For Distribution to CPs

s

o

Titte:Murdoch says he might back Blair
Author(s):
Source: s Fuardian (loaden. Saglanglh (Aug. 9, 1994): News: pl.

Document Type:Brief article

Full Text:Guardian Newspapers Limited

Full Texd:

Byline: MICHAEL WHITE and GARY YOUNGE

RUPERT #urdeah's corporate disenchantment with John Major's government went a significant stage
further yesterday when the media tycoon told a German magazine: 'I could even imagine myself supporting
the British Labour leader, Tony Hiziz.'

Mr #urdoal's remarks, during an interview with Der Spiegel, which also discounted Berlusconi-like political
ambitions of his own, amounted to no more than a flirtatious wink in Labour's direction at a time when News
International's British newspapers have waged a sporadic campaign to unseat Mr Major for more than a
year. It may amount to little more than further pressure on the Tories by other means.

Reminded that his papers had supported right-wing candidates in most countries during the 1980s,

Mr Murdoch replied: 'No, no, no. We have supported many Labour politicians in the past. We once
supported the Labour premier Harold Wilson.'

When the reporter recalled that Lord Wilson left office in 1976, the Australian tycoon, who now has US
citizenship but mainly lives in Hong Kong, recalled that only last year 'we lent our support to the Labour
government in Canberra.' ¥# added: 'I could even imagine myself supporting Tony Bizis.’

The tease underlines Mr Murdaeh's legendary flexibility during a 30-year career in dealing with politicians
of all colours, from Australian populists to Chinese communists and the American Kennedy clan, if doing so
serves his long-term commercial interests.

He was a stalwart ally of Margaret Thatcher, who did him significant commercial favours over his purchase
of the Times and special terms for Sky TV.

Senior executives of his newspapers, including the once Kinnock-baiting Sun, have dined with Mr Bisir. And
the Sun has carried favourable articles and editorials about Mr &iair, and about John Smith (though

after ke was dead).

Neither Lord Rothermere's Mail titles nor Conrad Black's Daily and Sunday Telegraph have been as savage
towards Mr Major, and the Today newspaper, Mr #urdachi's smallest Fleet Street interest, is already
Labour-supporting.

David Blunkett, Labour Party chairman, said last night: 'I welcome a conversion on the road to Damascus.
Given the importance of the mass readership of the Sun, anything we can do to persuade common sense to
prevail will be very welcome indeed.'

#i{atr bandwagon?, page 2

By MICHAEL WHITE and GARY YOUNGE

MOD300000067



For Distribution to CPs

Title:Media: Five heads with a single mind - David McKie reads between the

lines of the Murdoch press support for Labour under Blair
Source:(Aug. 15, 1994): News: pl7.

Article

Guardian Newspapers Limited

Fasfl Toxt:

Byline: DAYID MCKIE

RUPERY MURDGOH doesn't interfere with his editors. We know this from a scholarly piece in last week's
Evening Standard, which explained that each paper's policy is the asiitz#'s choice alone. This must be true: the
author was the director of corporate affairs at News International, and you could hardly get more authoritative
than that.

So when the five #urdaoh editors (Times, Sunday Times, Sun, Today, News of the World) saw $sssart's
confession to Der Spiegei that he could imagine circumstances in which he'd support Tony Blair, they wouid
hardly have given the matter a thought. That no doubt was why they didn't even report it.

As it happens, the ssiitar of the Times, Peter Stothard, had been coming to much the same conclusions

as #Murgduach, as he expiained in a leader on Thursday. He too could envisage Labour as the better choice. But
that didn't mean it would happen.

The Sun isn't rolling over either. On Friday it had a leader disparaging Labour. Leading leftwinger Peter Hain had
broken ranks to moan about Blair and demand more socialist policies, like higher taxes, more VAT, higher public
spending and more state control. 'Are these the same kind of policies Mr Blair supports but is scared to admit?
Until he spells out exactly what he believes in and plans for Britain, there remains a question mark over
whether he is the man for Number 10.' Yesterday's News of the World echoed that closely. It is 'suspending
judgment' on Blair.

