
For Distribution to CPs

Fuii Fact Churnaiism Corrections Correspondence

Film director Chris Atkins was asked to give evidence to the Inquiry on so-called 
'Churnaiism' -  a term used to describe the process through which newspaper articles 
are written largely on the basis of press releases and agency copy. In many cases 
these stories turn out to be inaccurate (the hoax stories generated by M r Atkins 
were deliberately so), and Full Fact has attempted to correct the record through the 
PCC.

Full Fact's complaints usually relate to matters o f public importance. Churnaiism 
does not fall under this head, but was an opportunity fo r us to probe the limits of the 
PCC process. In particular, we wanted to see what the duty to take care not to 
publish inaccurate, misleading or distorted claims in Cl. 1 actually means in practice.

What churnaiism complaints taught us:
•  The Cl. 1 duty to take care not to publish inaccuracies has no life of its own. It 

only operates as a mitigating factor in respect of the duty to correction. 
(Failure to take care may operate as an aggravating factor too but we have 
not seen this ourselves).

•  Papers are highly adversarial in reacting to complaints and will refuse to print 
corrections even when stories are acknowledged to be hoaxes.

•  Relations between press and politicians: one of the arguments run was that 
the story was reasonable to run because Downing Street commented on it.
On the other hand, if a number of journalists put something to a press office, 
it may well feel impelled to comment, and it will not have time, and does not 
have the responsibility, to factcheck the story itself. It is not just readers who 
need to be able to rely on journalists meeting their own standards. We have 
seen in other cases that journalists rely on 'having put something to the 
department' as validation, even when the circumstances are such that the 
department could not be expected to comment in a meaningful or informed 
way, while the journalist themselves had all that was needed to fact-check 
the story. We think this is unhelpful.

F u l l  F a c t ' s  i n i t i a l  c o m p l a i n t s

T h e s e  a re  d ra fts . F o r s o m e  re a s o n  th e  a u to m a te d  re s p o n s e s  a f t e r  w e  f i l l e d  in  th e  

PCC's w e b  f o r m  d id  n o t  h o v e  th e  te x t  o f  th e  c o m p la in ts  w e  s u b m it te d  so  w e  d o  n o t  

h a v e  a  re c o rd  o f  th e  p re c is e  c o m p la in ts  w e  s u b m it te d .

Mail

In relation to this article "Is Larry the Prowling St cat really Jo from a South London 
council estate?" that appeared on page 3 of the Daily Mail print edition on Thursday 
24 February 2011 (can be viewed here:
http://cynicaljournalist.files.wordpress.eom/2011/02/downing-cat.jpg)

MODI 00054630

http://cynicaljournalist.files.wordpress.eom/2011/02/downing-cat.jpg


For Distribution to CPs

The article was based on a story created by independent film-maker Chris Atkins and 
the Media Standards Trust as a PR stunt to launch their website 'Churnalism.Com', 
outlined here by Mr Atkins: http://m ediastandardstrust.org/blog/fuel-to-the-fire/.

It had been reproduced into a press release and disseminated amongst popular 
media outlets. The Daily Mail ran with the story clearly w ithout checking the 
verifiability of the source and the content.

The article cites the claims of a 'Margaret Sutcliffe' who does not exist, presenting 
her to be a genuine individual.

The Daily Mail have since pulled the online version of the article from the website 
indicating that they are aware o f the story having been fabricated.

They have therefore breached the code of practice regarding accuracy by publishing 
inaccurate, misleading and distorted information w ithout issuing a correction.

Metro

In relation this (h ttp ://e-edition.m etro.co.uk/2011/02/16/) article that appeared on 
page 15 of the M etro on Wednesday February 16 2011 under the headline: 
"Stammerer is cured by Speech". The story also appears in an article on their website 
published on the same day and still viewable: http://www.m etro.co.uk/film /855656- 
the-kings-speech-cures-stammer-in-time-for-valentines-day-proposal.

The article was based on a story created by independent film-maker Chris Atkins and 
the Media Standards Trust as a PR stunt to launch their website 'Churnalism.Com', 
outlined here by Mr Atkins: http://m ediastandardstrust.org/blog/fuel-to-the-fire/.

