction brings about a change in the nature of its legal control
over Sky. However, as confirmed by the Court of Appeal in Sky/ITV, this does not mean that - in
carrying out a qualitative analysis - it is permissible to ignore the current level of control exercised
over Sky's editorial policy and the changes that the Transaction will bring about in that respect:

"[...J it seems to us that the Commission was correct to hold that, whereas in reclwning the
number of conffollers of media mtetprises for the pwposes of section 58(2C)(a) only one
controller is to be counted inrespect ofboth or all ofthe relevant enterprises (here Sky and
ITV), nevertheless, when it comes to assessing the plurality of the aggregate number of
relevant controllers and to considering the suficiency of that plurality, the Commission
may, and should, take into account the actual qtent of the control exercised and aercisoble
over a relevant enterprise by another, whether it is a case of deemed control resulting from
material influence under section 26 or rother one of actual common ownership or control.'g

In fact, Ofcom assessed plurality in the previous Sky/ITV case precisely on the basis that Sky and
News were assumed to be part of the same enterprise. Ofcom has entirelv reversed its nosition in
this case and in its substantive assessment of the effects of the Transaction it treats Sky as an entty
which is entirely unconnected with News. The CC also took into account that News had material
influence over Sky when assessing media plurality in Sky/ITV and, having caried out a detailed
review, advised that there was no concern about plurality raised by Sky's acquisition of an interest in
ITV.

Al&ough it acknowledges that pre-Transaction Sky is not an entity which is unconnected with News
at paragraphs 5.3 and 5.4 of the Report, Ofcom proceeds to teat Sky News as: (i) an entity entirely
s€parate from News pre-Transaction; and (ii) an entity under the editorial control of News post-
Transaction.

British Sky Broadcasttng Grotp Plcv Competition Commission, Court ofAppeal (Civil Division), 2l Ianuary 2010, [2010] EWCA Civ 2
(SkyfiTV), at paragraph l2l.

(a)

5.1

4.5

5.

5.2

5.3

001 2561 4000367 CO: 1 3338290. 1



5.4

Non-confidentlal version of Submission dated 14 January 2011

see paragrapbs 4.4 to 4. I I of the lnitial submission. That these interests confer "coatrol" over sky was acknowledged by tbe ofcom' the

oFT antt the cc in t" zoozlefie*-oiiryt ""q"iririoo 
oi1ls"l" of the shares in ITv (see paragraph 4'5 of tnitial s.bmission itr

particular).
Atparagraph 5.57.

In fac! News was a founding share-holder of sky over which it ini-tiatly had sole contol Sky News

was launched as a channel in 1988, at a point whln the then four-channel Sky Television service was

tmder the sole contol of News, having been announced to the British Academy of Fitn and

Television Are by Mr Rupert Murdoch on 8 June 1988'

At the present time, News clearly continues to have a degree of commercial influence over Sky

which is sufficient to count as ,,cohtrol" for the puq)oses of the nnterprise Act. News holds 39'02%

of the shares in sky ;; fi."- 2007 until tn" pr"r.ot day has had between four and five affrliated

Directors on the Uo*Jof Sty J*V one time. Mr James Murdoch was the CEO of Sky from 2003

to 2007 una is 
"urreotty 

tnelo*"*""otit" Chairman of Sky'10

Ofcom,s attempts to consider what has changed as a resulf of the Transaction are unsatisfactory' At

paragaph 5.6 Ofcom considers thaq as a rlsult of the Transaction, News would be able to take

decisions that are io tn" .*.t rrive commercial interest of News' At paragraph 5'7 Ofcom considers

that, as a result of tn 
-ft*taction, 

News "may also gain a greater ability to exert influe'nce over

editorial decisions,,. The first issue is inelevant to ft*utiry- and the competition implications of

News acquiring 
"ootot 

o*, sky have already been assessed !v oe European commission' The

second concern 
"uo 

u" Jar"ssei entirely by establishing that there is adequate internal plurality (a

question which is dealt with below)'

ofcom does not consider whether, if News was really motivated to interfere with editorial decisions

at Sky News (which Ofcom appears to assume in idemrying concenxi about plurality)' it already has

some ability to ao so uut oo". oot. Again, the failure to engage with the issues arising in this case

fundamentally calls into question the reliability of ofcom's analysis and the conclusion that any real

risk to the sufficiency oiplurality arises as a result of the Transaction' In contrast' the CC in its

review ofthe Sky/ rrvJ""t""tion expresslyrecognisedthe editorial independence ofSkyNews:

