
For Distribution to CPs

J  R  J  M u r d o c h  

E x h i b i t  J R J M  4  

1 6  A p r i l  2 0 1 2

IN THE MATTER OF THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE, 
PRACTICES AND ETHICS OF THE PRESS

EXHIBIT JRJM 4

This is the exhibit marked "JRJM 4" referred to in the witness statement of James 
Rupert Jacob Murdoch dated the 16* day of April 2012

PROP100002908



For Distribution to CPs

Ncjn-coriticJential version of Submission dated 14 January 2011

#  News Corp<rf‘aUy>:!''>

SUBMISSION TO THE SECRETARY OF STATE 

FOR CULTURE, OLYMPICS, MEDIA AND SPORT

1. INTEODUCTION/OVERVIEW

(a) Background/decision to be taken by the Secretary of State

1.1 This submission is made on behalf of News Corporation (News) in relation to its proposed 
acquisition of those shares in British Sky Broadcasting Group pic (Sky) that it does not already own 
(the Transaction).

1.2 On 4 November 2010, the Secretary of State for Business, Innovation and Skills (Secretary of State 
for BIS) issued an European Intervention Notice which identified the following public interest 
consideration (PIC) as potentially relevant to a consideration of the Transaction:

"the need, in relation to every different audience in the United Kingdom or in a particular 
area or locality o f the United Kingdom for there to be a sufficient plurality o f persons with 
control o f media enterprises serving that audience f  (section 58 (2C)(a) o f the Enterprise 
Act 2002)

1.3 Ofcom was required to provide advice and recommendation with regard to the PIC pursuant to 
Article 4A of the Enterprise Act (Protection of Legitimate Interests) Order 2003 (the O rder) and 
OFT was required to advise as to the creation of a European relevant merger situation pursuant to 
Article 4(4) of the Order.

1.4 Following the revelations which emerged in the press on 21 December, indicating clear bias against 
News by the Secretary of State for BIS, the Secretary' of State for BIS and his department were 
removed from a decision making role in relation to the Transaction and decision making powers 
were transferred to the Secretary of State for Culture, Olympics, Media and Sport (Secretary of 
State) who must now take the decision on whether or not to refer the Transaction to the Competition 
Commission (C C )  under Article 5 of the Order.

1.5 Ofcom issued its report to the Secretary of State on 31 December 2010 (the Report).' A redacted 
copy of the Report was provided to News on Friday 7 January 2011, after business hours. OFT 
issued its report to the Secretary of State on 30 December 2010 (the O F T  Report) and a copy of the 
OFT Report was also provided to News on 7 January 2011, after business hours.

1.6 In its Report, Ofcom has advised the Secretary of State that, in Ofcom's view, the Transaction "may 
he expected to operate against the public interest since there may not be a sufficient plurality of 
persons with control o f media enterprises providing news and current affairs to UK-wide cross­
media audiences" (paragraph 1.57) and has indicated that in its view, there is a need for a full review 
of the issues and the Secretary of State should refer the Transaction to the CC for a more detailed 
review.

,'\11 paragraph references arc to the Report except where staled otherwise.

0012561-0000367 00:13338290.1

PROP100002909



For Distribution to CPs

Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

1.7 The Secretary of State is not bound to follow Ofcom's recommendation. Under Article 5(3) of the 
Order, the Secretary of State is obliged to take his own decision taking account of the PIC and 
considering whether the Transaction may be expected to operate against the public interest. 
Moreover, the Secretary of State has a power rather than a duty to refer. He may make a reference to 
the CC if he believes that the Transaction may operate against the public interest, but he is not 
obliged to do so.

1.8 Up to now News has been subject to an administrative review process which was seriously flawed: 
the initial decision to intervene in relation to this Transaction on the basis of a public interest concern 
was taken by a Secretary of State for BIS who was biased against the interests of News and its 
shareholders.

1.9 News believes that Ofcom has failed to approach the effects of this Transaction with an open mind 
and has carried out a review process with the intention of identifying concerns.

• Ofcom has been notably more receptive to submissions made by third party complainants than it 
has been to submissions made by News and has selectively omitted relevant evidence.

• As an example, Ofcom quotes vague evidence from Andrew Neil (widely reported in the press 
as having left his position as editor of The Sunday Times in 1994 "on bad terms") in support of 
its arguments but does not refer at all to the direct oral evidence provided to Ofcom by John 
Witherow (editor of The Sunday Times since 1994) who reported that no editorial influence 
whatsoever was exercised by News over the content of The Sunday Times.

1.10 The Report contains a number of serious errors in legal and analytical approach which undcmiinc the 
validity of the Report and which render Ofcom's conclusions unreliable. Therefore there can be no 
presumption that rejecting its recommendation for a reference to the CC, on the weight of evidence 
available to him, would be unreasonable. On the contrary, for the reasons set out below, the Report 
provides no legitimate basis for a decision that the Transaction should be reviewed by the CC in 
more detail.

(b) Serious legal and analytical e rrors in O fcom 's  Report mean that O fcom 's  recommendation to 
refer to the C C  cannot be relied upon in a num ber of key respects

(i) Ofcom  does not address the question o f whether media p lurality is currently 
"su ffic ient" and whether plurality may be rendered "insufficient" as a result of the 
Transaction. Therefore, it fails to address the fundamental question on which the 
Secretary of State has to decide. It cannot be the case that any reduction q/’plurality 
is to be considered to lead to insufficient plurality - otherwise every media merger 
would need to be subject to a detailed review or blocked

(ii) O fcom  also confuses the perm issive nature of a first stage review. A lower 
standard o f p roof does not mean that O fcom  is permitted to stop short of an 
analysis whether the Transaction will result in insufficient plurality - the key
question posed by the PIC. The fact that the Secretary of State may make a 
reference to the CC if he believes that it is or "may be the case" that the transaction 
"may be expected to operate against" the relevant PIC does not remove the fact that 
the relevant PIC concerns "sufficiency o f plurality" of "persons with control o f 
media enterprises serving that audience".

(Hi) O fcom 's  m istreatment o f S k y 's  wholesale activities lead it to dramatically 
overstate the potential im pact o f the Transaction. The provision of news content 
to third party media enterprises, who themselves maintain editorial eontrol over 
content, is an activity which falls outside of the statutory definition of a media

0012561-0000367 00:13338290.1

PROP100002910



For Distribution to CPs

Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

enterprise and, even if Ofcom considers that it should be taken into account, it 
cannot be equated with the audience share of a broadcast entity. Ofcom attributes 
the full extent of independent commercial radio's share of news consumption (which 
is itself overstated) to Sky. Moreover, while Ofcom generally analyses data both 
including and excluding the wholesale supply of news, in drawing its conclusions it 
inevitably relies on the data which takes account of the wholesale supply of news by 
Sky News to Channel 5. Indeed, in its analysis of cross-media consumption (key to 
its overall conclusions) it only presents data including the wholesale supply of news.

(iv) O fcon i's  approach to assessing plurality, based p rim arily  on measures o f reach 
and share, contains a num ber o f flaws. Once key errors are corrected, it is clear 
that the Transaction docs not result in insufficient plurality.

(v) Ofcom  fails to explain w hy internal p lurality does not ensure sufficient cross­
media plurality. Sky News is a TV broadcaster operating within the culture of 
editorial independence and impartiality in TV news which is reflected in statute and 
the Broadcasting Code. Ofcom avoids the issue, concluding that "in light o f
conflicting views" they "do not consider that we can reach the view that internal 
plurality will ensure sufficient plurality in the provision o f news and current affairs 
as part o f a first stage review". The Secretary of State, reviewing all of the 
evidence, should come to the only reasonable conclusion which is that, given the 
existing level of external plurality, and the predictable continuance of Sky News as 
an independent voice due to internal plurality mechanisms (both cultural and 
regulatoiy), there is no threat to the sufficiency of plurality as a result of this 
Transaction.

(vi) O fcom 's  forw ard  looking "d ynam ic  assessm ent" is speculative and, by O fcom 's  
adm ission, provides no basis for a decision that there m ay be p lurality 
concerns. Ofcom explicitly does not rely on these issues in recommending to the 
Secretary of State that a reference to the CC be made (at paragraphs 6.72 and 6.73 of 
the Report) and the Secretary of State should ignore these speculative concerns 
which provide no reasonable basis for a reference to the CC. Moreover, Ofcom fails 
to distinguish in its assessment between effects on plurality and effects on 
competition; the latter is subject to the exclusive jurisdiction of the European 
Commission which unconditionally cleared the Transaction in a first stage review on 
21 December 2010.

(vii) A n y  potential need for additional regulatory m echanism s in order for media 
p lurality to be monitored on an ongo ing basis is irrelevant to the review of the 
Transaction and any decision by the Secretary of State relating to this Transaction.

1.11 Should the Secretary of State decide to refer the Transaction on the basis of the Report, the flaws 
identified in this submission would taint his decision.

1.12 Furthermore, there are a number of areas where Ofcom either fails to provide advice to the Secretary 
of State at all or fails to draw the natural positive conclusion from its findings (purportedly on the 
basis that it is unable to decide on the relevance of various factors to an assessment of media 
plurality in the time available to it). These are crucial factors on which the Secretary of State can 
and should come to a view and which would enable him to conclude that the Transaction may not be 
expected to operate against the public interest without the need of a CC reference. For example:

(i) The UK consumer group currently consuming news from Sky and News only is 
minimal, less than 1%. This is accepted by Ofcom (paragraph 5.109) and follows a 
similar finding by the CC in Sky/ITV.

