For Distribution to CPs

Dear Mr Doran

Further to our previous correspondence, the Commission has now considered the
complaint from under the terms of the Code of Practice.

Its decision was that the remedial action offered by your newspaper was a sufficient
response to the complaint under the Code. The full reasons for the decision are
below.

We are grateful to you for your co-operation in dealing with this matter.

Yours sincerely
Rebecca Hales

Commission’s decision in the case of
Delgado v Irish News

The complainant was concerned that the newspaper had published a series of
inaccurate and intrusive articles on 17 December 2010 which related to trips he had
taken while an employee of the National Health Service in Northern Ireland.

The Commission turned first to the complainant’s concerns under Clause 1
(Accuracy) of the Code which could be summarised as follows: the headline “The
NHS boss who travelled the world at your expense” was inaccurate as the majority of
the expenses were paid for by a London-based charity and the term “NHS boss”
suggested, wrongly, that he was responsible for authorising the trips; the photograph
(taken from the complainant’s Facebook profile) was misleading in that it conveyed a
sense of holiday when the article referred to work-related travel; the reported costs for
a number of trips were overstated; and it stated that he was a US resident.

The article “The NHS boss who travelled the world at your expense” stated that the
complainant went on 11 trips that cost an “estimated” 32,000 to the tax-payer. The
piece was accompanied by a list of the trips and their estimated costs which appeared
to add up, approximately, to the 32,000 figure given. The complainant’s contention
was that the majority of the amount was not funded by the taxpayer but he had
provided no evidence to support this position. Previous coverage of this story had
made clear to readers that “some funding has also been provided by London-based
Health Foundation charity” (15 November 2010) and the key point for the
Commission to note was the caveat that the figures were “estimated” only. In
correspondence to the Commission the newspaper had argued that the table based on
information obtained from a confidential source was accurate and it provided a
document entitled “Training Funded by Safety Forum”. This document confirmed
that significant amounts of money had been used to fund trips to the locations the
complainant in an email to Seanin Graham verified that he had visited. Readers
generally would have recognised that the costs presented (including those for the
complainant’s attendance at conferences in Sweden, Berlin and Boston) were
estimates, not precise figures. Indeed, the section “The NHS boss who made 11
overseas trips in 3 years” made clear that the Trust had refused to provide invoices or

MOD100054550



For Distribution to CPs

costs to the newspaper. The fact remained that taxpayers’ money was used to fund a
large proportion of the complainant’s travel costs and the newspaper was entitled to
bring this to readers’ attention. With all this in mind, the Commission could not
establish that a breach of Clause 1 (Accuracy) had occurred in regard to the headline
or the estimated costs given.

In the Commission’s view, the term “NHS boss” merely reflected the complainant’s
senior role as general manager, and later assistant director, of the Northern Ireland
Health & Social Care Safety Forums. It was not factually incorrect and nor did it
suggest that the complainant had self-authorised any of the travel. There was no
breach of the Code on this point.

The complainant’s concern that the piece inaccurately referred to him as a US resident
did not raise a breach of the Code. The Commission noted that the coverage
described him as a “Northern Ireland health manager” employed by the “HSC Safety
Forum” who “now works in the US” (which was not in dispute). The articles did not
state that he was a “US resident” but that he now works there and was in America
when contacted by the newspaper. Given that the complainant had emailed the
newspaper with the signature “Executive Director, Institute for Healthcare
Improvement, 20 University Rd, Cambridge, MA”, the Commission did not consider
that the article was inaccurate on this point.

The Commission could not conclude that the use of the front-page image was
significantly misleading to readers. The photograph a straight-forward head shot of
the complainant was simply illustrative of his appearance. It did not reveal anything
intrinsically private about the complainant and it was not specifically linked to any of
the trips mentioned in the article (trips which were clearly identified as work-related).
No breach of the Code resulted from the publication of the photograph.

While the complainant considered that the coverage contained excessive personal
information, the Commission did not agree. Details of his academic and employment
history related to his professional life, rather than his private life. References to his
talent as a midfielder and striker for various Irish League teams where he had played
games in front of fans could not be considered private. Indeed, the Commission noted
the existence of a Wikipedia page dedicated to the complainant’s footballing career.
The coverage did not contain any especially private information the publication of
which would represent a failure to respect the complainant’s private life in breach of
Clause 3 (Privacy).

While no breach of the Editors’ Code had been established by the complaint, the
Commission welcomed the newspaper’s offer to publish a letter or statement from the
complainant and to permanently remove his Facebook image from its website (and
never republish it). Although the complainant did not wish to pen a letter, this
represented a positive response to the complaint and the Commission trusted that the
online image would be deleted from the newspaper’s online archive.

The complainant had raised concerns about the coverage just two days after

publication but the Commission noted that his file had been temporarily closed for
three months while he investigated the possibility of legal action.

MOD100054551



For Distribution to CPs

Rebecca Hales
Complaints Officer

Press Complaints Commission
Halton House

20/23 Holborn

London ECIN 2JD

Tel
Website: www.pcc.org.uk

Refno 112103

MOD100054552


http://www.pcc.org.uk