,BslcyBandtheBBC,whichbothprovidenewsin-house,emphasizedtheroleoftheir

editorial ttdi;;i"tir-inins the dayao-day content 
-of 

their programming' BSIEB told us

that all ediirial decisions-regarding the content of BSIcyB's various nans semica were

taken by the- itE i",i 
"aitorlal 

staf. BSIEB board-'s yole was to consider the competitive

stategl ona-Trnaing of BSlcyB's n&, 
"oni"rt 

at a high level; it had no role in the day-to-

day editoriai io,nnit i7 S*y t't*t content on television or online' We received no evidence

from third paiies to suggest that senior executives at BSIEB or its parent companies uerted

influence on the Slry Ndis agenda'"tr

ofcom fails to give sullicient emphasis to the fact that the number of newspaper providers' and

the number of TV broadcasters is unaffected

ofcom corectly identifies that in this case the only conceivable impact of the Transaction would be

on a cross-meaiu urrdi"o"" in the uK. on any analysis: (i) th! of newspaper voices in the

UK remains .ro"n*il6 port-tt*ru"tion; (ii) the 
"r-u"1 

of ry broadcast voices in the gK remains

unchanged po.t-fruisaJtion; and (iii) radio is unaffected and/or the number of radio voices remains

rmchanged; *d (i";;hii;'N;*, *a sry both provide news content via the internet, so do a

multitude of other Providers'

The Transaction therefore has no impact whatsoever on the sufficiency of phnality for consumen

who only read newspapers and consumc no other sources of news. It also has no impact whatsoever

on coiliurners who .,:Jy *ut"n television news and consume no other sources of news' It is simply

not credible to ,.rggrrtiUut combining the internet platform of Sky with those of News International

).)

5.6

(b)

5.8

5.9

001 2561 -0000367 CO: 1 3338290. 1



Non-conffdentlal version of Submission dated 14 January 201i

newspapeF could conceivably reduce plurality to any material extent or have an adverse effect on
the public interest in the UK. It ls only consumenl who consume news via multiple plaforms
who would potentially experience any change.

5.10 Therefore, it must surely be the case that the fact that the existing number of providers will continue
to provide news within each separate medium "raises the bar" in terms of identiffing a public interest
concern arising from this Transaction.

(c) Combinadon of Sky News and News International newspapers would heve no materlal lnpact
on the range and variety of cross-media voices availeble to and accessed by consuners in the
T]K

5.ll Any analysis needs to take account of the fact that alternative sources of news atp illslsasingly not
"substitutes" in aoy meaningful sense. Those news media which are fastest growing (intemet news
and to a lesser extent, TV news) are in most cases free at the point of consumption, enabling
coffilrmers to access multiple sources of news at no incremental cost and thereby encouraging
consumption from multiple sites or channels, as the case may be. Furthermore an increase in
audience for one source ofnews does not necessarily mean a reduced audience for another source of
news. A qualitative assessment of cross media plurality is possiblc (and it has been done in the
Sky/ITV case) but cannot be done irr 3 66aningfirl way without looking at both news provision and
news consumption - not separately (as ofcom does) but in combination.

5.12 More multi-sourcing in consumption means that UK coruumem are exposed to a variety of different
views and should be able to take their own decisions as to which sources of news they find more
interesting and attractive.

5.13 In fact on average, in the UK each consr"ner of news cunently consumes five different sources of
news according to the FD Survey of news consumption in the UK (see FTI Report paragraph 5.38).
Trends in multi-sourcing, and an increased tendency by consumers to access news via the internet
(described further below) will continue to operate to increase plurality in the UKr2:

o Most viewers of TV news consume one or two source of news (and most of those using a single
source will exclusively watch BBC news given that the BBC has a75% share of news viewing);

o Most readers of newspapers read only one national paper, with a smaller group reading two.

o Most people who use internet news sources consume 3 or 4 sources of news.

5.14 Ofcom acknowledges that the multi-sowcing of news is of relevance to plurality (paragraph 4.59)
and even t'importantr' (paragraph 5.1l5). News submits that, particularly given the need to focus on
a cross'media audience (which by definition is consuming news across multiple platforms), the
Secretary of State should acknowledge that the multi-sourcing of news by consumers is frrndamental
to any analysis of the sufficiency of plurality.

