For Distribution to CPs

J R J Murdoch
Exhibit JRIM 2
16 April 2012

IN THE MATTER OF THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE,
PRACTICES AND ETHICS OF THE PRESS

EXHIBIT JRJM 2

This is the exhibit marked "JRJM 2" referred to in the witness statement of James
Rupert Jacob Murdoch dated the 16™ day of April 2012

PROP100002897



For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future of British media | Comment is free | The Observer Page 1 of 5

guardian TheUbserver

Rupert Murdoch and the future of
British media

affair, Henry Porter and Wil Hu
e scandal

[t E R A Lot

nce of the media empive behind th

The Observer, Sunday 12 September 2010

The malign influence of Rupert Murdoch on
British life

News International acts as if it is above the law and has contributed to the coarsening of
suciety's values, writes Henry Porter

When Rupert Murdoch appeared on his own Fox News Channel last year and was,
astonishingly, asked about the News of the World phone-hacking scandal — "the story
that was really buzzing around the country and certainly here in New York", as the
anchorman put it ~ Murdoch cut him off with the words: "I'm not talking about that

issue at all today. I'm sorry.”

Seen against the background of Sun Valley, Idaho, and in short sleeves and sunglasses,
Murdoch appeared more like a gangster fighting extradition proceedings than the
attendee of a media conference. For some reason, the vicious agility of the elderly
Hyman Roth in The Godfather, Part IT came to mind. Naturally, the Fox News anchor
didn't challenge the man he called Mr Chairman and the matter of the mass hacking of
phones belonging to MPs, public figures and celebrities was dropped as Murdoch moved
to praise his own organisation for its robust criticism of the Obama administration,
delivering one swift jab at a competitor, the Financial Times, in the process.

Murdoch is a problem for British society and the News of the World phone-hacking
story — given further impetus over the last 10 days by the New York Times and the
Guardian — is a symptom of the chronic malignity of his power. In the last 40 years, we
have grown used to News International (N1), so that it is difficult to imagine Britain
without Murdoch's occupation, without, for instance, the leaders of the main parties
humiliating themselves and our politieal system to gain his endorsement, or News
International journalists and exceutives treating the law, national institutions and
Parliament with disdain.

Murdoch has become one of the political issues of our time, as menacing in his own
special way to democraecy and eonduct of politics as many other threats our society faces,
only we do not sce it, because his power is used behind the scenes to extend his
commercial influence and so his grip on the flow of so much of the information in
Britain. He and his equally unappealing son, James, (probable salary £1.3m) may
bellyache about the BBC, but when you set the advertising spend and income of BSkyB
alongside those of ITV and the BBC and add his newspapers and websites into the
equation, you realise that Murdoch is by far the greatest foree.

In February, I evoked the nightmare of Berlusconi's Italy when commenting on the fact
that News International had concealed the truth about the extent of the phone hacking
and that people such as Rebekah Brooks, formerly editor of the Sun and News of the

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert-murdoch-british-media...  01/04/2012

PROP100002898


http://Mvvw.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/l

For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future of British media | Comment is free | The Observer Page 2 of 5

World and now chicf executive of NI, had refused to turn up to answer questions from
the Commons culture, media and sport sclect committee. This is wrong in one respect.
Berlusconi is at least an Italian operating in his own land. As an American citizen,
Murdoch appears to have scant interest in the plurality of information in Britain and
therefore the health of British society.

His overriding concern is that the government remains covertly in step with his plans
for expansion and that the flow of profits to News Corp remains uninterrupted. It is as
though we had handed over a huge chunk of British agricultural land or given up our
food distribution networks to a relentless foreign corporation.