0012561-0000367 00:13338290.1

PROP100002911



For Distribution to CPs

Non-eanfidenfial version of Submission dated 14 January 2011

(ii) Plurality in news consumption is crucial to the required qualitative assessment. 
Ofcom acknowledges that the multi-sourcing of news is of relevance to plurality 
(paragraph 4.59) and even "important" (paragraph 5.115). However Ofcom states at 
paragraph 5.114 that: "The implications o f multi-sourcing in relation to this 
proposed transaction are complex and as a first stage authority we do not have 
sufficient time to consider it fully". In fact, multi-sourcing by consumers is a key 
feature contributing to the sufficiency of media plurality in the UK. and this follows 
on from the CC's analysis of plurality in Sky/ITV. It is hard to see how increased 
access to news sources, including the internet, does not enhance plurality. The 
Transaction will have a minimal impact on the plurality of consumption by 
consumers and consumers will, on Ofcom's analysis continue to access on average 
2.8 independent sources of news if News and Sky were treated as a single source (as 
opposed to 2.9 if they are treated separately).

(iii) Given the recognised ongoing existence of a multiplicity of other media enterprises 
cross media the effect of the Transaction on the broader UK news agenda is crucial. 
Ofcom concludes paragraph 5.123 that: "the available evidence does not point to a 
conclusion that News Corp's ability to influence through other media would he 
materially enhanced by the acquisition."

(iv) The importance of internal plurality for Sky News as a TV broadcaster operating 
within the culture of editorial independence and impartiality in TV news which is 
reflected in statute and the Broadcasting Code has been accepted by the CC in 
Sky/ITV. As noted above Ofcom avoids the issue, concluding that "in light o f 
conflicting views" they "do not consider that we can reach the view that internal 
plurality will ensure .sufficient plurality in the provision o f news and current affairs 
as part o f a first stage review".

(c) In  fact, the Transaction poses no threat whatsoever to the sufficiency of p lurality in the U K

1.13 News has always submitted, and continues to submit, that the proposed Transaction poses no threat 
whatsoever to the sufficiency of plurality when considered on an impartial and objective basis and in 
the framework of the evidence which is relevant to the applicable statutoiy test.

1.14 Indeed, many of News' propositions are supported by Ofcom's own analysis and/or are based upon 
the detailed analysis which was already carried out by the CC of how to assess plurality in the 
context of the Sky/ITV transaction and which does not, as a consequence, need to be revisited in the 
context of this Transaction.

1.15 It is necessary, as a starting point to assessing plurality, to step back and to consider the broader 
media environment and the number of voices available to and accessed by consumers in the UK.

(i) The  Transaction  can only affect a cross-m edia audience and there is no reduction in 
the num ber of independent newspaper proprietors o r T V  broadcasters in the U K  as a 
result o f the Transaction

The number of newspaper enterprises in the UK remains entirely unaffected by this 
Transaction. Enterprises such as DGMT pic, Guardian Media Group, Telegraph Media 
Group and Pearson are well funded, with a strong commitment to the continued provision of 
news in the UK and with distinct approaches to reporting and commenting on news. 
Alexander Lebedev's 2010 acquisition of the Independent, and the successful subsequent 
launch of its sister title, demonstrates that it is still possible for support to be found even 
for loss-making newspaper enterprises in the UK. Indeed, after Lebedev acquired the 
Evening Standard in 2009 and made it a free paper, circulation had increased to over

0012561-0000367 00:13338290.1

PROP100002912



For Distribution to CPs

Noo-confidential version of Submission dated 14 January 2011

610,000 by February 2010, the highest in the paper's 180 year history and more than twice as 
high as the September 2009 figures (256,000)?

The number of TV news broadcasters in the UK also remains entirely unaffected. Sky News 
will continue to face competition from competitors including both larger ones (such as the 
BBC, ITV, Channel 4) and smaller ones (including, but by no means limited to. Euronews, 
CNN, CNBC, Bloomberg, AI Jazeera).

Online, eaeh of these enterprises and more compete for audience attention and provide 
distinctive sources of news reporting.

The BBC dominates each of TV, radio and online news and, as result, cross-media new's 
provision in the UK. On Ofcom's own numbers, the BBC's share of consumption is in each 
of these media at least three times as large as the combined News/Sky group (even on the 
basis of Ofcom's inflated 'wholesale' calculation of the group's share). For TV, the media 
that on Ofcom's own research is by far the most important for UK news consumers, the 
BBC's share is eight times that of the combined News/Sky group. News references and 
reach tell a similar story:

"The BBC has the largest share, representing 3 7% o f the total [wholesale news] 
references" (paragraph 1.28). "In terms o f reach, the BBC (in the form o f TV. online 
or radio) is used by 81% o f UK adults at least once a week. This compares to 40%) 
for ITN, 33%) for Sky News and 32%) for News Corp." (paragraph 1.30).

The BBC has also recently reached an agreement with the government which secures its 
funding for the next six years.

(ii) New s' position in newspapers (a declining segment w ithin cross-m edia consum ption) is 
unchanged and S k y 's  relatively modest share o f T V  news provision  is unchanged.

Ofcom calculates that News titles have a reach of 29,4% of UK adults (paragraph 4.23 and 
Figure 10). News still faces competition from a wide variety of strong newspaper 
competitors. Newspapers are in any event, a declining segment, as acknowledged by 
Ofcom:

"Newspaper readership is also in decline, with the number o f people reading a 
Sunday title falling by almost 5%> per annum over the nine years to 2009, while daily 
readership has fallen at an average annualised rate o f almost 3%> over the same 
period" (Report paragraph 4.20).

Sky News' position in TV news remains relatively modest. Ofcom calculates Sky News to 
represent 6% of TV news viewing (paragraph 4.16 and Figure 7). Consumers of Sky News, 
by definition, have access to digital channels and therefore have a wide range of alternative 
news channels available to them. In other words, they consume news in a more plural TV 
environment.

Ofcom acknowledges that there is no change in the relative influence of News or Sky within 
each traditional media platform:

"This transaction does not result in a change in the number, range or relative ability 
to influence within three o f the individual platforms -  TV, radio and newspapers." 
(paragraph 5.19)

See httpv www.nl"i,co.uk/i.cwsJoiidoii-cvcniim.siaiid;ird-cn|ovint:-rccord-circul;ilion-ll!jurcs-ncws-03l39IS2 jS7.

0012561-0000367 CO:13338290,1

PROP100002913



For Distribution to CPs

Non-conficlential version of Submission dated 14 January 2011

(Hi) A culture o f editorial independence in broadcast news supported by regulatory 
requirements (the Broadcasting Code) w ill continue to ensure that S k y  News rem ains 
as an independent voice and that internal p lurality w ithin the b roader New s group will 
be secured. This, together with the existing level o f external p lurality, removes any 
doubt that m ight arise as to the sufficiency o f p lurality post-Transaction.

Ofcom recognises that these factors play a role in the analysis, but Ofcom fails to draw the 
requisite conelusion that the Transaction raises no cause for concern.

"fVe recognise that the impartiality rules may contribute as a safeguard against 
potential influence on the news agenda by media owners" (paragraph 1.41).

"It is our view that cultural safeguards may he expected to go some way to 
maintaining the editorial impartiality o f Sky News" (paragraph 5.96).

In fact, the broadcast segment is characterised by consumer expectations for greater 
impartiality than in other media, which News can hardly ignore:

"Many consumers do however understand that newspapers are more prone to 
expressing a particular position than TV news" (paragraph 4.85).

(iv) In  Sky/ IT V , News was already assumed to have control/material influence over Sky 
and no concern about p lurality was identified.

The OFT stated that "[BSkyB's] largest shareholder is News Corporation (News Corp) with 
a 39.02 per cent stake, along with several directorships, which is sufficient to confer control
over BSkyB. »3

(V )

In fact Ofcom assessed plurality in the previous Sky/ITV case precisely on the basis that Sky 
and News were assumed to be part of the same enteiprise. Ofcom took into account the 
links between News and Sky in its plurality assessment on the basis that it treated "all media 
enterprises under the same ownership or the same control as being controlled by one 
person."^ O fcom  has entirely reversed its position in this case and in its substantive 
assessment of the effects of the Transaction it treats Sky as an entity which is entirely 
unconnected with News. This clear reversal by Ofcom was entirely unexplained.

The CC also took into account that News had material influence over Sky when assessing 
media plurality in Sky/ITV and, having carried out a detailed review, advised that there was 
no concern about plurality raised by Sky's acquisition of an interest in ITV.

Ofcom  ignores the im portance of m ulti-sourcing and online news as a significant 
contributor to plurality.

The average consumer in the UK accesses five different sources of news. Multi-sourcing 
exposes consumers to a variety of different views and enables them to take their own 
decisions as to which sources of news coverage they find most interesting and attractive.

As acknowledged by Ofcom, the Transaction will not affect the number of sources to which 
consumers have access, and will not impact on the fact that most consumers consume news 
from a variety of sources.

OFT Report, paragraph 25.
Ofeom Report, paragraphs 4.4-4.7.

0012561-0000367 00:13338290.1

PROP100002914



For Distribution to CPs

Non-conficlentiai version of Submission dated 14 January 2011

"The loss o f Sky as a distinct media enterprise would not materially change this 
average number o f news providers used by individual consumers" (paragraph 1.44).

The internet encourages more plurality in consumption and facilities access to a greater 
range and variety of voices. Ofcom acknowledges that the internet is an expanding medium.

"we consider the internet and wider online news provision to be relevant in any 
consideration o f the sufficiency o f plurality in the provision o f news and current 
affairs" (paragraph 2.18).

(vi) O fcom  acknowledges that the actual im pact of the Transaction  on consum ers o f news 
w ill be minimal.

Replicating the analysis of media plurality which was carried out by the CC in Sky/ITV (as 
set out in Appendix 1 to the CC's report in Sky/ITV) News calculated that the number of 
consumers in the UK who would in reality be directly impacted by a combination of Sky 
News and News International new'spapers is very small.^

• Only 6% of UK adults actively watch Sky News or visit SkyNews.com and actively read 
News International newspapers or actively visit News International websites (the "Sky/ 
NI Overlap Group").