5.15 Assuming an equal number of news voices, it is indisputable that where the relevant audience
engages in more multi-sourcing of news rather than less multi-sourcing of news, the environment is
more plural. This idea is illustrated firther in the diagram set out at paragraph 2.5 of News'
Response to the Issues Statement and reproduced below. It seems indisputable-thit scenario C is a
mo're plwal news environment than A or B (even though C has the smallest number of players and,
as a market C is more concentrated than B):

Illushative Scenarios of News geasrrmption

tt 
lsee puagrapl 5.6 of the FTI Report which is based on dsta from Touchpoints and othcr gourc6. See also paragrapbs 2.4 to 2.8 of tho
Responre to the Issucs Letter.)

001 2561 {000367 CO: 1 3338290.1



Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

A;Sit-asvtsgssE

too%

t2345

B: Five news owners

12345

€: Four n*ts owners

[fft1l llffil
": 

il

J'
9-
=7* €EB .s=E *eEo EQg oreE EgE p9

.fitgi:
:+ -rtt

IFllil;lf
iffnlrrt

too%

Individuals

5.16 At paragraph 5.116, having said that the level of multi-sourcing of individual consumers is

important, and having calcui-ated that the Transaction makes essentially no difference to the number

of distinct 
"otrrfrir"J 

used by the average consumer (u dlop from 2'9 to 2'8- on ofcom's wholesale

basis), Ofcom dir*i."", this factor oo Ih" basis that "whi matters more t"l is the number and

range of news providers used by uII consurners and their relative significance' rather than the

,uib", of news-providers used by each individual consltmer."

5.17 The distinction that ofcom purports to draw is meaningless aod it cannot be relied upon rationally to

dismiss a factor that ofcom recognises to be important. If the range of news providers used by all

consumers is acknowledged to de relevant, then the range of news providers used by individual

consumers must be relevant to the overall assessment, since the latter represents an aggrcgate view

of the range used by individual conswners. News has provided evidence on patterns of behaviorn

which i" rh, A;";aie enable a decision-maker to reach a view of degree of overall phnality'

Moreover, * ul" ei as Ofcom believes th€ "word of mouth" transmission of views behveen

coffilrm€rc to be ao important factor, this would terrl to increase the poteniial reach of smaller

playersUyrotp*iuoo*iUt*grrplayers.Thevastmajorityofpeoplewillalreadybeawareofthe
BBC,g .rp"nJi "i 

* issue but-they might fird out something new from discussions of Al Jazeera's

coverage.

ilt[ilililfi[|j
6 7 8 91011123,314151'6L7t8t920

r Ownerl

I Owner2

! Owner3

I Owner4

I Owner5

6 7 8 9 1011121.314t516L7t8tg20 ! ownerS

! 2 3 4 5 6 7 8 9 !01L1.13L415I617181920

001 2561-0000367 CO:1 3338290. 1 19



Non-confidential version of Submission dated i4 January 20il

5'18 The importance of multi-sourcing was implicrtly recognised by the CC in Sky/IIV. In Appendix I to
the CC's Report, setting out evidence used by the CC to assess plurality, the CC considirs, among
other metics:

r The number of different media platforms through which consumers actively take news;

o The number of different channels on which customers actively watch television rews;

o The proportion of the population who actively took news from ITV and SkyA.{ews International
but from no other source.

5.19 News has also estimated the proportion of consumers who would, post Transaction, rely only on
News International and Sky News and no other news provider. It has done so using the same
methodology usgd by the CC in Sky/ITV. This group accounts for only 0.3% of the UK population,
a very similar share to that identified in Sky/ITV (see paragraph l.lS(vi) above for a more detailed
summary of Nelvs' overlap analysis). Ofcom accqtts that these estimates are broadly correct.
Therefore, the Transaction would have no material impact on the range and variety of cross-media
voices in the UK.

5.20 Given the plethora of choices of news provision available to consumers in the UK, if consumeru
should begil to dislike the approach taken by Sky News, they are far from obliged to continue to
watch it. Consumers have more than sufficient other choices available to them and carr easily switch
channels, or, for that matter, switch newspE ers if they prefer. By definition, consumers of Sky
News have access to digital channels and a wide variety of alternative news content. Ofcom
acknowledges that within TV (as well as within newspapers), this Transaction does absolutely
nothing to reduce the continued existence of that field of choice. Should Sky News consumers wish
to switch to a different news media, there are many sources of news available that are independent of
News, both in paper copy and online.