But the amazing thing about Murdoch's power is that it is maintained even though we
owe him absolutely nothing and he is, theoretically, at the merey of laws and regulations
that can he activated to control him. His power is in a sense illusory, maintained
because people choose to believe it. He argues with some reason that Sky News Sport
and Sky+, for instance, and the continued existence of the loss-making Times anc
Sunday Times ncwspapers (losses up to £87.7m in 2009) make an important
contribution to entertainment and information, yet it is also probable that other
companies, possibly more benign, would have grown to occupy the commercial space
that he has created for N1,

Anyway, the good in his enterprises must surely be set against the detriment to British
society, laid hare in the phone-hacking scandal. These are as follows. First, he has been
responsible for a distortion of politics in the last four decades. In an unguarded moment
at Davos three vears ago, he replied to a question about shaping the agenda on the Iraq
war: "We basically supported the Bush policy.” And so he did. In the nine days hefore
the invasion, freedom of information requests reveal that he had three conversations
with Tony Blair.

No British political party has succeeded at an election in the last 30 years without
Murdoch's blessing and the drumbeat of his papers can make life extremely difficult for
a government when he withdraws his support, as he did from Labour last year. This
ahility to intervene decisively in general eleetions gives him immediate access to the

prime minister and power to his editors to dictate laws, such as Sarah's Law. It was
hardly a surprise when David Cameron employed the former editor of the News of the
World, Andy Coulson, now mired in the phone-hacking scandal, to be his director of

communications.

Blair's deputy director of communications, Lance Price, called Murdoch the 24th
member of the cabinet. "His presence was always felt,” he wrote. "No big decision could
ever be made inside Number 10 without taking account of the likely reaction of three
men — Gordon Brown, John Prescott and Rupert Murdoch. On all the really big
decisions, anybody else could safely be ignored.” That is almost certainly true of the new
government and Andy Coulson is seen as the key facilitator of Rupert's habitual

privilege.

Second, News International regards itself as above the law of the land. As well as paying
out large sums to several victims of the phone hacking, who might otherwise have
brought cases against NI in open court, it is suspected of subverting the police.

The Metropolitan Police's investigations by Andy Hayman into Glenn Mulcaire's
operation to tap phones on behalf of the News of the World is thought by MPs such as
Paul Farrelly to be inadequate. Mr Hayman is now employed by the Times as a
columnist. Further, Rebekah Brooks admitted to a House of Commons committee, then
denied it, that as editor she authorised payments to the police for stories.

Unscen political influence, paying the police for stories and the hobbling of due process
arc the standard procedures followed by erime families and though I do not say that
Murdoch is a eriminal, there is a case for placing the influence of the media magnate, his
clannish associates and family on the spectrum of undesirable behaviour in a

democracy.

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert-murdoch-british-media... 01 /04/2012

PROP100002899


http://%e2%80%99www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/l

For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future of British media | Comment is free | The Observer Page 3 of §

The third part of the case against Rupert Murdoch stems from the unusual clarity of a
one-dimensional being ~ the lack of doubt in his positions — as well as the acid drip of
his customary eynicism.

British society is far from perfect: we are sometimes harsh, jeering, vulgar, indolent and
lacking in compassion and it is to these traits that Murdoch's tabloid newspapers and
much else in his media empire appeal. But look at Britain before Murdoch bought the
News of the World and you see a nation that was a good deal less derisive. Murdoch has
undoubtedly contributed to the coarsening of British society and also to an erosion of
values, which now sees a society where the outrageous practices of his - and other —
tabloid journalists are expected, if not quite accepted.

1 often wonder what Murdoch and his family will leave behind when they pass from the
seene — the memory of an extraordinarily successful business empire and of many
conguests no doubt, but there will be few monuments, libraries, inventions,
endowments, galleries or campaigns for justice to remember them by; merely a vague
sense of depletion and of a power that existed, to a bewildering degree, for its own sake.

After a good debate in the Commons, which, incidentally, was an encouraging change
from the proceedings in the last Parliament, the standards and privileges committee will
investigate the hacking of MPs' phones. Together with renewed scrutiny of the police
investigations this is a start.