• Approximately 96% of the Sky/ NI Overlap Group make use of other news sources, in 
addition to Sky and News International sources.

• Only 0.3% of the Sky/ NI Overlap Group use only Sky and News International news 
sources.

These figures appear to have been accepted by Ofcom (although Ofcom, misleadingly, 
describes this consumer group as "relying on" news from Sky and News when in fact they 
simply choose to consume news from Sky and News).

"Across the population as a whole, we found that few regular news consumers rely 
solely on Sky- titles or solely on News Corp titles: at the retail level. 2% rely solely 
on news from Sky; and /%  rely solely on news from News Corp: these shares do not 
change materially if  considering wholesale news provision" (paragraph 4.79).

"News Corp estimated that 6% o f all UK consumers relied on both News Carp and 
Sky for news. O f these, approximately 96% also sourced news from other sources 
as well. News Corp therefore estimated that the proportion o f consumers who 
would, post transaction, rely on only News Corp and Sky: News and no other news 
provider would be ().3%o o f the population" (paragraph 5.109).

(vii) O fcom  acknowledges that the Transaction  w ill have no im pact whatsoever on the 
setting o f the w ider news agenda w ithin the U K

Having considered carefully the evidence as to influence over the broader news agenda in 
the UK, Ofcom concludes that:

"the available evidence does not point to a conclusion that News Corp's ability to 
influence through other media would be materially enhanced by the acquisition" 
(paragraph 5.123)

See FTl Report paragraphs 6.24 to 6.44 and paragraph 2.9 of the Response to the Issues Letter

0012561-0000367 CO: 13338290.1

PROP100002915



For Distribution to CPs

Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

1.16 The fact that Ofcom acknowledges both the minima! impact on consumers and the lack of any 
impact on the broader news agenda should provide the Secretary of State with significant comfort 
that it is reasonable to conclude, having reviewed the evidence relied upon by Ofcom in its Report, 
that the Transaction does not result in insufficient plurality for any audience in the UK.

1.17 News has made a number of submissions to Ofcom setting out its view of how the PIC should be 
applied to the current Transaetion. Each of the key submissions is attached to this submission to the 
Secretary of State, as follows:

(i) News' Initial Submission to Ofcom (In itial Subm ission ) -  attached at Annex 1;

(ii) FTl Report measuring plurality in news (Annex I of the Initial Submission, F T I 
Report) -  attached at Annex 2;

(iii) Perspective Report on past and future trends in plurality and the setting of the news 
agenda (Annex II of the Initial Submission, Perspective Report) -  attached at 
Annex 3;

(iv) News' Response to Ofcom's Issues Letter (Response to Issues Letter) -  attached at 
Annex 4;

(v) Opinion of Lord Pannick QC (Annex 1 of the Response to issues Letter, Lo rd  
Pannick O pin ion) -  attached at Annex 5; and

(vi) Perspective analysis of media's use of other media outlets as a source for stories 
(Perspective Sources A na lysis) -  attached at Annex 6,

1.18 Without seeking to replicate this comprehensive body of evidence, News summarises the main 
points of its case below, at the same time as addressing the key flaws in Ofcom's report.

(d) .News is prepared to offer undertakings which eliminate O fcom 's  concerns

1.19 [ R E D A C T E D ]

1.20 A decision on UIL rests with the Secretary of State. Ofcom has not provided the Secretary of State 
with advice on this issue. Ofcom repeats a number of third party views on possible remedies at 
paragraph 7.3 to 7.6 of its Report but it has not endorsed these views. In fact, remedies were not 
discussed with Ofcom. In fact, no advice on this issue is required to be given by Ofcom and it is for 
the Secretary of State to take his own decision on whether or not to accept UIL in place of a 
reference to the CC, exercising his unfettered discretion. Specifically, if the Secretary of State 
would otherwise intend to make a reference to the CC, he has the power to accept UIL from News 
under paragraph 3 of Schedule 2 of the Order:

" The Secretary o f State may, instead o f making such a reference and for the purpose of 
remedying, mitigating or preventing any o f the effects adverse to the public interest which 
have or may have resulted, or which may he expected to result, from the creation o f the 
European relevant merger situation concerned accept from such o f the parties concerned as 
[he] considers appropriate undertakings to take such action as [he] considers appropriate."

1.21 Should the Secretary of State still have concerns, having reviewed and considered News' 
submissions, News is prepared to offer UIL in order to remedy, mitigate or prevent those concerns 
from arising. These arguments will be addressed more fully in a UIL Proposal which will be 
separately submitted to the Secretary of State, if required.

001256te0000367 00:13338290.1

PROP100002916



For Distribution to CPs

Mon-confidential version of Submission dated 14 Januap/ 2011

1.22 Pending a decision by the Secretary of State all News' rights in relation to a possible legal challenge 
based on the significant flaws in the way the administrative process has been run and/or the serious 
flaws in the Ofcom Report are reserved.

2. T H E  R E L E V A N T  S T A T U T O R Y  Q U E S T IO N :  T H E  K E Y  I S S U E  IS  T H E  S U F F IC I E N C Y  O F  
P L U R A L IT Y  W H IC H  O F C O M  S ID E S T E P S  E N T I R E L Y

(a) The P IC  which the Secretary o f State m ust take into account

2 .1 In this case the PIC which the Secretary of State must take into account is:

"the need, in relation to every different audience in the United Kingdom or in a particular 
area or locality o f the United Kingdom, for there to be a sufficient plurality o f persons with 
control o f media enterprises serving that audience:" (section 58 (2C)(a) oj the Enterprise 
Act 2002)

2.2 Ofcom, at paragraph 2.8 of its Report quotes from Paragraph 7.7 of the Guidance on Public Interest
Intervention in Media Mergers published by the DTI in 2004 which makes clear that the PIC:

"is concerned primarily with ensuring that control oj media, enterprises is not overly 
concentrated in the hands o f a limited number o f persons. It would be a concern for any one
person to control too much o f the media because o f their ability to influence opinions and 
c o n tro l the agenda. This broadcasting and cross-media public interest consideration, 
therefore, is intended to prevent unacceptable levels o f  media and cross-media dominance 
and ensure a minimum level o f  plurality." (emphasis added)

2.3 Ofcom does not acknowledge the clear implication of this formulation which is that, ultimately, the 
relevant public interest threshold is set at a high level. It is not any reduction in plurality which 
would lead to preliminary concerns but only a reduction in plurality which threatens a "minimum 
level of plurality". It is not any increase in the strength of one voice w'hich would lead to concerns 
but only an increase which leads to "unacceptable levels of media and cross-media dominance" 
where dominance, in competition law terms, is a well understood and high threshold describing a 
significant degree of market power. Furthermore, sufficient plurality is concerned with an ability to 
"control the agenda". As noted above, the Report acknowledges at paragraph 5.123 that the 
Transaction will have no impact whatsoever on the setting of the wider news agenda within the UK.

2.4 It most also be borne in mind that when the Transaction has been evaluated in parallel on 
competition grounds, it has been unconditionally cleared by the European Commission in a first 
stage review concluded on 21 December 2010 meaning that no concern as to the continued existence 
of effective competition in media markets arise in this case.

2.5 It would therefore be unreasonable for the Secretary of State to trigger a lengthy and costly CC 
process where, on an objective view, he is not convinced that the threshold for intervention is met (as 
should be the case, in News' submission, taking an objective view of the evidence set out in the CC's 
Report).

2.6 While media plurality is important and a matter of public interest, it is not the case that any reduction 
in media plurality must be the subject of close examination, otherwise all media mergers would 
automatically be required to be reviewed by the CC. Ofcom appears to have fundamentally ignored 
this and to have drafted a Report to the Secretary of State based on a misunderstanding of the legal
test.

(b) Need for counterfactual assessment is clear 
sufficiency of p lurality

this should  not be confused w ith an assessment of

0012561-0000367 00:13338290.1

PROP100002917



For Distribution to CPs

Noii-confidential version of Submission dated 14 January 2011

2.7

2.8

2,9

2.10

2.12

(c)

Ofcom is correct that it is necessary to assess the possible effects of the Transaction with reference to 
the current situation/ the situation where the Transaction does not occur.

However, at paragraph 1.14 of its Report, and paragraphs 2.9 to 2.12 of its Report Ofcom confuses 
two issues which should in fact be distinct steps in the statutory process. The first is for the effects 
of the merger to be compared with the expected situation absent the merger -  a counterfactual 
analysis. The second is the need for an assessment of sufficiency of plurality post-Transaction.

Ofcom makes no real attempt to consider (and provides no advice to the Secretary of State on) 
whether there is sufficient plurality in the UK before the Transaction and what difference the 
Transaction makes to the sufficiency of plurality. Ofcom ignores the concept of sufficiency 
altogether and purports to treat any potential reduction in the level of plurality which cuiTcntly exists 
as a reason for a reference to the CC. This is explicit in paragraph 2.12 of the Report:

'We consider how the proposed transaction may affect the level o f plurality in the market 
today, and whether this may raise risks for the public interest in terms o f a potential 
reduction in media plurality such that a fuller second stage investigation is warranted."

This is a misstatement of the legal test on the basis of which the Secretary of Sate is to make his 
decision on reference to the CC under Article 5 of the Order. The PIC does not arise in every case 
where two media voices which were previously distinct cease to be distinct. The PIC is narrower 
than this and is potentially relevant only where a reduction in the number of voices is such that it 
threatens to result in insufficient plurality. The Report has failed to provide advice on the 
fundamental question to be addressed by the Secretary of State in his decision on reference.