Apart from Today, the #uesdoch editors seem by a happy coincidence to be saying much the same thing

as Ruperi, and saying it as much to the Tories as to Labour. Through the Thatcher years, there was always a
natural alliance. They loved her and loved her policies. She, by another happy coincidence, served up decisions
which suitedf:sgest nicely: the green light for his acquisition of the Times and Sunday Times, the favourable
climate for Sky. Sun readers, who for most of the time weren't doing badly either, didn't complain at the
paper's Thatcherite message. But then things went wrong. Thatcher was axed. Major, with

steady #Murdoch support, made it through the 1992 siaction, but he was soon letting them down, on taxation
and Europe. Before long, the Sun was concluding that John just wasn't up to the job. Had they told any other
tale, their readers would not have believed them.

The #urdeach hierarchy has to calculate now that a Labour win next time is more than likely. dMurdaci's
message in Der Spiegel holds out the hope that the kind of vicious media assault usually turned on Labour

at siection time might be spared - if Labour acts acceptably. The terms of the quid pro quo hardly need to be
spelled out. At the same time, the Tories are being told: if you can't get your act together, don't expect us to do
what we did in '92 - make your case better than you can.

The Times still hopes the Tories can prove themselves. Thursday's leader ended by hoping that the
Conservatives would not become 'a gentle lumbering giant, whose strength is slowly failing as its senses grow
dim’' - like the Daily Telegraph. The Sunday Times was more forthright. It was still a Tory paper at heart and
unless Blair could deliver the correct (ie, broadly Thatcherite policies) on tax, public spending, the unions,
Europe and education he wouldn't get its support. The Sun, which matters most to the Labour Party, since its
readers are far more numerous and less politically rooted, in this sense offers Labour most hope. By saying
there is a question mark over Blair's fitness for Number 10, it at least accepts that he isn't entirely unfit to lead
the nation, as it said of Foot, Kinnock and Smith.

In the end, the #urdeck assessment could well be made case by case and paper by paper (Today, remember,
has already converted to Labour) on a combination of the group's commercial interests, a broader political
assessment and a judgment on the mood of the readers. And once he has made his choices, he no doubt will
tell Der Spiegel.

MOD300000068



For Distribution to CPs

Title:Media: The Murdoch wooing game - When Rupert Murdoch said he
could imagine backing Tony Blair, a shiver went through the Labour
establishiment. But was it fear or delight? And, as the party prepares to
meet in Blackpool for its annual conference, is it a sign that the new
leadership is prepared to do the unthinkable and embrace one of its
traditional foes? Henry Porter reports

Source:Th ceffan {londen. Snglandl. (Sept. 26, 1984} News: pl4.

Document Type:Conference news

Full Text:Guardian Newspapers Limited

Foadl Towis
Byline: HENRY PORTER

RUPERT #if# 3 was in town 10 days ago. His presence at News International and the Osterley
headquarters of BSkyB is always felt. At Wapping it is said he mischievous}y suggested that the Princess of
Wales be approached to review two forthcoming biographies of her husband. There was aiso Sky's new
advertising campaign to be launched. But the main business of the week was a reception in his large
apartment in St James's Place for leading figures from the British politicai establishment - among them Lady
Thatcher, Paddy Ashdown and Michael Howard.

For much of the party the chairman and chief executive of News Corp was trapped near the door, as the
business of greeting his guests merged with bidding them farewell. He was the perfect host, affable in the
extreme and, as many remarked, clearly enjoying life after the worries of the last four years.

Things are going very well for #isreaeis: Sky TV is now profitable and the price-cutting strategy started at
the Sun and extended to the Times has caused turmoil in both ends of the newspaper market, pressuring
rivals and threatening the existence of the weakest competitors. This is a position he relishes: not only has
he set the terms of the war but has managed to keep the initiative throughout the summer.

Ah! What's this? In the crowd of well-known faces are several members of the Parliamentary Labour Party -
Tony Blair, Mo Mowlam, Gerald Kaufman.

In one way the appearance of Kaufman at such an event is very surprising. Although the two were
contemporaries at Oxford and fellow members of the Oxford Labour Club, #urdeck has never held
Kaufman in high esteem, and what is more Kaufman knows this. In the William Shawcross biography

of Murdech, the subject is quoted as saying: 'F. . .ing Kaufman. He was the same then, a greasy know-all.'

But the presence of the Labour leader is more significant and will have caused the Conservatives there to
reflect on the support they are likely to receive from national newspapers at the next general

election. #urdoch's press has consistently attacked the Major government. He is on record in the German
magazine der Spiegel as saying: 'I could even imagine supporting Tony Blair.' Those seven words have
added to Tory resignation and tantalised Labour.

