
For Distribution to CPs

Media Standards Trust, December 2011

Did the P CC  fail when it came to phone hacking?
Martin Moore

An analysis of the actions of the PCC towards phone hacking and other related forms of illegal and unethical 

privacy intrusion from 2003-2009

Introduction

For many within the press the Leveson inquiry is unfortunate and unnecessary, it is a poiiticai 
distraction partiy designed to divert attention from the Conservatives’ iinks with News internationai. 
A t  best it is an unpieasant airing of the press’ dirty iaundry that has to be endured. A t  w orst it is a 
dangerous threat to press freedom.

These Leveson critics acknowiedge there is a probiem with press seif-reguiation, though they beiieve 
it has iittie to do with the functioning of the existing system. The chief probiem, they suggest, is that 
certain peopie are abie to choose whether they stay or go.

For this reason their efforts at reform to date have been focused on how to draw everyone 
together within the seif-reguiatory foid. Most notabiy how to draw in the one rogue proprietor who 
controis about i 5% of nationai newspaper circuiation, Richard Desmond.

Their focus is not on how to root out industry maipractice o r to create a new system that prevents 
and uncovers such maipractice. This is because they do not beiieve the oid system reaiiy faiied in this 
respect. They do not beiieve seif-reguiation was to biame fo r not investigating and not exposing 
phone hacking o r other widespread forms of iiiegai and unethicai privacy intrusion. These practices, 
o r most of them at ieast, were against the iaw. As such they shouid have been investigated and deait 
with by the poiice, their argument goes.

This piece suggests that such arguments are fiawed. it suggests that the current system did faii, 
though not perhaps in the way some have ciaimed. Moreover it argues that w ithout acknowiedging 
the faiiures of the oid system it is not possibie to craft a new system that is more sustainabie and 
effective.

The P C C  - a ‘toothless poodle’...

Foiiowing the phone hacking reveiations in Juiy aii three party ieaders iined up to criticise the PCC. 
Ed Miiiband, the Labour ieader, caiied it a ‘toothiess poodie’ (8-7-i i). N ick  Ciegg, the deputy Prime 
M inister and ieader of the Liberai Democrats, said that T he  PCC  has faiied as an effective watchdog’ 
( i4 -7 -i i). The Prime Minister, David Cameron, said that ‘the way the press is reguiated today is not 
working’, and that the PCC  was ‘ineffective and iacking in rigour’ (8-7-i i).

A t  the time pubiic outrage about phone hacking was such that few peopie stepped in to chaiienge 
the ieaders’ view, except the PCC  itseif. it put out a statement saying that the organisation was being 
used as a ‘convenient scaip’: ‘W e  do not accept’ the PC C  said on Juiy 8’̂ 'i, ‘that the scandai of phone 
hacking shouid ciaim, as a convenient scaip, the Press Compiaints Commission. The w ork  of the 
PCC , and of a press aiiowed to have freedom of expression, has been grossiy undervaiued today’ (8- 
7 - ii) .

... or a ‘convenient scalp’?

MODI 00058758



For Distribution to CPs

But since July increasing numbers of people, especially within the media, have come forward to 
reiterate the view that the PC C  was made a ‘convenient scalp’. Indeed some have gone further than 
the PC C  itself. Phone hacking, they argue, was against the law. It was not something that the self­
regulator had the remit o r resources to deal with. The failure to deal with it is the police’s failure, 
not the P C C ’s.

Here is Sir Christopher Meyer, talking on the Media Show on Wednesday 19th O ctober 2011:

“W hen I was Chairman, which covered the years 2006-2007 when the police initially investigated 
phone hacking, and I look back now on what we did I think we did it exactly - exactly - as we should 
have, and if I was re-living those two years again I don’t think we at the PCC  would have done 
anything different. The police discovered a crime, they conducted an investigation, the Crown 
Prosecution Service sent it to court, there was a trial, two men went to prison, Andy Coulson fell 
on his sword. Immediately afterwards, the PC C  did what it was meant to do. W e  conducted our 
own investigation, drew conclusions, and set out a new protocol to raise standards in the industry as 
a whole, not just at the News of the W orld . That is the way it should work.”

Here too is Paul Dacre, editor-in-chief of Mail group titles, speaking at the Leveson Inquiry seminars: 
“Myth Two is that the phone hacking scandal means that self-regulation doesn’t work. I think that’s 
very unfair. Yes, the PC C  was naVve but its main mistake was failing to communicate the fact that 
phone hacking is blatantly illegal. It is against the law and no regulator can set itself above the law. 
The truth is the police should have investigated this crime properly and prosecuted the 
perpetrators” ( 12 O ctober 201 I).