MPs could do worse than summon Murdoch to the Commons, to answer questions
about who sanetioned illegal practices by his journalists, but he'd probably reply as
Hyman Roth did to Michael Corleone: "T didn't ask who gave the order because it had
nothing to do with business.”

It's time government stood in the way of his
ambitions

A plurality review over the BSkyB bid is essential to protect the scope of our TV and
newspaper coverage, writes Will Hutton

Three days into the coalition government's life, Rupert Murdoch was seen leaving
Number 10 by a back door. Nobody knows the substance of his conversation with the
prime minister. However, it would be astonishing if during the course of the unminuted
exchanges he did not foreshadow the view of Chase Carey, Sky's ehief operating officer,
in a telephone call with City analysts later in June, that News International’s bid for the
some 60% of the shares it does not own in BskyB should not warrant a "plurality
review”. Rupert Murdoch wants as little opposition as possible to this tipping peint for
News International ~ its desire to have 100% ownership of BSkyB. Not to have raised
this with the new prime minister would have been a dereliction of duty.

The arcane “plurality” provision in the 2003 Communications Act, inserted by Lord
Puttnam despite the opposition of Tony Blair and the Labour government, permits the
business secretary to refer any bid involving cross-media ownership to OfCom to ensure

it will not materially reduce the plurality of voice in the British media. OfCom's
conclusions are then included in the Competition Commission's assessment of whether
the bid in question should go forward.

These next few months are crueial for the future of the British media in a way in which
MPs, exercised by Andy Coulson, have simply not registered. The review is the last line
of defence in preventing News International (N1) from controlling half of Britain's
television revenues — and half its newspaper revenues — by the middle of the next
decade. The company would then represent the single largest concentration of media
power in any large democracy, a practice outlawed in Australia and the US, with huge
implications not just for British politics and culture, but also for the structure of the

media and the information industry.

Everybody from BT to the Datly Mail group, along with individual citizens, should be

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/1 2/rupert-murdoch-british-media... 01/04/2012

PROP100002900


http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/l

For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future of British media | Comment is free | The Observer Page 4 of 5

profoundly concerned. It is obvious that the conclusion of any worthwhile plurality
review is almost foregone, one of the reasons N1 is so adamantly opposed to the referral.

Sky is a brilliantly successful operation. Its revenues in the last financial year were
£5.9bn and its profits £855m. The next biggest TV company is the BBC - its revenues,
largely from the licence fee, are £3.6bn. However, Sky's sports programming budget
alone now exceeds the entire programme budget for BBCt. Next is ITV with revenue of
£1.9bn; then there is Channel 4 with £855m and Channel 5 with £250m. Sky is an
awesome foree, moving from an entreprencurial start-up to a potential monopolist in a

generation.

And this is the issue. The emergence of Sky's market power would be problem enough if
it just affected the television industry, but what makes it a defining moment for Britain
is how the financial and industrial strength in television interacts with News
International's dominance of the newspaper industry. The Times, Sunday Times, Sun
and News of the World together constitute 37% of UK newspaper circulation.

Moreover, this is an industry struggling to find a viable business model as eirculations
fall and advertising revenues shrink. Cross-media ownership was an electric issue even
in an era of stable technology; at a time of transformative technological change, it has
become toxic because NI's television strength can come to the rescue of print in a way
no other newspaper group can match.

Pay TV revenues have jumped by some 40% over the last decade and will continue to
grow. Sky will benefit both from the natural growth in the market and its talent for
adding additional services. By 2015, media analysts Enders Analysis project its revenues
will have grown to more than £7bn. What of the BBC? The coalition promises a cut in
the licence fee because of its alleged dominance, waste and extravagance. It will be lucky
to be spending £3bn in 2015 and if NT has its way, the total will be considerably less. As
for commereial terrestrial TV, advertising revenues are under pressure as audiences slip
and advertisers look for better returns elsewhere; ITV will do well to maintain its £1.9bn
revenues and Channel 4 its £855m. In short, by the time of the next election, Sky's pay
TV revenues will constitute half of Britain's total television revenues —~ or more.

