
For Distribution to C P s

April 2012

Response to The Leveson Inquiry request of 05 April 2012

1. I will attempt to answer the general questions on the eulture, praetiees 
and ethies of the press by this testimony and with referenee to artieles 
and speeehes. It should be noted that I have not edited a British 
newspaper sinee 1982, though I have maintained a keen interest in the 
British media. I eontribute by way of artieles and radio and television 
eommentaries. I attended the July 19, 2011 hearing of the seleet 
eommittee on eulture, media and sport whieh questioned News 
Corporation ehairman, Mr. Rupert Murdoeh, and Mr. James Murdoeh, 

chairman of News Corps subsidiary. News International. I also 
moderated a Thomson Reuters discussion debate entitled The Press We 

Deserve (edited video at www.reuters.com).

2. From my perspective, the most significant development in the 
dynamic of the relationship between politicians and the media has been 
the way successive governments have facilitated the dominance of News 
Corp. The 1977 Royal Commission on the Press (McGregor) concluded

MOD300000034

http://www.reuters.com


For Distribution to C P s

that diversity was a central issue for improving the quality and 
caliber of the British press and remedying the political imbalance of 
national and mass circulation newspapers: “It follows that we should try 
to encourage this process [of diversity] by practical means, rather than 

simply pay lip service to the concept.”

The objective of encouraging diversity was cast aside in the political 
decision of the government in 1981 to facilitate the acquisition of Times 
Newspapers by News International, the UK company controlling the 
newspapers owned by News Corporation, chaired by Mr. Rupert 
Murdoch. He was allowed to acquire the biggest selling quality Sunday 
newspaper. The Sunday Times, and Britain’s most famous daily 
newspaper. The Times, despite the fact that his News International 
Company already owned the biggest selling daily. The Sun, and the 
biggest selling Sunday, the News of the World. I have maintained for 
many years that the consequences were adverse to the public interest, 

but bear in mind that as editor of The Times I had a dispute with Mr. 
Murdoch. I resigned under pressure in circumstances I have described 
in Good Times, Bad Times. He has usually responded, typically I may 
say, not by dealing with the substance but by defamations of one kind or 
another). My view, however, remains that his media dominance has 
been detrimental to the public interest in two ways: a certain erosion of 
editorial standards, and the way politicians of all parties fell over 
themselves thereafter to appease Mr. Murdoch’s commercial and

MOD300000035



For Distribution to C P s

political imperatives on the presumption that he could determine their 

electoral fate.

This was probably true for Mr. Neil Kinnock in 1992 who was grossly 
abused by the Murdoch press, but I believe Mr. Blair would have won 
the Labour party landslide victory in the general election of 1997 
without the backing of News International. Mr. Blair decided not to take 
the risk; “It is better to ride the back of the tiger that have it tear your 

throat out.”

3. It must be understood that though News Corporation is one of the 
world’s largest transnational media corporations, Mr. Murdoch is a 
“highly interventionist”  ̂media proprietor controlling opinion but also in 

the habit of dictating certain news choices and emphases. In Good 
Times, Bad Times, I have described resisting this, but there is ample 
testimony by other professional journalists over many years. I would 
refer the Inquiry to the most recent affirmation in the British Journalism 

Review (No. 4, December 2011, page 40) by Mr. Michael Williams, a 
senior news executive with experience at News International. He writes 
of Mr. Murdoch ordering stories “attacking the broadcasting unions and 
rubbishing the BBC.” Mr. Lance Price, deputy press adviser to Mr.

' Interview with John Menadue, June 18, 2006, http://www.abc.net.au/sundayprofile/stories/sl665376.htm 
 ̂Did Murdoch interfere in his editorship? "All Murdoch editors, what they do is this: they go on a journey where 

they end up agreeing with everything Rupert says. But you don't admit to yourself that you're being influenced. Most 
Murdoch editors wake up in the morning, switch on the radio, hear that something has happened and think. What 
would Rupert think about this?' It's like a mantra inside your head. It's like a prism. You look at the world through 
Rupert's eyes." -  David Yelland, ex editor The Sun, March 29, 2010 Evening Standard

MOD300000036

http://www.abc.net.au/sundayprofile/stories/sl665376.htm


For Distribution to C P s

Blair, has said that it was understood at No 10 that no big decision could 
ever be taken without considering the likely reaction of three men -  

Gordon Brown, John Prescott and Rupert Murdoch.

4. The origins of the fear of Mr. Murdoch were his success in taking 
over Times Newspapers, gaining influence from both papers and 
substantial revenues from The Sunday Times. The terms of the Fair 
Trading Act of 1973 required a bid by a newspaper company to be 
approved by the Monopolies Commission. Mr. Murdoch’s was not even 
referred. A newspaper merger unprecedented in history went through in 

three days. This was contrary to stated law and practice.

5. The determining factor in 1981 was the will -  and political interest -  
of the Prime Minister, Mrs. Margaret Thatcher. She has never explained 
why in this instance she preferred concentration to competition. Her 
memoir published in 1993 makes no attempt to do that, and indeed there 
is an altogether surprising omission of any mention of Mr. Murdoch

6. A number of people at the time suspected that a deal had been made 
between the Prime Minister and Mr. Murdoch. It is significant that thirty 
years later we have documentary evidence that that alone of all the 
bidders for Times Newspapers, Mr. Murdoch was afforded a private 
meeting with the Prime Minister which was followed by her intervention

Extract in Appendix X 
Lord Donoughue in his memoir.

