
l.

l.l

Confidentlal

s News Corp oration
News CorPoration/SlrY

Outline ResPonse to Issues Letter

INTRODUCTION A}[D OVERVIEW

This submission is made by News Corporation (News) in response to the Issues Letter received from

Ofcom on l0 December 2010 (the Issues Letter)'

Ofcom's role is to report on the relevant media pubHc interest consideration

The Secretary of State, at the same time as issuing his European Intervention Notice concerning

News, proposed acquisiiion of those Sky shares which it does not already own (the Transaction) on

4 November 2010, asked Ofcom to investigate and report to him on the relevant public interest

consideration (pIC) (the Report), as he is required under section 4A(l) of the Enterprise Act

(Protection of Legitimate Interests) Order 2003 (the Order)'

As Article 4A(3) of the ordet makes clear, ofcom's role in the administrative process is to repod to

the Secretary of State on "the media public interest consideration mentioned in the European

intervention notice concemed", which, in this case, is:

,,the need, in relation to every dffirent audience in the United Kingdom or in a particular

area or locality of the United Kingdom, for there to be a sfficient plurality of persons with

control of the media enterprises serving that audience" '

Ofcom appears to have identified issues by reference to the wrong legal test (or without

reference to any legal test)

News considers that the Issues Letter is seriously flawed. Most importantly, whilst barely

acknowledging the relevant PIC in the first paragraph of the Issues Letter, ofcom appears in

substance to identifu the issues set out in the Issues Letter by reference to a different (wrong) lega!

test, focussing al-r:nost wholly on the relative sh'ength and influence of News and not on the

sufficiency of the plurality of media enterprises serving any relevant audience'

The ultimate purpose of the PIC which the Secretary of State has to determine is clearly set out in the

letter from BIS to News of 25 November 2010:

"[The] broadcasting and cross-media public interest consideration, therefore, is intended to

prevent unacceptable levels of media and cross-media dominqnce and ensure a minimum

level of pluralitY."

None of the concerns identiired in the Issues Letter is benchmarked against the need to ensure

sufficient pluralityla minimum level of plurality and thereiore, as well as being in many respects

factually ind/or legatly inaceurate, the concerns expressed are not ones that the Secretary of State

canlegitimately rely upon in rcashing his decision on whether the Transaction results in insufficient

plurality which -uy br expected to operate against the public interest and therefore requires a

ieference to the Competition Commission (CC) under Article 5 of the Order'

t.2

1.3

t.4

1.5

1.6

00 1 2561 -0000367 CO :1 31 64221 .3



1--,,:

Conf,dentlal

1.7 This lack of regard to the nature of the legal test taints Ofcom's provisional analysis an4 if left
uncorrected, would firndamentally undermine the advice issued by Ofcom to the Secretary of State
which consequently could not be legitimately relied upon by him to decide on a reference in relation
to the PIC.

1.8 Alternatively, Ofcom has suggested to News during the Issues Meeting of 15 December 2010 that
they have identified the issues set out in the Issues Letter without reference to any conception of the
applicable legal test at all. Notably, Ofcom did not consider that it was in a position to (or was not
prepared to) explain the relevance of the issues identified in its Issues Letter to an assessment of the
sufficiency of plurality. News finds it very difficult to conceive of how Ofcom has come to even a
preliminary view on the nahrre and importance of the issues which apparenfly cause preliminary
concenxs without having come to a view in advance of what is required for it to asisess whether or not
sufficient plurality will remain post-Transaction. On this basis alone, News does not consider that it
has beelr given a proper opportunity to respond to issues that could be relied upon in Ofcom's report
and ultimately by the Secretary of State in making a reference decision under Article 5 of the Order.
News would argue that, focussing on the legal test, rather than the plethora of unsubstantiated
assertions that are made by complainants, the issues in this case are in fact quite well defined and
staightforward-

Ofcom should approach its analysis of media voices avallable to consumers in the IIK with a
view to csming to r concluslon on whether plurality is "sufficient" pre-Transaction or post
Transaction

1.9 A number of detailed analytical deficiencies in the Issues Letter stem from Ofcom's failure to restrict
its analysis to issues which are relevant to the PIC on which Ofcom is tasked to report. Nowhere in
the Issues Letter does Ofcom attempt to assess whether plurality is sufficient pre-Transaction or
whether any of the sfuanges which it believes might be brought about by the Transaction could result
in plurality becoming insufficient. At a basic level, it would not be enough for Ofcom to simply say
that'something' has changed and that therefore there may be a threat to tho suffioiency of plurality
(although we also note that the Issues Letter fails to engage with the issue of sufficiency) - if this
was the test, it would be met in relation to all combinations of two media enterprises and there would
be no need whatsoever for Ofcom to report.

Ofcom does not engage with the reality of what has changed as a result of the Transaction and
how these changes could lmpact on the sufliciency of plurality

1 lO What is more, tlroughout the Issues Letter, in identiffing the issues which cause it preliminary
concenm, Ofcom fails to engage with the reality of what changes as a result of the merger at all.
Ofcom appears to assume that Sky and News, pre-Transaction, are entirely separate enterprises. It is
clear that this is not correct and Ofcom must, legally, take into account in its analysis the reality of
the situation before and after the Transaction (i.e. that pre-Transaction the position is that UK
competition authorities have already found that News has material influence over Sky) when it
comes to assessing the sufficiency of plurality.

The concerns provisionally idenffied by Ofcom do not in themselves provide any indication
that the Transaction might lead to insuflicient plurality and in any event are groundless

l.l 1 Ofcom identifies four issues - Iszue A, Issue B, Issue C and Issue D - in paragraph 17 of the Issues
Letter which in its preliminary view: "may give rise to concetns about the level of plurality artsing
as a result of the transaction", each of which purportedly follows from a number of preliminary
findings made by Ofcona. Ofcom also presents uforward looking arguments" about News'potential
future position which apparently also leads Ofcom to have preliminary concerns.

00 1 2561 -0000367 CO :1 3 1 64221 .3



Confldentlal

l.l2 Even ignoring the lack of relevance of Ofcom's analysis, Ofcom fails to provide any convincing

,oroo *hy itlas identified the issues set out in the Issues Letter as being of preliminary concern. In

particular, the various preliminary findings which:

(i) do not appeax to follow from the evidence refened to in the Issues Letter;

(il) are simply based on speculative assertions by complainants; and

(iii) are incapable in themselves of providing any support for a view that the Transaction

leads to any material change in the sufficiency of plurality.

1.13 We identiff below the main deficiencies in Ofcom's analysis:

fssue A: strengthening of News' ability to influenee the cross-media market for news and current

affairs

(a) Ofcom's analysis of Issue A is flawed in a number of respects. Indee4 it is most apparent in

relation to Ofcom's treahent of Issue A that in identiffing the issues on which it
(presumably) plans to base its report to the Secretary of State, Ofcom has strayed from a

rttuightfot;ari consideration of whether the Transaction will lead to insufficient plurality

for anv audience in the UK and is focussing on some other test- Specifically:

(1) As a starting point, Ofcom identifies a headcount reduction' (in paragraph 2l of the

Issues Letdi in the number of persons seatrslling media enterprises and then

appears to draw a preliminary conclusion that the reduction in number lead to a

correspondi"g reduction in terms of range and variety without appearing to go

beyond a numerical analysis. Moreover in "counting" the number of controllers of

-idiu enterprises Ofcom (illegitimately) suggests that it might exclude from its

analysis media enterprises who acquire news content from Sky but over which- Sky

does not exercise 
"ootot 

or editorial influence, and also excludes, without glving

any reason why this is justifiable:

(A) some relevant newspap€r enterprises, for instance, Johnston Press publishes

numerous titles that cover national news, albeit each sewing local

audiences;

(B) local radio broadcasters who may individually have small shares nationally

but are collectively an important voice, with almost 9% market share; and

(C) TV broadcasters who are said (on an unspecified basis) to have less than lYo

audience shares, but which again may be more important in aggregate.

(ii) Ofcom conducts a flawed analysis of the relative strength of media enterprises,

wrongly identifing (in paragraphs 22 and 26 of the Issues Letter) that a combined

NewsTSty would have an "unmatched' presence and relative standing in cross-

media news, ignoring the realities of News' and Sk5r's cunent positions and the

dominating influence of the BBC in a cross-media environment.

(iii) Ofcom expresses a concern that the Transaction will result in an increase in News'

relative stingth of voice in cross-media news (at paragraph 34 of the Issues Letter),

purportedly based on an analysis of consumption which fails to analyse the plurality

of voices available to a cross-media audience as well as the clear evidence on the

patterns of consumption both pre- and post-Transaction.

001 2561 -0000367 CO:131&4221'3



Conftdcntlal

(1v) A gualitative analysis of the sufticiency of plurality must include an assessment of
the relevant cross media audience. Key iszues such as news multi-sourcing - Issue E

- and the role of online news - Issue F - cennot be relegated to an afterthought but
must be treated as an integral part of an analysis of the sufficiency of plurality
available to UK cross media audiences. It is not the case that internet consumption
would be relevant only where it replaces traditional media, internet consumption of
news sources adds to multi-sourcing and to the plurality of consumption and must be
taken into account when assessing relative positions.

(v) Ofcom fails to consider (at paragraph 37 of the Iszues Letter) what is behind the
level of trust which consumers put in Sky News and that this is fundamentally
linked with a culture of and a regulatory framework ensuring impartiality in news
broadcasting in the UK. Ofcom also fails entirely to put News' influence in the
context of its low share of TV news broadcasting.

- (vD Ofcom identifies a concetn that there would be an"imbalance in resotlrces't between
{': - a combined News/Sky and other media enterprises, without any discussion of the

= current position or the realities of other well-resourced enterprisis. It is impossible
to see how imbalances of resources can give rise to any legitimate concern, still less
that this could feed into a report to the Secretary of State on issues of sufficiency of
pturatty.

Issaes B and C: Internal plurality cannot be relied apon / Regulntion does not provide suficient
safeguards

Simifux1y, Ofcom dismisses the role of both internal plurality and the Broadcasting Code on
the basis that these are matters on which Ofcom cannot properly rely. Ofcom s€,parates these
issues even though they are inevitably linked and separating them gives rise to an analytical
flaw. Ofcom's role is to take into account the likelihood of continuing internal plurality
within a combined News/Sky, bearing in mind in particular the culture and history of TV
broadcasting in the UK, together with the provisions of the Broadcasting Code, in assessing
overall whether the Transaction may lead to there being insufficient plurality for any
audience in the UK taking into account the existing elements of external plurality available
to the cross-media audience.

Ofcom dismisses the role of the Broadcasting Code in safeguarding plurality on the basis
that it does not cover selection and prominence of news. News has submitted that the
provisions of the Broadcasting Code have a key role in ensuring internal plurality in relation
to TV news reporting and therefore in safeguarding also extemal plurality. The view set out
in the Issues Letter is based on an incorrect legal interpretation ofthe scope ofapplication of
the Broadcasting Code. A legal opinion of Lord Pannick QC attached to this response under
Annex I confinns News'views previously put to Ofcom.

Issue D: Intluence over other medis outlets

(d) Iszue D, conceming the ability to influence the news agenda of other media outlets, again
appears to be identified based on a wrong conception of the applicable legal test. Moreover,
Ofcom's conclusion is astonishingly weak and therefore cannot be the basis for concern: "the
merged entity may be able to exert some influence over the news agenda of other outlets"
(emphasis added). Any media organisation would meet that test and Ofcom puts forward no
evidence or argument whatsoever to counter News' arguments as to why a combined
News/Sky would not be able to influence the broader news agenda to any material extent.

(b)

(c)

00 1 256 1 -0000367 QO:1 3 1 64221.3



Gonfidentlal

fssues arisry in a forwan! view markd (cross-promotion bundling, wholesale nents confiac8 and

operational synergie$

(e) This section of the Issues Letter amounts to no more than a collection of unsubstantiated

assertions that have no bearing on the actual rationale for the Transaction and which' in any

event, are entirely speculative and can have no implications for a plurality assessment. To

the extent that these commercial issues are subject to regulatory oversight, they fall under

the jurisdiction of the relevant competition authority, which is the European Commission in

the present case.

(f) Ofcom's zuggestion that it is able to take into account in conducting its analysis and coming

to its conciusions any speculative future market development which might occur' even

thougb it is unable to identiff the timeframe within which such a development might occtu

or the likelihood of its oocurring, is staggering. The Secretary of State could not legitimately

rely on such matters in considering whether or not to make a reference'

In News' view it is quite clear that there has been, is, and will continue to be more than

sulficient pluraHty of news provision in the III(

1.14 In News' view, any assessment of the sufticiency of plurality must assume that plurality in the UK
media was deemei to be sufficient in 2003 (when the media plurality test was introduced by the

Communications Act). It could also be assumed that plurality was sufficient n 2007 when, in the

context of an analysis where News and Sky were assumed to be under common contol (Sky's

acquisition of l7 .9o/o of IT9, where the CC determined that plurality was sufficient-

l.l5 Using the level of plurality in the supply of news content and the plurality of consumption of news

"oot"ot 
by consumers in 2003 as a benchmark, News' view is that there is significantly gfeater

plurality of o"*, provision today and that the Transaction is demonstably very far away from

creatiog an insufficiency of plurality. This is paxtly due to the increased pervasiveness of digital

news sources (digital radio, digital TV and the intemet), as described in detail in News' initial

submission to ofcom, which, together with other developments, has led to:

(t) a greater range and variety of sources of news being more widely accessible to

consumers in the UK than was the case in 2003;

(i0 increased multi-sourcing by consumers in the UK in their consumption of news than

was the case in 2003; and

(iii) undoubtedly, on any measure, increased plurality both since 2003, and since 2007.

