
For Distribution to C P s

T o  the L e v e so n  In q u iry

R e l a t i o n s  b e t w e e n  p o lit ie ia n s  a n d  t h e  p re s s

1) Acquisition of Times Newspapers by Mr. Murdoch

T h is  w as the sem in a l event in  the rise  o f  M r. M u rd o e h ’s dom inanee o f  the 
B r it is h  p ress and h is  subsequent in flu enee on the eonduet o f  B r it is h  
dem oeraey. In  the w ritten su b m issio n  I  m ade to the In q u iry , and in  G o o d  

T im e s ,  B a d  T im e s ,  I  have  set out the sequenee o f  w hat I  re ga rd  as a p o lit ie a l 
deal betw een the P rim e  M in iste r M rs. T h ate h er and M r. R u p e rt M urdoeh: 
She w o u ld  see to it that h is  b id  w o u ld  not be referred  to the M o n o p o lies  
C o m m is s io n  , as the F a ir  T ra d in g  A e t stipulated, and -  no need to w rite this  
dow n! -  she eould  expeet eonsistent p o lit ie a l support fro m  T im e s  
N ew sp apers.

T h e  p u b lish e d  d iaries o f  M r. W o o d ro w  W y att are a lso  re v e a lin g . H e  w as an  
intim ate o f  M r. M u rd o eh  and the go-betw een  w ith  the P rim e  M in iste r. T h e  
P rim e  M in iste r eonsulted W y att w e e k ly  fo r  m an y years. A s  B m e e  P age  
aeeurately o bserves in  T h e  M u r d o c h  A r c h i p e l a g o  (S im o n  and Seh uster 20 0 3 , 
N e w  Y o r k ) ,  he regard ed  it as one o f  h is  duties to inerease the n um b er o f  ‘pro  
M a rga re t’ new spapers. I  had  p erso nal experienee o f  th is, attending as a 
frequent guest at M r. W y a tt’s hom e; one o eeasion  ine lud ed  M rs. Th ateh er  
w hen I  w as editor o f  T h e  S u n d a y  T im e s  and one ine lud ed  M r. M urd oeh  
w hen I  w as editor o f  T h e  T im e s .

Sunday June 14, 1987:

D ire e t ly  re levant is  a W yatt entry on Ju n e  14w hen he w as ta lk in g  to M rs. 
Th ateh er about the w a y  to a vo id  a referenee to the M o n o p o lie s  C o m m is s io n  
o f  M r. M u rd o e h ’s b id  fo r  T o d a y  so there w o u ld  be “ another p ro -M a rg a re t  
new spap er.”

T h is  eo uld  be aehieved, W yatt suggested, b y  e itin g  the faet that the paper 
w as lo s in g  m oney. H e  quotes M rs. T h ate h er resp o nd ing:

MOD300006753



For Distribution to C P s

“Y e s ,  I  rem em ber T h e  T im e s  d id n ’t get referred  to the M o n o p o lies  
C o m m is s io n  w hen he b o u gh t them  both, T h e  T im e s  and T h e  S u n d a y  T im e s  
beeause they w ere m a k in g  a lo s s ” [she w as m isin fo rm e d ].

R e p o r t i n g  to  M u r d o c h  l a t e r  W y a t t  w r i t e s :

" I reminded Rupert during the evening how at his request and my 
instigation she had stopped the Times acquisition being referred to the 
Monopolies Commission though the Sunday Times was not really losing 
money and the pair together were not".

Title: The Jou rn a ls  o f  W oodrow W yatt 
Author: Woodrow Wyatt (edited by Sarah Curtis)
V. 1 pages 369 and 372

The secret meeting

T h e  W yatt entries e o n firm  w hat a n um b er o f  people, in  ad d itio n  to E v a n s  
and h is  e o lleagu es, suspeeted that a deal had  been m ade betw een the P rim e  
M in iste r and M r. M urd oeh  ( “ H o w  W o o d ro w  and M arga ret h e lp ed  their  
ehum  R u p e rt,” Ia n  H a rgre a v e s, N e w  S t a t e s m a n ,  23 O etober 1998).
G o o d  T im e s ,  B a d  T im e s :  “ H u g h  Steph en so n  at T h e  T im e s  had  it fro m  a 

frien d  in  the C a b in e t O ffie e  that “ M rs. T h a te h e r’s deep debt o f  gratitude” 
w as the eru eia l faetor. L o r d  D o n o u gh u e  h ad  a s im ila r  report.