On current trends, its spending on locally made content will remain small by
comparison with its revenue; the bulk of its cash earmarked for programmes is
dedicated to sports and film rights. No private sector broadeaster will be in a position to
mount a challenge to its dominance. Virgin Media TV has just succumbed to a BSkyB
takeover. The outlook for BT Vision is bleak.

That would be serious enough on its own. Just consider news. There are only three TV
news providers in Britain — the BBC, ITN and Sky. The outlook for I'TN, dependent on
contraets from ITV and Channel 4, is of never-ending budget cuts and the shrinkage of
its capacity. All its shareholders, reading the runes, want to sell. The future for TV news
is between a cash-constrained BBC and an ever-richer Sky News. In the US, Fox News,
owned by NI, is unconstrained by impartiality obligations and has unashamedly
exploited a pro-Republican editorial stance. NI would love to repeat the formula in
Britain. Nothing except the BBC, potential objections from OfCom and audience
expectations of balance stands in its way.

What about newspapers? Circulation is in headlong decline; a further halving by 2020 is
more than conceivable. The future is on the net, but readers are reluctant to pay for
newspapers online. The only paywalls that show signs of working are business to
business. However, onee N1 gets 100% ownership of BSkyB, it will simply add its
newspaper titles to the subseription television bundle to be received online. NI is the
fourth-largest advertiser in the UK. Its marketing heft and industrial strength in pay TV
will thus support its newspapers and the rest of the industry will be slaughtered.

Conservative titles — the Mail, Express, and Telegraph - will be marginally more
vulnerable than the liberal titles — the Guardian, Observer, Independent, Independent
on Sunday and the Mirror, whose readership will stay more loyal to the editorial line.

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert-murdoch-british-media... 01 /04/2012

PROP100002901


http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert--murdoch-british-media

For Distribution to CPs

Rupert Murdoch and the future of British media | Comment is free | The Observer Page 5 of 5

But the effect will be small.

There is a convergence of TV and online usage and attraetively priced online newspapers
available via Sky as part of carefully designed packages for individual consumers will be
irresistible, although the Express may hope to repeat the approach with its putative
ownership of Channel 5. However, the prospect by 2020 is of an enfechled newspaper
industry in which NI titles command more than half the circulation and revenues and a
television industry in which coverage of current affairs beyond a diminished BBC will be
sporadic, thin and partisan.

N1 made its bid on 15 June and Richard Desmond's Northern & Shell bid for Channel 5
~ which raises exactly the same issues — followed. The same argument applies and if
Vince Cable refers the NI bid for a plurality review he could hardly fail to do the same
for Northern & Shell.

The plurality review has only happened once before — when NI took a 17.9% stake in
ITV. OfCom registered its concern, but the Competition Commission set it to one side,
believing the size of the stake and N1's editorial record did not warrant the acquisition
being blocked. 1t could hardly take the same stanee over the eurrent bids, in particular
NT's.

Last week, T argued for the establishment of a media commission, modelled on the
Banking Commission, to make recommendations about ownership and regulation. That
should still take place. But the most urgent action is a plurality review. As matters stand,
to delegate the decision to Brussels's competition authorities, which are notoriously
reluctant to act, is far too dangerous. All politicians should understand the danger of the
kind of media dominance NI is now developing in Britain. We will mourn our great
newspapers, our choice of television and the BBC when they have gone. Now is the
moment to defend them.

& 201z Guardian News and Media Limited or its affiliated companies. All rights reserved.