1.16 News' starting point would therefore be that plurality of news provision was sufficient in 2003, that it

must be -ori thuo suffrcient now, and that this Transaction clearly has very little impact on the

zufficiency of that plurality. While the Transaction has generated substantiaf public comment and

has led a number oi complainants to put forward adverse views, this in itself does not mean that the

Transaction raises credible concems or even that the analysis is complicated. As mentioned above,

News would argue that, focussing on the legal test, rather than the plethora of unsubstantiated

assertions that are made by complainants, the issues in this case are in fact quite well defined and

straightforward.

2, KEY FLAWS IN OFCOM'S OVERALL APPROACII TO TIIE ISSUES SET OUT IN TIIE
ISSUES LETTER

Z.I There are three key theoretical flaws which can be identified in Ofoom's overall approach to the

issues identified in the Issues Letter. These flaws in themselves mean that Ofcom's preliminary

00 1 256 1 4000367 CO :131 64221 .3



Confidentlal

conclusiors are not meaningful and are not relevant to the question of whether there is zufEcient
plurality (we will go on, in sections 3-7 below, to show why, even ignoring their lack of relevance to
the questions that Ofcom should be aiming to answer, the individual findings made by Ofcom in the
issue.s which it believes might be of concern are themselves highly flawed and unreliable and" in
many instances, extemely weak):

(l) Ofcom focuses, throughout the Issues Letter, on the relative sftength and influence
of News, without explaining how this informs an assessment of the sufficiency of
plurality for any relevant audience and without attempting to assess the range and
variety of voices available to any audienc€ on a quantitative and qualitative basis.

(il) Ofcom ignores the multi-sourcing of news content by consumers and dismisses this
as irrelevant in section E ofthe Issues Paper. It also dismisses the role of online as a
future development that "has not replaced traditional media" in section F. Both
issues are highly relevant and an integral part of a qualitative analysis.

(iii) Even in the analysis which it does carry out, Ofcom does not engage with the realrty
ofwhat fuss 6hanged as a result ofthe Transaction.

Relative strength is not relevant in itself to the sufliciency of pluratity

Ofcom appears to have decided that if it suspects that News might become 'stronger' as a result of the
Transacdo-g Lhes it will have 'concems'. this is uot the qu-estion on which bf"om is tasked to
report. Where two companies are brought under common contol it is always possible to point to
evidence suggesting that, in theory, they are stonger together. It is not, therefore, enough foiOfcom
1e simfly say that 'something' has changed as a result of the Transaction - otherwise the test would
be met in relation to all combinations of two media enterprises and there would be no need
whatsoever for Ofcom to report.

Rather, Ofcom is required to assess and to advise the Secretary of State as to whether there is a
sufficiency of plurality in media enterprises pre-Transaction, and whether anything materially
changes as regards the sufficiency of plurality post-Transaction.

Multi-sourcing and the impact of increasing news cons"mption online is an integral part of
assessing the range and variety ofvoices available to a relevant audience and the sulliciencv of
plurality

The multi-sourcing of news, and the increasing sourcing of news 6nlin6 is an essential part of a
qualitative analysis of the range and variety of voices available to consumers in the UK and to the
sufficiency of plurality. In News' view, assuming an equal number of news voices, it is indisputable
that where the relevant audience engages in more multi-sourcing of news rather than less multi-
sourcing of news, the environment would be more plural. This idea is illustrated in the following
table (taken from Figure I of the Perspective Report).

Carrying out a qualitative analysis, a view might well be taken that scenario B was more plural than
scenario A. However both scenarios assume that each individual consumer consumes only one
source of news. News would take the view that scenario C, where each consumer consumes
multiple sources of news, is a more plural news environment than A or B.

(a)

2.2

2.3

(b)

2.4

2.5

001 25614000367 CO:1 316422't.3



Gonfldential

Figure 1: Illustrative Scenarios Of News Consumption

A;SiE-rc,slY!38

ffil[$lffi
9 1011 1,2t314151617 t81920!2345678

B: Five news owners

! 2 3 4 5 6 7 I 9 t}t!12t31475t617181920

9;lpsLwtJguw

Owner L

Owner 2

Owner 3

Owner4

Owner 5

Owner 6

:: fllffjjjjifiififiiff
t 2 3 4 5 6 7 8 910111213t47sl6t7181920

Indivi-duals

2.6 At Annex 2 News includes a table, adapted from Table 5.5 in the FTI report, showing its view of
trends in multi-media consumption and in the relative strength of different media. The more detailed

analysis behind this can be found in the FTI Report. News would draw a number of conclusions

from the evidence on multisourcing, combined with evidence on the number of controllers of media

enterprises today as compared with 2003 (using this as a convenient benchmark) which is set out in

more detail at Annex 3:

(i) An average consumer consumes five difflerent sources of news.

(ii) Most viewers of TV news view only one source of news. For most of those consumers that

one source of news will be the BBC (which represents 7 5o/o of news viewing). For only a

small percentage of consumers is it likely thattbat one source of TV news will be Sb (Sky

News has only 60/o of TV news viewing and many of those consumers are highly likely to

view some news on gBQ gfoannels as well). There are many more providers of TV news

now than in2003 - 16 in addition to Sky compared with 11 in 2003. The total number of

,{

# i-s5 .s3
F E2

"r Hb
c cJe'F bgE ey

:IJc
.- 6

ilillffifiilllil1
I
I
fi

I

t
g

00'l 2561 -00003 67 CQ :1 3164221.3



Conlldentlal

TV viewers news viewers (total reach) is decreasing. In terms of the imFortance of the
medium as a source of news and in minutes of consumption per day television news
consumption overall is steady.

(iii) Most readers of newspapers read only one or two newspapers (the average is 1.4). News
Corporation has a share of 34Yo of newspaper readershiF (some of those readers will also
read newspaper titles which are not owned by News Corporation). There are the same
number of suppliers of UK-wide newspapers now as there were in 2003 - 7 n addition to
News. The total number of newspaper readers (total reach) is decreasing. In terms of the
importance of the medium .ul a source of news and in minutes of consr:mption per day
newspaper readership is decreasing.

(iv) Most listeners to radio news listen to at least two different radio stations. Most of those
consumersi are likely to have the BBC as one source of news (given that BBC stations in
total account for over 50% ofradio listening). There are around 97 radio enterprises today
(in addition to cross media groups the BBC and GMG). The combined share of radio
listening of stations which take wholesale news from Sky is around 43olo. However those
radio stations retain editorial control over their output. Neither News nor Sky is a radio
broadcaster. Radio listening has been on a downward tend- In terms of the importance of
the medium as a source of news and in minutes of consumption per day radio li5lsning is
decreasing.

(v) Most people who.use internet news sources use 3 or.4 sources of news (average is 3.5).
Roughly half of these will have the BBC as one of their sources of news (the BBC has more
than double the number of unique views and five times the page views of the next most
commonly viewed news website). In combination News and Sky would have only around
6%o of page views for news sites. Just in the last year, the number of news and information
websites tacked by Comscore in the LiK rose l4o/o to 706. The total number of consumers
using the intemet as a source of news is increasing rapidly. In terms of the importanoo of tho
medium as a source of news and in minutes of consumption per day the internet is increasing
rapidly. According to the Oxford Intemet Institute, "Over half (58%o) of Internet users said
they read a newspaper or news online [in 2009J, in comparison to 30ok in 2007."

In carrying out any qualitative analysis of the sufficiency of plurality, the role of online consumption
is crucial. Ofcom appears to dismiss onling sourcing on tl.e basis that it has "not yet replaced
fraditional media". However, this cannot conceivably be a sensible threshold test and misses the
point entirely. News has not argued that online has replaced traditional media (althougb Ofcom's
own figures suggests it has for some consiumers). However online news provision and consumption
adds to fraditional media and this increases plurality both quantitatively and qualitatively. The
intemet sgmFlements other sources of news, frequently providing access to news sources that are not
available in other media.

In light of this overview of trends within media, News does not consider that it can reasonably be
asserted that the Transaction will lead to insufficient plurality for any cross-media audience in the
UK.

It is in that context the specific impact of this Transaction must be considered. As the chart below
shows, only a relatively small percentage of the UK population currently take news from both News
and Sky sources and only a minutely small proportion of the UK population (0.3%) curently choose,
from the plethora of sources of news available to them, to access news only from News and Sky:

2.7

2.8

2.9

001 256 1 -0000367 CO:1 3164221.3



GonfidEntial

Figure 2: Proportion of UK adults affected by the Transaction

7%

c A0l,o ","
F
G
- <01,o"'"

? +s6
E
b3%
c

E2%
fi1%

0oi6

Watch Sky News Watch Sky News Watch Sky News or

and read News and read News visit SkyNews.com
lntemational Intemational and read News
newspaper newspaper and rely International

on no other source newspaper or visit
News lnternation

wsbsite

Watch Sky News or
visii SkyNews.com

and read News
lntemational

newspaper or visit
Nev{s lnternatton

website and rely on
no other qoilrce

Source: TGI survey data, survey conducted befween April 2009 and March 2010, as accessed on 12 November

2010.

(c) News' existing level of control over Sky must, legally, form part of the analysis of the impact of

the Transaction on the sufficiency of pluralify

2.r0 Ofcom appears to assume throughout its analysis that Sky and News, pre-Transaction, are entirely

separate enterprises.

2.Il It is clear that this is not correct and Ofcom must, legally, take into account in its analysis the reality

of the situation before and after the Transaction (i.e. that pre-Transaction the position is that UK

competition authorities have already found that News has material influence over Sky) when it

comes to assessing the sufficiency of plurality.

2.12 That it is ilcumbent on a regulator assessing the PIC to take into account the actual level of

influence over another company was clearly established by the Court of Appeal in the SkyATV case,

where the Court found that:

"[...] if seems to us that the Commission was corcect to hold that, whereas in reckoning the

number of controllers of medio enterprises for the purposes of section 58(2C)(o) only one

controller is to be counted in respect of both or all of the relevant enterprises (here Slq and

ITV), nevertheless, when it comes to assessing the plurality of the aggregate number of
releyant controllers and to considering the sufficiency of that pluro-lity, the Commission

mo-y, and should, take into accouni the actual extent of the control exercised and exercisable

over a releyo"nt enterprise by anot/ter, whether it is o. case of deemed control resulting from
maierial injluence under section 26 or rather one of actual common ownership or confrol'"'

2.13 Ii is axiomatic that, if it is necessary to consider the degree of control exercisable post-Transactton

when considering the sufficiency of plurality, it is also necessary to consider the degree of control

British Slcy Broadcasting Group Plc v Competition Commission, Court of Appeal (Civil Division), 2l January 2010, [2010] EWCA Civ 2

(Sky[T\r, at paragraph i21.

001 2561 -0000367 CO:13164221.3



Confidentlal

er(€rcisable pre-Tramaction when assessing whether the Transaction has made any material change
in the sufficiency ofplurality.

2-I4 Indeed, although it is hardly mentioned as part of the public debate surreunding the proposed
Transaction, News considers that it is highly relevant that Sky News was launched as a channel in
1988, at a point when the then four-channel Sky Television service was under the sole contol of
News, having $ssn nnneunced to the British Academy of Film and Television Arts by Rupert
Murdoch on 8 June 1988. The assessment to be carried out by Ofcom and by the Secretary of State
is thus whether the re-acquisition by News of a broadcast news channel which it establishe4 and in
which in continues (indirectly) to own an atnost 40%o stake, might result in a material reduction in
the sufficiency of plurality. News considers that it is quite clear that the answer must be that it will
not.

3. FAILI'RES IN Otr'COMIS ATTEMPT TO COI\IDUCT A ''I\[JMERICAL'' ANI)
I' QUALITATTVE IT ANALYSIS OF' NEWS' RELATIYE STRENGTII AIYD INF'LTIENCE

3.1 Ofcom reaches the preliminary view that:

"The transaction woald further strengthen News CorTt's ability to inlluence the cross-
media marketfor news and cunent affirs,,.

3.2 Ofcom comes to this view (according to paragraph 20), having decided that an assessment of the
"lntmben ratrge and variely and strengthll of-different voices srsif importance. -Having made this
statement, Ofcom proceeds to carry out a purely numerical analysis (and, indeed, a numerical
analysis which is itself flawed) in paragraph 2l and, to assess the relative strength of News in
paragraphs 22 to 39. Ofcom fails to conduct any qualitative analysis of the range and variety of
news voices available to audiences. This is a fatal error as it is exactly these aspects which are key
to an assessment of the sufficiency of plurality. This was confimred by the Court of Appeal in
Sky/lTl/, which also confirmed that range and variety must mean more than just number:

"We agree with the Commission on this and would reject Mr Gordon's crgument. The word
pluraltty can connote more than just a number exceeding one, It may carry an implication of
range and variety as well. Certainly it has that meaning in subsection (28). We consider that
it does so in subsection (2C)(a) as well."z

3'3 We identiS below the serious flaws which exist in the analysis which Ofcom does carr5r out.

(a) tr'laws in Ofcom's headcount analysis (paragraph 2l)

3.4 As indicated above, every merger situation between two confrollers of media enterprises would, by
definition, result in the number of controllers reducing by one. It is difticult therefore to see what
conclusions Ofcom might wish to draw from the fact that there is (arguably) a reduction from 16 to
15 confrollers (or ll to l0 conhollers if broadcasters who currently choose to source news content
from Sky are excluded). News does not believe that even a reduction from ll to 10 contollers of
media enterprises could be said, on any reasonable basis, to point to a situation of insufficient
plurality.