It  is s ig n ifie a n t that th irty  ye ars later -  ju s t  in  tim e fo r the In q u iry  - w e have  
doeum entary evidenee. A lo n e  o f  a ll the b id d ers fo r  T im e s  N e w sp a p e rs, M r. 
M urd oeh  w as a ffo rd e d  a p rivate  m eeting w ith  the P rim e  M in iste r w h ie h  w as  
fo llo w e d  b y  h er intervention  on h is  b e h a lf  w ith  the Seeretary o f  T rad e , M r. 
Jo h n  B iffe n . T h e  ostensib le  “b rie fin g ” M r. M urd oeh  o ffered  w as, in  faet, 
h ig h ly  p re ju d ie ia l as 1 have  e xp la in e d  in  a doeum ent subm itted.

M r. M u rd o eh  denied he ever d id  have  sueh a m eeting w ith  M rs. Thateher. 
H is  speeifie  d en ia l is  reeorded in  h is  in te rv ie w  fo r the h isto ry  o f  T h e  T im e s  

he h im s e lf  e o m m issio n ed :

Mr. Graham Stewart, historian of The Times for the Murdoch period, 
writes on page 28 that Mr. Murdoch told him he had “no 
communication whatsoever’ with Mrs. Thatcher in this period.

MOD300006754



For Distribution to C P s

I  d iscu ss  th is intrigu e  in  a P re fa ce  to the fourth  edition  o f  G o o d  T im e s ,  B a d  

T im e s  in c lu d e d  a m o n g  the docum ents w ith  this su b m issio n .

B r ie f  e xcerp t fro m  that p reface  to 4 *  editio n  o f  G o o d  T im e s ,  B a d  T im e s :

“...on i 6  M arch, 2 0 1 2 , the C h u rch ill A rch ive  Centre (C A C ) in  
Cam bridge released two discom fiting docum ents from  the M argaret 
Th atch er Foundation. T h e y  give the lie to the official h istory of T h e  
T im e s  from  19 81- 2 0 0 2 . Th e  historian engaged b y  T h e  T im e s ,  M r 
G raham  Stewart, wrote that M urdoch and M rs Th atch er ‘had no 
com m unication whatsoever d uring the period in  w hich T h e  T im e s  
b id  and referral was up for d iscu ssio n.’ O n the contrary, the 
docum ents reveal that on 4  Jan u ary, 1 9 8 1 , the Prim e M inister and  
M urdoch had an extraordinary secret lunch  at Chequers. Th e  record  
of the ‘salient po ints’ of the m eeting b y No. l o ’s press officer, M r 
(now  S ir) B ernard  Ingham , testifies that in  accordance with M rs 
Th atch er’s w ishes he w ould not let h is report go outside No. 1 0 , 
w hich is to say M inisters would not be briefed on the meeting. It  
m ust be ga llin g  for Stewart that the source he relied on for the 
falsehood in  h is h istory was the m an who engaged him  to write it.
T h e  m eeting that Stewart w rites never took place was h igh ly  
im proper. M oreover, In gh a m ’s ‘note for the record’ reeks of cover- 
up in  triplicate. It  bears some p arsin g.”

I  h a v e  a m p l i f i e d  t h i s  s t a t e m e n t  i n  t h e  P r e f a c e  s e n t  t o  t h e  

I n q u i r y .

The fiction that The Sunday Times was not a going concern.

I  re fe r to:

1) C h a p te r 7, G o o d  T im e s ,  B a d  T im e s  “B if f e n ’s M is s in g  M illio n s ” a n a lyze s  
the p ro fit  and lo ss figu re s. M r. B if fe n  w as in  In d ia , and d id  not have the 
papers w ith  h im . T w e n ty  fo u r h ours after retu rn ing  to the D epartm ent he  
approved. H e  o ve rlo o ke d  $4 .7  m illio n  in  profit.

