For Distribution to CPs

NI Group Limited
D. J. Mohan
Fourth Statement
“DM4”

16 July 2012

IN THE MATTER OF THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE, PRACTICES AND
ETHICS OF THE PRESS

FOURTH WITNESS
STATEMENT OF
DOMINIC JAMES MOHAN

{, Dominic James Mohan c/o The Sun, News Group Newspapers Limited, of 3 Thomas More

Square, London E88 1XY, will say as follows:

1.

| am Editor of The Sun and have been since August 2009. This is my fourth statement fo

the Inquiry.

This statement is provided pursuant to a section 21 notice addressed o me dated 5 July

2012. The notice stated as follows:
“Your publication has contained the articies listed below, under the headlines given,

Please provide your comments on the aricles particularly, but not limited fo,
explaining why the story was chosen for publicalion, why the contents of the arficle
were considered appropriate; and how vou consider the article complies with the

Editors’ Code of Practice.”

| have set out my responses to these guestions in respect of each article listed by the

Inquiry below.

Man becomes first in UK to give birth to a baby (13 February 2012)

4,

The Inguiry asks why this "story was chosen for publication and why the confent was
considered appropriate”. A story about a man giving birth to a baby is in my view plainly in
the public interest and a subject for serious public debate. Lord Alfred Harmsworth, the first
publisher of the Daily Mail, once said: "When a dog bites a man, that is not news, because
it happens so often. But if a man bites a dog, that is news." To paraphrase Lord
Harmsworth: "When a woman has a baby, that is not news, because it happens so often.

But if a man has a baby, that is news."

This story about an unnamed man giving birth to a baby first appeared in The Sunday

Times on 12 February 2012, The reportar, Lois Rogers, | understand, was given some

MOD400002233



For Distribution to CPs

details of the case, but not the identity of the individual, by a representative of the
Beaumont Society, the UK's longest established fransgender support group, who was
quoted irt the published story (pages 1 {o 2 of Exhibit DJM4).

f. The Sun followed up the Sunday Times story the next day with a story headlined "Brif man
has baby" (pages 3 to 4 of Exhibit DJM4), which also included a request for information:
*[o you know the dad? Call the Sun newsdesk on 020 7782 4104".

7. During research for the story, The Sun contacted the Beaumont Socciety for further
information and for help in passing & message to the man who had given birth. In response
the group issued a letter (page & of Exhibit DJM4), which said: "....whaf we do sometimes
offer, in consultation with our information officer Janett Scott is offer to publish your details
on the website news section if the person wishes to get in touch. Ciearly this wouldn't be a

guarantee they would however”

8. The Sun staff tried fo contact the charity Mermaids, with whom the newspaper has enjoyed
a good working relationship in matters of gender dysmorphia, and the Gender Identity
Research and Education Society. Neither charity managed to return the calls, possibly

hecause it was a Sunday.

4, The Sun was still very keen to contact the man who had given birth to ‘ask whether, in
exchange for a payment, he would agree fo be interviewed for a feature. | consider it
entirely reasonable and legitimate to make a public attempt to contact somecne fo whom
we wished to make a commercial proposal. As it turned oui, nobody supplied any
information which might have enabled our journalists to make contact. At no point was the
individual or their family harassed in any way. Nor would they have been even if we had
managed to talk to them. Giving any individual an opportunity to accept or reject a chance
to be interviewed by a newspaper does not amount to harassment or an invasion of

privacy.

14. The day after publication of The Sun story the Press Cornplaints Comimission circulated a
general advisory note to all media {pages 6 to 7 of Exhibit DJM4) following a complaint by
Ms Helen Belcher of Trans Media Watch. This PCC note said:

"Ms Belcher says that Trans Media Walch has received contacts from several
individuals who are concerned about contacts from The Sun, which apparently
refate to efforts o identify the individual at the centre of claims that g British man
who has undergone gender transition has given birth, Ms Belcher considers that
these contacts — and the coverage generally — raise potential issues under Clause
3 (Privacy), Clause 4 (Harassmeni), Clause 8 (Children) and Clause 12
(Discrimination) of the Editors’ Code of Practice. .. .As you will recognise, this is not
a particularised complaint: Ms Belcher is:not formally acting as a representative of
any individual. in particular, she is not representing the individual at the centre of

the story. However, this is clearly a sensitive issue, and it is not clear fo me whether

MOD400002234



For Distribution to CPs

the individual at the centre of the story has consented fo the release of the
information. For that reason, | am drawing these concerns to your attention so that
vou will be aware of them in considering The Sun’s reporiing on this issus. | have
also advised Ms Belcher that should any individuals wish to register formal

complaints in this regard, we will handle them in the normal way."

41, The Sun also received a letter from Ms Belcher in which she accused The Sun of failing to
comply with the PCC Code, in particular section 3, 4, 6 and 12 (pages 8 to 9 of Exhibit
DJM4). Ms Belcher's complaint was unfounded. In my opinion there was no breach of the
PCC Code. As | said earlier, giving any individual an opportunity to accept or reject a
chance to be interviewed by a newspaper does not amcunt to harassment or an invasion
of privacy. Who knows, they might even accept the offer and be happy to tell their story to

miliions of readers in a national newspaper. And, in fact, so it proved in this case.