MOD300000037



For Distribution to C P s

on his behalf with the Seeretary of Trade, Mr. John Biffen. The 
ostensible “briefing” Mr. Murdoeh offered was, in faet, highly 

prejudieial. Mr. Murdoeh denied he ever did have sueh a meeting with 
Mrs. Thateher. His speeifie denial is reeorded in his interview for the 
history of The Times he himself eommissioned^. I diseuss this intrigue 
in a Prefaee to the fourth edition of Good Times, Bad Times ineluded 
among the doeuments with this submission.

7. I have deseribed the eonsequenees for the politieal independenee of 
The Times in Good Times, Bad Times', my aeeount of the transition from 
14 years of editing The Sunday Times during the ownership of the 
Thomson Organization, to one year editing The Times during the 
ownership of Mr. Murdoeh. The Thomson ownership, through the Times 

Newspapers board with independent direetors, insisted, as a eondition of 
my appointment as editor that I would maintain the traditional politieal 
and eommereial independenee of The Times (and the board asked for the 

same pledge from my successor as editor of The Sunday Times). I 
describe the board meeting in my autobiography. My Paper Chase , 

pages of which Fve included in the documents.

Mr. Murdoch pledged that the conditions for independence would be 
maintained under the ownership of News Corp. Had he honored his

 ̂The History of The Times, The Murdoch Years by Graham Stewart (Harper Collins 2005) p 28 
® Good Times, Bad Times, fourth edition, Bedford Square Books, 2011

^My Paper Chase, Little, Brown (Back Bay paperback edition) p.321 (2009)

MOD300000038



For Distribution to C P s

word, the consequences of concentration might have been ameliorated. 
But he did not. He had guaranteed that Times Newspapers editors 
would have control of political policy of their newspapers for which they 
were responsible; that they would have freedom within agreed annual 

budgets; that the editors would not be subject to instruction from either 
the proprietor or management on the selection and balance of news and 
opinion; that instructions to journalists would be given only by their 
editors; and that any future sale of the titles would require the approval 
of a majority of the independent national directors. In my year editing 
The Times, Mr. Murdoch failed to honor the guarantees he had made to 
the editors, to the board of Times Newspapers which had agreed to the 
sale with conditions in 1981, and to Parliament. The government took no 
action following the documented violation of the agreements. Mr. 

Murdoch had a “get out of jail” free card.

8. In terms of the concentration of the press, it must be acknowledged 

that while Mr. Murdoch, in the acquisition of Times Newspapers, 
represented an important negative development, the paradox is that his 
defeat of the print unions at in the “siege of Wapping” was liberating for 
the British press. It lowered the economic barriers to new entry (viz The 
Independent, the first new quality newspaper in Britain in the twentieth 
century), and finally enabled journalism to be assisted through computer

MOD300000039



For Distribution to C P s

o
typesetting and on-line researeh, a development I had long advoeated . 
Computers are a eommonplaee now, but their introduetion at Times 
Newspapers and throughout the industry was delayed a deeade by eraft 
rules and inter-union solidarity. Mrs. Thateher’s reform of trade union 
law was an important faetor in enabling News International to prevail. It 
is probable that another ownership would have sueeeeded at the 
twentieth eentury drew to a elose -  the eeonomie imperatives had 
beeome overwhelming -  but, as I have written elsewhere, there is no 
doubt the demise of restrietion at this time was of benefit to the press 
and a personal aehievement to the eredit of Mr. Murdoeh and Mr. 
Murdoeh alone.

9. But, alas, that is not all there is say, as is manifested, I submit, by the 
origins of this very Inquiry. For thirty years Mr. Murdoeh was not 
restrained by any government. Conservative or Labour or Coalition, in 
still further tightening a grip on British print and broadeasting media and 

exacting commercial benefits. The Labour government of Tony Blair 
dropped its proposals to restrict cross media ownership. The Coalition 
government led by Mr. Cameron was on the point of sanctioning News 

InternationaTs control of BSkyB before the hacking scandal lifted the 
stone on so much unscrupulous conduct.

’ Institute of Stationers lecture

MOD300000040



For Distribution to C P s

Mr. Murdoch exerts direct personal control of all his newspapers, 
despite occasional protestations to the contrary: Andrew Neil, a former 
editor of The Sunday Times, characterized him in his book Full 
Disclosure as the Sun King with obedient courtiers “All authority comes 
from him... The Sun King is everywhere even when he is nowhere.”

It has been a regression for British democracy and British society that 

political leaders came to bend the knee to the values of one 
unaccountable individual out of fear of retribution by headline. “It’s 
The Sun Wot Done It” boasted the tabloid on April 11, 1992 but its 
coverage was no more than a lurid version of the common line imposed 
on all the News International papers .̂ Had Mr. Murdoch honored his 
pledges of independence for Times Newspapers, there might have been 
at least a few squeaks from the Thunderer.

C:HEA

 ̂ http://www.dailymail.co.uk/news/article-496130/Media-mogul-Rupert-Murdoch-admits-controlling-Suns- 
political-backing.html

MOD300000041

http://www.dailymail.co.uk/news/article-496130/Media-mogul-Rupert-Murdoch-admits-controlling-Suns-political-backing.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-496130/Media-mogul-Rupert-Murdoch-admits-controlling-Suns-political-backing.html