This view is now becoming so mainstream, at least in the media, that Fran Unsworth, the incoming 
president of the Society of Editors, was able to say to the Society’s annual conference that “ phone 
hacking was a failure of the law, not self-regulation” (Inaugural Address to Society of Editors, 15 
November 201 I).

So are they right? Is the current system of self-regulation, led by the PCC , relatively blameless when 
it comes to the phone hacking and other similar forms of illegal o r unethical intrusion?

Did the P C C  fail?

This is not an academic question. Indeed it is one of the key questions of Part I of the Leveson 
Inquiry. If such a view is found to be true then, at least in terms of dealing with phone hacking and its 
ilk. Justice Leveson may conclude that relatively little needs to be changed. O f course, phone hacking 
is certainly not the only aspect of press culture, ethics and practice the Leveson Inquiry is dealing 
with, and many of the witnesses to the Leveson inquiry have been critical of other aspects of self­
regulation, but phone-hacking was the catalyst.

This article will argue that those claiming the PC C  did not fail in the case of phone hacking are 
wrong. It will show how, although the defenders of the status quo are justified in saying that the 
PC C  did not have the remit o r the resources to investigate o r deal with phone hacking, it still failed 
in at least three critical ways:

• It claimed responsibility fo r regulating newsgathering -  including phone hacking -  w ithout 
the resources o r the powers to do so

MODI 00058759



For Distribution to CPs

Media Standards Trust, December 2011

• It gave the deliberate -  and misleading -  impression that it was investigating phone hacking 
and associated problems

• It consistently claimed there were no serious problems and no signs of malpractice beyond 
one rogue reporter, w ithout having any evidence to show whether there were o r were not 
(there were)

This is not an assessment of other aspects of the PCC. Indeed it is the view of the author of this 
piece that the PCC  secretariat has provided important and much needed help to many individual 
complainants. It should also be recognised that those now leading the PCC, most notably its current 
chairman and director, have acknowledged its failings with regard to phone hacking. Neither is this 
assessment intended to absolve the Information Commissioners Office o r the police from culpability. 
It is, however, meant as a response to the increasing number of voices who seek to absent the PCC  
from any responsibility fo r failing to deal adequately with phone hacking and other forms of illegal or 
unethical privacy intrusion.

A n  un-investigated ‘area of general concern’

To see how the PCC  failed we have to go back to 2003, when Sir Gerald Kaufman was chairman of 
the Culture, Media and Sport Select Committee and Sir Christopher Meyer had just become the 
new chairman of the PCC.

It was also a time, we now know, when phone hacking was rife at the News of the World, that the 
paper was employing a private investigator to do covert surveillance (Derek Webb, fo r example) 
and that many other newspapers were -  at the very least -  breaching the Data Protection A c t to 
gather personal private information (as evidenced later by What Price Privacy?).

Yet despite this, the PC C  went out of its way, in February 2003, to make clear that there was no 
evidence of widespread malpractice in the press. Indeed in the case of listening into private phone 
conversations, the PC C  assured parliamentarians that not only was this not happening, but that it 
had not happened since 1996.

In its submission to the Select Committee for Culture, Media and Sport in 2003 the PCC  wrote:

‘One area of general concern in the early 1990s was the apparent reliance by some newspapers on 
material that appeared to have been obtained as a result of bugging o r eavesdropping on telephone 
exchanges. Section B 2 [of this submission] outlines how the Code Committee reacted to this 
concern by introducing, in 1993, a rule forbidding such practices in the absence of a public interest. 
Since then only one breach of the Code has been brought to the Commission’s attention which 
clearly shows how the Code can change newspaper behaviour. Since the breach in 1996 there have 
been no others’ (PCC  Submission to Select Committee, section B(3)20, 2003).

The PCC , in other words, not only took responsibility fo r overseeing such practices as bugging or 
eavesdropping, but claimed that the Code was sufficient to uphold -  and even to raise - standards.

Sir Christopher Meyer re-iterated the P C C ’s commitment to overseeing newsgathering and 
adherence to the code of practice in newsrooms in a public speech in O ctober 2003: ‘I have seen 
the editor’s Code of Practice at w ork  in newsrooms and news conferences the length and breadth 
of the land’ (Society of Editor’s Annual Lecture, 2003). Les Hinton, the chairman of the Code 
Committee from 1999 to 2008, did the same in the 2003 Annual Review: ‘The success of the Code

MODI 00058760



For Distribution to CPs

in raising journalistic standards is something that many within the publishing industry have 
acknowledged in recent years’. Yet evidence discovered that year appeared to contradict both 
Meyer’s and H inton’s claims.