6, OFCOM FAILS TO EXPLAIN WIIY INTERNAL PLI]RALITY DOES NOT ENSURE
ST'FFICIENT CROSS MEDIA PLURALITY

(a) TV broadcast news operates in a particular cultural and regulatory contert

6'l Ofcom does not adequately address the question of internal plurality in relation to Sky News as a TV
broadcaster and its relevance to an overall assessment of plurality. Ofcom simply staies that "in light
of conflicting views" they "do not consider that we can reach the view that-internal pturaltty iill
ensure sfficient plurality in the provision of news and carrent ffiirs as part of a/irst stage revierl,
@aragraph 1.39).

6.2 Ofcom does not explain why it considers that internal phnality resulting from Sky News' position as
a TV news broadcaster does not ensure zufficient cross media plurality in combination with other
external factors. In contrast, the opinion by Lord Pannick QC (as provided by News to Ofcom and
as attached at Annex 5), makes clear that the impartiality rules in the Communications Act 2003 help
to ensure that, in practice, the owner of a television station (or the news editor) could not intervene to
require news items to receive lesser (or indeed greater) prominence for political reasons, or no
coYerage at all. The Secretary of State can and should come to a definitive decision on this issue
without the need for a protracted investigation by the CC.

6'3 TV news in theUK has taditionally been very different from news presented in newspapers and this
tadition of strict inryartiality in broadcast news is protected in the Broadcasting 

-Code 
which

001 2561 {000367 CO: 1 3338290. 1 20



6.4

Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

,.tJtrpon ry Of*n in paragraph I '42 of the Report is not conect'

CC Rcport, paragrryb 41'

CC Rcport, Paragraph 5.54.

rni, *'ro descri*d-frdhcr at paragraphs 4.12 to 4.19 of News'Initial submission.

prevents broadcast channels from displaying bias in their presentation or selection of stories't' As

the CC found in SkY/ITV:

,,[W]e concluded that the rcgulgtory mechsnisms, 
-combined 

wi,h a strong cultwe of

editorisl indqtendence withi; teMsion neres produc'tio1, we.re .l'k"l!,|be efective in

preventw any preiudice to the independence of IW news" (emphasis a<lde<l)'' '

"In telatision news, existing regulatory mechanisms-including quatity controls (eg in the

Broadcasting Code), requirernents fir impartiality anl quotas for tglevisign- news and

current otoirt ii"Sro**fng-r"duie the'scoPe for.,lnfluence over editorial decisions by

owners of t"t"ritoi channels which broadcast ne"Ys"'"

The Report states that News' submissions on internal plurality "me made in the context of a

,t,nt"iiifr"r*or*'; lpiugupn 1.40).- I:*t' submission goes fi'ther than this - internal plurality

in TV broadcusting resuitr ti- p*"ti"aVcultural factors which would prevent News fr-om dictating

the editorial poticv or *v n"*$ and these factors are reflected in and reinforced by the regulatory

environment and the Brladcasting Code. This is entirely consistent with the CC's findings in

SkyATV and there is no need for further regulatory consideration of this issue'

There is no reason to believe that the lndependence of editorial decision making at sky News

witl be impacted as a result of the Transaction

As noted above ofcom acknowledges but does not take account ofthe fact that pre-Transaction, sky

is not an entity which is unconnected with News. News' commercial influence has not in the past

and will not in the tu;; translate to an ability to dictate the gditgrial policy of Sky News due to: (i)

the prevailing practice ana cdture of editorial decision 6aking in TV news in the uK and (ii) the

regulatory context within which broadcast news operates

At paragraph 5.100 and 5.101 the Report states "we recognise that it is possible that slE News mat

remain a strong onairi"p"ra"nt voice from an internal plurality perspective even while no longer

part of a distinct ^"io Znterprise. Hiwever, in a situition where ^ylt' it wholly owned by News

Corp and where we have reieived a significant number of representations that a proprietor may

*oit to interfere with editorial decisions, we need to understand whot would in practice prevent

such intervention."