3.5 Ofcom then proceeds to draw the conclusion that because there is one fewer confoller there must, by
definition be less range and variety. While this migbt be true in a literal sense (one fewer voice :
less variety), Ofcom's approach renders these concepts indistinguishable from number and ttrerefore
meaningless. This is clearly not what the Court of Appeal n Slcy/ITT ntended.

Bitish Sky Broadcasting Group Plcv Competition Commission (Ibid.), at paragraph 90.

001 2561 -00003 67 COj 31 64221 .3



Gonfidentlal

3.6 Indeed, although Ofcom indicates that it will begin with an assessment of the number of relevant

media enterprises, for some reason it fails even to begin from this starting point but immediately

begins to exclude media enterprises on a variety of bases, without ever attempting to calculate the

total number of controllers of media enterprises in the fIK. This total number, measuring the voices

potentially available to consuoers in the UK as sources of news, taking into account only external

pluratity, is a crucial starting point when carrying out a quantitative analysis.

3.7 News would addto the list, in addition to those identified by Ofcom:

(l) TV broadcasters whose broadcast news is potentially available to all consumers in

the UI( News calculates that there are at least 11 additional contollers of relevant

TV broadcast media enterprises, including: France T6l6visions @rance 24), N
Iazeera, Time Wamer (C\IN), SOCEMIE @uronews), RIA Novosti (RT), NBC
(CNBC) and CCTV (CCTV News).

(ii) Three large local newspaper conhollers (Newsquest, Johnston Press and Archant)

publishing numerousi titles that cover national news, albeit each serving national,

regional or local audiences.

(iii) At least 81 other smaller local newspaper groups.

(iv) 93 local radio broadcasters who may individually have small shares nationally but

are collectively an important voice, with almost 9%o market share, including Orion

Media.

3.8 News would calculate therefore that at least 122 controllers of relevant media enterprises in the UK
will remain post-Transaction (or 2O3 lf the large number of independent local newspapers is

included).3

3 .9 The Issues Letter is generally dismissive of smaller players. However, one of the key benefits of the

fransition to digital media has been that it has made available a 'long tail' of greater choice to

consumers. Although broadcasters such as Al Jazeera" CNN, CNBC and Bloomberg might have

relatively modest audience shares, these and other broadcasters are collectively significant in
ensuring that an increasing plurality of views is directly accessible to UK audiences. By definition

individual members of the long tail are small, but to dismiss their aggregate impact is to ignore a

fundamental development in the market in recent years which has increased plurality.

3.10 Ofcom also excludes online-only news providers (and implicitly news magazines such as the

Econornist and Prospect) on the basis that they are not defined as media enterprises under the

Enterprise Act 2002 (the AcQ. If Ofcom is taking this literal approach, notwithstanding the evident

contribution of such entities to plurality, it is puzzling that it so readily departs from a literal

approach in excluding numerous players that clearly are media enterprises under the Act simply

because they are small.

3 . I 1 News believes that when carrying out a qualitative analysis of the sufficiency of media plurality it is
relevant to take into account enterprises which are not media enterprises in the temrs of the Act. It is
impossible to get any meaningful picture of the options available to consumers or the way in which

the news agenda is set without faking into account the role of online news providers or news

gathering organisations (see also para 3.15 below).

This figure excludes onliae news p,rovidos.

001 2561 {000367 CO:'l 3164221.3 11



Confidentlal

(b) Ofcomrs attempts (in paragraph 21 and later) to ignore media enterprises who currenfly
choose to source wholesale news from News or to attribute their audience share to News are
not legitimate

3.12 The CC recognised in its report to the Secretary of State on Sky's acquisition of shares in ITV (the
CC Report) that:

"The channel operator remains ultimately accountable (including to the regulator) for the
news that is presented on its channels. The presentation of individual news stories mcry on
some occcrsions be discussed between the programme provider and the channel operator
either before or afier transmission" (emphasis added).4

3.13 Thus it is not legitimate to view the provision of wholesale news to a broadcaster in the sane way as
the provision of news directly to an audience. Most notably, there is nothing permanent at all about
these supply arrangements and they can be lost as well as won. The current arrangements represent
a choice on the part of the responsible broadcaster;1o source-wholesale content from Sky for a
particular perio4 on the understanding that the broadcasters will (as they are obliged to do) retain
fuU editorial control over their own stations.

3.14 po. slamFle, to the extent that competition to supply content to PSB channels (or Five in particular)
is relevant to an analysis of plurality, it should be noted that:

(a) at the time of the CC Report, Five took ,the view that the most cost-effective way for it to
supply news would be to source news from an external provider and not to provide it in-
house;

(b) competition for the contract to supply news to Five was won by Sky following a competitive
bidding process.

3.15 In considering wholesale provision, Ofcom also does not take into account entities that do not have a
significant retail outlet, but are nonetheless highly important from the wholesale perspective. For
instance, the Press Association (PA) has 850 staff and is a key supplier to virtually all UK media
organisations. Some sources suggest that 30% of broadsheet home news stories are drawn directly
from PA.5 Reuters and AP are also heavily used. These organisations also undoubtedly influence
the news agenda, as discussed further below.

(c) Ofcom's linding (at paragraphs 22 and 2Q that News would have an " unmatcheil' presence
and relatlve standing ecross the main news platforms is unsustainable and the evidence put
forward as to News' share of cross-media consumption is selective and unreliable

3.16 At paragraph 22 of the Issues Letter, Ofcom states that the Transaction:

"would give News gorp on unmatched position in terms of presence, scale, ability to
influence and resources" .

3.17 This statement is factually inaccurate, biased and entirely unsupported by the evidence put forward
in the Issues paper. Fundamentally, the analysis of Sky's relative position ignores the omnipresence
of the BBC as the leading provider in TV news, radio and online provision of news.

3.18 While Ofcom makes the simple point that the BBC lacks presence in newspapers, and therefore is
not present across the same list of platfonns as a combined News and Sky, the point can equally be

Acquisition by British Sky Broailcasting PLC o/ 17.9 per cent of the shares in IW PLC, Competition Commission Report sotrt to S€cretary
of State @ERR) 14 Deccmber 2007, at paragraph 5.55(0.
Nick Davies, Flar Esth News,2008.

00 1 2561 -0000367 CO :1 31 64221 .3 12



Gonlldentlal

made that NewVSky would not have editorial control over any radio stations. At most, News/Sky

would be a supplier of content to radio stations, but it could equally be argued that the BBC is a very

important supplier of new stories to newspapers.

3.19 By any test of which News is aware, the BBC is by far the shongest (and the most influential) news

oiganisation in the UK and by a large margln the leading provider of TV, radio and online news.

News estimates that BBC's 'share of voice' in news is approximately four times that of News (see

Annex 4). Even by Ofcom's own analysis at paragraph 29 of the Issues Letter, the BBC represents

the main source of news fot 54Yo of UK viewers.

3.20 In its review of Sky/ ITV, the CC took account of the BBC when assessing sufficiency of plurality'

noting that:

uWe looked at the existing levels of plurality for national television and cross-media news

audiences absent the acquisition. We noted thefollowing indicators of plurality of naus:

(a) The five main channel providers (BBC, ITV, BSIEB, Channel 4 and Five)
'oicount 

fo, at least 97.5 per cent of total television news viewing. The BBC is by

,o*" *irgi, the most widely viewed channel provider for news, followed by ITTI'

(emphasis added)."

3.21 It is also, on reading the Issues Letter, difficult not to come to the conclusion that Ofcom has used

data selectively so as to give an inflated impression of the importance of News and Sky News:

(r) Ofcom stresses the importance of TV as a medium in the fint bullet of paragtaph2l,

it'then gives a 'large number' - 4.8 million - identiffing the number of viewers

reachedly Sky News. Ofcom identifies only in a footnote that this number is

calculated on the basis of a very low '3 minute weekly' viewing threshold which

hardly seems sufficient to equate with a material degree of influence over viewers'

opinions. Ofcom does not attempt to put this in the context of other broadcasters.

In fact Sky News is the third largest provider of TV news, by a significant margin,

and has a share of news viewing ofjust 6.3Yo (even including viewers of Five news

would only take this to 8.2%) behind the BBC, which has a75o/o share, and behind

ITV.

CC Report at paragraph 35.

00 1 2561 {000367 CO:1 31 64221 .3 13



Confidential

Figure 3: Share of TV news consumption: 2010 year to date (Figure 8 of Perspective
Report)

58.2% ! Additional channels (unrated by BARB or with
--- - ---l

j smallershare) includeBBC Parliament CNN, Fox| ^.News, Al Jazeera, RT, CNBC, Bloomberg, CCTV,

Star News, France 24, Press W and NKKH

tL.9%

3.7% 3.4% L.g% o.L% 0.1% o.t%

""". "---.fC 
."o 'i$'""0 c ."e uqs 

""C
q,s'Q

Source : BARB, Perspective Associates ana-lysis
Notes: Channels include viewing of their +I where appropri.ate

Yolume of Viewing calcalated based on Durfufrn and 000s

(ii) Assessing newspapers (where it can attribute a meaningfi.rl share to News by treating
all of the News lnternational titles together) Ofcom reverts to market shares. It then
supports these with measures of readership which fail to capfure unduplicated
readership and are therefore unreliable. Ofcom compares readership of 7.7 million
for The Sun and 1.5 million for The Times to a total unduplicated readership of
19.8m. However, this compares title figures that will include overlap with each other
to the unduplicated total, and thus overstates News' market position. The gross
readership of national dailies (as opposed to the net figure used by Ofcom) is 24.9
million (however, even this materially understates the wider market in which News
operates, since it ignores, for instance, titles such as the Evening Standard and
Metro, both of w-hich provide substantial national news and have a combined
readership of a further 4.8 million). On the most conservative basis, looking at its
titles against $oss newspaper readership, News would have a share of readsrchip of
national daily newspapers not more than 37o/o. Taking into account the Evening
Standard and Metro, News would have a share of newspaper readership of around
3|V".

/:::\\r!r, Online is dismissed on the basis ihat it has "not yet replo.ced *aditiono-l media"T
however, this cannot conceivably be a sensible threshold test and misses the point
entirely. News has noi argued that online has replaced traditional media (although
in some cases it might). F-ather ii argues that online news provision and
consumption adds to traditionai media and evidence of consu-mers' multisourcing of
media consumption shows thai this increases piuraliry boih quantitatively and
qualitatively. The internet complements other sources of news, frequently providing
access to news sorrces thai are not available in oiher media.

Aipnagrapb21 ofthe Issues Letter.

001 2561 -0000367 CO :1 31 64221 .3 14



Conffdential

(iv) When online is discussed, News'position is portayed in a biased and inaccurate

manner. Ofcom says that News is 'prominent' with the third highest reach among

news websites. We note that Comscore places News (The Times, The Sun and Sky

News added without reducing for duptcation) fourth, far behind the BBC, and also

lagging the Mail and the New York Times, and just slightly ahead of Yahoo! News

Network. More importantly, News' share (including Sky) is just 6.2% of total page

views. Finally, Sky News' website (which is what defines the difference to News'

online market position after the Transaction) has only the 17th highest reach, and a

share of 1.3%.

Figure 4: Monthly unlque UK audience for news sites, (000s) @igure 17 of Perspective

25,000

20,000

15,000

10,000

5,000

Source: ComScore top news sites, UK, July 2010

(v) Ofcom says its research found 24o/o of consumers 'regularly' use the intemet to

access news. With 50.6 million UK adults, this implies 12.1 million news users.

However, the actual usage tracked by UKOM cited later in the same paragraph says

23.6 million users. This is a substantial difference. Either the research is flawed, or

the usage fi'acked by UKOM is not 'regular' - tf the latter, Ofcom has overstated

News' influence by using the UKOM reach metrics.

3-22 Again, Ofcom does not make any reference to the fact that consumers access multiple sources of

news. To equate a grow'r"h in a particular company's market share wiih a reduction in plurality is

simply illegitima.te. Consumers mulii-source news and even if everyone in the UK began tomorrow

to read the Guardian andJor tbe Guardian website in addition to their existing sources of news, while

this would massively increase the reach, the share of mentions and the market share of the Guardian,

ii is hard io see how plu-ralify would be harmed. Ofcom also fails to take account of the relative

strength of the different media components. As discussed ai parc 2.6 above, News has a strong

position ia a declining platform - newspapers - (that is 'overweighted' ia Ofcom's analysis), a weak

position in TV as the third player by some margin ('underweighted' in Ofcom's analysis) and a

relatively weak position in online (which is expanding).

H E g $ g q d Ed T F 
= 

2 p
o+323-6;ggF+a;d=,gFFgiu.3aiu'

3o,t'negB
E & 2i o, t93 o =(cto=

-vfFq

-l-t-ki99.Woo
=

doo
!
o

Report)

I Monthly.-Unique
Users (000s)

00 1 2561 -0000367 CO:1 3164221.3
,IA



t=

Gonfidential

3.23 Indeed, it is hard to see how Ofcom's finding at paragraph 26 of the Issues Letter that News and Sky
would have "a presence and relative standing across the main news platforms that would be
unmatched by any other news provider" even if it were true (which News would deny) could have
any relevance to an assessment of the sufficiency of plurality.

3'24 News' view is that: (a) just because one provider is bigger than another, this does not provide
evidence that plurality is insufficient; and (b) just because one provider grows its readership or
audience does not mean that plurality falls and thereby becomes less sufficient.