P C C  made aware of widespread malpractice in 2003

In September/October 2002 the Information Commissioner’s office was invited to accompany police 
on a series of raids they were doing on private investigators as part of Operation Re-Proof (later 
became Operation Motorman). One of those raids, on the Hampshire house of private detective 
Steve W hittam ore in 2003, resulted in the confiscation of considerable documentation of illegal and 
unethical blagging of private information on behalf of the majority of the U K ’s national newspapers 
(from witness statement of A lex  Owens to Leveson Inquiry).

305 journalists working fo r U K  newspapers and magazines had, according to this documentation, 
requested I 3,343 items of information from Whittamore. O f these items, 5,025 were identified "as 
transactions that were (of a type) actively investigated in the Motorman enquiry and ...positively 
known to constitute a breach of the D PA  1998," and a further 6,330 "represent transactions that are 
thought to have been information obtained from telephone service providers and are likely breaches 
of the DPA. However, the nature of these is not fully understood and it is fo r this reason that they 
are considered to be probable illicit transactions" (from Richard Thomas second witness statement 
to Leveson Inquiry).

The Information Commissioner, Richard Thomas, did not publish any details of the raid, o r the 
evidence gathered, until 2006, but he did contact the then chairman of the Press Complaints 
Commission, Sir Christopher Meyer. Thomas told Meyer that the ICO  had ‘obtained extensive and 
detailed records showing that numerous journalists routinely obtained confidential information they 
should have no access to ’, much of which was clearly not intended to expose wrongdoing. This 
included payments fo r such confidential information and, ‘Given the sums involved, and the nature of 
the documentation, it is difficult to believe that senior managers were not aware of what was going 
on’ Thomas w rote (letter from Thomas to Meyer, November 2003, from Richard Thomas 
evidence to Leveson Inquiry, RJT 7).

Although Thomas said he was considering whether to take action under the DPA, ‘My provisional 
conclusion, however, is that it would be appropriate first to give the Press Complaints Commission 
and its Code Committee the prior opportunity to deal with this issue in a way which would put an 
end to these unacceptable practices across the media as a whole’ (ibid).

It was therefore up to the ‘independent self-regulator’ to take action. Thomas says he went so far as 
to suggest the wording of a statement the PCC  could make about the problem. The PC C  did not 
take action. The PCC  did not release a statement.

Further evidence of illegal intrusion in 2003

This was not the only indication of this type of malpractice within the press in 2003. In April the 
PC C  upheld a complaint made by Peter Foster, the then partner of Carole Caplin, confidante and 
stylist of Cherie Blair. Foster had complained ‘that private telephone conversations between him and 
his mother had been intercepted and published in The Sun on 13 and 14 December 2002’. The Sun 

did not deny it had intercepted the private conversations and published parts of them, but it 
defended its actions as being in the public interest.

MODI 00058761



For Distribution to CPs

Media Standards Trust, December 2011

The Commission iooked at the text of the conversation and decided it was not justified in the pubiic 
interest, it upheid the compiaint and made ciear that ‘eavesdropping into private conversations... is 
one of the most serious forms of physicai intrusion into privacy’. ‘O f course,’ the PC C  aiso stated 
‘pubiication can be justified under the Code of Practice where the pubiic interest is cieariy served’. 
The P C C ’s decision reconfirmed that interception of private teiephone conversations feii within the 
remit of press seif-reguiation. it aiso faiied to recognise that such interception was, at that time and 
since, iiiegai and iacked a pubiic interest defence in iaw.

in 2004 the Editors Code of Practice committee adapted the wording of the code to re-emphasise 
that private phone conversations iay within the ambit of seif-reguiation. Amongst six other revisions 
to the Code, it was revised to extend ‘the protection of private correspondence to inciude digitai 
communications - prohibiting the interception of private o r mobiie teiephone caiis, messages or 
emaiis, uniess in the pubiic interest’ (Editors Code of Practice Committee, May i 3, 2004).

W e  now know that the adjudication and adaptation of the Code did not have an impact on the 
behaviour of journaiists at The Sun's sister paper, the News of the World, indeed we are now iearning 
that not oniy did these practices extend beyond 2003, but that -  as far as phone hacking is 
concerned -  there is evidence that it was happening on an industhai scaie between 2003 and 2006. 
The mobiie phones of the Royai Famiiy and members of the Royai househoid were hacked. There is 
evidence to suggest the phones of Steve Coogan, Sienna Miiier, and hundreds of others were 
hacked. Therefore the ciaim made by the PCC  and the Code Committee that strengthening and 
amending the code made a difference was not true.