Now, quite suddenly, it has become as natural for Blair to attend®urgdoch's parties as it is for Thatcher. Al
Labour's ancestral grievances seem to have evaporated. The bloody fight at Wapping, the favoured status

that Murdoch achieved under Thatcher's administrations, the viciousness of the campaign against Neil
Kinnock's leadership, the persistently bruising coverage of Labour policy - all is apparently set aside in a
convivial singularity of purpose.

It is not always easy to know who is courting whom at these parties. Certainly the Tories are anxious to put
their case about the Government's economic performance to Murdach, while Labour remember the words

2

MOD300000069



For Distribution to CPs

of Lord McAlpine, the Tory fund raiser who, after the poll in 1992, said: 'The heroes of the election were the
editors of the Conservative press.’ #Murdach's support, therefore, would be very welcome next time round.
But the courtship is more complicated than this because #iursiaat is himself a'courting and without doubt
now believes that Labour's electoral chances have vastly improved.

He cannot want Blair's team to take office with all the enmity of the eighties still festering because the
stakes are too high. A hostile government could make life extremely uncomfortable for him, especially in the
matter of his unique cross-ownersh ip in newspapers and TV. While the chances of dismantling the

empire ¥urdoah has assembled in Britain since Labour left power are remote, there are ways a
government could pressure him. So on both sides there is much to play for.

But amid the triumph of its current prospects, Labour is squirming. The front bench appears to be mellowing
towards #usrsieniz but many Labour MPs believe the overture is not to be trusted and that the dire quality of
some of his products still deserves a reflex contempt. Here is a well-known Labour member speaking off the
record: 'The Sun is a foul paper and #urdaah is a thoroughly bad influence in the iz, He poisons
British society.'

Broadcaster and writer Melvyn Bragg, a prominent Labour supporter, makes this point about his hint to der
Spiegel: 'I think it would have been more dignified to say 'We can do without you, we don't need you. The
British people elect this government, not you.' I think it might have got a better result. If the Labour Party
had decided to wait a year or two, it would have been a bit cooler, frankly. And #urdaai: would have
enjoyed the s with a cat rather than a mouse.’

But prominent backbenchers who left office in 1979 and endured the years of #zrziccis triumphalism are
now extremely keen to avoid rocking the boat. Kaufman, now on the back benches and chairman of the
national heritage committee, exploded with indignation when asked whether he had an opinion on his
party's policy to #urdaak. "You have no right to ring me up and ask questions,’ he said. 'I have no part in
forming party policy.' A senior policy adviser to Blair who does have a part was more measured: 'The
attempts both overt and not so overt to cosy up to the Labour Party would suggest that they are feeling a
little bit vuinerable at the moment. But the sensible approach to astimpolicy is to personalise it.’

AT PRESENT Labour's ssadiia policy, under the guidance of Mo Mowlam, Shadow National Heritage
Secretary, is precisely this. In an article for the New Statesman two weeks ago she wrote: 'Our aims as
socialists have not changed but the methods of achieving them have to change as the real world changes.
Change in the audio-visual world industry is fast. We could commit ourselves to legislate for the past, which
would be criminal.’

'Legislate for the past’ is the key phrase. It makes clear that Labour's policy will not be driven by a sense of
revenge, even though the accumulation of power at News International is as much a product of benevolent
Tory government as it is of the proprietor's daring. Any notion of reversing what has taken place over the
last 15 years appears for the time being to be out. Instead Blair's party stresses the importance of
encouraging the industry and the growth of the neutral pathways between the different =<z, which
everyone imagines will hum with the prospect of new jobs.

The policy has the benefit of being Mursdochk-friendly as well as seeming modern and responsible. The
problem is that other msttirgroups demand the right to compete with #Murdaah on equal terms. Over the
decade he has had unique privileges and explored loopholes closed to others. People like Michael Green,
chairman and chief executive of Carlton TV, demand that restrictions on cross-ownership which affect his
company but not Murdaeh's should be lifted, and he has a point. If News International can own half of Sky
TV, why should he be barred from buying half of a newspaper publishing group?

Those who think about these things for Labour agree, so perhaps there is no problem. However, members
on both sides of the House of Commons worry about creating a few monolithic groups on the model
of#usrsdaeh's group, which now spans book publishing, magazines, newspapers and television, and draws
strength from the many opportunities for cross-promotion.