The Secretary of State must form a view on the level of plurality which is/would be sufficient in 
order to assess the potential effects of the Transaction and to decide whether the Transaction raises 
concerns which might justify a reference to the CC. In addressing the former question, it is highly 
relevant that (a) at the time of entiy into force of the Communications Act 2003 Parliament must 
have assumed that plurality was sufficient; and (b) in 2007 as result of the Sky/ITV review, plurality 
both in TV and cross-media was found sufficient, even if Sky had retained its stake in ITV. This 
suggests that the CC felt that the level of plurality was not only sufficient in 2007, but that there was 
an appreciable margin of safety. Moreover, media plurality has increased since both 2003 and 2007 
for reasons set out in the FTI and Perspective Reports. The assumption must therefore be that pre­
Transaction plurality was already sufficient by some margin. Ofcom has failed to demonstrate that 
plurality would be reduced, as a result of the present Transaction, to a level below that subsisting in 
2003 (or 2007) that could reasonably be said to lead to insufficient plurality.

Ofcom sidesteps this question at paragraph 2.10 of its Report by referring to a number of 
submissions from third parties which claim that plurality is insufficient in the UK. In a 
controversial case such as this one, the fact that two lobbying organisations, the NUJ and two 
academics (cited by Ofcom in footnote 35) express a particular view can hardly be taken as evidence 
that that view holds any weight whatsoever and it is not acceptable for Ofcom to refrain from taking 
its own view on this issue and advising the Secretary of State accordingly. Ofcom's failure to engage 
with the issues calls into question the reliability of its Report and the Secretary of State must come to 
a conclusion on whether or not he would be minded to refer in full awareness of the flaws in the 
Report.

A  lower standard of p roof for a pre lim inary "phase  I "  review does not mean that the statutory 
test can be disregarded o r  changed o r that O fcom  is permitted to avoid difficult questions 

altogether

Specifically. Ofcom refers to submissions from; .18 Degrees, Campaign for Press and Broadcasting freedoms, the NU.I and two academics.

0012561-0000367 CO;13338290.1 10

PROP100002918



For Distribution to CPs

Non-corrfidenfial version of Submission dated 14 January 2011

2 .13 Ofcom also confuses the permissive nature of a first stage review in terms of the threshold to be met 
before Ofcom can recommend to the Secretary of State that the Transaction might merit further 
review {described at paragraph 2.4 of its Report) with an ability to stop short of analysing the key 
question posed by the PIC -  whether there is a risk that the Transaction will result in insufficient 
plurality.

2.14 The fact that the Secretary of State is only required at this stage to determine whether it is or "may he 
the case" that the Transaction "may be expected to operate against" the relevant PIC does not 
remove the fact that the relevant PIC concerns "sufficiency o f plurality" of "persons with control of 
media enterprises serving that audience". Ofcom has side-stepped the key question of the statutory 
test.

2.15 Throughout the Report there are many places where Ofcom's view is that it is unable to decide on the 
relevance of various factors to an assessment of media plurality in the time available to it. In many 
cases, these "open" questions are not specific to this Transaction but would apply equally to any 
merger between media enterprises operating on different media platforms.

2.16 For example, Ofcom states at paragraph 5.114 that: "The implications o f multi-sourcing in relation to 
this proposed transaction are complex and as a first stage authority we do not have sufficient time to 
consider it fully". In fact, multi-sourcing by consumers is a key feature contributing to the 
sufficiency of media plurality in the UK and this follows on from the CC's analysis of plurality in 
Sky/ITV. It is hard to see how increased access to news sources, including the internet, does not 
enhance plurality. Ofcom is a specialist regulatory body which carries out regular, broad reviews of 
media consumption by consumers in the UK. Ofcom understands very well that consumers use 
varying platfomis to consume content and that access to content is being increasingly facilitated by 
the growth of the internet and digital media. Ofcom also had 40 days to carry out its "first stage" 
review (having been warned in advance by the Secretary of State that a reference might w-ell be 
made). In a similar length of time, the European Commission, assessing the competition impact of 
the Transaction, carried out a full and detailed review, consulted with all interested parties, and came 
to the decided view, set out in a reasoned decision of 60 pages, that the Transaction raised no 
competition concerns.

2.17 Ofcom's struggle with these issues is even more baffling given that only three years ago Ofcom, and 
then the CC, had to assess the sufficiency of media plurality for a cross media audience in Sky/ITV, 
where Sky's existing links with News w'ere already taken into account. In any event, there is ample 
evidence to conclude that the Transaction would not result in insufficient plurality, as summarised in 
section 1(c) above.

2.18 It is therefore unacceptable that News should be penalised, by means of a reference of this 
Transaction to the CC for a more detailed review, because Ofcom had not decided what they believe 
the appropriate framework for the analysis of plurality in cross-media markets to be and/or were not 
able to progress to form a view on the facts within the reasonable time allotted.

3. O F C O M 'S  M I S T R E A T M E N T  O F  S K Y 'S  A C T IV I T I E S  P R O V ID IN G  N E W S  C O N T E N T  T O
t h i r d  p a r t i e s  p e r v a d e s  i t s  a n a l y s i s  a n d  l e a d s  t o  a  d r a m a t i c

O V E R S T A T E M E N T  O F  T H E  P O T E N T IA L  IM P A C T  O F  T H E  T R A N S A C T IO N

(a) The share of media enterprises to whom  Sk y  wholesales news cannot be attributed to S k y  

under the relevant statutory test

3.1 The PIC specified in this case and set out at section 58 (2C) of the Enterprise Act requires an 
assessment of the sufficiency of the number of "persons with control of media enterprises serving 
[each different audience in the UK]".

0012561-0000367 00:13338290.1 11

PROP100002919



For Distribution to CPs

Noti-conficfential version of Submission dated 14 January 2011

3.2 Section 58A provides a definition of media enterprises:

"(1) For the purposes of section 58 and this section an enterprise is a media enterprise if it 
consists in or involves broadcasting.

(2) In the case of a merger situation in which at least one of the enterprises ceasing to be 
distinct consists in or involves broadcasting, the references in section 58(2C)(a) or this 
section to media enterprises include references to newspaper enterprises.

(3) In this Part “newspaper enterprise” means an enterprise consisting in or involving the 
supp ly o f newspapers." (emphasis added)

3.3 Sky's wholesale provision of news is not an activity of a "media enterprise serving a relevant 
audience" under the Enterprise Act and should therefore be disregarded. '

3.4 It is the controller of Channel 5 who is responsible for the content and editorial policy of Channel 5 
news, regardless of the fact that the content is in practice, at this time, sourced by Channel 5 from 
Sky. The same applies to Sky's wholesaling of news content to Independent Radio News (IRN). It 
is the radio broadcasters who remain responsible for their news content rather than Sky.

3.5 Ofcom acknowledges this to some extent. It comments, at paragraph 2.20, that:

"Sky's provision o f news... to other media enterprises may not, o f itself, bring Sky within the 
definition o f "media enterprise" for the purpose o f the statutory test. However, it is relevant 
to the question o f the contribution made by those other media enterprises to plurality. In 
any event. Sky ...indirectly serves a variety o f audiences besides its retail audiences, through 
wholesale news provision. ""

3.6 Later, Ofcom generally analyses data both including and excluding the wholesale supply of news, 
but in drawing its conclusions inevitably relies on the data which takes account of the wholesale 
supply of news by Sky News to Channel 5 and IRN. Indeed, in its analysis of cross-media 
consumption (key to its overall conclusions) it only presents its data including the wholesale supply 
of news.

3.7 Ofcom treads a very fine line as regards wholesale provision, emphasising that the type of wholesale 
arrangement entered into by Sky and ITN must be taken into account, but that the upstream supply 
of stories by news agencies such as Reuters and AP does not need to be taken into account 
(paragraphs 4.6 to 4.8). Such a selective approach to defining the relevant sources of influence 
seems designed to emphasise the importance of Sky News, while minimising the relevance of other 
media players. By contrast, the CC in Sky/ITV reported submissions it had received as follows:

"Five told us that, in its experience, the costs o f news provision are falling, due to advances 
in digital technology and distribution. This could mean many more companies being 
potential news providers to Five when its contract is next up for renewal. In addition to Sky 
News and ITN, this could include international news organizations such as CNN, Reuters 
and APTN. Should they feel inclined. Five considered that any one c f  these organizations 
could recruit the staff to provide the dedicated front end' resources for a high-quality news 
programme, while relying on its own infrastructure to support this".^

(b) Agreements for the supp ly o f news content are tem porary com m ercial arrangem ents

See. in addition News' Initial Siibmi.ssion, paragraphs3.l4 to .3.18. 
At .Appendix U of the CC Report.

0012561-0000367 CO:13338290.1 12

PROP100002920



For Distribution to CPs

Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

3.8 There is nothing permanent at all about the supply arrangements between Sky and Channel 5 or IRN 
and they can be lost as well as won. The current arrangements represent a choice on the part of the 
responsible broadcaster, to source wholesale content from Sky for a particular period, on the 
understanding that the broadcasters will (as they are obliged to do) retain full editorial control over 
their own stations.

(c) News cannot interfere w ith the editorial content provided by S k y  to th ird  parties -  this is 
h ighly relevant to the Issue of internal p lurality

3.9 Ofcom does not even take into account the indirect, limited and temporary nature of these 
arrangements when assessing the extent to which "internal plurality" is relevant to the analysis in 
section 5 of its Report.

3 .10 It docs not consider that:

(i) in practice, there is no reason to believe that News w'ould interfere with editorial 
decision making at Sky News;

(ii) there is a clear and important additional barrier preventing News from interfering 
with editorial decision making in relation to news provided to Channel 5 and IRN 
given that the broadcasters who remain responsible for broadcast news content could 
object to any interference by news and would certainly be likely to object to any bias 
in the news content presented to them; and

(iii) in addition to drawing on the IRN feed, many commercial radio stations create their 
own national news bulletins drawing on a variety of sources.