Failure to take action

The PCC , then, knew about Operation Motorman. it was aware that there appeared to be 
widespread maipractice within the industry, it upheid a compiaint from Peter Foster regarding the 
interception of teiephone conversations. But in response it did oniy one thing over the next three 
years (the amendment to the Code having been made in 2004 by the Editors Code of Practice 
Committee - referred to above), in 2005 it sent out an advisory note on the provisions of the Data 
Protection Act. This note did not suggest there was any evidence of maipractice, nor did it refer to 
any specific concerns about phone hacking o r biagging. The note was simpiy fo r informationai 
purposes oniy, and most of it was devoted to journaiistic exemptions. A s it states:

‘The D PA  carries within it a journaiistic exemption and impiicit reference to media codes inciuding 
the PC C  Code of Practice. As such, the Commission is from time to time asked questions about 
how it is appiied. Therefore, the Commission has drawn together some of the questions it is most 
frequentiy asked’.

Apart from the amendment to the Code and the advisory note, the PC C  made no mention of such 
possibie maipractice in 2003, 2004, o r 2005. N o  mention in its annuai reports fo r those years, no 
mention in any speech o r pubiic statement, no mention in any press reiease. it aiso made no attempt 
-  at ieast pubiiciy -  to investigate any of the concerns raised by the information Commissioner. As 
far as the pubiic were concerned, there was no reason fo r aiarm. As far as the press were 
concerned, there was no reason to beiieve they were doing anything wrong.

The PC C  may weii have argued, privateiy, that it did not have the resources o r remit to investigate 
these matters, as it has done recentiy. Moreover, it may have argued that the evidence of the 
information Commissioner did not represent a first-party compiaint. But this does not expiain why.

MODI 00058762



For Distribution to CPs

given the evidence of widespread malpractice, it did not argue fo r the resources and powers to 
investigate, o r call on the industry itself to investigate, o r voice its concerns publicly that there was 
evidence of large scale intrusion that was not being properly dealt with. N o r does it explain why, 
instead of doing any of these things, the PCC  gave the impression that there was nothing wrong.

The Information Com m issioner’s reports and the P C C ’s ‘disappointing’ reaction

In 2006 the ICO  published two reports. What Price Privacy and What Price Privacy Now? Contained 
within these reports was some of the information gained from Operation Motorman in 2003. 
Information that Richard Thomas had made Sir Christopher Meyer aware of at the time. The 
reports detailed how many U K  national newspapers routinely used private investigators to gather 
personal private information.

What Price Privacy? recommended, amongst other things, that T he  Press Complaints Commission 
should take a much stronger line to tackle press involvement in this illegal trade’ (1.15). There would 
not be such a flourishing trade in personal information if there was not a market for such 
information, the report noted. The press was one of the key buyers:

‘A t  a time when senior members of the press were publicly congratulating themselves fo r having 
raised journalistic standards across the industry, many newspapers were continuing to subscribe to 
an undercover economy devoted to obtaining a wealth of personal information forbidden to them by 
law. One remarkable fact is how well documented this underworld turned out to  be.’ {What Price 

Privacy?, 7.2, p.28).

Thomas made three recommendations relevant to the press:

• He recommended that the Code of Practice be amended to ‘make it clear that it is 
unacceptable, w ithout an individual’s consent, to obtain information about their private life 
by bribery, impersonation, subterfuge o r payment fo r information clearly obtained by such 
means’. N o  such changes were made.

• He recommended that sanctions fo r breaches of the Data Protection A c t be strengthened. 
The PC C  objected strongly to this, as did many newspapers.

• Thomas also suggested the regulator produce further simple guidance fo r journalists on this 
issue. This led, eventually in 2007, after Goodman and Mulcaire’s convictions, to further 
PC C  recommendations and guidance.

Richard Thomas said the reaction of the press to his two reports was ‘disappointing’. The PC C  was 
aware of Thomas’ disappointment. ‘It is no secret’, it said in its 2007 submission to the CM S Select 
Committee, ‘that the Information Commissioner remains disappointed with how the PC C  has 
reacted to his reports and the challenges that he set the industry and the P C C ’ (paragraph 122).

The arrest of Goodm an and Mulcaire, and the P C C  response

In August 2006 the police arrested Clive Goodman, the News of the World’s royal correspondent, 
and Glenn Mulcaire, a private investigator working fo r the News of the World. Unlike after Operation 
Motorman, the PC C  quickly put out a short statement following Goodman’s arrest. The PCC  could 
not, it said, comment on matters being investigated by the police, but ‘The Commission reserves the 
right to investigate the newspaper’s conduct in this case, if, at the end of the legal process, it appears 
that there are unresolved questions about its application of the Code of Practice.’