It had been reproduced into a press release and disseminated amongst popular 
media outlets. The Daily Mail ran with the story clearly w ithout checking the 
verifiability of the source and the content.

The article presents the individuals 'Steven Hammond' and 'Sue Booth' to be genuine 
individuals when they were in fact characters fabricated by M r Atkins fo r the 
purposes of the hoax.

It presents as fact 'M r Hammond's' claim that 'retired drama teacher Sue Booth' 
cured him of his stammer in a few weeks.

The Metro breached the code of practice regarding accuracy by publishing 
inaccurate, misleading and distorted information.

Star

MODI 00054631

http://mediastandardstrust.org/blog/fuel-to-the-fire/
http://e-edition.metro.co.uk/2011/02/16/
http://www.metro.co.uk/film/855656-the-kings-speech-cures-stammer-in-time-for-valentines-day-proposal
http://www.metro.co.uk/film/855656-the-kings-speech-cures-stammer-in-time-for-valentines-day-proposal
http://mediastandardstrust.org/blog/fuel-to-the-fire/


For Distribution to CPs

In relation to this article: https://www.dailystar.co.uk/posts/view/176426 published 
by the Daily Star on 12 February 2011.

The article was based on a story created by independent film-maker Chris Atkins and 
the Media Standards Trust as a PR stunt to launch their website 'Churnalism.Com', 
outlined here by Mr Atkins: http://m ediastandardstrust.org/blog/fuel-to-the-fire/.

It had been reproduced into a press release and disseminated amongst popular 
media outlets. The Daily Star ran w ith the story clearly w ithout checking the 
verifiability of the source and the content.

Subsequently, the "chastity garter" product itself and the individuals in question, 
"husband and wife team Edward and Lucinda Hale" are all fictitious.

The article also seems to present the following fictitious claims as fact: "the new 
device slips around the woman's thighs and monitors whether she is sexually 
excited, using pulse rate and moisture levels"; " it  then fires o ff a text message to her 
partner. It will also let him know if the band has been removed"; "the garters have 
also proved popular in the gypsy community".

The Daily Star have therefore breached the code o f practice regarding accuracy by 
publishing inaccurate, misleading and distorted information.

R e s p o n s e s

S c o tt  L a n g h a m , to  w h o m  e a c h  o f  th e  le t te rs  b e lo w  is a d d re s s e d , is H e a d  o f  

C o m p la in ts  a t  th e  PCC.

Mail

Dear M r Langham

Thank you for your correspondence for M r Patrick Casey and Full Fact, an 
organisation who, I know, pride themselves on identifying inaccuracies.

This story, however, was not in itself inaccurate. It was an elaborate hoax based on 
deliberate lies.

Our story -  which only ran in one edition -  asked the question "Is Larry the Prowling 
St cat really Jo from a South London council estate?"

The answer to that question is No! So there has been no significant inaccuracy.

When newspapers run hoaxes themselves on April 1st they do not run corrections on 
April 2nd. In this case we were hoaxed. Downing Street were hoaxed and Battersea

MODI 00054632

https://www.dailystar.co.uk/posts/view/176426
http://mediastandardstrust.org/blog/fuel-to-the-fire/


For Distribution to CPs

Dogs Home were hoaxed because they gave out comments responding to enquiries 
that had been made because of a series of lies posted on Facebook.

M r Casey says the article was based on a fabricated press release and was a story 
"created by independent film maker Chris Atkins and the Media Standards Trust as a 
PR stunt to launch their website".

We take the view that the number of lies involved in setting up this stunt frankly 
proved nothing for the film maker or the Media Standards Trust who did not merit 
further coverage of their activity.

We had accurately quoted comments from Downing Street and Battersea Dogs 
Home who were also aware of the story from Media agencies.

We accurately quoted what was already in the public domain being displayed on a 
Facebook site -  by a woman who was photographed there.

We made extensive efforts to find the lady concerned ourselves and made sure that 
we only reported "claims" throughout the story.

As seekers of facts -  I would hope M r Casey and his organisation now recognise that 
it would be quite wrong for the Mail to give any further publicity to this stunt.