(d) Ofcomrs assessment of share of consumpfion (paragraphs 27-34) is flawed, based on unreliable
evidence, and in any event identifies no obvlous basis for concern

3.25 News has provided Ofcom with an analysis based on TGI and Touchpoints data which are reliable
sources on cross-media news consumption. These sources were used and relied upon by the CC in
Sky/ITV. On the contrarSr, Ofcom has chosen to rely on: (i) is own consumer survey conducted for
the purposes of this investigation to measure cross-media consurytion; and (ii) a submission by
Enders Analysis @nders) showing news consumption in minutes.

3.26 various of the findings based on this evidence differ maxkedly from equivalent findings in other data
sets published by Ofcom and independent third parties, as described in more detail below. The
evidence is also presented in the Issues L,etter in a way which seems designed to emphasise the
importance of News and Sky and to downplay other media voices.

(t) Ofcom ignores the importance of multi-soarcing

3,27 The essential problem with Ofcom's analysis and understanding of this evidence is that Ofoom is
almost exclusively focused on share (as is the Issues Letter), making no attempt whatsoever to
understand plwality of consumption - e.g. how many news sources the average individual is
drawing from - and what difference, if any, the Transaction makes to that plurality.

3.28 Again, Ofcom fails fundamentally to engage with the heart of an analysis of plurality which is the
range and variety of voices available to audiences. Specifically, it appears to have failed to consider
whether consumers would experience a reduction in the number of voices tley receive as a result of
the Transaction and whether this would result in there being insufficient plurality post-Transaction.

3.29 News provided Ofcom with extensive evidence as to the extent to which IIK consumers consume
multiple sources of news and the range of providers of news with which those audiences are actively
engaged. (See section 5 of the FTI Repot) Ofcom indicates at paragraph 62 of its Issues Letter that
it did not find that information instructive, whereas News submits that that evidence is central to any
analysis applylng the correct legal test. As News made clear in its submission of 23 November
2010, only 6%o of the UK population actively rely on both News Intemational newspapers and Sky
News for news content and of that 6yo,96oh also actively use other sources, and therefore only 03%
of the UK population receive news from only Sky and News Intemational.

(it) Critique of Ofcom survey evidence

3.30 Ofcom's survey question8, "what is your main source of news", starts by sssrming a non-plural
scenario where consumers have a clear hierarchy of news providers, rather than drawing
simultaneously from a number of different sources.

3.3L Moreover, the survey's results are significantly different from those included in the latest Ofcom
media fracker - implyrng a jump in consumers citing newspapers from 8% ta 14% (conhary to the

As provided to News by email oo 15 October 2010.

I

00'f 2561 {000367 CO:1 3164221.3 16



Confldentlal

steady downward trend since 2005), and a drop for TV from 73o/o to 67%e in a single.year'

Strikingly, when Ofcom is seeking to emphasise the importance of TV, it uses the higher 73%ftgxe

from the 2009 research.l0 It is also notable that tater in the Issues lrtter, when it is seeking to

downplay the importance of the internet relativ.e to newspapers, it switches to using the more recent

research, citing the l4vo figarefor newspapets.tt . 
Other independent sources show that the internet is

as important or more important than newspapers'"

3.32 In addition, the 6%o of respondents identiffing Sky News as their main source of news in Ofcom's

survey seems at odds wlth pre-existing TV consumption data. Even the 3 million individuals

Goughly corresponding to 6% of UK adults) who watched the most Sky News watched^

"pp-*i-utrry 
dOV"moie BBC news than SkyNews. As zuch, it seems highly surprising that6Yo of

Ofcom's survey respondents would say Sky News was then main source of news' (fhere is the

potential for confusi,on in this regard if consumers identify that they watch news on the Sky platform

- which could well be BBC news - rather than that they watch the Sky News channel.)

3.33 Moreover, it is Puz-Jing that:

(l) Ofcom emphasises, on the basis of the survey, that News and Sky would be the second

largest main provider with l5olo, since the difference between this and ITN's figure of 14% is

so nanow that the statistical margins of enor are such that Ofcom in fact can not know if
ITN leads News/SkY or vice versa.

(ii) Radio is almost certainly underreported at 32Yo of respondents getting the news this way

each week. Radio reach per RAJAR is 9IYo, and the average listener listens to 22.6 hours -
even listening to just a fraction of this will inevitably involve exposure to some radio news .

(iii) Intemet is also low (at 36Yo per month), in light of commonly used data from Comscore

which suggests a figure of around 70%'

(iv) Ofcom has chosen to split "internet on a computer" and "internet on a mobile phone" and

has appare,lrtly used only data with respect to the forrner in the Issues Letter. For the

p.r.por"r of tfis exercise it is not clear why this split is any more relevant than splitting

hewspaper at the kitchen table' and'newspaper on the frain''

(v) the Guardian scored ZVo as a main source of news, and yet the Minor (with a circulation

ahnost four times that of the Guardian) was apparently mentioned less than lo4 of the time.

(W Critique of Enders'AnalYsis

3.34 As with Ofcom's own sgrvey, tbe Enders'analysis is aLnost exclusively focused on share, making no

attempt whatsoever to undeistand plurality of consumption. Moreover, while time spent consuming

o"*, -"diu by medium is a useful indicator of the trend over time of consumers increasingly taking

their news from the internet (in addition to other sources), it is less clear that this is an appropriate

metric on which to assess media pluralrty; intuitively, it is clear that one can consume a lot of news

in a relatively short period of time on an online news website (let alone surfing between different

online news providers). Conversely, viewers may consume relatively few news stories while

watching a 3ti minute TV news broadcast (though those stories may be presented in more detail)'

This flaw feeds through to the results of Enders' analysis which purports to show that conzumption

9

l0

ll
t2

This figure is calculated by deducting the newspaper, online and radio figures from 10090, since Ofcom has not provided the actual figure'

Givea that the 2009 research uppr",i to la.,e had 5/o responding 'don'iknodother', the actual fi figure in the latest research could be

even lower.
Puagraph25 of the Issues Leftcr, 'TV'bulleL
Paragraph 25 ofthe Issues Letter, 'Online'bullet.
See for instance: Mntel, Conium* Perceptions of News Media, Septeaber 2010; Philipp Natt€rmam, "A glimmer of hope for

newspapers",.tVcrKl'zssyQuarterly,April2010;andFD, MediaMoaitor,October2010'

0012561 -0000367 CO:'13164221.3



f--.
f---:

Confidentlal

of online news is hivial, whereas Ofcom's own research says 10olo of respondents cite online news as
their main source.

3.35 The limitations of an application of Enders' data to an assessment of pluraliry can also be seen in the
over-weighting given to the consumption of news from newspapers (given the relatively longer time
required to 'consume' news from a paper as opposed to TV broadcast or online and the faJt that a
proportion of the time spent reading newspapers will not involve or*, 

"oas 
rmFtion - e.g.

completing a cross word): of the various news media, readers of newspapers are arnong the most
likely groups to consume news from a plurality of different so'rces.

3.36 However, the most crucial point is thaf even using the Enders data as presented, but stripping out
wholesale provision, Sky's share falls to just 2oZ. News would argue that an increment of 2%o couId,
not conceivably involve a material change in the sufficiency of plurality.

(iu) Neither analyses give rise to any ptausible cause for concern re pturalitlt

3.37 Even on the basis of Ofcom's data" the combined share of News plus Sky is suggested to be- as a
maximum - in thc region of 22Yo. Ignoring wholesale provision, the combined share is around l7%.
This is hardly suggestive of market power and it is far from evident why it should lead to any
concern.

(e) Ofcomfs analysis of News' rinfluencer and its resulting concern that News would have an
inereased ability to influence -the news agenda and public opinion @aragraphs 35-37) on its
face confuses rtrusf and rinfluence on the news agenda', fails to acknowledge how the news
agenda is set and ignores the BBC

3.38 The Issues Letter appeaxs to confuse the analysis of two issues: (a) the ability of a news source to
influence its audience and (b) the ability of a news solrce to influence the broader news agenda. The
two issues are not neoessarily linked. To take an example, Al Jazeera would have alnost no
influence on audiences in the UK and would be unlikely to be viewed as a tnrsted. source but its
coverage has a disproportionate impact on the broad€r news agenda.

3.39 Given that Ofcom has zubsequently indicated that, although paragraph 37 of the Iszues Letter refers
to the news agenda, it intended, in this section, to analyse influence over public opinion. In any
event, as Ofcom focuses on the issue of influencing the news agenda in "Issue D", News will address
arguments about the broader news agenda at that point.

3-40 Ofcom appears, in paragraph 36 of the Issues Letter, to suggest that because Sky News is,'tntsted,
by its viewers, it is able to influence public opinion and that the Transaction would therefore give
News a greater ability to influence public opinion. There are a number of flaws in this argument:

(i) Fundamentally, the reason that TV news is reported as more 'trusted' in the UK is because
regulation of TV news broadcasting ensures that reporting is impartial and (as News has
previously explained) means that the accepted 'culture' of TV news reporting in the UK is
different from newspapers and other media. Continued effective regulation would prevent
News from changing this. Even if News did change this, one could anticipate that the result
would be a sharp reduction in the percentage of Sky News' audience that trusts Sky News.

(ir) An ability to influence the audience of Sky News does not equate with an ability to influence
public opinion_. Sky News share of news consumption is only 63% and its reach is 2.3
million adultsr3.

Based on 15 minute non-consecutive weekly reacb" llll/2010-28/lL/21l1.

00 1 2561 -0000367 CO:1 3 I 6422't .3 18



Confldential

(iii) By conffast with Sky, the BBC has around 75oh of TV news viewing, and SkyNews's

influence over public opinion can in no way be compared to an operation with the scale and

reach of the BBC and fails to reflect reality (see also Annex 4)'

3.41 ln News' view, even if News did gain a greater ability to influence public opinion there is no reason

why this should impact on the sufficiency of plurality in the UK.

(0 Arguments based on the allegedly disproportionate "resources" of News and Sky (paragraphs

38 and 39) are incongruous and worrying in a market economy

3.42 The Issues Letter appears to suggest, in paragraph 39, that an imbalance in resowces between

different media enterprises is itself bad and a cause for concem. It is hard to conceive of a situation

where there would not be an imbalance in resources, absent centalised state planning and it is clear

that in the current climate, where decisions are required to be based on a rigorous and supported

analysis, the OFT and the European Union would both dismiss theories of harm based on access to

economic resources as lacking any credible economic support. It is still less clear how an imbalance

in resources relates to an assessment of the sufficiency of plurality. For these reasons we trust that

Ofcom will not give any serious weight to this apparent "concem".

3.43 The proposition put to Ofcom that no media enterprise in the UK other than (apparently) News, Sky

or the BBC is oi will be in a position to invest or innovate does not hold any credibility. Ofcom

appears to be relying on self-serving statements from third party industry participants, which should

play no role in a plurality assessment.

3.44 Ofcom identifies 14 media enterprises (in addition to News and Sky) in the "headcount" it conducts

atparagraph 2l of the Issues Letter.

(t The BBC has recently reached agreement with the Government which secures its funding for

the next six years *iit tl" end of the Charter 20161201'7 .14

(ii) ITV's adjusted cash flow in the financial year ended 2009 was f,358 million, an increase of

f200 million from 2008, and it is expected to increase both its sales and operating profits in

2010. ITV has announced that it intends to invest around f50 million in the next two years

in increasing internet revenue and developing programme formats to be sold abroad."

(iit Channel 4 bad total assets of around f559 million and revenue of f 830.3 million in 2009' Its

digital profits were at an all time high'tu

(iv) DMGT plc (the parent of Associated Newspapers and Northcliffe) is also performing

strongly, having recently announced an increase in total adjusted pre-tax profits af 230/o to

f,201 million in the year to 3 October 2010. Both the Daily Mail and Metro recorded their

higbest ever operating profits. DMGT has announced that it foresees fufrher growth and

development in digital and online products n 20Ll."

(v) Guardian Media Group (GMG)/The Scott Trust exists for the sole purpose of safeguarding

the journalistic freedom and liberal values of ihe Guardian. GMG's existing portfolio of

lo1rsstinents ensures that it has "sfficient resources to meet the immediate funding
requirements of ltbe Guardian's] journalism, io intest in its development, and to provide it

l4

t1

httn: u.u:I,bbc.cq.uk.abounhebbc'therealstorv.ilicencefee settlement.:html.

trt6-r-n.*ittolc.iom,inu"storsr'r"nons.?.,"u=2009: http:;rrtrvu.ft,com,'cnrsrs,'0 8b4dlci22{ff)7-lldt--b'3i'l-

00l44feab49ards.p uuid=6c86e83a-b739.lldB-96f2-00l44feab49a.html:axzzl862LZVJt.
http ://2009rcport.chaone14. com,/pdfl C4-Aanual-Repott-o9'pdf
http:, 'wU$ . euardian.co. uk;media,20 I 0,'novr2 5/ dailv -mail-and-eeneral-trust.

00 1 256 1 -0000367 QOj 31 64221 .3



Confldential

with long-termfinancial security".l8 GMG's cash reserves in 2010 exceeded f,260 million
and its assets were worth some f,586 million.

(vi) Telegraph Media Group, the newspaper, magazine and online publisher, made pre-tax
profits of f53,1 million in 2009. Its assets as at January 2010 amounted to f 181.9 million.re

(vii) Northern & Shell (N&S) had net assets of f89 million and a tumover of f,484 million in its
latest financial statements. Earlier this year, N&S confirmed plans for a €1.5 billion
investnent in Channel 5's prograrrme and content development over the next five years.