3.11 As the CC noted in its Report in Sky/ITV (in the same paragraph 5.55 from which Ofcom selectively 
quotes in its Report):

"The channel operator remains ultimately accountable (including to the regulator) for the 
news that is presented on its channels. The presentation o f individual news stories may on 
some occasions be discussed between the programme provider and the channel operator 
either before or after transmission."

3.12 By contrast, Ofcom did acknowledge the limits to wholesale provision to a greater extent in its 
Report to the Secretary of State for BIS in Sky/ITV in relation to the arrangements which were then 
in place between ITN and IRN (albeit later drawing the wrong conclusion as to a potential threat to 
media plurality, as was later found by the CC and the Secretary of State for BIS who identified no 
such threat):

"since IRN self-supplies some news and ITN acts only as a .sub-contractor of IRN in the 
provision o f news content for radio stations, ITN's influence on radio news may he less 
significant" (paragraph 4.33 o f Ofeom's Report in ShdlTV)"

(d) O feom 's analysis of the share and influence of S k y  News is m isleading

3.13 It is not legitimate to attribute the audience share of Channel 5 and independent commercial radio to 
Sky when assessing the strength of different media enterprises and to treat this "indirect" audience as 
the equivalent of the direct audience of Sky News, which Ofcom does at paragraphs 1,23 and 1.27 of 
its Report and throughout section 5,

3.14 Sky's provision of News content to third party broadcasters accounts for the vast majority of the 
increment that Ofcom identifies as resulting from the Transaction. At paragraph 5,28 Ofcom claims

0012561-0000367 CO: 13338290.1 13

PROP100002921



For Distribution to CPs

Non-coofidential version of Submission dated 14 January 2011

3.15

that "News Corp will account for 23.7% of all minutes of news consumption -  a 9.8 percentage point 
increment". A full 6.7 percentage points of the share of minutes attributed by Ofcom to Sky News in 
fact represents commercial radio listening. An additional 0.7 percentage points of the share 
attributed to Sky News represents viewing of Channel 5. Ofcom places appreciable weight on this 
analysis of consumption, saying it "provides a useful overview of the parties' relative positions and 
ability to influence public opinion". Stripping out the provisions of news via IRN and Channel 5, 
which is a wholly different activity from broadcasting directly to consumers, the increment to 
News' existing share of consumption, on the basis of O fcom 's  calculation, is a mere 2 .4% , 
representing a total share of consumption of 16.2%. This is hardly at a level where concerns would 
arise as to "unacceptable levels o f media or cross media dominance" as required by the DTl's 
Guidance on the application of the media plurality test. If other flaws in Ofcom's exercise (identified 
below) were cortected, this share would be even lower.

In addition, there are two specific factual errors in Ofcoin's calculation of the importance of news on 
commercial radio:

(i) Ofcom's "share of minutes" analysis is based on a weighting of 5% of commercial 
radio output being national news, or three minutes per hour. Ofeom's "share of 
minutes" analysis is based on a weighting of 5% of commercial radio output being 
national news, or three minutes per hour. In fact, the actual amount of news 
included in such services will vary considerably, for example, the main news 
programming provided by Sky to IRN for on-sale to its client stations is a two 
minute news bulletin each hour.

(ii) Ofcom assumes that Sky (via IRN) supplies all national news on commercial radio. 
But this too is an error. Many stations do simply rebroadcast the IRN bulletins in 
off-peak hours, but in peak hours (obviously far more important for minutes of news 
consumption) many stations will create their own national news bulletins, writing 
their own scripts drawing from a number of sources, including but by no means 
limited to IRN.

3.16 Correcting for these two errors (based on a conservative assumption of half of radio news 
consumption being of bulletins created locally rather than by Sky), the impact of the transaction 
would drop significantly. If Sky was treated as providing two minutes of news per hour rather than 
three this would change from a 9.8 percentage point increase to 5.3 percentage point increase, even 
on Ofcom's inappropriate wholesale basis.

3.17 Ofcom's approach in emphasising the degree of trust which consumers place in Sky News, in 
addition to the aggregate share of Sky taking into account wholesale provision, is equally flawed. 
Nowhere in the Report does Ofcom suggest that commercial radio stations are a key source of news 
content or an influential source of news for consumers or that an acquisition by News of some level 
of influence over content provided to independent radio stations (which is ultimately under the 
editorial control of those stations) is a matter which would raise concerns. To be coherent, if the 
trust and authority of Sky News were to form any part of the Secretary of State's analysis, the 
consumption of news via independent radio stations and via Channel 5 must be ignored.

3.18 Stripping out Sky's wholesale of news to other news providers, it is clear that Sky News has only a 
very small share of minutes of consumption and a very limited audience reach; the increment to 
News existing share of news consumption is modest. If the Secretary of State were to take the 
reasonable view' that Sky's provision of wholesale news must be discounted when assessing its 
audience share and its ability to influence consumers, this in itself w'ould fundamentally change the 
conclusions which should be drawn from the Ofcom Report. The small increment to News' existing 
share of cross-media consumption (combined with the lack of any change in the number, range or 
News' relative ability to influence other news providers within newspapers or TV news

0012561 -0000367 CO: 13338290.1 14

PROP100002922



For Distribution to CPs

Nori-c:cinfidenfial version of Submission dated 14 January 2011

4.

4.1

acknowledged by Ofcom at paragraph 5.123 of the Report) is in fact a reasonable basis for 
concluding that the Transaction does not raise media plurality concerns or pose any threat to the 
public interest.

ERRORS IN OFCOM’S ANALYSIS OF NEWS PROVISION AND CONSUMPTION 

Ofcom makes a number of key en'ors in analysing news provision and consumption:

(i) It relies excessively on "share of minutes" which understates BBC's role and the importance 
of online and over-emphasises the importance of newspaper publishing.

(ii) Ofcom attributes the entire reach and share of national commercial radio news to Sky New's 
and essentially treats this as the equivalent of Sky New's' ability to reach and influence 
consumers directly. This is both factually incorrect and nonsensical.

(hi) It relies excessively on a narrow view of reach which is not a good proxy to measure the 
plurality of voices available to a cross-media audience.

(iv) The issue of multi-sourcing, which is crucial to an assessment of cross-media plurality, is 
noted to be "important" but in practice is ignored in Ofcom's analysis of the impacts of the 
Transaction. In fact, multi-sourcing (which is increasingly being facilitated by use of the 
internet as a medium of accessing news) plays a crucial role in ensuring that consumers are 
exposed to a variety of opinions. The absolute level and the rise of multi-sourcing 
contribute substantially to the sufficiency of plurality and will continue to ensure a plural 
news environment in the UK.

4.2 Ofcom excludes from its analysis the regional newspaper groups (which publish numerous titles that 
provide national news) on the basis that "they do not provide news to a UK-wide audience, and will 
have lower circulations and readerships for individual titles compared to national newspaper 
groups". However, across their titles, these groups do provide news to a very significant portion of 
the UK population, and the reach of each of the groups is comparable to that of the FT or the 
Independent (which Ofcom does include in its analysis). While individual titles will have lower 
readership, Ofcom elsewhere in the Report dismisses the value of internal plurality, and as a 
practical matter national news may well be centrally provided to relevant titles within a group. Thus 
to be consistent, Ofcom should view regional press on a group basis, not a title-by-title basis (exactly 
as it does for News).

4.3 Ofcom has undertaken new research to investigate cross-media consumption (described in paragraph 
4.39 of the Report), asking consumers which media outlets they regularly use. However, there are 
two substantial errors in this research:

(a) It has defined 'regular' usage differently for Sunday newspapers ('once a month') from all 
other media ('once a week'). This is an arbitrary and highly distorting distinction. There is no 
reason to believe that, as regards influencing public opinion, reading a Sunday newspaper 
once per month is equivalent to reading a daily newspaper once per week -  the far more 
natural assumption is that the same frequency gives the same influence. The effect of this 
error is to materially overstate the starting share of News, since the importance of Sunday 
papers (where News is relatively strong) is likely over-weighted by a multiple of 4 or 5.

(b) There was an error in the design of the questionnaire acknowledged by Ofcom in footnote 89 
of the Report. Ofcom offered consumers a list of Sunday papers to select which ones they 
read. However this list omitted high circulation titles including the Mail on Sunday, Daily 
Star on Sunday, Sunday Express and People (none of which are News titles). While 
respondents were able to 'write in' other responses, it is a fundamental principle of consumer

0012561-0000367 00:13338290.1 15

PROP100002923



For Distribution to CPs

Non-ccjnfidential version of Submission dated 14 January 2011

research that prompted responses will be higher than unprompted. Thus the effect of this 
error is to suppress reporting of usage of non-News Sunday titles, thereby exaggerating 
News' share.

4.4 In addition to its analysis of cross-media consumption based on market research, Ofcom also 
considers cross-media consumption based on minutes of usage (described in paragraph 5.24 onwards 
of the Report). However, this analysis is based on fundamental errors of fact, specifically in relation 
to the amount of news provided by Sky to IRN and Ofcom's erroneous assumption that Sky (via 
IRN) supplies all national news on commercial radio (as set out in more detail at paragraph 3.14 
above). These errors have the effect of substantially overstating the impact of the Transaction. As 
discussed in section 3 above, it is a further error to attribute this wholesale share to News.

4.5 Given that correcting for even these basic factual errors would substantially reduce both the 
incremental impact of the Transaction (from 9.8 percentage points to 5.3 percentage points) and 
News' aggregate share, it calls into question whether (even on its own logic) Ofcom's overall 
conclusions regarding the Transaction arc valid and adds weight to the argument set out at paragraph 
3.16 above that in fact the analysis set out in Ofcom's Report, once key errors have been corrected, 
provides a basis for deciding that the Transaction docs not result in insufficient plurality.