MODI 00058763



For Distribution to CPs

Media Standards Trust, December 2011

Three months later the PCC  reiterated its August statement, making clear that phone hacking is ‘a 
totally unacceptable practice unless there is a compelling public interest reason fo r carrying it out’. It 
said it had received reassurances from Andy Coulson, the editor of the News of the World, that steps 
had been taken to ensure this would not happen again. The chairman, Sir Christopher Meyer, 
welcomed Coulson ’s reassurances (although in early January the PCC  noted it planned to go back to 
him with further questions).

The legal process ended quite quickly in this case. Goodman and Mulcaire pleaded guilty to 
intercepting voicemails and were sentenced, under the Regulation of Investigatory Powers A c t 
(RIPA), to four and six months respectively in prison in February 2007. The day Goodman was 
convicted Andy Coulson resigned as editor of the News of the World.

Immediately after Coulson resigned, the PCC  announced it would not be going to him with further 
questions about phone hacking (despite January statement). It was, Meyer announced, ‘no longer 
appropriate’ (PCC  press release I-2-07). It is unclear why it was no longer appropriate. The PCC  
was not precluded from speaking to Coulson simply because he had resigned. Indeed it could be 
argued that it gave Coulson more freedom to speak to the PC C  and others. Plus, although the PCC  
did not have any ‘powers’ to question him prior to his resignation, nor did it have such powers 
following the resignation. Being Goodman’s editor, Coulson was, in fact, the most appropriate 
person to speak to about how the royal correspondent came to hack phones and whether it was 
possible he was not alone in hacking.

Though it would not and did not question Coulson, the PC C  announced it would do three things: it 
would write to the new editor of the News of the World, Co lin Myler, with some questions; it would 
write to other newspaper editors to find out about internal controls to prevent fishing expeditions; 
it would use the responses to these letters to write a ‘review of the current situation, with 
recommendations for best practice if necessary, in order to prevent a similar situation arising in the 
future’.

Therefore although the Commission had, at Goodman’s arrest, reserved ‘the right to investigate the 
newspaper’s conduct in this case’, after his conviction it decided not to. Rather than investigate the 
conduct of the News of the World the PC C  chose not to question the appropriate editor. Instead it 
chose to correspond with his successor who had spent the last six years working in the US. It chose 
not to ask other papers if they had engaged in phone hacking o r other forms of illegal o r unethical 
intrusion, but rather to ask if they had mechanisms in place to prevent intrusion.

The PC C  chose, in other words, not to investigate. And yet at the same time it committed to 
writing a ‘review of the current situation... in order to prevent a similar situation in future’. It is not 
clear how the PC C  thought it could write a review of the situation w ithout doing an investigation. 
N o r is it clear how the PC C  thought it could make recommendations to prevent a similar situation 
occurring w ithout knowing what had occurred o r requesting any powers to prevent it recurring.

W hen an investigation is not an investigation

Yet, in its submission to the Culture, Media and Sport Select Committee in March 2007, the PCC  
was more assertive. It made clear that not only was newsgathering an important aspect of its 
responsibility, but that it did not see any reason fo r concern -  despite the Goodman conviction. It 
said it did not think it necessary o r advisable to increase the legal sanctions for breach of the Data

MODI 00058764



For Distribution to CPs

Protection Act. It also said that it would be doing an investigation, and -  if necessary -  taking further 
action as a result.

‘[T]he Code ’s 9 separate clauses relating to privacy also cover newsgathering’, the PC C  said, ‘and 
the Commission undertakes a lot of invisible extra work: pre-publication support for editors, free 
pre-publication advice fo r potential complainants about how to use the Code to their advantage, and 
24 hour protection from harassment’ (paragraph 40).

It re-asserted this responsibility to regulate newsgathering three paragraphs later. ‘It is important to 
remember’, the PC C  said, ‘that the Code recognises that the behaviour of journalists in gathering 
news may be intrusive as well as the publication of private details. The Commission can take 
complaints about intrusive newsgathering methods -  regardless of whether anything is published -  
under a number of different clauses’ (paragraph 43).

And again later still; ‘[T]he issue of subterfuge generally is something on which the Commission has a 
long and consistent record in dealing with,’ the PCC  wrote, ‘even though complaints about it are 
rare’ (paragraph 129).

The Commission dismissed the Operation Motorman evidence -  which had been presented to it in 
and ignored since 2003, and later published by the ICO  in 2006 -  as old and superficial, and 
questioned how much of it was actually illegal. It also played down its importance by saying there 
was ‘little to no evidence about whether and when information sought actually led to anything being 
published’ (paragraph 126). It did not say why it was not curious to discover how much of it was or 
was illegal o r unethical, how it knew whether o r not it had been published, nor why intrusion 
w ithout subsequent publication necessarily made the intrusion less valid. N o r is it clear why, in the 
space of 83 paragraphs, the PC C  had appeared to reverse its position on the relevance of 
publication.

