
For Distribution to CPs

IN  T H E  M A T T E R  O F  T H E  L E V E S O N  IN Q U IR Y  IN T O  T H E  C U L T U R E , P R A C T IC E S  A N D  

E T H IC S  O F  T H E  P R E S S

F O U R T H  W IT N E S S  S T A T E M E N T  

O F

J A M E S  H A R D IN G

I, Jam es Harding c /o  The T im es. T im es N ew spapers Lim ited o f  3 Thom as M ore Square, London, E98

IX Y , w ill say as fo llow s:

This is my response to the notice under Section  21 o f  the Inquiries A ct dated 5 July 2012,

1. The Inquiry has asked about tw o articles published by The Tim es; “The Joke is on L eveson  in 

new  series o f  The Thick  o f  it”, June 19, and “W orld o f  G litz  and glam our that’s on the  

revenue’s radar” , June 21 . In particular you  ask w h y  the stories w ere chosen  for publication, 

w hy the contents w ere appropriate and how I consider the articles com ply with the PCC  

Editors’ C ode o f  Practice. 1 attach both stories to this statement.

“T h e  J o k e  is on  L ev eso n  in n ew  ser ie s  o f  T h e  T h ic k  o f  it” , June 19

2. I assum e the Inquiry is seek ing to  understand the judgm ents that go into n ew s reporting and  

editing and, m ore particularly, to respond to concerns I have read in a b log about the reporting 

o f  an opinion poll in the body o f  the story.

3. T his w as a sm all story: it ran at 208  words, it w as published on Page 8 (i.e . a left hand page) 

and the bulk o f  it w as devoted  to the new s that the next series o f  a popular political satire on  

telev ision  w ould  have a public inquiry along the lines o f  the L eveson  Inquiry at the heart o f  it. 
The p iece first ran on line, draw ing on ly  on the com m ents m ade by Arm ando lanucci, w ho  

w rites the TV  series The Thick  o f  It. For the fo llow in g  d ay’s paper, w e ran a shorter version  

o f  that story a lso  including a paragraph that drew  from a poll on public reaction to the 

L eveson  Inquiiy.

4. The poll had asked the public, as is standard practice, tw o positive and tw o negative  

questions. The tw o  p ositive statem ents, to w hich the public w ere asked whether they agreed  

or disagreed, strongly or som ew hat, were as fo llow s: i) The L eveson  Inquiry w ill result in a 

healthier, m ore arm s-length relationship betw een politicians and the m edia, ii) The L eveson  

Inquiry w ill lead to m ore e ffec tiv e  regulation o f  the press offering better protection to 

m em bers o f  the public against unwarranted intrusion into their private lives. The tw o  

negative statem ents were: i) T he Leveson Inquiry has received too much coverage in the 

m edia given how  m any other issu es o f  more direct importance there are to report on at the 

m om ent, ii) The L eveson  Inquiry has lost its w ay as a procession  o f  politicians, journalists  

and celebrities have sim ply tried to defend them selves against one another’s allegations.

5. A  poll is alm ost never published in full in the paper. Constraints on space in the paper, the 

relevance o f  the questions to the general public and the judgm ent about the new sw orth iness  

o f  the poll findings a lw ays determ ine how  m any questions and answers are printed and h ow

MOD400002348



For Distribution to CPs

prominently. In this case, the reporter included representative findings from one of each of 
the negative and positive statements so that the coverage was, albeit within the confines of a 
paragraph, balanced. The reaction to the positive second statement was not included because 
the reporter could not include all of the statements and all the answers. In choosing, the 
reporter judged that the second positive statement was convoluted and it would, itself, require 
further space for an explanation of what were the possible regulatory outcomes that the 
Leveson Inquiry might propose. The statements that were chosen were concise, relevant to 
readers and newsworthy. The answers reflected the public’s attitudes: both the high hopes 
for the Leveson Inquiry and weariness with the process. The Times published the poll in full 
on our website. I believe that the information complied with the Editor’s Code of Practice.