Christopher Hird, the joint author of a best-selling book about#srdmak's recent financial troubles, sums up

MOD300000070



For Distribution to CPs

the doubts: 'The Labour Party has not opposed the takeover of TV companies by each other which it shouid
have done. It appears that it is going to allow an increase in cross-ownership and concentrations. But there
is no evidence that these increase employment, increase wealth or increase the range of cultural products
available to people.’

The point about cross-ownership is that it adds greatly to a company's power. The current newspaper price
war between the Daily Telegraph group and News International is unlikely to have been initiated
without#4ureizak's interest in Sky, which recently showed profits of pounds 176.8 million before sharehoider
interest was taken into consideration. Conrad Black of the Telegraph group has no equivalent source of
revenue. Neither does the Independent group, which, according to some analysts, may be forced to close or
sell its Sunday title if the war continues. And the war will go on because #ursisci has guaranteed the high
circulation of the Sun and the Times until well into next year in order to justify the hike in advertising rates.

The affairs of the industry are a good deal more sophisticated than they were in 1979 and Mo Mowlam's
task in preparing Labour policy is unenviable. She must weigh what is strategically prudent with what is
desirable to the party rank and file. She was criticised this year at the TUC, which passed a resolution urging
her to develop measures which reverse the 'unhealthy concentration of ownership that already exists' and
restrict cross-ownership of newspaper and satellite TV. The sentiment echoes a resolution tabled for the
Labour Party conference, which views 'with concern the increasing monopoiistic controi of press and
television exercised by News International and other large muitinationat corporations' and urges a future
Labour government to introduce legislation to curb it.

But Mowlam - like Lord Hollick, a key Labour adviser - has come to betieve in the integration

of maasdia interests and has said that under Labour the new conglomerates wili be controlied by strict
regulation and a sort of parallel convergence of monitoring organisations. She points out that the situation
may be very different by the next election: another satellite will almost certainly be operating within the
next two years and #urdaeds is being pressed by European regulatory authorities because he effectively
controls access to satellite by high prices. He will also come under scrutiny for his monopoty of the
encryption system which gives a subscriber access to satellite. So his current power is not guaranteed.

The newspaper price war in Britain is a telling example of how a company may use its spread to exert unfair
pressure in one sector. It has been promoted by #urdaah as a benefit to the consumer. Who can possibly
object to a company which is giving nearly pounds 1 million a week to the man in the street and by this
action prompts similar generosity in other companies? Of course this is pure humbug, for at the same time
he was saying privately that by the end of the century there would be just three national titles operating in
Britain - the Sun, the Times and the Daily Mail - all of them congenitally disposed towards the right. His
personal ambition, it seems from a remark made to a group of businessmen, is to destroy the Telegraph.

THIS sort of talk has even disturbed the right. Paul Johnson, a loyal supporter of #urgdoah in the past,
wrote in July that #usrdoch was risking the combined wrath of both Labour and Conservative opinion: 'Most
of his natural supporters here, who would hitherto have leapt to his defence in the event of a Labour putsch
against his properties, are now more inclined to sit on their hands or even cheer at the lynch mob . . . By
escalating the price war Murdach has alienated a further band of his remaining supporters.’

In August he was joined by David Mellor, the former National Heritage Secretary and one of the architects of
the 1990 Broadcasting Act who was exposed by the press for an extramarital affair. He said that News
International's effective control of satellite television and its ownership of 35 per cent of the national press
was 'an unfortunate development for the future of this country . . . No one in their right mind would want
any more organs of opinion owned by News International.’

The realpolitik of Labour towards ek may be wise and perhaps there is not much lost when Mowlam,
Blair and Kaufman take champagne with him. But, as Australian Labour politicians Gough Whitlam and Bob
Hawke have testified, when #urdaoh charms he also disables. Both were dropped by #Murdech when it
suited him. The new British Labour leadership may satisfy itself that #urdasch is not all that far from them
in his views. His biographer William Shawcross points out: 'The irony is that #urdssi in some ways has
been a radical in the way that many socialists would approve of. He has rebelled against the class structure

MOD300000071



For Distribution to CPs

of British society.’

But the real point in all this is that Labour looks as if it is perilously close to being distracted from the
tumescent influence of News International by the need to form policy in the rapidly changing world of

the media. The nature of the beast has not changed. Murdoch is still inimical to everything Labour stands
for, even to the inoffensive social democracy of Blair's Labour Party. But above all he is a businessman in
charge of a highly leveraged company which is acutely sensitive to conditions laid down by governments.
And that is a very strong card which the Labour Party should not throw away.

By HENRY PORTER

MOD300000072