The nature of editorial decision making, particularly in the specific environment of TV news in the

UK means that it cannot be assumed that 
"ormercial 

influence necessarily tanslates into editorial

influence. Editorial decisions will remain with the Sky News management and are not a matter for

the shareholders or the board of Skyr6. In reviewing Sky/ITV, the CC commented that:

"the evidence that we received suggested to us that there was a strong commitment to

editorial ini"p"ia"i"" across telilsion news broadcasting which would lead to editors

resisting any'direct board intemention or intervention from shareholders to set the news

agenda." @aragraPh 5'68 CC RePort)

News would also argue strongly that the experience with The Times, which operates under the

supervision of an iniependeniboard specifically established to maintain impartiality and prevent

interference with editorial content, shows that th; independence of speci{ic titles can be maintained

ThcEc srgum€nts are set out firrther ia Paragrap_h 4.20 of thc lnitial Submission, in paragraphs 4'4 to 4'7 of the respouse to the Issue$

stat€mcDt and in oe l,"ra r"fri"*"tlffi"i"'".-'iora puooi"r"opinion shows tlat oe position s€t out by tbe cc in sky/ITV whioh is

(b)

6.5

6.6

6.7

6.8

l{
l5
l5

OOI 2561 -0000367 CO: 1 3338290.1



Non+onfidential version of Submission dated ll January 2O11

even in the newspaper context which is very differ€nt, indeed at the other end of the spectrum, from
broadcast news and where no general obligation of impartiality apiplies.

6-9 Ofcom casts doubt on the practical independence of The Times atpages 68 and 69 of is Report in an
egregious exanryle of the selective quoting of evidence. Ofcom quotes vague widence from Andrew
Neil (widely reported in the press as having left his position as editor of the Sunday Times in 1994
"on bad terms") and does not refer at all to the direct oral evidence provided to Ofcom, in a meeting
on 2 December 2010, by John Witherow who has been the editor of the Sunday Times since 1994.
John Witherow reported that no editorial influence whatsoever was exercised by News over the
content of the Sunday Times.

6.10 In addition, evidence in relation to the independence of Sky News (srrmmadsed in paragraph 5.76 of
the Report) is unreasonably dismissed without explanation on the basis that "past behaviour may not
necessarily be a reliable indicator of future behaviour." In facL as News maintained in the Initial
Submission, the acquisition by News of full legal control over Sky would not jeopardise the editorial
independeace of Sky News for the following reasons: (a) Sky's editorial policy is not a matter for
Board determination. In fact, to date, editorial policy has not been a debated issue at Board level; (b)
as recognised by the CC, despite its commercial influence over Sky, News has not sought to
influenco the editorial policy of Sky News; (c) the Sky News editorial directors are eqrerienced
individuals, each with expertise to manage and direct the editorial policy of Sky News (d) there is no
evidence that independent directors have had to udefendn the editorial policy of Sky News against
influence by News executives; and (e) News has no special arrangements with Sky News which
would confer on it control over editorial policy.

7. OFCOM ACKNOWLEDGES THAT THE TRANSACTION WOT]LD EAYE NO IMPACT
ON THR SETTING OF THE WIDER NEWS AGENDA IN THE UK

7.1 Ofcom considers the evidence as to influence as to whether the Transaction will give News any
significant degree of influence over the broader news agenda carefully and finds that News' ability to
influence the broader news agenda (the news agenda of other media outlets) would not be enhanced
as a result ofthe Transaction (paragraph 5.123).

7.2 The fact that the Transaction will have no influence whatsoever on the broader news agenda in the
UK should provide significant comfort to the Secretary of State should he decide (as he should) not
to refer the Transaction to the CC.

7.3 In fact, the various powerflrl media enterprises in the UK, with the BBC an enonnolxily powerful
influence and with a large number of well firnded independent voices providing a multiplicity of
different views, mean that the UK has a very healthy and very plural media environment within
which the overall,news agenda is broadly set and within which a combined News/Sky would
continue to operate".

7.4 The Secretary of State should rely on the conclusion reached by Ofcom in this respect where the
weight of the evidence was clearly overwhelming. It is sellevident that News does not now
influence the news agenda in the IJK to any material extent, nor will it do so post-Transaction.
lVhile News Intemational's newspapers (more so lhan Sky News) do indeed break news stories and
generate controversy in the UK they are merely individual voices in an environment which is one of
healthy, if not fierce competition among news providers. If the volume of negative comment and
media coverage about the proposed Transaction illustrates anything, it is that News and Sky together
axe very far from being able to influence the news agenda in the UK or to silence voices of dissent.

See rlso, paragraph 5,7 ofNcws' Initial Submission, the Penpcctivc Report, paragrapbs 5.1 to 5.3 ofNews'Responre to the Issucs L€ttor
and thc Petspective Sources Analysis

001 2s61.0000367 CO:1 333E290.1



8.