(viii) Pearson (the parent company of the FT) has assets of over fiO biilion. Its FT Group
business has grown by bo'rl sales (l1o/o) and, profits (18%) last year as a result of investment
in fast-growing digital formats and new product launches.

(ix) The Independent was purchased in March of this year by Alexander Lebedev (who also
purchased 1fo9 pvening Standard in 2009) and whose fortune was recently eshmals6 at more
than $2 billion by Forbes magazine. Investuents this year include the launch of i', the frst
qrnlity daily paper to launch in Britain since 1986.

(x) Triniry Minor plc, one of the UK's iargest newspaper pubiishers, had assets worth some f,i.6
billion and group revenue of f763.3 million in 20A9.20 Its portfolio of digital brands
increased by 4l% from 2008.

(xi) Global Radio UK Limited, of the IIK's leading commercial radio with over i9.8 miilion
listeners, had assets of €456 million and made a profit of f,170 miliion in2OOg.2l

(xii) Bauer Radio is a subsidiary of Bauer Media Group, Europe's largest privately owned
publishing Grg}p, offering over 300 magazinss in 15 countries, as well ss snlins, TV and
radio stations." Bauer Media Group hadassets of €1.4 billion :m2009 and sales from radio
more than tripled, resshing a total of €166.5 million.23

(xiii) Absolute Radio's ultimate parent is The Times Group, India's largest media conglomerate.
Its 2007 tumover was estimated at around $700 million USD.

(xiv) UTV Media plc, the UK and keland based TV, Radio and new media enterprise had revenue
of f.59.2 million and assets worth some f3l8 million in2009.24

3-45 The idea that any perceived imbalance in resources may lead to exit (paragraph 39) is pure
speculation and cannot be cause ofa serious concern. There is no reasonably foreseeable likelihood
that any of these entetprises will exit the market in the near term. A future market development
which cannot be said at the very least to be reasonably foreseeable within a reasonable timescale
cannot vaiidly be taken into account by Ofcom or the Secretary of State. Moreover, such
hypothetical developments (to the extent that they will occur at all) would be totally unrelated to the
Transaction. Ofcom appeaxs to link this proposition to its speculative forward-looking theories
which are discussed further below and to which News will respond in that context.

t* Role of online is relegated to a future development and effectively dismissed

t3

l9

20

2l

22

24

ishttn: .til*.enrqannualrerre\l()lii.co.uk,,tlles,re,.re*-ot-the-learGlvlG Frnancrai Hiqblrehis.odl.
Report and Accoutts for the period ended 3 January 2010, obtained from Companies House.
irttp: rivri,iv.trinilymirror.conr;odfl2009PreliminarvAnnouncementFina[.pdf.
Directors'Report and Consolidated Fiuncial Statement 2009, obtained from Compm.ies House.
http:, * urr'.bauermedia.co.ulc About.
httD:i,'wuu'.bauermedia.com;uoloadsrtx hbvdownloadelementiBauer Media Group Gesch tisberrchj 2[rl0 Ensl.edi.
htlp:i n\.,-r.'.utvmedia.comiresourcesJ'documentsiU,/T,/V/UTV l\{edia plc Inrerims 2()10 Final.pdi.

00 1 256 1 -0000367 COj 31 64221 .3



Gonlldential

3.46 The limilsd role attibuted to online news provision and coft;umption throughout Ofcom's analysis is

baffling. This is relegated to "Issue.En' and presented as a fuhre development. News has presented

on 23 November compelling evidence to show that online news provision and consumption is

already a key form of distribution and consumption of news. This has already had nansformational

effects on news provision and consumption and this trend is clearly set to continue. Indeed, Ofcom

itself has noted that:

"The web offers the potential for almost limitless diversity in news, discussion and

debate...In future there will be ever more outlets for audiovisual news including through the

internet with its almost limitless capacity for infurmation, analysis and opinion...The

unprecedented availability of such a huge range of traditional and ne'vv sources of netts

opens up possibilities for real diversity of opinion to be heard ... in future, this nevtt

environment may apose limitations in the traditional notion of plurality on PSB television

news, which was originally based around a simple BBC/ITI/ duopoly".2s

"As we complete the first phase of our second statutory review, consurners and citizens are

also turning to interactive media to fulfil many of the needs historically serted by public
semice television broadeasting. The internet has emerged as a sigtrificant source of
information, educational content and entertainment, particularly for younger audiences.

Interactive technologies are beginning to play a key role in informing us and supporting
participation in democratic processes. Other televkion channels Play a role too, with

significant numbers of viewers now seeing digital-only channels as their primary source of
entertainment, sports and funwledge about other topics that interest them.

1...1 The growth of digital television and the internet has broken down geographic

boundmies and allowed audiences to see much more of the world's best content' Digital
channels offer acquired programming with high production values, ofien from the US. The

intemet creates a plaform for new talent, and for niche providers and individual voices to

reach an audience. Conswners and citizens today have a huge digital opportunity: greater

access than any previous^generation to information from around the world and about the

topics that interest them."""

3.47 News has not argued that online willreplace traditional media (although in some cases it might),

rather online news is mostly additive to taditional media and therefore it does (and will continue to)

increase pluralrty substantially. As Ofcom notes:

"The growth in the availability and take-up of the internet has provided another plaform
over which a variety of content types can be delivered to consumers. Rapid take-up of
broadband by consumers means that the majority (71%o) of households now have instant

accesE to this content (though by no means all choose to). In recent years the internet has

had a signi/icant impact on how people can consume content:

it allows existing forms of content such as W-lil(e progromming and radio to be

consumed in new ways for example, on demand, or interactively); and

it has allowed new, internet-only content types to emerge (such as social networking

sites, blogs and other user-generated content)."27

Nev News, Future News: the challmges for telaision news afier Digital Switch-over, Ofcom' 26 June 2007, atpage2.

Ofcom's Second Public Service Broadcasting Rcvie% Phase One: The Digital Opportunity, l0 April 2008, at paragraphs 1.3 ahd 1.4.

Ofcom Communications Moket Repon 2010, atpzge235.

25

25

27

00'f 2561 -0000367 CO:131 64221 .3



Confldentlal

4.

4.1

4.2

ISST,ES B AND C: INTERNAL PLURALITY AI\D ROLE OF REGULATORY
CONSTRAINTS

On Issue B - the role of internal plurality - the Issues Letter appea$ entirely dismissive of this and
of the considerations put forward by News in the initial submission of 23 November.

News has not argued that internal plurality is a substitute for external plurality, but it does play a role
in the overall sufficiency of plurality assessment taking into account the existing elements of
external plurality available to the cross-media audience. In its submission of 23 November News
explained why a number of considerations which are specific to TV news broadcsst''rg mean that
internal plurality vrirhin Sky News will remain post-Transaction. In particular, TV news
broadcasting must be assessed within the particular regulatory context in the UrI( including the
Broadcasting Code.

The cc in sky/ITv did believe that these issues were relevant to its analysis:

"[Wle concluded that the regubn) mechanisms, 
"o*bfn"d 

with a strong calture
editorial independence within television news production, were likety to be efective
preventing any prejudice to the independence of IW news,, (emphasis added).28

"In television nafis, aisting regulatory mechanisms-including quality controls (eg in the
Broadcasting Code), requirements for impartiality and quotas for television news and
current affairs programming--.reduce .the scope for influence over editorial decisions by
owners of television channels which broadcast news,,.2e

"There are faver regulatory restrictions on newspapers than on television news and, in
particular, newspaPers are able and upected to take an explicit editorial position in
relation to topical issues. All respondents to our questionnaires told us that dryao-day
editorial decisions for newspapers and allied wehsite.s we.re made. hy editors ond journalists,
and not by board directors or shareholders. However, boards usually ptay some role in the
appointment of editors, and moy also determine the overall political stance in line with the
terget audience for a particalar newspaper title".30

In relation to Issue C, the Issues Letter dismisses the role of the Broadcasting Code in safeguarding
plurality on the basis that it does not cover the selection and prominence of news, News has
submitted that the provisions of the Broadcasting Code have a key role in ensuring internal plurality
in relation to TV news reporting and therefore in safeguarding also external plurality. The view set
out in the Issues Letter is based on a wrong legal interpretation of the scope of application of the
Broadcasting Code. A legal opinion of Lord Pannick QC attached to this response under Annex I
confirms News' views previously put to Ofcom. The fact that Ofcom has received what it describes
as "conflicting representation.s"3l on this issue does not dispense with the need to form a view based
on the stength of those representations. As you will see from the attached opinion, the impartiality
rules in t.he Communications Act 2003 help to effure that, in practice, the owner of a television
station (or the news editor) could not intervene to require news items to receive lesser (or indeed
greater) prominence for political reasons, or no coverage at all for political reasons. They advise that
the concept of 'due imFartiality' imposes duties in relation to the choice of stories for inclusion in the
news programme, and the prominence given to a story. Such duties demonstrate that the concept of
'dus impaxtiality' itself makes an important contribution to maintaining plurality.

CC Report at pangraph 41.
CC Report atparagraph 5.54.
CC R€port 8t paragraph 5.58.
At paragraph 4l ofthe Issues Letter

4.3

a:

t--

of
in

4.4

2t

29

30

3l

001 2561 -0000367 CO:l 3164221.3 22



Confldentlal

4.5 By way of illustrative exaryle, the joint opinion considers that a TV channel owner ordering his

oi*r 
"L-oel 

to report a n"ws story that is very damaging to the Government of the day as the last

item on the evening news for 20 seconds, rather than as one of the lead items - which it would

deserve on any objective assessment of the news agenda - would be in breach of a number of the

rules set out in section 5 of Ofcom's Broadcasting Code, including rules 5.5, 5.11 and 5.12 (imposing

additional "special impartiatity requirements" on television broadcasters in relation to the coverage

of ,matters if politicat or industrial controversy and matters relating to current public policy") and

rule 5.7 (the requirement to ensure that views are represented with due weight). The criterion of 'due

impartiality' therefore prevents undue or improper influence on the (lack of) prominence of the story

an4 a fortiori, on a decision whether to report the story at all-

The same conclusion would follow if the news editor were to adopt the same approach of not glving

a news item its due weight and prominence for political reasons, for example because he belidves

(rightly or wrongly) that this is the wish of the owner, without the owner having made any express

statement.

Moreover, Ofcom fails to recognise the reality of TV news reporting on which the CC has already

found clear evidence:

"The board of the channel provider would only be irwolved in decisions relating to

particularly controversial stories. We were told that it was rarer still for individual

shareholders of the channel provider to be involved in relation to the content of nans

provided over that channel. ITY told us that it was not oware of any occasion on which its

shareholders had sought to influence the content of its news programming and that it was

not conceivable that a shareholder could successfully influence it as to the content of its
news programming.ut2

ISSTIE D: IIIFLUENCE OVER THE NEWS AGENDA OF OTHER MEDIA OUTLETS

Paragraph 4l of the Issues Letter appears to confuse two issues: (i) whether News will, post-

Transaction, have influence over Sky News' editorial agenda and (ii) whether News wilt post-

Transaction, garn a level of influence over the broader news agenda in the UK such as to lead to

insufficient plurality.

News submits that it will not achieve (i) for the reasions set out in its subnission of 23 November and

again in section 4 above. However, regardless of the level of influence News would have over Sky

I.i"*r, News has already put forward evidence as to why any impact on the broader news ageida

would be minimal because of the way in which, in reality, the news agenda is set. Ofcom

summarises part of this at paragraph 46 of the Issues Letter but does not attempt to react to it.
Indeed, although the setting of the news agenda is critical to this case, nowhere does Ofcom seek to

discuss how it believes the agenda is set, or seek to quantiff the influence of diflerent parties, or

analyse how this would change as a result of the transaction. It implicitly makes the assumption that

influence on the news agenda stems directly from audience size, but this is self evidently not the case

- if this were true, the Fi's news agenda would be driven by The Sun. '

Figure 4 of the Perspective report attached to News' initial submission to Ofcom of 23 November

2010 showed that the BBC was by fat the most influential source of news.

OFCOM'S FORWARD VIEW OF TIIE MARI(ET

The Secretary of State has no jurisdiction to apply a competition law test or to second-guess

the European Commission

CC Rsport st paragraph 5.56.

4.6

4.7

5.

5.1

5.2

5.3

6.

(a)

001 2561 -0000367 CO:13164221.3 23



Confidentlal

6.1

6.2

6.3

Ofcom appears to have corcenrc that a combined NewVSky would enjoy market power to the extent
that it would be able to manipulate market outcomes post-Transaction.

These theories of harm are competition law theories of harm which, so far as they are credible at all,
fall to be considered by the European Commission.

The Transaction can only proceed once the European Commission has reached a formal decision that
it will not lead to a signifrcant impediment to effective competition in any relevant market. If the
combined firm night somehow be in a position to force market exit (as Ofcom appears to be
postulating) then Ofcom should trust that the European Commission would have taken that into
account when assessing its impact on relevant markets and would have decided that such concerffi
were not credible.

Ofcom emphasised in its meeting with News on 15 December 2010 that its concems are about
"economic power" and somehow different, or beyond competition concerns. This is also stated
overtly at paragraph 49 of the Issues Letter, where Ofcom states,that it has concems in relation to:

"f...f the ffict on plurality of the merged entity's relqtive econornic power. Essentially, the
argument is that in llght of its market position across media platJbrms, the combined entity
may be disproportionately able to respond to market developments and funher challenges,
increasing its market power compared to other news providers, while not necessarily
b ehav in g anti-c o mp etifiv ely."