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/1 2/rupert-murdoch-british-media... 01/04/2012

PROP100002902


http://wviw.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/12/rupert-murdoch-british-media

For Distribution to CPs

Financial Times
20 September 2010
Cable should call Murdoch to heel

Rupert Murdoch's British media empire has recently been at the centre of a political storm
centred on allegations that illegal phone-hacking at one of his tabloid newspapers, the News
of the World, was far more extensive than ever admitted.

Much attention has focused on the role of David Cameron's media adviser, Andy Coulson,
who edited the paper at the time of the alleged hacking yet has denied any knowledge of it.
But the allegations have gone beyond his role to include troubling claims that the police did
not thoroughly investigate the News of the World's activities because of their relationship
with Mr Murdoch's papers. This has raised broader questions about Mr Murdoch's powerful
grip on the UK media industry, and laid bare the extent to which British politicians are cowed
by him and even fight shy from investigating alleged criminality. This is profoundly
unhealthy. Yet as the Coulson saga plays out, Mr Murdoch is attempting to consummate a
deal that would increase his power still further.

Earlier this summer, Mr Murdoch announced he would merge his main company. News
Corp, with BSkyB, a UK satellite broadcaster in which it already has a minority stake. While
a price has yet to be set, and the acquiescence of the shareholders secured, News is beavering
away in Brussels to win pre-clearance for the deal on competition grounds. This is unlikely to
encounter insuperable obstacles as the deal may well not fall foul of European competition
law. This is why it is imperative that Vince Cable, the business secretary, examines the deal
under British rules governing media diversity.

There is a clear public interest case for doing so. Together, News and BSkyB would be a
truly formidable beast. News accounts for some 37 per cent of national newspaper circulation
in the UK while Sky has (in revenue terms) 35 per cent of the TV market - including the
public sector BBC. Like other countries, Britain has laws to limit cross-media ownership.
These aim to address the valid concern that a proprietor with interests in both newspapers and
broadcasting might dominate the media scene, lock out challengers and stifle diversity of
debate. This would be a clear risk with a News-Sky deal.

The rules, however, have not kept pace with the times. While newspaper groups still cannot
own Britain's main commercial broadcaster, ITV, no such blanket prohibitions apply to more
recently-established commercial broadcasters such as Channel 5 or Sky. The anachronism
becomes clear when you look beyond audience size (ITV still reaches more viewers than its
commercial rivals) to revenue. BSkyB's turnover is roughly three times that of ITV and is
growing much faster. In a few years time, BSkyB may have almost half the British TV
market.

Fortunately, Mr Cable has the tools to intervene if he wishes. The law permits him to look
into cross-media deals to "ensure the existence of a range of media voices".

A News-Sky merger would threaten plurality in several ways. Although technically News
already controls BSkyB, owning 39.1 per cent, a merger would give Mr Murdoch unfettered
power to direct its management and cash flows. He could bundle his newspaper websites with
Sky subscriptions, potentially giving him a big advantage as news migrates to an online

PROP100002903



For Distribution to CPs

subscription model. The FT should declare an interest at this point. But access to Sky's
substantial cash flows (rather than a taxed dividend, as at present) would give Mr Murdoch
- substantial firepower to cross-subsidise his loss-making UK newspapers, enabling them to
compete with rivals more on price. Price wars are an established stratagem for News. In the
1990s, it grew the circulation of the Times through savage price cuts.

The UK newspaper industry as a whole is struggling, as it is in many parts of the world. Were
Mr Murdoch to embark on fresh price wars, more rival papers would be marginalised - or
even forced from the news stands.

Claire Enders, a well-known media analyst, has described the News-BSkyB merger as
Britain's "Berlusconi moment". That is a touch hyperbolic, but Mr Murdoch's creeping
control of the UK media is troubling. He already owns far more of the landscape than he
would be allowed in the US and Australia.

Before Mr Murdoch seizes more territory, Mr Cable should call a halt to establish whether
this really would serve the public interest. It is not satistactory for Mr Murdoch simply to pull
out his cheque book. He must also make the case.

PROP100002904