5. F L A W S  IN  OFCOM 'S A N A L Y S I S  O F  T H E  P O T E N T IA L  E F F E C T S  O F  T H E
TRANSACTION

(a) O fcom  does not take account o f S k y 's  existing links with News

5.1 News accepts of course that the Transaction brings about a change in the nature of its legal control 
over Sky. However, as confirmed by the Court of Appeal in Sky/ITV, this docs not mean that -  in 
carrying out a qualitative analysis - it is permissible to ignore the current level of control exercised 
over Sky's editorial policy and the changes that the Transaction will bring about in that respect;

"[...] it seems to us that the Commission was correct to hold that, whereas in reckoning the 
number o f controllers o f media enterprises for the purposes o f section 58(2C)(a) only one 
controller is to be counted in respect o f both or all of the relevant enterprises (here Sky and 
ITV), nevertheless, when it comes to assessing the plurality o f the aggregate number of 
relevant controllers and to considering the sufficiency o f that plurality, the Commission 
may. and shoidd, take into account the actual extent o f the control exercised and exercisable 
over a relevant enterprise by another, whether it is a case o f deemed control resulting from 
material influence under section 26 or rather one o f actual common ownership or control.

5.2 In fact, Ofcom assessed plurality in the previous Sky/ITV case precisely on the basis that Sky and 
News were assumed to be part of the same enterprise. O fcom  has entirely reversed its position in 
this case and in its substantive assessment of the effects of the Transaction it treats Sky as an entity 
which is entirely unconnected with News. The CC also took into account that News had material 
influence over Sky when assessing media plurality in Sky/ITV and, having carried out a detailed 
review', advised that there was no concern about plurality raised by Sky's acquisition of an interest in 
ITV.

5.3 Although it acknowledges that pre-Transaction Sky is not an entity which is unconnected with News 
at paragraphs 5.3 and 5.4 of the Report, Ofcom proceeds to treat Sky News as: (i) an entity entirely 
separate from News pre-Transaction; and (ii) an entity under the editorial control of News post­
Transaction.

Brifish Skv Broadcasting Group Pic v Competition Commission, Court of Appeal (Civil Division), 21 .laniiary 2010, f20IO] fWCA Civ 
(Sky/ITV). at paragraph 121.

0012561-0000367 00:13338290.1 16

PROP100002924



For Distribution to CPs

Non-cortfidential version of Submission dated 14 January 2011

5.4 In fact, News was a founding share-holder of Sky over which it initially had sole control. Sky News 
was launched as a channel in 1988, at a point when the then four-channel Sky Television service was 
under the sole control of News, having been announced to the British Academy of Film and 
Television Arts by Mr Rupert Murdoch on 8 June 1988.

5.5 At the present time. News clearly continues to have a degree of commercial influence over Sky 
which is sufficient to count as "control" for the purposes of the Enteiprise Act. New's holds 39.02% 
of the shares in Sky and from 2007 until the present day has had between four and five affiliated 
Directors on the board of Sky at any one time. Mr James Murdoch was the CEO of Sky from 2003 
to 2007 and is currently the non-executive Chairman of Sky.'®

5.6 Ofcom's attempts to consider what has changed as a result of the Transaction are unsatisfactory. At 
paragraph 5.6 Ofcom considers that, as a result of the Transaction, News would be able to take 
decisions that are in the exclusive commercial interest of News. At paragraph 5.7 Ofcom considers 
that, as a result of the Transaction, News "may also gain a greater ability to exert influence over 
editorial decisions". The first issue is irrelevant to plurality and the competition implications of 
News acquiring control over Sky have already been assessed by the European Commission. The 
second concern can be addressed entirely by establishing that there is adequate internal plurality (a 
question which is dealt with below).

5.7 Ofcom does not consider whether, if News was really motivated to interfere with editorial decisions 
at Sky News (which Ofcom appears to assume in identifying concerns about plurality), it already has 
some ability to do so but does not. Again, the failure to engage with the issues arising in this case 
fundamentally calls into question the reliability of Ofcom’s analysis and the conclusion that any real 
risk to the sufficiency of plurality arises as a result of the Transaction. In contrast, the CC in its 
review of the Sky/ ITV transaction expressly recognised the editorial independence of Sky News:

"BSkyB and the BBC, which both provide news in-house, emphasized the role of their 
editorial staff in determining the day-to-day content o f their programming. BSkyB told us 
that all editorial decisions regarding the content o f BSkyB’s various news services were 
taken by the Sky News editorial staff. BSkyB board's role was to consider the competitive 
strategy and funding o f BSkyB’s news content at a high level; it had no role in the day-to- 
dav editorial control o f Sky> News content on television or online. We received no evidence 
from third parties to suggest that senior executives at BSkyB or its parent companies exerted 
influence on the Sky News agenda.” ''

(b) Ofcom  fails to give sufficient emphasis to the fact that the num ber o f newspaper providers, and 
the num ber of T V  broadcasters is unaffected

5.8 Ofcom correctly identifies that in this case the only conceivable impact of the Transaction would be 
on a cross-media audience in the UK. On any analysis: (i) the number of newspaper voices in the 
UK remains unchanged post-Transaction; (ii) the number of TV broadcast voices in the UK remains 
unchanged post-Transaction; and (iii) radio is unaffected and/or the number of radio voices remains 
unchanged; and (iv) while News and Sky both provide news content via the internet, so do a 
multitude of other providers.

5.9 The Transaction therefore has no impact whatsoever on the sufficiency of plurality for consumers 
who only read newspapers and consume no other sources of news. It also has no impact whatsoever 
on consumers who only watch television news and consume no other sources of news. It is simply 
not credible to suggest that combining the internet platform of Sky with those of News International

See paragraphs 4,4 to 4.11 of the Initial Submission. That these interests confer "control" over Sky was aeknowlcdgcd by the Ofcom. the 
OFT and the CC in the 2007 review of Sky's acquisition of 17.9% of the shares in fTV {Sec paragraph 4.5 of Initial Submission in 
particuiar).
At paragraph 5.57.

0012561-0000367 00:13338290.1 17

PROP100002925



For Distribution to CPs

Hon-confideritial version of Submission dated 14 January 2011

newspapers could conceivably reduce plurality to any material extent or have an adverse effect on 
the public interest in the UK. It  is only consum ers who consume news via multiple platforms 
who would potentially experience any change.

5.10 Therefore, it must surely be the case that the fact that the existing number of providers will continue 
to provide news within each separate medium "raises the bar" in terms of identifying a public interest 
concern arising from this Transaction.

(c) Com bination of S k y  News and News International newspapers would have no material impact 
on the range and variety o f cross-media voices available to and accessed by consum ers in the
UK

5.11 Any analysis needs to take account of the fact that alternative sources of news are increasingly not 
"substitutes" in any meaningful sense. Those news media which are fastest growing (internet news 
and, to a lesser extent, TV news) are in most cases free at the point of consumption, enabling 
consumers to access multiple sources of news at no incremental cost and thereby encouraging 
consumption from multiple sites or channels, as the case may be. Furthermore an increase in 
audience for one source of news does not necessarily mean a reduced audience for another source of 
news. A qualitative assessment of cross media plurality is possible (and it has been done in the 
Sky/ITV case) but cannot be done in a meaningful way without looking at both news provision and 
news consumption - not separately (as Ofcom does) but in combination.

5.12 More multi-sourcing in consumption means that UK consumers are exposed to a variety of different 
views and should be able to take their own decisions as to which sources of news they find more 
interesting and attractive.

5.13 In fact, on average, in the UK each consumer of news cun-ently consumes five different sources of 
news according to the FD Survey of news consumption in the UK (see FTl Report paragraph 5.38). 
Trends in multi-sourcing, and an increased tendency by consumers to access news via the internet 
(described further below) will continue to operate to increase plurality in the UK'“:

• Most viewers of TV news consume one or two source of news (and most of those using a single 
source will exclusively watch BBC news given that the BBC has a 75% share of news viewing);

• Most readers of newspapers read only one national paper, with a smaller group reading two.

• Most people who use internet news sources consume 3 or 4 sources of news.

5.14 Ofcom acknowledges that the multi-sourcing of news is of relevance to plurality (paragraph 4.59) 
and even "important" (paragraph 5.115). News submits that, particularly given the need to focus on 
a cross-media audience (which by definition is consuming new's across multiple platforms), the 
Secretary of State should acknowledge that the multi-sourcing of news by consumers is fundamental 
to any analysis of the sufficiency of plurality.

5.15 Assuming an equal number of news voices, it is indisputable that where the relevant audience 
engages in more multi-sourcing of news rather than less multi-sourcing of news, the environment is 
more plural. This idea is illustrated further in the diagram set out at paragraph 2.5 of News' 
Response to the Issues Statement and reproduced below. It seems indisputable that scenario C is a 
more plural news environment than A or B (even though C has the smallest number ot players and, 
as a market, C is more concentrated than B);

Illustrative Scenarios o f News Consum ption

(See paragraph 5,6 of the FTI Report which is based on data from Touchpoints and other sources. Sec also paragraphs 2.4 to 2.8 of the 
Response to the issues Letter.)

0012561-0000367 00:13338290.1 18

PROP100002926



For Distribution to CPs

Non-eorifidential version of Submission dated 14 January 2011

A: Six news owners 

100%

0%
1 2 3 4 5 6 7 8  9 10111213141516171819 20

=3 c
■a
'>

o

row '~ac £•"I
51 JZu C

fU o
c QJ u
i/5m o $<D QJijtz as C

B: Five news owners

100% r:

0%

1 2 3 4 5 6 7 8  91011121314151617181920

• Owner 1

■  Owner 2 

II Owners

■  Owner 4

■  Owners 

II Owners

Q fm Lam s-m nm

100%

0%
1 2 3 4 5 6 7 8  91011121314151617181920

Individuals

5.16 At paragraph 5.116, having said that the level of multi-sourcing of individual consumers is 
important, and having calculated that the Transaction makes essentially no difference to the number 
of distinct enterprises used by the average consumer (a drop from 2.9 to 2.8 on Ofcom's wholesale 
basis), Ofcom dismisses this factor on the basis that "what matters more [...] is the number and 
range o f news providers used by all consumers and their relative significance, rather than the 
number o f news providers used by each individual consumer."