2 ) N a rra tive  o f  M r. B ru e e  P age , fo rm er editor o f  In sig h t, in  w h ie h  the 
finanee direetor o f  T im e s  N e w sp a p e rs and the finanee direetor o f  the 
T h o m so n  O rga n isa tio n  state that T h e  S u n d a y  T im e s  w as v e ry  e le a rly  “ a 
m o st p ro fitab le  b u sin e ss.” P a g e  dem onstrates that fo r a ll the eonven tio n al 
adm iratio n  fo r our e iv il  serv iee, the [m isle ad in g] aeeounts got v irtu a lly  
no p ro fe ss io n a l serutiny. (p .2 6 8 -2 7 8 )

MOD300006755



For Distribution to C P s

3 ) T e stim o n y  b y  M r. G e rh a rd  A d o lf  W e iss , Institute o f  C h artered  
A eeountants on 7 Fe b ru a ry , 1981, then a le a d in g  praetitioner in  
in so lv e n e y  w ho studied the fig u re s  and eoneluded:

“ I  eonsider T h e  S u n d a y  T im e s  a g o in g  eoneem  as a separate new spaper. 
I f  I  w ere a reee iver o f  T im e s  N e w sp a p e rs, and deeided to elose d o w n  T h e  
S u n d a y  T im e s  instead o f  e o n tin u in g  it, and try in g  to d isp o se  o f  it as a 
g o in g  eoneem , I  sho u ld  expeet a e la im  aga in st m e fo r n e g lig e n e e  as a 
reee iver.”

4 ) T e stim o n y  to the S u n d a y  jo u rn a lis ts  quoted in  B m e e  P age  fro m  M r. 
L e o n a rd  H o ffm a n , Q C  (later a L o r d  o f  A p p e a l), that ap p lieatio n  fo r  
ju d ie ia l re v ie w  o f  the Seeretary o f  State ’s d ee isio n  w o u ld  sueeeed.

2) T h e  f i v e  g u a r a n t e e s

In  G o o d  T im e s ,  B a d  T im e s ,  the ehapter “ T h e  G u aran tees” deseribes the 
m eetin g  on 21 Ja n u a ry  1981 in  w h ieh  M r. M u rd o eh  w il l in g ly  agreed  to the 
fiv e  eond itio n s e m e ia l to e d ito ria l independenee.

G o o d  T im e s ,  B a d  T im e s  sets out the evidenee o f  how , w ith in  tw elve  m onths, 
M r. M u rd o eh  bro ke  a ll these pro m ises. A e e o rd in g  to h is  b io grap h er, T h o m a s  
K ie m a n  he d id  not b e lie v e  them  even  as he w as m a k in g  them .

“You tell these bloody politicians whatever they want to hear, and once 
the deal is done you don’t worry about it. They’re not going to chase 
after you later if they suddenly decide what you said wasn’t what they 
wanted to hear. Otherwise, they’re made to look bad, and they can’t 
abide that. So they just stick their heads up their asses and wait for the 
blow to pass.” { C i t i z e n  M u r d o c h ,  1986, page 238)

On Interference:

I  have com m ented  in  an artic le  in  T h e  G u a r d i a n  sent to the In q u iry  on the 
absu rd ity  o f  M r. M u rd o c h ’s c la im  in  evid e n ce  that I  d id n ’t k n o w  w hat to 
w rite  in  the e d ito ria l co lu m n  and a sked  i f  he w o u ld  p riv a te ly  te ll m e w hat to

MOD300006756



For Distribution to C P s

say. T h is  caricatu re  is  h is  w a y  o f  su g g e stin g  that b re a k in g  h is  p le d ge  to 
respeet the e d ito r’s independent re sp o n s ib ility  fo r p o lie y  is  o f  no  
eonsequenee sinee said  editor (i.e. E v a n s )  d id n ’t have a n y  o p in io n s. T h e  
teehnique o f  the B ig  L ie .  O n  the v e ry  eontrary, in  the seeond h a lf  o f  m y  
editorsh ip  the argum ents w ere eonsiderable.

M r. M u rd o eh  m ade the fo llo w in g  statem ent under oath to this In q u iry :

"T h e  o n ly  tim e 1 rem em ber ever ta lk in g  to M r E v a n s  about p o lie y  w as w hen  
he eam e to m e, shut the do or b eh ind  h im  and said: 'L o o k , te ll m e w hat y o u  
w ant to sa y  and it needn't leave th is  room , but 1 w il l  do i t ’ ," M u rd o eh  to ld  
the in q u iry.