12 The Mait on Sunday scooped The Sun and managed to make contact with the man who
had given birth. He agreed to give an interview, in which he was not named in exchange, |
am led to believe, for a considerable sum of money. This interview was published as a
splash and double-page feature on 19 February 2012, "My mum told me I'd be a good
mummy. | said ‘No, I'f be a good dad". In his own emotional words, the first British man to

give birth to a baby tells his own extraordinary story” {pages 10 - 14 of Exhibit DJM4).
Zac is a boy aged 5 but lives as a girl (20 February 2012)

13 The origin of this story is as follows. Theresa Avery posted details on a public Facebook
group discussion forum about her son Zach, who suffers from Gender Identity Disorder
(“GID"). The postings were spotted by a reporter from Caters news agency in Birmingham
who then contacted Ms Avery to ask if she wishied to be interviewed about her son and his
experience of GID for a news story which would be distributed to other news outlets. Ms
Avery consented because she wished to raise awareness of her son's condition and aiso

to thank her son's school for all their efforts in helping Zach integrate.

14, Ms Avery was happy for the publicity for both her and her son, and in fact she encouraged
it. The reason why the mother and child are clearly identifiable in The Sun's article is
because parental consent had been given to the agency. Ms Avery also posed for

photegraphs with her son, which were taken by a Caters agency photographer.

15, The story and pictures were distributed to the media and were published in The Sun and
saveral other national newspapers — such as the Matro, the Daily Telegraph, the Daily Mail
and the Daily Mirror {see pages 15 to 27 of Exhibit D.JM4),

18, The Sun published the story about the Averys in print and online on 21 February 2012 (see
pages 28 o 31 of Exhibit DJM4). The tenor of the article, accompanied by happy
photographs, was entirely positive. Ms Avery was quoted as saying: "People need to be

aware of this condition because it's very common but even many family support workers

MOD400002235



For Distribution to CPs

have never heard of cases in children. There are people out there but they don't want to
talk about it"

17, The article also coniained a quote from the Tavistock and Patman Foundation Trust, a
national body which helps people suffering from gender identity disorder, and the final
paragraph in the article promoted the work of the Beaumont Trust, a charity offering advice
to those with gender identity problems: "For help and advice on gender identity call the

Beaumont Trust on 07000 287 878 or visit www. beaumont-trust.org.uk”.

18. | regard The Sun's handling of this highly personal and sensitive family story as
impeccabie. It is a good example of how the title has worked hard to improve its coverage

of genderissues.

14, | expect that all the other titles who published similar stories on the Avery family will justify

their own coverage fo the Inquiry similarly.
Bwing on the Euros (3 May 2012)

2 This story was a chieeky and affectionate celebration of news that Roy Hodgson had been
confirmed as the manager of the England football team and that he was now urging the
nation o unite behind the team and offer heartfelt support. There was nothing cynical,
bullying or negative about The Sun's coverage of Mr Hodgson's ascent to the top job in
English football.

21 Mr Hodgson cannot roll his "rs" in speech and as-a result he has been known affectionately
for years by his nickname "Woy" to football fans and readers of the sports pages of most
popular national newspapers, and indeed the Guardian. For example, at the Europa
League final in Basle, Switzerland, in 2010, when Mr Hodgson was managing Fuitham
Football Club, fans of his own club made their support of him and his team well known by

holding up a ten-foot banner which read : "In Woy We Twust” {see below).

MOD400002236


http://www.beaumont-trust.org.uk

For Distribution to CPs

(image taken from hitpffos fuihando comiforumdopicsiverpoobaway-

2832327 38%3ATopIoY ARS8 e paand)

23 It is entirely right that The Sur, the country's most popular tabloid newspaper, should be
able to converse with iis readers in the colloguial language they adopt themselves and use
wordplay around the nicknames they have themselves invented. This is one of the

important ways in which a tabloid newspaper builds a rapport with its readers.

23 In my opinion it was perverse that the Football Association should describe The Sun
headline on 3 May 2012, as "unacceptable" when, to the best of my knowledge, it has
never once in the past five years raised any criticism of the use of Mr Hodgson's nickname
in the scores of times it has been published in the sports pages of national newspapers,
The FA may wish to apply a different set of standards {o descriptions of Premier League
managers and England managers, or to what appears on the news versus the sposts
pages. The Sun doesn't, and won't. The FA is entitled {o its opinion, but | regard their
criticism that the headiine was "in poor faste and disrespectful” as an fl-considered

response, something | told the FA myself at the time of their complaint.

24, The newspapers that were among the first to criticise The Sun for "insensitivity” for its
splash headline - the Guardian and the Mirror - have themselves regularly referred to Mr
Hodgson as "Woy" over the years. Why did they commit the same alleged sin as The Sun?