5.17 The distinction that Ofcom purports to draw is meaningless and it cannot be relied upon rationally to 
dismiss a factor that Ofcom recognises to be important. If the range of news providers used by all 
consumers is acknowledged to be relevant, then the range of news providers used by individual 
consumers must be relevant to the overall assessment, since the latter represents an aggregate view 
of the range used by individual consumers. News has provided evidence on patterns of behaviour 
which in the aggregate enable a decision-maker to reach a view of degree of overall plurality. 
Moreover, in so far as Ofcom believes the "word of mouth" transmission of views between 
consumers to be an important factor, this would tend to increase the potential reach of smaller 
players by comparison with larger players. The vast majority of people will already be aware of the 
BBC's reporting of an issue but they might find out something new from discussions of A1 Jazccra's 
coverage.

0012561-0000367 00:13338290.1 19

PROP100002927



For Distribution to CPs

Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

5.18 The importance of multi-sourcing was implicitly recognised by the CC in Sky/ITV. In Appendix 1 to 
the CC's Report, setting out evidence used by the CC to assess plurality, the CC considers, among 
other metrics:

• The number of different media platforms through which consumers actively take news;

• The number of different channels on which customers actively watch television news;

• The proportion of the population who actively took news from ITV and Sky/News International 
but from no other source.

5.19 News has also estimated the proportion of consumers who would, post Transaction, rely only on 
News International and Sky News and no other news provider. It has done so using the same 
methodology used by the CC in Sky/ITV. This group accounts for only 0.3% of the UK population, 
a very similar share to that identified in Sky/ITV (see paragraph I.15(vi) above for a more detailed 
summary of News' overlap analysis). Ofeom accepts that these estimates are broadly correct. 
Therefore, the Transaction would have no material impact on the range and variety of cross-media 
voices in the UK.

5.20 Given the plethora of choices of news provision available to consumers in the UK, if consumers 
should begin to dislike the approach taken by Sky News, they are far from obliged to continue to 
watch it. Consumers have more than sufficient other choices available to them and can easily switch 
channels, or, for that matter, switch newspapers if they prefer. By definition, consumers of Sky 
News have access to digital channels and a wide variety of alternative news content. Ofeom 
acknowledges that within TV (as well as within newspapers), this Transaction does absolutely 
nothing to reduce the continued existence of that field of choice. Should Sky News consumers wish 
to switch to a different news media, there are many sources of news available that are independent ot 
News, both in paper copy and online.

6. O F C O M  FAILS T O  EXPLAIN W H Y  INTERNAL P L U R A L I T Y  D O E S  NOT ENSURE 
S U F F IC I E N T  C R O S S  M E D I A  P L U R A L IT Y

(a) T V  broadcast news operates in a particu lar cultural and regulatory context

6.1 Ofeom does not adequately address the question of internal plurality in relation to Sky News as a TV 
broadcaster and its relevance to an overall assessment of plurality. Ofeom simply states that "in light 
o f conflicting views" they "do not consider that we can reach the view that internal plurality will 
ensure sufficient plurality in the provision o f news and current affairs as part o f a first stage review" 
(paragraph 1.39).

6.2 Ofeom does not explain why it considers that internal plurality resulting from Sky News' position as 
a TV news broadcaster does not ensure sufficient cross media plurality in combination with other 
external factors. In contrast, the opinion by Lord Pannick QC (as provided by News to Ofeom and 
as attached at Annex 5), makes clear that the impartiality rules in the Communications Act 2003 help 
to ensure that, in practice, the owner of a television station (or the news editor) could not intervene to 
require news items to receive lesser (or indeed greater) prominence for political reasons, or no 
coverage at all. The Secretary of State can and should come to a definitive decision on this issue 
without the need for a protracted investigation by the CC.

6.3 TV news in the UK has traditionally been very different from news presented in newspapers and this 
tradition of strict impartiality in broadcast news is protected in the Broadcasting Code which

0012561-0000367 00:13338290.1 20

PROP100002928



For Distribution to CPs

Non-confidential version of Submission dated 14 January 2011

prevents broadcast channels from displaying bias in their presentation or selection of stories.’  ̂ As 
the CC found in Sky/ITV:

"[W]e concluded that the regulatory mechanisms, combined with a strong culture of 
editorial independence within television news production, were likely to he effective in 
preventing any prejudice to the independence of ITV news" (emphasis added).

"In television news, existing regulatory mechanisms—including quality controls (eg in the 
Broadcasting Code), requirements for impartiality and quotas for television news and 
current affairs programming—reduce the scope for influence over editorial decisions by 
owners o f television channels which broadcast news". '̂'

6.4 The Report states that News' submissions on internal plurality "are made in the context of a 
regulatory’ framework" (paragraph 1.40). News' submission goes further than this - internal plurality
in TV broadcasting results from practical/cultural factors which would prevent News from dictating 
the editorial policy of Sky New's, and these factors are reflected in and reinforced by the regulatory 
environment and the Broadcasting Code. This is entirely consistent with the CC's findings in 
Sky/ITV and there is no need for further regulatory consideration of this issue.

(b) There is no reason to believe that the independence of editorial decision making at Sky News 
will be Impacted as a result o f the Transaction

6.5 As noted above Ofcom acknowledges but does not take account of the fact that pre-Transaction, Sky 
is not an entity which is unconnected with News. News' commercial influence has not in the past 
and will not in the future translate to an ability to dictate the editorial policy of Sky News due to: (i)
the prevailing practice and culture of editorial decision making in TV news in the UK and (ii) the 
regulatory context within which broadcast news operates

6.6 At paragraph 5.100 and 5.101 the Report states "We recognise that it is possible that Sky News may 
remain a strong and independent voice from an internal plurality perspective even while no longer 
part o f a distinct media enterprise. However, in a situation where Sky is wholly owned by News 
Corp and where we have received a significant number o f representations that a proprietor may 
want to interfere with editorial decisions, we need to understand what would in practice prevent 
such intervention."

6.7 The nature of editorial decision making, particularly in the specific environment of TV news in the 
UK means that it cannot be assumed that commercial influence necessarily translates into editorial 
influence. Editorial decisions will remain with the Sky News management and are not a matter for 
the shareholders or the board of Sky'*. In reviewing Sky/ITV, the CC commented that:

"the evidence that we received suggested to us that there was a strong commitment to 
editorial independence across television news broadcasting which would lead to editors 
resisting any direct hoard intetwention or intervention from shareholders to set the news 
agenda." (Paragraph 5.68 CC Report)

6.8 News would also argue strongly that the experience with The Times, which operates under the 
supervision of an independent board specifically established to maintain impartiality and prevent 
interference with editorial content, shows that the independence of specific titles can be maintained

These arguments arc set out further in paragraph 4.20 of the initial Submission, in paragraphs 4.4 to 4.7 of the response to the Issues 
Statement and in the Lord Pannick's Opinion. Lord Pannick's Opinion shows that the position .set out by the CC in Sky/ITV which is 
relied upon by Ofcom in paragraph 1.42 oftitc Report is not correct.
CC Report, paragraph 41.
CC Report, paragraph 5.54.
This was described further at paragraphs 4.12 to 4.19 of News' Initial Submission,

00125600000367 CO:13338290.1 21

PROP100002929



For Distribution to CPs

Nori-confidential version of Submission dated 14 January 2011

even in the newspaper context which is very different, indeed at the other end of the spectrum, from 
broadcast news and where no general obligation of impartiality applies.

6.9 Ofcom casts doubt on the practical independence of The Times at pages 68 and 69 of its Report in an 
egregious example of the selective quoting of evidenee. Ofcom quotes vague evidence from Andrew 
Neil (widely reported in the press as having left his position as editor of the Sunday Times in 1994 
"on bad tenns") and does not refer at all to the direct oral evidence provided to Ofcom, in a meeting 
on 2 December 2010, by John Witherow who has been the editor of the Sunday Times since 1994. 
John Witherow reported that no editorial influence whatsoever was exercised by News over the 
content of the Sunday Times.

6.10 In addition, evidence in relation to the independence of Sky News (summarised in paragraph 5.76 of 
the Report) is unreasonably dismissed without explanation on the basis that "past behaviour may not 
necessarily be a reliable indicator of future behaviour." In fact, as News maintained in the Initial 
Submission, the acquisition by News of full legal control over Sky would not jeopardise the editorial 
independence of Sky News for the following reasons: (a) Sky's editorial policy is not a matter for 
Board determination. In fact, to date, editorial policy has not been a debated issue at Board level; (b) 
as recognised by the CC, despite its commercial influence over Sky, News has not sought to 
influence the editorial policy of Sky News; (c) the Sky News editorial directors are experienced 
individuals, each with expertise to manage and direct the editorial policy of Sky News (d) there is no 
evidence that independent directors have had to "defend" the editorial policy of Sky News against 
influence by News executives; and (e) News has no special arrangements with Sky News which 
would confer on it control over editorial policy.

7. OFCOM A C K N O W L E D G E S  T H A T  T H E  T R A N S A C T IO N  W O U L D  H A V E  N O  IM P A C T  
O N  T H E  S E T T IN G  O F  T H E  W ID E R  N E W S  A G E N D A  IN T H E  U K

7 .1 Ofcom considers the evidence as to influence as to whether the Transaction will give News any 
significant degree of influence over the broader news agenda carefully and finds that News' ability to 
influence the broader news agenda (the news agenda of other media outlets) would not be enhanced 
as a result of the Transaction (paragraph 5.123).