(a)

8.1

8.2

Non-confidential version of Submisslon dated 14 January 2011

TIIE TRANSACTION DOES NOT REST'LT IN INSTIFT'ICIENT PLTJRALITY

The level of plurality post-Transaction must be compared wtth a 'rsufficient level of plurslityu-

there needs to be a benchnark

It is a necessary part of the statutory test to assess whether plurality would be "sufficient" post-

Transaction, which necessarily involves forming a view as to whether plurality is sufficient pre-

Transaction.

It can be assumed that plurality was considered to be sufficient in the UK by Parliament at the time

of the enactment of the Communications Act 2003 which relaxed controls on media ownership. It

can also be assumed that the plurality was considered to be sufficient in the {.}K by the CC and by

the Secretary of State when thiy applied the media public interest test to Sky's acquisitiot of 17.9o/o

of the shares of ITV n 2007. Neither the CC nor the Secretary of State found concems about the

zufficiency of plurality arising from that acquisition (which has subsequently been partly unwound).

In fact, since both of these benchmarks, news provision in the UK has become significantly more

plural. The implication of News' submission is that plurality would need to be reduced, as a result

of tn" present transaction, to a level below that subsisting in 2003 (or 2007) before it could

reasonably be said to lead to insufficient plurality.

Trends in pluratity in the UK are towards greater rather than lesser plurality

Using the level of plurality in the supply of news content and the plurality of consumption of news

content by consumers in 2003 as a benchmark, and assuming that plurality was at that stage

"suffrcient", News' view is that there is significantly greater plurality of news provision today and

that the Transaction is demonstably very far away from creating an insufficiency of plurality.

Trends are towards greater rather than lesser plurality and any dynamic analysis of likely future

impacts most assume that these fends will continue:

(l) There has been a dramatic increase in the range of TV news available to consumers in the

UI! largely due to the rise in digital TV penetration and in the choice of channels across all

platforms. The UK now has one of the highest levels of digital penetation in Europe and

UK consumers have access to the largest number of TV channels in Europe, including a

wide variety of digital news channels;

(ii) The intemet has had (and continues to have) a tansformative effect on access to and

consumption of news, and has.^meant that rurny more consumers access a significantly

broader variety ofnews sources;tt

(iii) Consumers are increasingly shifting from media with coanparatively less plurality in the

provision of news and the consumption of news: while there are a large number of

newspaper providers in the UK there are a far greater number of sources of news accessible

via the internet; consgme6 tend to read one papef newspaper (if they read a newspaper at

all) but to access multiple news sources online;re

(iv) The easy accessibility of information via internet search and the ease with which information

can be disseminated by individuals via Twitter, YouTube, blogs and so on has 3a imFortant

8.3

(b)

8.4

8.5

The circulation ofpaid-for newspapcrs declined by 3.5% betwe€o 2003 aud 2010 (FII Repofi fignc 8)'

The circulation ofpaid-for ncwspapcrs declined by 3.5yobetseea2oo3 and 2010 (FTI Rcpo( figure 8); time sPeql on onlinr nsws souro€s

has grown by 21 4i/o since 291.7 (perspective ncp itt gage 27); md Mhtel has found that the iatemet is curreirtly thc second most imporbnt

sourie of news in 6c UK with 4b% oicoasumers accessing it ragularly flnitial Submission, paragraph 6'7).

001 2561 -0000367 CO:1 3338290.1



8.6

Non+onfidentlal version of Submission dated 1tl January 2011

influence on the news agenda. Contollers of media enterprises are simply not in a position
to block the dissemination of information and stories to a broad UK audience.

Further information on trends in the UK media landscape since 2003/2007 through to the present day
which demonstate that there is more than sufficient plurality in the provision of news in the UK
both pre and post-Transaction can be found at paragraphs 5.8 and 6.5 to 6.6 of News' Initial
Submission.

For the reasons set out in secffon 1(c) above, the Transaction poses no threat to the sufffciency
of plurality ln the tll(

fs grrmmarise and conclude, News believes that the Secretary of State can reasonably rely on the
following significant factors in deciding against a reference to the CC:

(c)

8.7

(t The Transaction can only affect a cross-media audience and there is no reduction in the
number of independent newspaper proprietors or TV broadcasters in the UK as a result of
the Transaction.