This issues are precisely the issues that fall to be assessed by the European Commission in its review
of the Transaction under the EU Merger Regulation (EUMR), Article 2 of which expressly states
that:

"/. [...] the Commission shall take into account: f...f

(b) the market position of the undertakings concerned and their economic and financiat
powe4 the alternatives available to suppliers and users, their access to supplies or markets,
any legal or other barriers to entry, supply and demand trends for the relevant goods and
services, the interests of the intermediate and ultimate consumers, and the development of
technical and economic progress provided that it is to consumers' advantage and does not
form an obstacle to competition.

2. A concentration which would not signifrcantly impede efective competition in the
common market or in a substantial part of it, in particular as a result of the creation or
strengthening of a dominant position, shall be declared compatible with the common
market" (emphasis added).

Furthermore it is legally incorrect to imply, as Ofcom does at paragraph 49 of the Issues Letter and
as it did in the meeting of 15 December 2010, that the European Commission's review of the
Transaction under the EUMR is resficted to entities "behaving anti-competitively". The European
Commission will look at the Transaction's potential affects on competition in the round, not simply
with respect to the post-Transaction behaviour of the merging parties. In considering whether a
particular merger might give rise to a significant impediment to effective competition, the European
Commission assesses not only the prospect that a competitor might exit but also "whether
competitors are disadvantaged and therefore able to compete less effectively" (see para 29 of the
European Commission's Non-Horizontal Guidelines).

Ofcom has not credibly articulated how This Transaction can give rise to concerns on the sufficiency
of plurality based on forward looking concerns absent a competition problem. News would suggest
that no such "lacuna" exists.

6.4

L--

6.5

I

6.6

6.7

001 2561 -0000367 CO:1 3'l 64221.3 24



Confldentlal

(i) If there is a realistic risk of market exit, the matter falls properly within the jurisdiction of
the European Commission as a competition question.

(ii) To the extent that there is no such risk, by definition there is no quantitative reduction in the

number of other media controllers.

6.8 To the extent that the Transaction could be regarded as increasing the stength of the merged group's

proposition to consumers (e.g. through bundling), by implication consumer choice will be expanded

which cannot be expected to have a detrimental eflect on the sufficiency of plurality.

6.9 As Ofcom is aware, under Article 2l(3) of the EIIMR, "No Mernber State shall apply its national

legislation on competition to any concentration that has a Community dimension." Tlhe Secretary of
State's European intervention notice in respect of the Transaction expressly states that a
concentration with a Community dimension has arisen or will arise. Ofcom's jurisdiction to assess

the Transaction is therefore exclusively confined to the PIC specified in the Secretary of State's

European intervention notice (as provided for under Article 2l(4) of the EUMR).

(b) These issues are irrelevant to the question of whether the Transaction leads to insufficient
plurality

6.10 If Ofcom believes that market changes will lead to an insufficiency of plurality, it must only take

into account those effects which can be directly linked to the Transaction.

6.11 Unsubstantiated and theoretical future harm, depending on possible future behaviour by NewslSky

(which is uncertain) and which will have future impacts (that are wrcertain) that will lead to market

exit (that is uncertain) and without any market entry (that is uncertain) are far too remote to be used

as part of the analysis. Ofcom's theories lack any direct or reasonably foreseeable comection with
the Transaction. Ofcom does not even attempt to predict how far into the future the effects it
foresees are likely to occur and therefore does not satisfy legal requirements of remoteness of
consequences.

6.12 Ofcom cannot simply raise the hypothetical possibility of a situation - whose existence is entirely
unconnected to the Transaction - in which third party media enterprises are not able to match the

quality or fi.rnctionality of a combined News/Sky and from there conclude that the Transaction, could
(let alone might reasonably be expected to) weaken (let alone render insufficient) plurality. Nor can

Ofcom legitimately raise a hypothetical situation - again without any explanation of its connection

to tle Transaction - in which there is a mere possibility of news wholesalers being replaced by Sky

News and from there make an entirely unsupported assertion that the risk of a change in wholesale

news provision so as to reduce plurality (to an unspecified level) is increased by an asymmetry of
economic power between providers.

(c) Even taking its analysis at face value, Ofcom's theories of future harm are exceedingly weak

6,13 Even if it was part of Ofcom's task in this context to conduct such a speculative future looking

exercise assessing the likely development of media markets (which News does not accept) the

concerns identified by Ofcom are in any event unrealistic.

6.14 Ofcom identifies four possible strategies which the merged News/Sky entity might adopt and which

might result in it becoming stronger at some unspecified point in the future:

(r) News and Sky could cross-promote each other's products which "could increase the share of
the rnerged group's titles";"

At paragraph 50 ofthe Issues Letter

00 1 256 1 -0000367 QO:13'l 64221 .3 25



l-

Gonfidentlal

(it) News could offer customers bundled products and competing providers could find that they
ncould not ofer customers a similar quality ofpro&tct or level offunctionality";3a

(iii) News could win additional wholesale news contracts and its chance ef adnning is assumed
to be greater where "there is an asymmetry in the economic power between possible
providers";3s and

(iv) News and Sky could achieve operational synergies through merged newsroorls and reduce
fixed costs.36

6.15 It is important to understand that, even in its own tems, what Ofcom is zuggesting is (respectively):
(i) that a combined NewVSky might more effectively advertise their products and that consumers
would react to that advertising and discover new sources of news provision which they like; (ii) that
a combined News/Sky might offer attractive products to consumers for which there is significant
demand; (iii) that a combined NewVSky might offer attractive services at the wholesale level which
would customers choose to buy; and (rv) that a combined New#$ky might save-costs.

6.16 Ofcom appean to believe that by strengthening a combined News/ Sky the strategies and outcomes it
alludes to must necessarily be bad for competition and bad for plurality. This is, of course, entirely
untrue and it is possible to take the opposite view of these speculative future scenarios and to regard
each and every one of these outcomes as both pro-competitive and good for plurality.

6.17 Ofcom notes that its concern is baSsd on an assumption that ,,other news prostiders found thq could
not offer customers a similar quality of product or level offunctionaliryu." No concern can arise as
such because a combined News/Sky would offer better or more attractive products. Ofcom needs to
explain why increases in quality should be denied to consumers on the grounds that other providers
mny not be able or may choose not to match them. This seems an extraordinary argument against
innovation and improvement. Moreover, this 45ermFtion is totally unrelated to an assessment of the
suffi ciency of plurality.

6.18 In reality, as well as falling far short of demonstrating a credible risk of harm to competition (oq
necessarily, plurality), Ofcom's theoretical 'scenarios' are not even credible in and of themselves.

(t) Cross-promotion

6.19 ln relation to cross-promotion Ofcom finds that:

"f...1 the proposed acquisition would create greater ability and incentive for Slqt to
reciprocate through either overt cross-promotion (e.g. direct references to sister titles) and
more subtle forms (e.g. the use of SIE News audio-visual content on The Times website:
shaing on-screen/visible "talent't, sttch qs colTespondents, trailing stories). Both are
potmtial wqys to influence consumers of one news source to increase consumption of
commercially related sources."3E

6.20 Ofoom does not assess why existing incentives are weak, i.e. why News does not employ cross-
promotion stategies today.

6-21 Ofcom notes in this context that overt cross-promotion "would however be limited bv the controls on
commercial references in the Broadcasting Codeu.3e

At paragreph 54 ofthe Issues Letter.
At paragraph 55 of the Issues Letler.
At paragraph 57 oftLe Issues Letter.
At paragraph 54 ofthe I$ues Lett€r.
At paragraph 50 ofthe Issues Letter.
At footnote 22 ofthe Isgues Letter.

{

34

35

17

38

39

001 2561 -0000367 CO:1 3'16422'1.3 26



Gonfldentlal

6.22 In identiffing "potential ways to influence consumers of one news source to increase consttmption of
commerciofy ielated sources",n Ofcom does not provide evidence that such stategies would be

likely to be efective in influencing coilurmer purchasing habits; that they would result in a

significant migration of consumers to News at the expense of rivals; and that insufficient plurality

would result for the relevant cross-media audience.

6.23 The only evidence that Ofcom offers in support of this theory is from another jurisdiction in relation

to other parties, where it notes: "fflor aample, stakeholder representations reference a US report

which showed that the CBS network (then owned by Yiacom) was more than twice more likely to

cover stories from other Yiacom outlets than NBC and ABC'.al This observation is inconclusive for

a proper assessment of sufficiency of plurality and the impact of the Transaction.

(ii) Bundling

G.24 As Ofcom recognises in paragraph 54 of the Issues Letter, lgadling strategies would be available to

News and Sky today. Ofcom does not assess why existing incentives are weak, i.e. why News does

not employ bundling strategies today.

6.25 The Transaction does not materially enhance News' ability and incentives to engage itl6gadling and

Ofcom does not explain why it believes the conbary to be true. Even if this were the case, there is

no evidence that this would be likely to lead to the exit of other provider(s) (or, indeed" of which

other provider) or that it would result in insuffrcient plurality. Ofcom does not explain why it
believes exit would be likely.

6.26 Ofcom states that "there may be types and forms of bundling that build on Sky's unique presence in

the platform market, its ability to bundle a range of services into a single product proposition

d**i"g on multiple distribution channels, and its direct r.elationship with a significant base of
customlrs that were less replicable by other news providers".a2

6.27 However, even on the basis of Ofcom's own analysis:

(a) it is not the case that Sky occupies a "unique presence" such that others cannot offer

competing propositions, either alone or in collaboration with other media providers; and

(b) as Ofcom notes at paragraph 25 of the Issues Letter, "six of the top ten online news providers

are also providers of UK nailspapers", illusfiating how providers of taditional (print) news

have expanded into other areas.

6.28 Moreover, when considering combined offers:

(a) other providers are actively offering so-called triple play options in terms of TV, intemet and

phone access;

O) large enterprises such as telco providers (Virgin, 02, Vodafone etc) are able to tap into their

customer base to provide cross-sell opportunities; and

(c) projects such as Canvas/YouView illustrate the potential for collaboration in the media

industry. There is no reason to believe that such possibilities do not exist in relation to news

allowing smaller players to develop a market presence and Ofcom does not address this

possibility.

At paragraph 50 of the Issues L€tter.
At paragraph 52 ofthe Issues Letter.
Atparagraph 54 of the Iszues LetGr.

40

4t

12

001 2561 -0000367 CO:1 31 6422'1.3 27



r._
F--:

I

Confidentlal

OO Wholesale provision

6.29 When considering the relevance of wholesale provision, Ofcom notes that its "prel;minary view is
that wholesale news provision is relevant for the purposes of reporting on the effects of the specified
public interest consideration, although our preliminary view is also that thls would not materially
affect the analysis set out below. This is because we are concerned with the sufficiency of
plurality of persons with.-control of media enterprises serving the audiences we consider
relevant" (emphasis added).43

6.30 On this basis:

(a) even accepting the suppositions set out in the Issues Letter in paragraph 55, a consideration
of wholesale provision would not materially affect the analysis on Ofcom's own assessment;

(b) ultimately, and as required by the relevant PIC, it is necessary to consider the sufficiency of
pturality remaining after the Transaction; and ,

(c) even on Ofcom's analysis, the Transaction can result, at most, n a l5%o share of a cross-
media au4i.ence including wholesale news provision, with the BBC accounting for 54%o and.
ITN 14%.44

6-31 In any event the CC Report acknowledged that wholesale news provision is a dynarnic market and
that contracts are contestable, with a number of credible bidders:

"Five told us that, in its experience, the costs of news provision arefalling, due to advances
in digital technologt and distribution. This could rnean many more companies being
potential news providers to Five when its contract is next up for renewal. In addition to Sky
News and ITN, this could include international news organizations such as CNN, Reuters
and APTN. Should they feel inclined, Five considered that any one of these organizations
could recntit the staf to provide the dedicated front end' resources for a high-quatity news
programme, while relying on its own infrastntcture to support this".45

6.32 See also paragraphs 3.8-3.10 above.

6.33

(tu) Operutional synergies and merged newsrooms

Ofcom does not explain why operational synergies would lead to a reduction of internal plurality.
There is a rzurge and variety of voices within News Intemational today. Any operational synergies
would not automatically mean a reduction in such range and variety.

6.34 In any event:

(a) Ofcom recognises various impediments to merged newsrooms:

"News Corp has indicated that it has no plans to integrate iE news facilities at present and
has not done so in the past... We note rcpresentations thot such integration is difJEcult,
notably in TI/ and newspaper rnergers in part due to internal constraints created by the
existing cultures of press and TV newsrooms" (emphasis added).tr

At paragraph l0 of the Iszues Letter.
At paragraph 64 ofthc Iszues Letter.
At Appcadix H ofthc CC Report.
At paragraph 56 ofthe Issues Letter.

4t

14

a5

116

001 2561 4000367 CO;1 3164221.3 28



Gonfldentlal

O) Ofcom cites no evidence in support of the implication of "a tendency towards concenfation
to reduce, where possible, the fixed costs of news production".aT

(c) The fact that integration may be easier at an indeterminate future date (unspecified by

Ofcom) does not present a basis for concluding that insufficient plurality would result from

the Transaction.