T h is  another fa lseh o o d  and a lu d iero u s one. 1 have ine lu d e d  evidenee in  the 
doeum ents, in e lu d in g  a note fro m  h im  and m y  strong response. A ls o  in  
G o o d  T im e s ,  B a d  T im e s ,  1 have  deseribed a b ra w l on the w a y  to d inner at m y  
hom e.

O etober 1981 -  V e h em e n t argum ents on  m onetary p o lie y . P ro fe sso r Jam es  
T o b in  Seene, G o o d  T im e s ,  B a d  T im e s ,  p age s 383-4.

A ls o  see: page 38 3, re: eeonom ie p o lie y ; p ages 4 2 6 -7  are re levant both  to 
p o litie a l p o lie y  and to M r. M u rd o e h ’s d ireet intervention  w ith  s ta ff  b eh ind  
the b ae k  o f  the E d ito r, w ith  a v ie w  to e h a n g in g  the p o lit ie a l p o lie y  o f  the 
paper as exp ressed  in  editoria ls. In  ad d itio n  to the pressure  not to refleet 
eritie ism s o f  the go v e rn m e n t’s eeonom ie p o lie y , there w as a denuneiation  o f  
the E d ito r  (a g a in  b eh in d  the b a c k  o f  the E d ito r )  fo r  a llo w in g  the leader o f  the 
R a il  U n io n , M r. R a ^  B u e k to n  to put h is  p o in t o f  v ie w  on Ja n u a ry , w h ieh  w as  
fo llo w e d  on the 12™ o f  Ja n u a ry  w ith  a re p ly  headed, “ W here  R a y  B u e k to n  
got it w ro n g .” M r. M u rd o e h  objeeted to T h e  T im e s  p ro v id in g  a p la tfo rm  fo r  
v a rie d  v ie w s. T h e  pressure  w as insistent to p la y  dow n the rise  o f  the S o e ia l 
D em o eratie  P arty, and d o w n p la y, or even  suppress, new s that w as bad fo r  
the governm ent.

In stm e tio n s to staff, evideneed fro m  G o o d  T im e s ,  B a d  T im e s  page 4 3 2 , 19 
A u g u s t  m em o fro m  M a n a g in g  D ire e to r M r. G e ra ld  L o n g  (in e lu d e d ), w ho  
w as the m a in  m outhpieee fo r M r. M u rd o e h ’s pressures to have h is  v ie w s  
refleeted in  the new spap er rather than those o f  the e d ito ria l board.

th

MOD300006757



For Distribution to C P s

January 4*- 5*, 1982 Murdoch complained about leftist headlines -  again, 
not to the Editor, but to an Exeeutive Editor (headline in point: EEC snubs 
Reagan over Poland). Good Times, Bad Times, page 426

January 7* -  RM tells Editor he has no eonvietions (memo ineluded). Editor 
replies, doeumenting the eonsistent polieies of the paper.

February 23‘̂‘̂ -  Again, Editor insists there is a elear line of poliey.

Instmetion to Editor in front of Advertising Direetor: to eut spaee for 
business news and give it to sport. Good Times, Bad Times, page 416

C o n fr o n t a t io n  o v e r  P o lis h  c o u p

Instmetions to staff, page 449. The late Frank Johnson, eolumnist, on how 
Mr. Murdoeh ealled him to his room, having left a message at the House of 
Commons that Mr. Johnson should eall Mr. Murdoeh -  again, an 
advertisement that the proprietor was instrueting staff direetly.

Page 450 -  Johnson said, “1 don’t like diseussing sueh things when the 
editor is not here.” Aeeording to Johnson, Murdoeh replied, “That’s just why 
we are diseussing them.” Mr. Murdoeh denouneed our eoverage of rebellion 
in Eastern Europe. Johnson said the paper had done a lot of work on Poland. 
Aeeording to him, Murdoeh said, “All over the plaee.” In faet. The Times 
had seored a speetaeular eoup in providing the first narrative of how the 
military in Poland took over the government and held Mr. Eeeh Walesa 
hostage. On the day of publication, Mr. Murdoch sent for the Editor and 
dismissed the eoverage, though it was a worldwide seoop. He turned to the 
Sunday newspaper whieh had a paragraph or so from Poland, slapped his 
hand over it, and said, “That’s all you need on Poland.”