Simple. Because "Way" has become Mr Hodgson's affectionate nickname, known to

MOD400002237



25,

28,

27.

For Distribution to CPs

mifiions of footbali fans - but perhaps not to members of the public who don't share the

same love of the game or appraciation of its tribal language.
The Daity Mirror

(i) The Daily Mirror sports pages, back page on 26 August 2010: "Woy's war witi
WAFA" (pages 32 to 33 of Exhibit DJM4)

{ii) The Daily Mirror sports pages, page 68 on 5 October 2010: "Woy needs to find
winning language” {page 34 of Exhibit DJM4)

{iii) The Dailly Mirror sports pages, page 66 on 7 April 2012: "Woy wonder at staying
up" {page 35 of Exhibit D.IM4)

(iv) The Daily Mirror sports spread, pages 48 - 49 on 30 April 2012: "Oh Why, oh why,
oh Woy" (pages 36 to 38 of Exhibit D.JM4)

vl The Daily Mirror sports spread pages 4 - 5 on 2 May 2012 which had a graphic
cross-sectioned "Woy's brain” (pages 39 to 42 of Exhibit D.JM4)

The Guardian

(vi) The Guardian oniine, 27 February 2009 “Tevez to Real Madrid {part 74} {pages 43
to 44 of Exhibit DJM4)

(viy  The Guardian online, 9 February 2011, Denmark v England: "27mins Neale
Redington has a word of praise for Uncle Woy: "For al Woy's shoricomings a least
he called out Johnson as rubbish..." (pages 45 to 51 of Exhibit DJM4)

(viiy ~The Guardian onfine, 5 March 2011, Saturday clockwatch: "1:47pm: Substitute
Peter Cdemwingie was given a stiff taliing to by Woy Hodgson on the fouchiine....”
{pages 52 to 63 of Exhibit &.JM4)

(ix) The Guardiar online, 8 August 2011, “West Bromwich Albion Premier League
2011-12 team guide” {pages 64 to 86 of Exhibit DJM4)

Indeed, as recently as last Friday (13 July 2012}, the Evening Standard ran an article
entitled “Come on, Woy, help Zweig score a plague” (page 67 of Exhibit DJM4).

Mr Hodgson is not the first Roy fo be nicknamed "Woy". The late Lord Jenkins of Hillhead
was famously known as “Woy” Jenkins to friends and enemies alike. | do not recollect any
such hullabaloo over his nickname - which was used throughout much of his politicsl
career which spanned the bast part of half a century. But perhaps in his day people were

less inclined to pick up cudgels on behalf of others for imagined slights.
| refer to just three examples:

{H The Daily Telegraph, 26 January 2001, "it's not Mandy, if's not even Tony - it's Woy
wot won it” (pages 68 to 70 of Exhibit D.JM4)

MOD400002238



28

3.

3.

32.

For Distribution to CPs

{ii} Guardian online, 12 May 2010, “My Fantasy Coalition Cabinet’ — guote from the
articie: "For the Home Office there could be only one: the great pioneer of the
permissive sociely as Labour home secrefary in the 60s, Roy Jenkins (although
Woy would, over an ‘agweeable lunch’ and a decent clarel, insist the ferm

"civilised society” was pweferrable)” {pages 71 1o 72 of Exhibit DJM4)

(i) The Cbservar, 25 June 2000, “Why Woy fesls let down by his boy” (pages 731075
of Exhibit DJM4)

My only regret with regard to the Roy Hodgson story is that The Sun described him as
having a “"speech impediment”. On reflection, | do not regard someone's inability to roll
their 'rs* as a speech impediment. Rather it is a simply a distinguishing feature of their

speech.

The day after the Roy Hodgson story was published, The Sun splashed with the headline
"Wossy: Roy Row is Ruddy Ridicufous” on 3 May 2012, with a follow-up interview with
Jonathan Ross, the TV personality who sharas the same distinguishing manner of speech
and who for vears has been known affectionately to Sun readers and fans of his TV
programmes as "Wossy" (pages 76 to 78 of Exhibit DJM4). In fact, the name "Wossy" has
become such an integral part of Mr Ross's celebrity personna that he uses it as his own
Twitter handle {(page 79 of Exhibit DJM4).

in The Sun interview Mr Ross said:

I don't think there's anything wrong with it and I'm sure Roy is big enough to lake

care of himself.

"It hasn't ever bothered me. I'm used to it And I'm sure it doesn’t bother Roy. Also,
he is an incredibly well read, inteliigent mian. He will take it as a joke. | can see it's
a joke. Everyone knows The Sun has a cheeky sense of humour.....really not a big

deal. | wish we weren't part of such a judgemental culture."

He also said: "The world is bankrupt and we're worrying about The Sun doing whai they

do....who really cares? is anyone really upset? No."
| agree wholeheartedly with Mr Ross,

I believe that the facis iti%n this withess statement are irue.
— vl |

Signed

Dated

MOD400002239