(d) Considerable barriers to integration remain:

(A) there are few actual examples of sustained successes;

(B) competing personalities, empires and executives of TV and newspaper operations

. 
tend to present challenges for operational integration;

(C) not all print reporters carry over well to TV;

= 
(D) narrative text and graphics will tend to be in a support role for broadcasters;

(E) different TV and newsroouui cultures and rigours zuggest integration will not

happen overnight; and

CF) different regulatory requirements for TV and print suggest, if anything, that

successful integation would require the TV culture to predominate. The TV
regulatory landscape and culture brings added regulatory safeguards for impartiality,
which reinforces plurality.

(d) Ofcom is not legally entitled to take into account effects which are not (at the very least)

reasonably foreseeable and which have no direct nexus with the Transaction

6.35 Furthermore, it is noted that Ofcom's forward view of the market presented in paragraphs 48 to 57

(as well as the resources issues at paragraphs 38 and 39) of the Issues Letter lists each issue without
making any attempt to establish its credibility, the likelihood that it would occur or the time period

within which it would occur. Although Ofcom's report to the Secretary of State is in the context of a

"first phase" review of media plurality, Ofcom must resfict itself to considering only those theories

of harm which can be demonstrated to have some direct or, at the least, reasonably foreseeable

connection with the Transaction. Ofcom cannot base its report on the sufficiency of plurality on

potential future market developments which are purely speculative and which, even putting Ofcom's

case at its highest, could be detrimental to plurality only in a way which is very remote from this

tansaction.

6.36 These issues would only conceivably be relevant for plurality purposes if it could be established:

(a) that the hypothetical scenarios would result from or be rendered materially more likely as a

result of the Transaction and within a proximate time frame;

(b) that, consequently, market exit would be likely to result; and

(c) that the remaining plurality would be insufficient.

6.37 Ofcom does not take into account or analyse the legal implications for any assessment of the effect
(if any) of the Transaction on sufficiency of pluralrty in terms of remoteness of alleged adverse

consequences Ofcom apparently relies on a series of hypothetical assumptions concerning what

"could' occur, speculating that this raises "additional future rislu" grven the "prospect of market

17 At paragraph 57 ofthe Isgues Lctter.

0Ol 2561 -0000367 COll 3164221.3 29



L-

='

I

Conlldentlal

qittt. Each of these suppositiors is increasingly vague. In particular, there is no identification of
specific effects on specified entities with credible and likely consequences for plurality and,
ultimately, for suffi ciency of plurality.

AJien & Overy LLP Hogan Lovells International LLP

17 December 2010

001 256 1 -0000367 CO;1 31 64221.3



Confldentlal

AI\TNEX 1

LEGAL OPIMON OF LORD PAI{MCK QC

(Contained in a separate document)

00 1 256'f 4000367 CO : 1 31 6422'l .3 31



Confidendal

AIYNEX 2

SUMMARY OF CROSS-MBDIA NIEWS CONST'MPTION

BBc (74%), BBC athacts News corporation BBC (55v0, A significant numberof
lrY (l7o/o), the most ws (34%), Daily Mail Global voices availnble excluding
SkyNews but there ax€ & General Trust (l7Vo) and onlinc; titcrally thousands if
(6%), Channel no dominant Qlo/r), Trinity Bauer (l l%) online is includ€d
4 (4%) nd plaprs and a Mirror (15%) and
Five (2%) very large Northern and Shell

number of (15%\
plalcrs

CONSTJMPTTON
Importance of
3('urce

- today
- trend

Imp*rdaltty
- today
. trend

Reech
-'todny
- trend

Urage (hrsl day)
- today

- trend
Sources **

. - tirdey
- trend

cRo_.s+xuF'DrA
SEARE OF
VOICE
- today

lst
Steady

42Vo

Steady

gSVa

lncreasing

0.35

Steady

l.l
Steady

2nd
lncreasing

2lV"
Steiidy

7SVq

lncreasing

3rd

Decreasing

t7%
Sbady

59e/o

Decreasing

4fti
Decreasing

3s%o

Steady

89Yo

Decreasing

Not
availa.ble

Decreasing

o.29

Increasing

3.s
Increasing

< 0.57 *

Declreasing

1.4 2.2 ***
Steady Steady

Intemet increasing part of the
cross-media mix

Int€met and digital TV
penebation expected to
increase

t.2

Increasing

5

Increasing

Cross-media consumption
mix has changed.
Consumption has shifted
away from press and radio
towards TV and online.
Pturality continues to
increase in TV and online:
online has thousands of
voices

'T4,, 
,

.':.,:t::,
=' ,':i:.

Sufticient Sufficient- today Suffrcient Hish

PLAYERS

00 1 2561 -0000367 Co :1 31 64221 .3



Confidentlal

Sources: Perspective analysis of BARB data; Communications Market Repo( Ofcom, 19 August 2010 p 2M; ABCs:

national daily newspaper circulation August 2010, Guardia4 l0 Se,ptember 2010; TouchPoints Super Hub 2010 survey

data, as accessed 12 November 2010; Newspaper Marketing Agency; Media Ownership Rules Review, Ofcom, 31 July

2009 p 26;TGT survey data, survey conducted between April 2009 and March 2010, as accessed 12 November 2010; A
glimrner of hope for newspapers, McKinsey Quarterly, April 2010; Media Monitor Repo( FD, 2010; Monthly total

undgplicated unique visitors accessing newVinformation, Comscore, as accessed on 1l Novernber 2010; FTI analysis.

* this figure corresponds to time spe,nt reading any newspaper which overestimates the time spent reading tbe news.

** we note that the number of platforms used is 3 to 4 and this may increase in line with internet penetration.

!r*'r this figure corresponds to total number of radio channels listened to rather than just the number of news radio

channels.

001 2561-0000367 CO:13164221.3 33



't ..

-

Conlldentlal

AI\I\TEX 3

LIST OF' UK MEDIA ENTERPRISES

(Contained in a separate document)

001 256 1 -0@0367 CO :'l 3'l 64221 .3 34



Conlidenlial

l.

AI\NEX 4

BBC'S ISHARE OF VOICE'

By considering News/Sky and the BBC's share of news consumption within particular media, and
then scaling these media by the relative corrilmer interest in them as a news source, a picture can be
developed of the'share of voice'for each goup:

2010 cross-media 'share of voice' for news providers

News- Radio

Pocv,
q,(,s

rY
cl

TV

2.

5.

4.

, paper

Shore of interes( in news source

Notes: Dailymedia only; Sunday papers, news magazines excluded
Share figures are for 2010
Web share for News includes Sky's 1% share, which is too small to show
'Share of interest' derived from McKinsey 2oog survey
Sources include ABC, NNR, ComScore, BARB, McKinsey, ONS, Perspective analysis

From this picture it is self-evident that News' share of voice (with or without Sky) is a fraction of the
BBC's - approximately one quarter, even including Sky. Moreover, since the web's share of interest
is growing, and News/Sky is relatively weak in this segnent, News' share of voice has and will
continue to decline.

Note that in using 'share of interest' to scale the horizontal axis we have taken a very conservative
approach. If instead it was scaled by consumers' stated 'main sotrrce for news', the BBC's share of
voice would grow dramatically from this picture, since the TV 'vertical' would take 73% of the
horizontal axis (as opposed ta33%o in the above picture).

Moreover, this analysis doesn't take into account differences in influence between different media
outlets. However, BBC TV is seen as authoritative by 60Yo of consumers, compared to 3Yo saying
tle same of the Sun. Thus this factor too means that the above picture likely understates the
influence of the BBC and overstates that of News.

00 1 2561 -0000367 CO:l 31 64221 .3 35





.'OINT OPINION

We are asked to advise News Corporation concerning the

scope qf the inpartiality rules in the Communications Act

2003 and the Ofcom Broadcasting Code. Our advice is sought

in the context of the decision of the Secretary of State

to seek Ofcom's views on the News Co:iporation bid to take

control of British Sky BroadcasLing Group p1c.

In our opinion, the impartiality rules help to ensure

that, in practice, the ewner of a tel-evision station (or

the news editor) could not interwene Lo requJ-re news j-tens

to receive lesser (or indeed greater) prominence for

political reasonsr or no co\rerage at al1 for political

reasons. We advise that the concept of "due imparti-ality"

imposes duties in relation to ttre. choice of stories for

inclusion in the news programme, and the prominence gj-ven

to a story. Such dutLes demonstrate that the concept of

"d,ue impart.ial-ity" itself makes an important cont.ribution

to maintaining plurali-ty"

llhe background

3 At presenL, News Corporation owns (approximately) 399 of

the shares in British Sky Broadcasting Group plc.

Ner^is Corporation wish to

(approxi:nately) 6L+ of the

acquire the remaining

shares in British Sky



Broadcasting Group plc.

On 4 November 201-0, the Secretary of State .issued a

European intervention notice in relation to the proposed

transaction under section 67 {2) of the Enterprise Act

2002.

The Secretary of State has requested that Ofcom

investigate and provide him with a report under Article 4A

of the Enterprise Act ?OAZ (Protection of Legitimate

fnterests) Qrder 2003 SI No. 1592. The report is to be

provided by 31 December 2010.

The Secretary of State has identified section 58 (2C) (a) of

the Enterprise Act 2QA2 as the basis of his concern. It

refers to
tlthe need, in relation to every dlfferent audi-ence i-n
the United Kingdom or in a part.icular area or
locality of thre United Kingdom, for there to be a
sUff,icient pJ-urality of persons with corrtrol of the
media enterprises serving that audience"-

section 58 (2C) was added to the 2Q02 Act by the

Communications Act 2003. Plainly it was intended to

address issues other than those raised by eompetition

inguiries into {narket concentrations.

fn the Submission to Ofcom dated 23 November 207A, News

Corporation and British Sky Broadcasting Group plc staLe'

2



10

at paragraph 5.5 :

"News Corp dOes not currently exercise Lnfluence over
sky News '' editorial agenda (despJ-te the degree of
control it already has-over Sky). This would not be

changed bY the Transaction".

Plainly there are manlr reasons for disputing that the News

corporation bid to take control of Britj-sh sky

Broadcasting Group pfc would have an adverse effect on

plurality, given the variety of voices that are heard

across the media, the fact that the bid (if successful)

would not reduce the number of those voices, and the

culture of Journalistic editorial independence.

we are asked t,o focus on one matter : the extent to which

the legal reguirements as to impartiality wouId, in any

event, prevent News corporat,ion from interfering in the

editorial judgment of SkY News'

Wenotethatinparagraph5.54ofitsreportdatedL4

December 2ao1 to the secretary of state concerning the

acquisition by British sky Broadcast!-ng Group plc of I'l '9e"

of the shares in ITV PlC, the competition commission

(,,CC" ) considered that the impartiality rules imposed on

television news broadcasters were a relevant factor in

safeguardingmediaplurality,butthattheyleftroomfor

controllers of television channels to influence the news

agenda. The cc stated t.hat thre legislative provisions and

11

L2



the code

"may not, however, necessariJ-y prevertt own€rs of
television channels ft om influencing the nelvs agenda
by setting the overall strategy for news, the
prominence of particular stories or tlpes of news
itories within that agenda or through the choice of,
edi-torial staff '.

Tbe provisiong relatingi to iuPartia]-itlr

L3 The United Kingdom has a long history of imposinE

impartiality requirements on news broadcasters. The

current provisions are set out in sections 3L9-320 of the

Comnunications Act 2003, which requJ-re OfCom to set

standards f,or the .content of television and radio

progralnmes' including news content.

L4 Se,ction 3j-9 (2) (c)

objectives is

"that neils i-nclucied in television and radi-o gervices
is presented with due impartiality__and that the
Gp.?tiulity requirements of section 32A are complied
withtr.

Section 319(2) (d) adds a furLher standards objective :

"that news included in televi+ion and radio services
is reported with due accuracY".

These requiremenLs aPPIY to

319 (8) to mean

"news in whatever form

"news", as defined in section

states that one of the standards

it is included in a service"

t6

L7 Section 32A adds "special impartlalitY requiremenEs'r which



apply to television and radio services :

" (1} the
(a)

reguirements of this section are :

the excLusion, in the case of television
and radio servj-ces . .., from prografi[nes
included in any of those services of all
expre.ssions of the views or opinions of the
perscln provi-ding the service on any of the
matters mentioned in subsection (21;

the preservati-on, in the case of every
television progranuae serrrice of due
irnpartiatity, on tr*e part of the pe.rson
providing the servi-ce, as respects all of
those matters;

(b)

(2t Those matters are -
(a) matters of political or industrial

controversyt and

(b) matters relating to current public policy'

(4) For the purPoses of this section
(a) ths Cequirement specified in subsection

(1) (b) ls one that (subject to any. rules
under subsection (5) ) may be satisfied by
being satisfied in relation to a series of
progralnmes as a whole;

/tr\
\.J' oFCOM's stan.dards code shaLl contain provision

settLng out the rules to be observed in
connection with the folloving matters -
(a) the application of the reguiremenL

specified in subsection (1) (b);

Any provj-sion made for the purposes of
su6seciion (5) (a) must, in particular, take
account of the need to ensule the preservation
of impartiality in relation to the following
matters (taking each seParatelY)
(a) matters <jf major political or industrial

coRtroversy, and

(6)



(b) major matters relating
policy,

to current Public

t.hat the
(1) tb) is
series of

Ofcomrs Broadcasting Code is dated

L septenber 20L0.

The current versj-on

2009 and took effect

a point which was not

Committee of the tlouse af

as well as of the need to ensure
requirement specified in subsection
satisfied generally in relation to a
programmes taken as a whole".

18 of

Section 5 of the Code states the "principles" applicable

to "due impartiality and due accuragy and undue prominence

of views and oPinions" :

'To engu.re that news' in whatever form, is reBorted
with due accuracy and presented with due
impartialitY.