7.2 The fact that the Transaction will have no influence whatsoever on the broader news agenda in the 
UK should provide significant comfort to the Secretary of State should he decide (as he should) not 
to refer the Transaction to the CC.

7.3 In fact, the various powerful media enteiprises in the UK, with the BBC an enonnously powerful 
influence and with a large number of well funded independent voices providing a multiplicity of 
different views, mean that the UK has a very healthy and very plural media environment within 
which the overall news agenda is broadly set and within which a combined News/Sky would 
continue to operate'

7.4 The Secretary of State should rely on the conclusion reached by Ofcom in this respect where the 
weight of the evidence was clearly overwhelming. It is self-evident that News does not now 
influence the news agenda in the UK to any material extent, nor will it do so post-Transaction. 
While News International's newspapers (more so than Sky News) do indeed break news stories and 
generate controversy in the UK they are merely individual voices in an environment which is one of 
healthy, if not fierce competition among news providers. If the volume of negative comment and 
media coverage about the proposed Transaction illustrates anything, it is that News and Sky together 
arc veiy far from being able to influence the news agenda in the UK or to silence voices of dissent.

Sec also, paragraph 5.7 of News' Initial Submission, the Perspective Report, paragraphs 5,1 to 5.3 of News' Response to the Issues Letter 
and the Perspective Sources Analysis.

0012561-0000367 00:13338290.1 22

PROP100002930



For Distribution to CPs

Non-corifidential version of Subniission dated 14 January 2011

8. T H E  T R A N S A C T IO N  D O E S  N O T  R E S U L T  IN  IN S U F F IC I E N T  P L U R A L I T Y

(a) The level o f p lurality post-Transaction m ust be com pared with a "sufficient level o f p lu ra lity "-  
there needs to be a benchm ark

8.1 It is a necessary part of the statutory test to assess whether plurality would be "sufficient" post­
Transaction, which necessarily involves foitning a view as to whether plurality is sufficient pre­
Transaction.

8.2 It can be assumed that plurality was considered to be sufficient in the UK by Parliament at the time 
of the enaetraent of the Communications Act 2003 which relaxed controls on media ownership. It 
can also be assumed that the plurality was considered to be sufficient in the UK by the CC and by 
the Secretary of State when they applied the media public interest test to Sky's acquisition ot 17.9% 
of the shares of ITV in 2007. Neither the CC nor the Secretary of State found eoncems about the 
sufficiency of plurality arising from that acquisition (which has subsequently been partly unwound).

8.3 In faet, since both of these benchmarks, news provision in the UK has become significantly more 
plural. The implication of News’ submission is that plurality would need to be reduced, as a result 
of the present transaction, to a level below that subsisting in 2003 (or 2007) before it could 
reasonably be said to lead to insufficient plurality.

(b) T rends in plurality in the U K  are towards greater rather than lesser p lurality

8.4 Using the level of plurality in the supply of news content and the plurality of consumption of news 
content by consumers in 2003 as a benchmark, and assuming that plurality was at that stage 
"sufficient". News' view is that there is significantly greater plurality of news provision today and 
that the Transaction is demonstrably very far away from creating an insufficiency of plurality.

8.5 Trends are towards greater rather than lesser plurality and any dynamic analysis of likely future
impacts most assume that these trends will continue:

(i) There has been a dramatic increase in the range of TV news available to consumers in the 
UK, largely due to the rise in digital TV penetration and in the choice of channels across all 
platfonns. The UK now has one of the highest levels of digital penetration in Europe and 
UK consumers have access to the largest number of TV channels in Europe, including a 
wide variety of digital news channels;

(ii) The internet has had (and continues to have) a transformative effect on access to and 
consumption of news, and has meant that many more consumers access a significantly

I 8broader variety of news sourees;

(iii) Consumers are increasingly shifting from media with comparatively less plurality in the 
provision of news and the consumption of news: while there are a large number of 
newspaper providers in the UK there are a far greater number of sources of news accessible 
via the internet; consumers tend to read one paper newspaper (if they read a newspaper at 
all) but to access multiple news sources online;'’

(iv) The easy accessibility of information via internet search and the ease with whieh information 
can be disseminated by individuals via Twitter, YouTube, blogs and so on has an important

The circulation of paid-for newspapers declined by 3.5% bctw'ccn 2003 and 2010 (FTI Report figure 8).
The circulation of paid-for ncw.'spapcrs declined by 3.5% between 2003 and 2010 (TTI Report figure 8): time spent on online news sources 
has grown by 214% since 2007 (Perspective Report page 27); and Mintcl has found that the internet is currently the second most important 
source of news in the UK with 46% of consumers accessing it regularly (Initial Submission, paragraph 6.7).

0012561-0000367 00:13338290.1 23

PROP100002931



For Distribution to CPs

Nori-confidential version of Submission dated 14 January 2011

influence on the news agenda. Controllers of media enterprises are simply not in a position 
to block the dissemination of infomiation and stories to a broad UK audience.

8.6 Further information on trends in the UK media landscape since 2003/2007 through to the present day 
which demonstrate that there is more than sufficient plurality in the provision of news in the UK 
both pre and post-Transaction can be found at paragraphs 5.8 and 6.5 to 6.6 of News' Initial 
Submission.

(c) Fo r the reasons set out in section 1(c) above, the Transaction poses no threat to the sufficiency 
o f p lurality in the U K

8.7 To summarise and conclude, News believes that the Secretary of State can reasonably rely on the 
following significant factors in deciding against a reference to the CC:

(i) The Transaction can only affect a cross-media audience and there is no reduction in the 
number of independent newspaper proprietors or TV broadcasters in the UK as a result of 
the Transaction.

(ii) Ofcom acknowledges that News' position in newspapers (a declining segment within cross­
media consumption) is unchanged and Sky's relatively modest share of TV news provision is 
unchanged:

"This transaction does not result in a change in the number, range or relative ability 
to influence within three o f the individual platforms -  TV, radio and newspapers." 
(paragraph 5.19)

(iii) A culture of editorial independence in broadcast news supported by regulatory requirements 
(the Broadcasting Code) will continue to ensure that Sky News remains as an independent 
voice and that internal plurality within the broader News group will be secured. This, 
together with the existing level of external plurality, removes any doubt that might arise as 
to the sufficiency of plurality post-Transaction.

(iv) In Sky/ITV, News was already assumed to have control/material influence over Sky and no 
concern about plurality was identified.

(v) Multi-sourcing of news by consumers, facilitated by an increase m the consumption of news 
over the internet, contributes significantly to plurality and is an increasing trend.

(vi) Ofcom acknowledges that the actual impact of the Transaction on consumers of news will be 
minimal:

"Across the population as a whole, we found that few regular news consumers rely 
solely on Sky titles or solely on News Corp titles: at the retail level, 2% rely solely 
on news from Skyr and 1% rely solely on news from News Corp; these shares do not 
change materially if  considering wholesale news provision " (paragraph 4.79).

(vii) Ofcom acknowledges that the Transaction will have no impact whatsoever on the setting of 
the wider news agenda within the UK:

"the available evidence does not point to a conclusion that News Carp's ability to 
influence through other media would be materially enhanced by the acquisition" 
(paragraph 5.123).

0012561-0000367 00:13338290.1 24

PROP100002932



For Distribution to CPs

Non-eonficlentiai version of Submission dated 14 January 2011

9. CONCLUSION

9.1 It is highly unfortunate that the administrative process leading to this point has been seriously tlaw'ed 
and that the initial decision to intervene in relation to this Transaction on the basis of a public 
interest concern was taken by a Secretary of State for BIS who was biased against the interests of 
News and its shareholders. News is still unclear as to the extent to which the biased and prejudiced 
approach of the Secretary of State for BIS has tainted the wider process and has requested that it be 
provided with copies of relevant correspondence in order to establish whether there is direct 
evidence of this.

9.2 News believes that Ofcom has failed to approach the effects of this Transaction with an open mind 
and has canied out a review process with the intention of identifying concerns. Ofcom has been 
notably more receptive to submissions made by third party complainants than it has been to 
submissions made by News and has chosen to present the evidence in a one sided way (in some 
cases selectively omitting relevant evidence).

9.3 For the reasons set out above, News believes that the Report issued by Ofcom to the Secretary of 
State is flawed, misinterprets the test which the Secretary of State is obliged to apply to the 
Transaction under the Order, contains fundamental flaws in analysis and should not be relied on by 
the Secretary of State. Any decision to refer the Transaction to the CC which was taken by the 
Secretary of State on the basis of the Ofcom report would itself suffer from legal flaws.

9.4 Pending receipt of all relevant information and a further consideration of its position News reserves 
its rights as regards the possibility to challenge earlier steps in the administrative process and/or the 
Report by way of judicial review.

9.5 News hopes that the Secretary of State, applying the legal test objectively on the basis of the relevant 
evidence, will take the view that no reference to the CC is necessary or appropriate give the facts of 
this case.

9.6 If the Secretary of State does believe, having considered News' submissions, that he has remaining 
concerns about the sufficiency of plurality in the UK, News is, without prejudice to its views as to 
the effects of the Transaction, prepared to offer UlL which would remedy, mitigate or prevent all of 
the effects adverse to the public interest which Ofcom erroneously identifies may result from the 
Transaction. The Secretary of State has the power to accept such a UlL from News under paragraph 
3 of Schedule 2 of the Order:

"The Secretary o f State may, instead o f making such a reference and for the purpose of 
remedying, mitigating or preventing any o f the effects adverse to the public interest which 
have or may have resulted, or which may be expected to result, from the creation o f the 
European relevant merger situation concerned accept from such o f the parties concerned as 
[he] considers appropriate undertakings to take such action as [he] considers appropriate."

9.7 [REDACTED]

Allen &  O ve ry  L L P H ogan  Lovells International L L P

0012561-0000367 00:13338290.1 25

PROP100002933