We had reported accurately on a manufactured "tru th " and do not see this matter as 
a serious inaccuracy in need of further action, or a breach of Clause 1(1) of the Code 
since we took great care to check the story and removed in promptly when it 
became clear it was a hoax.

Yours sincerely

Charles A Garside 
Assistant Editor

Metro

Dear M r Langham

Thank you for your note from M r Patrick Casey and Full Fact, an organisation which, I 
know, prides itself on identifying inaccuracies.

This story, however, was not in itself inaccurate. It was a hoax based on lies. When 
newspapers run hoaxes themselves on April 1st they do not run corrections on April 
2nd. In this case we were hoaxed but believe no further action is needed.

The Metro story - which ran in only one edition and has been removed from our 
website - claimed 'Stammerer is cured by Speech' and reported how a man with a

MODI 00054633



For Distribution to CPs

stammer was treated by a retired drama teacher in an unorthodox way, using 
methods similar to those used by the (real) therapist portrayed in the film The King's 
Speech. The happy result here was that the sufferer was miraculously cured and able 
to propose to his girlfriend on Valentine's Day, two days before the account was 
published.

We were in fact tricked because this apparently heart-warming tale was entirely 
made up. Yet because these were 'characters', not people and the account was a 
fiction, there was no inaccuracy and certainly no significant inaccuracy under Clause 
1 (1) of the PCC Code.

M r Casey says the article was based on a fabricated press release and was a story 
"created by independent film maker Chris Atkins and the Media Standards Trust as a 
PR stunt to launch their website".

We take the view that publication o f this bogus account, as a nib on page 16, had no 
harmful or misleading effect on the lives of genuine sufferers o f stammers. We also 
believe the lies involved in inventing and circulating this fake material proved 
nothing for the film  maker or the Media Standards Trust.

We trust that M r Casey and his organisation accept that it would be entirely wrong 
for the M etro to give further coverage to this stunt.

Yours sincerely

Graeme Fort

Managing Editor

Star

We have no record of a response or in relation to the Star. This probably relates to 
the fact that the Star left the PCC in January.

F u l l  F a c t ' s  r e s p o n s e

In between the paper's responses and the le tte r below we hod our f irs t  meeting w ith  
the PCC, which was a getting-to-know-you meeting. We discussed this case in 
passing. From memory, we said we were no t sure whether to pursue the com pla int 
and asked advice. The PCC expressed surprise tha t we had raised a com pla int over 
claims o f re lative ly litt le  conseguence, in comparison to our usual serious public policy 
work.

Dear Scott

MODI 00054634



For Distribution to CPs

Thank you for passing on the responses from the Mail and Metro, which given their 
similar thrusts I will treat together.

We believe it is important that false claims, once they have entered the public 
record, should be corrected on the public record once the inaccuracy is recognised. 
While we understand the papers' instincts to avoid further publicity, we believe that 
is the right principle here too.

Indeed, contrary to both responses, the Metro and the Daily Mail ran stories 
explaining their hoaxes from April 1st. It is incongruous for the papers to have pulled 
the churnalism hoax stories but not to have set the record straight for their readers.

Ultimately, though, we accept the papers' arguments that the inaccuracies in 
question are not significant inaccuracies under the Code. For that reason, we do not 
feel it would be constructive to continue to press fo r a correction in these cases and 
w ithdraw the complaints.

We are grateful to the papers fo r their explaining their thinking. We would have 
been more persistent about more significant claims, just as we hope the papers 
would have been more sceptical prior to publication.

We would like to write about the process o f these complaints now they are resolved 
as they do raise interesting points of principle and would be grateful fo r confirmation 
that we can now quote from the correspondence under the PCC's Terms and 
Conditions.

Finally, I apologise for the delay to our response, which was due to an oversight on 
my part.

Best wishes

Will Moy

Artic le  published la te r reflecting on these complaints.
http://fullfact.org/blog/churnalism_press_complaints_commission_complaints-2733 

' H o w  t h e  p a p e r s  r e s p o n d e d  t o  o u r  c h u r n a l i s m  c o m p l a i n t s '

Earlier this year a series o f hoax stories concocted by film maker Chris Atkins and the 
Media Standards Trust made their way into the press.