Ofcom acknowledges that News' position in newspapers (a declining segment within cross-
media consumption) is unchanged and Sky's relatively modest share of TV news provision is
unchanged:

"This trsnsaction does not result in a change in the mtmber, rsnge or relative ability
to influence within three of the individual plafonns - TV, radio and newspapers."
(paragraph 5.19)

A culture of editorial independence in broadcast news supported by regulatory requirements
(the Broadcasting Code) will continue to ensure that Sky News remains as an independent
voice and that internal plurality within the broader News group will be secured. This,
together with the existing level of external plurality, removes any doubt that might arise as

to the sufficiency of plurality post-Transaction.

In Sky/ITV, News was already assumed to have controVmaterial influence over Sky and no
concern about plurality was identified.

Multi-sourcing of news by consumers, facilitated by an increase in the consumption of news
over the internet, contibutes significantly to plurality and is an increasing tend.

Ofcom acknowledges that the actual impact of the Transaction on consumeni of news will be
minimal:

(iD

(iii)

(iv)

(v)

(vi)

"Across the population as a whole, we found that few regular ne\rs consumers rely
solely on Sky titles or solely on News Corp titles: at the retail level, 2?5 rely solely
on news from SIcy; and I% refu solely on news from News Corp; these shares do not
change materially if consideringwholesale news provision" (paragrapth 4.79).

(vii) Ofcom acknowledges that the Transaction will have no impact whatsoever on the setting of
the wider news agenda within the UK:

"the available evidence does not point to a conclusion that News Corp's ability to

inJluence through other media would be materially enhonced by the acquisition"
(paragraph 5.123).

001 2561 {000367 CO: 1 3338290.1 24



9.

9.1

Non-confidential version of Submission dated 14 January 201{

CONCLUSION

It is highly unfortunate that the adminisfrtive process leading g trt point has been seriously flawed

and that the initial decision to iatervene in ielation to this Transaction on the basis of a public

interest concern ou* ,ut i Uy u Sr.rrtury of State for BIS who was biased against the interests of

News and its sharehotders. N"*, is still unclear as to the extent to which the biased and prejudiced

approach of the Secretary of State for BIS has tainted the wider process and has requested that it be

pronidea with copies of relevant correspondence in order to establish whether there is direct

evidence of this.

News believes that ofcom has failed to approach the effects of this Transaction with an open mind

and has carried out a review process witl-tne intention of identiffing concerns' Ofcgm has been

notably more rece,ptive to submissions made by third parly complainants than it has been to

submissions made by News and has chosen to present the evidence in a one sided way (in some

cases selectively omitting relevant evidence)'

For the reasons set out above, News believes that the Report issued by Ofcom to the Secretary of

State is flawed, -iri"p.pt"t" the test which the secretary of State is obliged to apply to the

Transaction under the Orier, contains fundamental flaws in analysis and should not be relied on by

the Secretary of State. Any decision to refer the Transaction to the CC which was taken by the

Secretary of Sttt on the basis of the Ofcom report would itself suffer from legal flaws'

pending receipt of all relevant information and a further consideration of its position News reserves

its righ; as regards O" posiUitity to challenge earlier steps in the administrative process and/or the

Report by waY ofjudicial review.

News hopes that the secretary of state, appMng the legal test objectively on the basis of the relevant

evidence, will take the view that no referince to tne cc is necessary or appropriate give the facts of

this case.

If the Secretary of State does believe, having considered News' submissions, that he has remaining

concems about the sufficiency of plurality in tne UK, News is, without prejudice to its views as to

the effects of the Transactionipre,pared to offer IIIL which would remedy, mitigate or prevent all of

the effects adverse to the pub-lic interest which Ofcom erroneously identifies may result from the

Transaction. The Secretary^ of State has the power to accept such a tlIL from News under paragraph

3 of Schedule 2 of the Order:

,,The Secretary of State may, instead of making such a refernce and for the purpose of

remedying, mitigattng or pieventing aiy of the efects adverse to the public interest which

have or may hiu. ,isultid, or whlch may be expected to result, from the creation of the

European relevant merger situation concerned aicept from such of the parties concerned as

lhef conside6 opp*priote undertaHngs to take such actionas [he] considers appropriate'"

IREDACTEDI

Allen & Overy LLP flogan Lovells International LLP

9.2

9.3

9.4

9.5

9.6

9.7

OOI 2561 -0000367 Co:1 3338290.1 25