6. It is worth noting here that if there had been any questions or complaints about the article, 
there would have been several ways of raising them. Most commonly, people can complain 
or comment directly to the reporter, the news editor or me via e-mail or phone. They can 
write a letter for publication. A number of years ago, The Times introduced a “You, the 
Editor” column on the Letters page which encourages readers to write in and give their 
judgment on our news decisions. This was deliberately put there so that our readers can 
challenge or comment on the paper, not simply on a point of fact but on questions of 
emphasis and points of news judgment. The column is in a prominent place in the paper 
every day. And, of course, any reader can lodge a complaint or query with the PCC and can 
expect a prompt response. It should be noted that, as far as I know, no complaint has been 
received from the PCC or any reader in relation to this article.

“World of Glit* and glamour that’s on the revenue’s radar”, June 21

7. The Inquiry has asked me to explain the reasons for naming and publishing a picture of Sir 
Elton John in a story about tax avoidance schemes. I do not know if the Leveson Inquiry is 
putting these questions following representations from Sir Elton John. He has already 
received a correction and an apology and is currently suing the paper for libel. I assume the 
Inquiry is seeking to understand how The Times handles prior notification and errors of fact.

8. The Times’ investigation into tax avoidance is an ongoing attempt to report a highly 
complicated and sensitive issue in Britain. 1 believe it is a powerful example of journalism in 
the public interest. Britain’s budget deficit is forcing sweeping cuts to public services. Tax 
avoidance is costing the country billions of pounds. In the last decade, as the overall scale of 
tax avoidance has grown, the balance has shifted from corporate avoidance to individual 
avoidance. Of course, tax avoidance is not illegal. The Chancellor has become sufficiently 
concerned by the numbers of people deliberately using schemes to shelter their income at the 
expense of national security and public services that he described aggressive tax avoidance as 
“morally repugnant”.

9. The Times has, therefore, embarked on an investigation that involves examining the financial 
affairs of prominent and powerful people. In order to find out what many people go to great 
lengths to hide, we made determined efforts to expose how aggressive tax avoidance deals are 
structured, who sells them and who buys them. At all times, we have explained our methods. 
We have also taken a thorough and meticulous approach to prior notification; we have made 
sure that any person who we are reporting as engaged in these tax avoidance schemes -

MOD400002349



For Distribution to CPs

whether they are structuring them, selling them or using them - is informed in advance of 
publication that we plan to name them, giving them a full opportunity to reply, contest the 
fact and comment on our report.

10. I make these points to provide context for the reference to Sir Elton John. We did not contact 
him in advance because, at no point, have we either suspected or suggested that he was 
involved in tax avoidance schemes. The story did not say that he had invested in any such 
schemes. Instead, his name and photograph appeared in order to put Patrick McKenna into 
context. In this, unfortunately, we made a mistake. We immediately corrected it.

11. We reported that Patrick McKenna, a key architect of the kind of tax schemes which the 
HMRC says may have cost the public purse £5 billion, was the former accountant to Sir Elton 
John. As soon as the mistake was brought to our attention, we sought to rectify it with a 
correction in the newspaper on the following day, in a place where readers following the 
coverage were most likely to find it. To be clear, there was nothing sinister at work here: the 
reporter made an error in transcribing from his notebook and this was explained to Sir Elton 
John’s lawyers. Sir Elton’s lawyers were also told on the day of the complaint that the 
apology would run the following day and were informed of the placing of the apology. The 
original story was illustrated with a small, portrait-sized picture of Sir Elton. Its publication 
was a consequence of the initial mistake, and we apologised promptly.

12. In these reports, we took great care to notify in advance anyone that we were suggesting was 
avoiding tax. People, such as politicians who have shaped the country’s tax regime or 
celebrities who have appeared in films financed by these schemes, were part of the context of 
the story, they were not the subjects of our investigations. They did not, therefore, require 
prior notification to be told that their names were appearing in the context of a story which 
reported on the financial behaviour of individuals who, themselves, were acting within the 
law. Nor did we think that they required prior notification to be told that we were not 
identifying them as people who used such tax avoidance schemes.

13. The Times takes seriously its responsibility both to its readers and to the people it writes 
about. When we question the behaviour of people, we seek, where possible, to give them the 
opportunity in advance to put their side of the story. When we make mistakes, we seek to 
correct them prominently, proportionately and promptly, I hope that in tliis ongoing 
investigation, we have lived by those standards as we have pursued an important story in the 
public interest.

MOD400002350