For these reasons the Commission objected to sanctions fo r breach of the Data Protection A ct 
being increased. ‘The Commission does not believe’, it said, ‘that the case has been made for 
increasing penalties fo r breaching the A c t fo r journalists, and indeed thinks that doing so would 
inhibit legitimate journalistic inquiries’. This despite the fact that the ICO  had made clear the D PA  
was not enforceable w ithout stronger sanctions, despite the public interest defences built within the 
DPA, and despite the P C C ’s assertion that that it did not feel responsible fo r policing breaches of 
DPA.

The PC C  would, however, be doing its own ‘investigation’. It said that:

‘This [the arrest and conviction of Goodman] is in fact a good example of the Commission and the 
law working together to deliver different things, and indicative of the added value -  rather than 
duplication of others’ responsibilities -  that the Commission can offer. The PC C  announced that it 
would -  regardless of what the judge had to say -  launch its own investigation, based on the editor’s 
responsibility under the Code to take care that it is observed by their staff and external 
contributors. It seemed to the Commission that the case may have revealed some deficiencies in 
this regard that merited investigation.’ (Para I 34)

This appeared to contradict the announcement made the previous month -  that the PCC  would be 
writing to the new editor of the News of the World, and to other editors, about the mechanisms in 
place at their newspapers to prevent phone hacking and fishing expeditions generally -  but would 
not be investigating malpractice.

8

MODI 00058765



For Distribution to CPs

Media Standards Trust, December 2011

Even prior to investigating (or not investigating), the PCC  expressed its confidence in its 2007 
submission that Goodman was a rogue reporter, and that such practices were not widespread, 
thanks to the Commission and the Code. ‘W hat the Goodman case highiights’, the PC C  wrote, ‘is 
that unfortunateiy neither the iaw nor the Code can guarantee that a determined individuai wiii 
never breach their terms’ (paragraph i 33). Yet, ‘The Commission has been absoiuteiy ciear that 
journaiists cannot use undercover means fo r specuiative ‘fishing expeditions’ to iook fo r information 
when there are no grounds to do so. These standards now guide the industry at iarge’ (paragraph 
i 30). This is a confident statement that appears to have been made on the basis of iittie to no 
evidence.

Goodm an and Mulcaire convictions and 2007 P C C  report

in May 2007 the PC C  pubiished its report on subterfuge and newsgathering, accompanying this with 
new guideiines. The first iine of the report made the ciaim that the PCC  had conducted an 
investigation: ‘The Press Compiaints Commission has conducted an investigation into the use of 
subterfuge by the British newspaper and magazine industry, with particuiar reference to phone 
message tapping and compiiance with the Editors’ Code of Practice and the Data Protection A c t ’. 
This statement is not neariy such an ambiguous statement as the one issued in February, it does not 
suggest that the PCC  was oniy iooking at the mechanisms fo r deaiing with subterfuge, it states that 
the PC C  ‘has conducted an investigation into the use of subterfuge’.

But it had not conducted any such investigation, it had, as it set out in its February statement, 
written to the new editor, Co iin Myier, who had been abroad for the iast six years, and written to 
other newspaper editors asking what mechanisms they had in piace to prevent specuiative fishing, in 
Myier’s case, it had aiso asked how the situation with Goodman had deveioped. Questions Myier 
was in a difficuit position to answer since he had not been there. Stiii, Myier ‘urged the Commission 
to see the episode in perspective as it represented “an exceptionai and unhappy event in the i 63 
year history of the News of the W orid , invoking one journaiist’’’. On top of which he made ciear to 
the PC C  that “every singie News of the W o rid  journaiist is conversant with the Code and 
appreciates fuiiy the necessity of totai compiiance’’.

Myier referred to the court case and the sentencing hearing. “ [T]he identity of that source 
[Muicaire] and the fact that the arrangement invoked iiiegaiiy accessing teiephone voice maiis was 
compieteiy unknown and, indeed, deiiberateiy conceaied from aii at the News of the W o r id ’, he toid 
the PCC , ‘...[i]t was made ciear at the sentencing hearing that both the prosecution and the judge 
accepted that” (PCC  Report on Subterfuge and Newsgathering 2007, paragraph 4.9).