To ensure that the special impartiality requirements
of the Act are comPlied with".

Section 5 of the Code then defines "due impar[iality" :

t9

2A

't'Due' is an importartt gualif icat.ion to the concept
of impartiality. Impartiality iteelf means not
favourfng one side over another, 'Due' means adequate
or appr6priate to the subject ang nature of the
proqrafirne, so'due impartiality'does not mean an
Lq"5f division of time has to be given_ to every view'
oi t.hat ever-y argument and every facet of every
.rgorn.tti has io bJ represented. The approach to 93"
irnfartiality may vaxy _according to thg nature of the

"""U:ect, 
tire typ. br progranme and channel, the

Iik61y expectatil-n of tfre auOience as to content. and
the extent to which the content and approach is
signalled to the audience, context is ,j-mpoItant".

rn R v Secretary of state for the Home Department ex rte

Brind tl-9911 1 AC 696, the court of Appeal considered (on

argued before the APPellate

Lcrrds) , similar requirements of

6



21"

due impartialitY imPosed

Broadcasting Act 1981' arrd

"due". See Lord Donaldson

McCowan LJ at PP"731H--132P.'

on broadcasters bY the

similarly emPhasised the word

of Lyrnington at P. f )Ss and

sectlon 5 of the code then sets out a number of provj-sions

designed to ensutre due impartiality and due accuracy in

newa. These provisions include :

"5.1 News, in whatever fOrm, must be report-ed with
due accuracy and presented with due
imPartiaU-tY".

Rules 5.4 to 5.I2 of the cOde impose addltional "gpecial

impartiaJ-ity requirements" on televisj-on broadcasters in

relation to the coverage of "niatters of political or

industrial controversy and matters relati.ng to cutrent

public po1icy". This covers all proglamne content, and not

only news. The code defines such matters as follows:

"Matters of political 0r industrial controversy ale
political or'industrial issues on which politicians'
industry andlor the media ale in debate. Matters
reJ-atin| to current public- policy need 19t be the
subject' of debate fut relate to a policy under
discussion or already decided by a local, reqional or
nationai- go;"tnment 

-or by_ bodies mandated by those
public bodies to make p6ri.y on their behalf, for
Lxarnple non-governmentJl organisations, relevant
EuroPean instituti-ons, etc" '

These Provisions include :

,,5.4Programmesintheservicesmustexcludeall

"*pi""uions 
of the views and opini-ons of the

p-iuo.t providing th? 
- 
service on matters of

politi."i and inlustrial cont,ro_versy. and matt.ers
retatingtocurrentpubl"icpolicy(unlessthat
personisspe.aking.ina)-egis}ativeforumorln
a court, of 1aw) . -Views and opini-ons relatlng to

22



23

the provJ-sion of progranme services are also
excluded frorn this requirement.

5. 5 Due impartialit,y on matters of political or
industrial controversy and matters relat.ing to
current public policy must be preserved on the
part of any person provi,ding a service
This may be achieved within a programme gr over
a series of prograrunes taken as a whole.

5.7 Views and facts must not be misrepresented.
Views must al-so be presented with due weight
over appropri.abe ti.meframes.

5,lL In addition to the rules above, due irapartiality
must be preserved on matters of major political
and industrial controversy and major matters
relating to current public policy by the person
providing a service in each programne or in
clearly linked and tinely programmes.

5.3,2 In dealing with matters of major political and
industriaL controversy and major matters
reiatJ-ng to current publi-c policy an
appropriately wide range of signiflcant views
must be included and givbn due weight in each
programme or j-n clearly linked and timely
programmes. Views and facts must not be
misrepresented.

Ofcom has also published a Guidance Note which addresses

the concept of t'the person providi-ng the service", as

stated in Rules 5.4,5.5 and 5.11 of the Code :

"'The person providing the service' is a concept used
in connection with the legal- requirements for the
licensing and compliance of broadcasting services. In
this rule lie Rule 5.4], it refers to the licensee,
the company officers and those persons with an
editorial responsi-bility for the service or part of
the service rather than,' for example, the progranme
presenter".



Analysis

24

2s

In our opinion, the impartiality rules do apply to the

relative "prominence" given to a news story or type of

news story, one of the matters addressed by the CC (see

paragraph L2 above)

To take a hlpothetical example, suppose there is a news

story very damaging to the Government of the day (a Bank

of England Report on its mismanagement of the economy' or

the llome Secretary eriticises the Prime Minister) and the

owner of tLre chanrrel who supports the Prime Minister

oiders the news channel to report this story accurately

and impartl-al1y, but as the last i-tem on the evening news'

for 20 Seconds, rather than as one of the lead items which

lt would deserve on any objective assessment of the news

agenda. Or suppose to take an even more extreme example

the owner ordered that the story not be broadcast on the

news channel at all.

In our view, this would breach the impartiality rules,

since stories damaging to the Opposition would be given

tn'eir proper prominence. Rules 5.5, 5'11 and 5.12 would be

relevant (see paragraph 22 above). The person providing

the se'rvice (for this purpose, the owner) would not be

respecting due impartj-ality, and he would not be ensuring

that views critical of the Government wele "given due

26



27

weight". See also Rule 5.7 on "due weighttr. The criterion
of I'due impartialitlr'f prevents undue or improper influence

on the (lack of) prominence of the story and, a fortiori,
on a decision whether to report the story at all.

The same sonclusion would follow if the news editor were

to adopt the same approach of not giving a news item its
due weight and prominence for politJ-cal reasong, for
example because he belleves (rightly or wrongJ-y) that this
is the wish of the owner, without the owner having made

any express statement- The news editor is aLso a "person

providing the service" as defined ln Ofcorn's Guidance Note

(see paragraph 23 above). Due impaLtiality prohibits the

news editor from giving the story a lower priori"ty, or

excluding it altogether from the news broadcast, for
political reasons. That is a breach of due impartiality

because a similar story involving anottrer politj-cal party

would be reponted, and reported high up the news agenda,

and the sto,ry in questj-on is not receivlng such coverage

for political reasons-

The CC Report dated 1-4 December 2OO7 states at paragraph

31- of the Summary :

"We note that the regulation of media enterprises in
relation to plurality and impartiality are distinct.
Impartiality relates to the fai-r and balanced
treatment of differing viewpoints in relation to
particuLar news slories but does not address the
relaLive prominence given to each story. .. . ".

For the reasons set out in paragraphs 24-27 abover w€ do

28

10



29

not aceept that sueh a dlstinctlon can properly be drawn.

The concept of "due impartial-ity" does lmpose duties in

relation to the ehoice of stories for inclusion in the

news progranme, and the prominence given to a story' Such

duties demonstrate that the concept of "due impartiality"

itself makes an funportant contribution to maintaining

plurality.

We recognise, of course, that selection of the news agenda

l-s not an objective matter. Editorial di-scretion is

enjoyed and necesearily so since !'impartialityt' is not and

cannot be absolute, but is trduerr. See R (Boyd Hunt) v ITC

120021 EWHC 2296 (Adrniin) (6 November 2002, Newman J) at

paragraph 25.

Nevertheless, a vely great deal of the mischief which the

public interest consideratj-on of plurality seeks to

achieve is addressed by the regulatory regime and the

requirement of due imparti-ality.

31 fn section 58 (2C) (a), the statutory concern for

"sufficient plurality" is not confined to news reporting.

However, the CC said in paragraph 5.10 of its report dated

L4 December 2A07

"We concluded that a plurality of control within the
media is a matter of public interest because it may
affect the range of information and views provided to
different .audiences" .

The CC focused on news in conducting a plurality review in

L1

30



5Z

paragraph 5,32 of its report, because, it said,

"nerJs and current affairs are the genres most closely
connected wlLh the formation of puftic opinion aboul
issues <lf national significance through the
conununication of a range of information and views".

So if Ofcom is satisfied about news reporting, it is
difficult to see what concerns about plurality would

remain in the present context.

We also note that in Britj-sh Sky Broadcastj-ng G-fpup plc. v

Competition Commission t20101 2 A11 ER 9A7, paragraphs 80

and 121, the Court of Appeal considered the meaning of the

words in section 58 (2C) (a) of the Enterprise Act Zg02 :

"a sufficient plurality of persons with control of

media enterptises . . . ".
The Cou:it of Appeal stated at paragraph 80 that the vj-ew

of the CC was that

"what was required was not just an exercise of
counting heads, and that it was proPer and necessary
to have regrard Lo the act,ual degree of control
exercised by one enterprise over another. If the
control was ress than eompleter ond if in practice it
would not enable the controlling enterprise to
dominate the policy and the output of the cont'rolLed
enterprise, that was somethi-ng that should be taken
into account".

The Court of Appeal agreed with this approach at paragraph

]-2L :

"when it comes to assessing the plurality of the
aggregate number of relevant controllers and to
considering the sufficiency of that plurality, the
commiss j-on mdy, and should, take into account the
actual extent of the control exercised and
exercisable over a relevant enterprise by another".

So Ofcom is required ngt juSt to count heads but also to

T2



33

consider the Practical ef,fect'

In the present context, ds we have noted, News corporat'ion

has disputed that the bid would reduce the nurnber of media

outlets. The concept of "a sufficient pluratity of persons

with control of the media enterprises serving that

audi.ence" in Section 58 (2C) (a) of the 20AZ Act focuses on

the ove.f,all news agenda in the united Kingdom, not on the

ability in practice of the owner to influence the agenda

of their own television news service. In any event' w€

advise that the provisions in the 2003 Act and the code

governing imparLiality help to ensuxe that' 1D practice'

the owner of a terevision station (or the news editor)

couldnot.intervenetorequirenewsit,emsontheirown
television news service to receive lesser (or indeed

greater) Prominencet

reasons.

or no coverage, for Polltical

LORD PAbINTCK QC.-

Br.jac4sTONE CIIAMBERS'

fEMPLE,

I.OIIDON EC4Y gBW

15 December 20I'O

t3

DAVID tCIIE



IN TEE MATTER OF

NETTS CORPORATTON

and

rEE SCOPE OF THE IMPERTIAI,ITY

RTQUIREUENTS rN TEE CODO{I'}ITCAITONS Aqr

2OO3 AbID TEE OFCO4 BROEDCASTING CODE

JOINT OPINION

AI.I.en & Overar

One Bishops Square

I,ondon E1 6AD

Te]. : 0203 O88 O0OO

Fa= : 0203 O88 0088

Ref : Antonio Bavasso

T4





ANIYEX3 - LIST OF UKMEDIAENTERPRISES

llK Medla enterprlscs (Sky + News treated os onel

1 WNews Sky News
Star News
Fox News

Times

Sunday Times
Sunday Times
News of the world

2 B8C BBCl
BBC2

BBC3

BBC4

BBC News

[Numerous
stationsl

3 Ifv lw1

4 Chonnel 4 Channel 4

5 Vorthem & Shell Five Express

Sunday Express
Daily Star

6 6MG Smooth Radio
Real Radio
Rock Radio

Ihe Guardian
the Observer

7 DMGf Daily Mail
Mail on Sunday
Metro
Local titles (Northcliff)

8 Telegraph Group Daily Telegraph
Sunday Telegraph

9 Pearson iinancial Times

10 Evgeny Lebedev The lndependent
i

Indpendent on SundaY

Evening Standard

11 Trinity Mlrror Daily Mirror
Sunday Mirror
Daily Record
Local Titles

L2 Global REdio Heart
CapitalFM
etc...

13 Eauer Radio Mlagic

Kiss

EtC..,



UK Medlo entcrprlses (Sky + News trcated as one,

t4 AbsluteRodlo \bsolute Radio

15 UTV talkSPORT

16 Orion Media Various local

t7 Newsquest Numerous loca/nat'n'l

18 lohrcton Press Numerous loca/nat'n'l

19 Archant Numerous local/nat'n'l

2G1@ 87 other lor;al

',rttnnct

Numerous local/nat'n'l

101 FranccTd&lslons France 24

102 N tazeers Al Jazeera Eng

103 TimeWamer CNN

104 SOCEM'E Euronews

105 RlANovosti RT

105 Blor,mberg Bloomberg

to7 NBC CNBC

108 ccrv CCTV News

109 ,RIB Press W

110 NDru NDTV 24x7

111 NHK NHK World

tL2 Adventure Rodlo Various local

113 Andover Sound Umi 'ted Various local

114 Celador Radio Eroar lcostlng Various local

115 CN Group Ltd Various local

115-184 69 lndependent staltons Various local

185 Kngdom Rodio Gror
I

,P Various local

186 KM Radio Ltd Various local

t87 La*r Broadcasting Various local

188 Ilncs FM Group Various local



llK Medla enterprlses (Sky + News treated as oneJ

189 Medla Sound Holdlngs
I

Various local

190 Mid la nd N ews Associ atl on
t

Various local

191 Mldwest Radio Various local

L92 M urfl n M uslc I ntern otlonal
I

y'arious local

193 NewWave Medlo y'arious local

194 Northern Media Group
I

y'arious local

195 One Gold Radio Llmlted
I

y'arious local

196 Quidem y'arious local

197 lunrlse Group/ LMC
I

y'arious local

198 The Locol Radio Company
I

y'arious local

199 TIML Golden Square
I
I

Various local

2@ Tlndle Radio Ltd Various local

201 Total Broadcqst Various local

202 fown and Country Various local

203 UKRD Group Ltd Various local

- -::

* House of Commons Culture, Media and Sport Committee reports 87 prior to GMG acquisition