These included a bogus story on the kidnap of the Downing Street cat, and the 
existence of such things as the 'penazzle' and 'chastity garter' and were published in 
the Daily Mail, Metro, and the Daily Star.

MODI 00054635

http://fullfact.org/blog/churnalism_press_complaints_commission_complaints-2733


For Distribution to CPs

Though devised to raise the profile of churnalism.com, a website which enables 
users to gauge just how much of their news is regurgitated press releases, the errors 
made were hardly acknowledged by the papers.

As we said at the time, despite the light-hearted nature of the stories, this still raised 
an important question in relation to the Press Complaints Commission code of 
practice which states:

"The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures.

"A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must 
be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - an 
apology published. In cases involving the Commission, prominence should be agreed 
with the PCC in advance."

No corrections were printed, and in some cases the stories were still available online, 
so we passed the matter on to the PCC to get a response out of the papers.

To make the point we complained about two stories, which we were still able to get 
the text of. One that made it into the Metro on a man inspired by 'The King's Speech' 
to cure his stammer in time for Valentines day via unorthodox speech therapy. The 
other, which made it into the Daily Mail, covered reports that the new Downing 
Street cat Larry had been kidnapped from the aunt o f a man called Tim Sutcliffe.

Unsurprisingly none of the papers jumped at the chance to inform their readers that 
they had published completely fabricated stories, deploying a number of arguments.

First of they claimed that the as the stories were hoaxes, they should be treated just 
in the same way as April Fool's day stories -  which, they said, were not corrected.

In fact, both the both papers did publish a round up of April Fool's hoax stories 
including those perpetrated by their own papers (The Daily Mail's is here and 
Metro's is here).

We do note however the presumption from both papers that their readers are 
equally suspicious of the accuracy of their content on the other 364 days of the year.

Likewise, the responses argued that there was no damage done by the inaccurate 
stories and publication of a correction would only give further publicity to the MST's 
churnalism campaign, which the papers were unwilling to do.

From our experience it is unlikely that the wording of the responses would have 
needed to mention anything about the churnalism project, while still getting across 
the point that the stories were bogus.

MODI 00054636



For Distribution to CPs

But despite these red herrings, the other points the papers made mean we have 
decided to let the matter rest.

In the case o f the kidnapped cat, the Mail argued that it had only reported the story 
as rumour not as fact, so despite the rumour turning out to be completely made up 
their report was not inaccurate.

In both cases it was also argued that the no damage was done by the publication of 
these stories due to the essentially lighthearted nature of the hoaxes.

Unlike other cases we have complained about there is little danger that the 
misinformation published likely to get repeated, nor have any impact on public 
policy -  save for indirectly making the case for better regulation of the press.

After much agonising we eventually decided that to continue the complaints we 
would have had to insist that not only were inaccuracies significant, but that the 
stories printed were o f significance, and on the latter issue we were more in 
agreement w ith the papers' viewpoint -  fo r a change.

The churnalism stories demonstrated a lack o f rigour in the newspapers' checking 
processes, and highlighted their capacity to spread misinformation. A PCC battle over 
the publication of a correction on the issue of a Downing Street cat is unlikely to 
remedy this problem.

But it once again raises the question of why newspapers are so adversarial on the 
issue of acknowledging errors at all. It is extremely rare fo r us to submit a complaint 
about a significant factual inaccuracy that is not initially dismissed by the paper.

Even in cases where papers have been indisputably wrong (such as over a basic error 
leading to stories reporting life expectancy on a M erthyr Tydfil estate was lower than 
in Haiti) several rounds of correspondence over several weeks have been required to 
get a worthwhile correction printed.

One of the problems at the heart the issue is not that papers get their facts wrong or 
indeed borrow heavily from press releases, but an unwillingness to acknowledge and 
act on the problems that may arise as a consequence.

Given the time and resource pressures in the media it is inevitable that mistakes get 
made, so why not be more willing to acknowledge and correct them when they are 
pointed out?

Perhaps it would make the embarrassment from these kind o f hoaxes a little easier 
to swallow.

MODI 00054637