W e  now know that Goodman w rote to News internationai on 2"'< March 2007 ciaiming unfair 
dismissai. in that ietter he ciaimed that phone hacking was ‘wideiy discussed in the daiiy editohai 
conference’. There is no reason to beiieve that News internationai made the PC C  aware of this 
ietter, o r of any knowiedge they may have had that phone hacking extended further at the News of 
the W orid . N o r did the PC C  have any powers to require News internationai to provide 
information.

However, the PC C  did not need any powers, statutory o r otherwise, to examine the judgment of 
M r Justice Gross in the Goodman case. The judge’s sentencing hearing was referred to by Coiin 
Myier (paragraph 4.9). in it M r Justice Gross said of Gienn Muicaire:

MODI 00058766



For Distribution to CPs

“As to Counts 16 to 20 [relating to the phone-hacking of Max Clifford, Simon Hughes MP, 
Andrew  Skylett, Elle Macpherson and Gordon Taylor], you had not dealt with Goodman but 
with others at News International” .

Even if the PCC  had missed the judge’s remarks, that the evidence showed Mulcaire had been 
dealing with other people at News International, then it only needed to look at Mulcaire’s plea. In 
addition to pleading guilty to hacking into the phones of members of the royal household, Mulcaire 
pleaded guilty to hacking five other individuals: Max Clifford, Andrew  Skylet, Gordon Taylor, Simon 
Hughes and Elle MacPherson. None of these were likely to be targets of the royal correspondent.

Yet the PC C  concluded that:

‘N o  evidence has emerged either from the legal proceedings o r the Commission’s questions 
to M r Myler and M r Hinton of a conspiracy at the newspaper going beyond Messrs 
Goodman and Mulcaire to subvert the law and the P C C ’s Code of Practice. There is no 
evidence to challenge M r Myler’s assertion that: Goodman had deceived his employer in 
order to obtain cash to pay Mulcaire: that he had concealed the identity of the source of 
information on royal stories; and that no-one else at the News of the W o rld  knew that 
Messrs Goodman and Mulcaire were tapping phone messages fo r stories’.

Given that there was evidence from the legal proceedings that it went further one can only assume 
the PC C  missed this o r ignored it. Instead, their ‘investigation’ relied wholly on the evidence of an 
editor who was not there at the time and a chief executive of News International who, throughout 
the period in question had been, and still was, the Chairman of the P C C ’s Editor’s Code of Practice 
Committee (Les Hinton, Chairman from 1999-2008).

The PC C  w rote to newspapers and magazines to alert them to its recommendations. From that 
summer the Commission began holding seminars on newsgathering and issues related to subterfuge.

On the basis of assurances from News International -  which later turned out to be false -  and from 
other newspapers and magazine, the PC C  did not look at the issue of phone hacking, subterfuge or 
surveillance from 2007 to 2009.

The Gordon Taylor revelations and the ‘For Neville’ email

This changed in July 2009. On July 2009 The Guardian published the findings of an investigation by 
N ick  Davies. Davies’ investigation had uncovered evidence to suggest that phone hacking went 
beyond the ‘rogue exception’ Colin Myler had referred to. W ith  the court papers of Gordon Taylor, 
some of which Davies had managed to acquire, there were the names of other journalists at the 
News of the World.

Davies even made public an email ‘For Neville ’ that indicated that other people at the News of the 

World were at least aware of phone hacking.

Indeed it was the Gordon Taylor evidence that had led the Q C  Michael Silverleaf, working on behalf 
of News International, to conclude privately to them the previous year that:

“There is overwhelming evidence of the involvement of a number of senior N G N  journalists in the 
illegal inquiries into [redacted]. In addition there is substantial surrounding material about the extent 
of N G N  journalists’ attempts to obtain access to information illegally in relation to other individuals. 
In the light of these facts there is a powerful case that there is (or was) a culture of illegal

10

MODI 00058767



For Distribution to CPs

Media Standards Trust, December 2011

information access used at N G N  in order to produce stories fo r pubiication” (Opinion, Michaei 
Siiverieaf Q C , 3 June 2008, from CM S Seiect Committee documents).

Gordon Tayior was one of the others M r Justice Gross had referred to in his sentencing remarks in
2007. As the chief executive of the Professionai Footbaiiers Association, he was uniikeiy to be of 
interest to the royai correspondent at the News of the World.

The PC C  responded quickiy to The Guardian story, citing its 2007 ‘inquiry’ as evidence that it had 
aiready iooked into phone hacking, ‘in 2007,’ the PC C  said in a press reiease on Juiy 2009, ‘the 
PC C  conducted an inquiry across the whoie of the British press into the use of subterfuge by 
journaiists’. This stretches the definition of ‘inquiry’ to its iimits.

