For Distribution to CPs

NI Group Limited
R. Caseby
Fourth Statement
RC10

18 July 2012

IN THE MATTER OF THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE, PRACTICES AND
ETHICS OF THE PRESS

FOURTH WITNESS
STATEMENT OF
RICHARD CASEBY

I, Richard Caseby c/o The Sun, News Group Newspapers Limited, of 3 Thomas More Square,

London E98 1XY, will say as follows:

1. | am Managing Editor of the Sun and | have held that position since July 2011. This is my

fourth witness statement to the Leveson Inquiry.

2. The purpose of this withess statement is to address issues concerning The Sun’s coverage
of the war in Afghanistan raised in the evidence given by Gordon Brown to the Inquiry on
11 June 2012.

3. During his evidence Mr Brown made the following statement:

“I do note on Afghanistan that -- and this is what makes me very sad indeed -- I'm
afraid that half the country is falling into the hands of the Taliban. I'm afraid that, as
we reduce troops, we're just handing over power not to the Afghan army but to the
Taliban, but the very newspaper that wanted to make the issue were we doing
enough for our troops, has been virtually silent since the day of the General
Election in 2010, and | have fo conclude, as Mr Blair concluded, that these were
not campaigns that were related to objective journalism exposing the facts. These,
unfortunately, were campaigns that were designed fo cause discomfort to people
who were politically unacceptable.”

(Page 21, Transcript of the morning hearing, 11 June 2012)
4. Despite not explicitly mentioning the name of the newspaper, it was clear in light of Mr

Brown’s later evidence that he was referring to The Sun.

5. Mr Brown’s assertion that The Sun “has been virtually silent” about the United Kingdom’s
military involvement in Afghanistan since the day of the General Election (6 May 2010) is

demonstrably untrue. Since that day, there have been 542 articles published in The Sun

A15212194

MOD300015463



For Distribution to CPs

about operational, political and human issues arising from the British military engagement
in Afghanistan up to 11 June 2012 (the date of Mr Brown's evidence). An index of these
articles is exhibited as Exhibit RC10.

& These 542 anicles appeared in 276 different editions of The Sun. As The Sun was
published six days a week until the week commencing 27 February 2012 and seven days a
week thereatfter, this amounts o stories on Afghanistan being published around once every

twa to three issues on average.

af

Mr Brown's conclusion that The Sun's war coverage during his premiership was not
“related to objective journalism exposing the facts” but was rather a campaign “designed to
cause discomfort to people who were politically unacceptable™ is wrong and clearly is not

based on any factual foundation. As such, this assertion should be discounted by the
Inguiry.
B, The truth is that The Sun has been consistent and persistent in its coverage of Afghanistan

under both Mr Brown and Mr Cameron's premierships; consistently holding the powerful of

any political hue to account for the welfare of British troops.

Ebe' PO T N AT) ookt b A F ta. S P i)

Sign

Dated f%/?/(’zy

A15212194

MOD300015464