The 2009 P C C  report: P C C  is ‘satisfied... [it] has played its part in raising standards in 
this area’

in Juiy 2009 the PCC  did not commit to doing another such inquiry but said it wouid contact The 

Guardian and the iC O  to see if it had previousiy been misied. it was purportediy on this basis that 
the PC C  conducted a second ‘inquiry’ into phone hacking. Not, in other words, to examine whether 
phone hacking had been more widespread than one rogue reporter, but whether the PC C  had been 
misied by the - highiy iimited - evidence provided to it in 2007. it aiso ciaimed to be examining 
whether ‘there was any evidence that phone message hacking was ongoing despite its 2007 report 
aimed at raising standards of undercover journaiism’ (PCC  statement, 9th November 2009).

in its November 2009 report the PC C  said it found ‘no evidence that it was matehaiiy misied by the 
News of the World, and no evidence that phone message hacking is ongoing’. This was based on 
correspondence provided once again by The News of the World (Coiin Myier), and by The Guardian 

(N ick Davies and Aian Rusbridger), the information Commissioner's Office, and un-named nationai 
newspaper executives.

The PC C  went further than reiterating its beiief that phone hacking went no further than Ciive 
Goodman at the News of the World, it reminded The Guardian of its obiigations under Ciause i of the 
Code of Practice (accuracy), and ciaimed that ‘the Guardian's stories did not quite iive up to the 
dramatic biiiing they were initiaiiy given’ (PCC  report, 9th November 2009).

The PC C  congratuiated itseif in the report, and reasserted the effectiveness of seif-reguiation, on the 
basis of its actions regarding phone hacking:

‘The Commission is satisfied that - so far as it is possibie to teii - its w ork  aimed at improving the 
integrity of undercover journaiism has piayed its part in raising standards in this area, it aiso further 
underiines the important roie that a non-statutory, fiexibie body such as the PCC  has in adding vaiue 
to the w ork  of the iegai system to heip eiiminate bad practice, and it wouid be regrettabie if the 
renewed controversy over the historicai transgressions at the News of the W o rid  obscured this’.

This is despite the fact that there was evidence that phone hacking went further, that phone hacking 
may be continuing (specificaiiy with regard to the arrest of Dan Evans in 2009), and that The 

Guardian’s 2009 story was set to become considerabiy more dramatic stiii. The PC C  w ithdrew its 
2009 report after the reveiations by The Guardian that Miiiy Dow ier’s phone had been hacked in Juiy 
20 i i. The withdrawai was not expiained on the basis of new evidence, but because News 
internationai had iied to the PCC. it was on the basis, therefore, of ciaims made by News 
internationai, ciaims that had previousiy convinced the PC C  that there was no cause fo r concern.

11

MODI 00058768



For Distribution to CPs

Conclusion

There is now documented evidence which shows that phone hacking was widespread at Britain’s 
biggest selling Sunday newspaper between 2002 and 2006, and possibly before and after that period.

There is also documented evidence which shows that thousands of illegal and unethical forms of 
intrusion were commissioned by many U K  newspapers and magazines up to 2003 and, it is alleged, 
since then.

There were multiple systemic failures that meant this industrial scale privacy intrusion by the press 
was not properly investigated o r dealt with. The police failed to deal with it adequately, the 
Information Commissioners’ Office failed to deal with it adequately, and politicians failed to deal with 
it adequately.

But the PCC , and the system of press self-regulation of which it was the shop window, must 
shoulder a significant amount of blame. As this analysis has shown, the PCC  failed in three crucial 
ways: it falsely claimed that it was responsible for, and able to, regulate newsgathering -  including the 
use of phone hacking and other techniques; it gave the misleading impression that it was investigating 
the nature and extent of phone hacking within the press; and on at least three significant occasions it 
claimed that phone hacking was not widespread, w ithout the evidence to show whether it was or 
was not.

Its failure not only illustrates the weakness of the current system of press self-regulation, but how 
the current system helped prevent the exposure of phone hacking and other illegal and unethical 
intrusion, and almost certainly allowed its continuance long after it had first been discovered.

One could go further and argue that the system of self-regulation was built in such a way as to 
discourage proper investigation and thereby provide a convenient front fo r unethical activity. Since, 
on the one hand the Code claimed responsibility fo r regulating phone hacking and similar abuses, 
while on the other the ‘regulator’ was given neither the resources nor remit to put such regulation 
into practice.

Anyone considering the future of regulation needs to recognize and learn from the failures of the 
past. This means not only acknowledging that the old system failed, but acknowledging that built 
within that system was the apparatus to obscure that failure.

December 2 0 1 I

12

MODI 00058769