B u d g e ts

It’s impossible to run a newspaper independently without an agreed budget 
and freedom within it to deeide editorial priorities. This was why we had 
made an important point of it in the statement to the press on January 22, 
1981 (eopy of the fiill text is ineluded): “The board of Times Newspapers 
Etd. is to be responsible, after eonsultation with the Editors, for fixing an 
annual budget for editorial spaee and expenditure. The Editors are to be

MOD300006758



For Distribution to C P s

responsible for the alloeation of spaee between editorial and advertising day 
by day, within the strategie framework set by the Board.

The Editors will eontinue to make all appointments to the joumalistie staff, 
subjeet to the eonstraints of the editorial budget.”

Throughout 1981-2 the Editor asked for a budget time and time again, 
direetly to Mr. Murdoeh and also through Mr. Eong. No budget was ever 
produeed. In the doeumentation is supporting evidenee that he eluded giving 
the neeessary budget.

Doeumentation ineludes direet instruetions from RM on 16 September 1981 
that the managing direetor must approve every expenditure and all private 
phones were to be withdrawn. Oetober 29, protest by Editor: “... sinee 1 
started here 1 have been flying blind. 1 have had not a single figure.”

Page 116 -  History of The Times “The failure to agree with the editor the 
proper budget alloeation eompounded these problems, although Murdoeh 
refuted Evans’ elaims.” He quotes Mr. Murdoeh as saying “Evans got 
budgets all the time.” This was untrue, as the doeuments eonfirm.

It was very eonvenient to Mr. Murdoeh to have evaded agreeing on a budget 
despite persistent requests for this artiele of the guarantees to be fulfilled, 
beeause it enabled Mr. Murdoeh later to elaim that 1 had exeeeded the non­
existent budget.

T it le s

The speeifie undertaking he agreed to was that any future sale of the titles 
would require the agreement of the majority of the National Direetors 
(paragraph 89, Times Holding Board). In February 1982, the editors of The 
Times and Sunday Times diseovered that the titles had been transferred to 
News International by the deeision of an illegal board meeting on 16 
Deeember 1981. The editors asked for the minutes of the meeting, and 
reeeived them only on the 16* of February. The minutes reeorded 
transaetions that had not taken plaee, resolutions that had not been passed. 
This was a elandestine meeting attended by only 2 of the 9 direetors, who 
did not form a quorum. One of those direetors was also on the Boards of 
News International and Times Newspapers, a elear eonfliet. (See Good 
Times, Bad Times, page 482.)

MOD300006759



For Distribution to C P s

A  n o te  o n  “ T h e  In s u r r e c t io n ”

I received an email from Mr. Fred Emery, former Home Editor of The Times, 
protesting Mr. Murdoch’s denial of Emery’s testimony that Murdoch said 
that the guarantees were “not worth the paper they were written on.”
Mr. Emery writes:
“... he used his new flavour word 'insurrection' twice — once relating to the 
Scottish Sun, were he to pressure them now to back off backing the SNP— 
and, falsely, to place the word in my mouth. 1 did not say it, and therefore it 
cannot be —as he also claimed in his witness statement —the reason why you 
had to be let go! As 1 have consistently stated since 1981, to you and others,
1 certainly told Murdoch of some of the chaos at The Times. But more 
importantly -  which he told Eeveson he could not recall -  was our exchange 
over his undertakings to Parliament not to remove an editor without the 
consent of the independent directors. As recently as 2007,1 repeated this in 
an interview with the pre-Murdoch Wall Street Journal. The History of The 
Times by Graham Stewart which you've doubtless seen carries a fuller 
version pp 102-3, including my telling Murdoch of the problems Douglas 
Home might face with the home reporters. Maybe that was the 
'insurrection' he was worried about!! (I've told Eeveson RM was egregious 
about the NUJ strike which broke Ken Thomson's back — it lasted one week. 
RM claimed it was three months!)

1 certainly had some staff opposition to the changes 1 made at The Times, but 
Mr. Murdoch and his General Manager Mr. Gerald Eong were the prime 
creators of what chaos there was. They suddenly issued an ultimatum -  one 
never discussed by the Board -  The Times would be closed without major 
redundancies.

It was a fair demand of the clerical unions, but less so of the journalists.
They asked me to seek 25 voluntary redundancies and specified the general 
terms. 1 did. Four days later Murdoch withdrew those terms and his general 
manager, without first mentioning it to the editor, met with the journalists’ 
chapel and added another ten to the redundancies, 35. The escalation and 
confusion of the threat to close down the paper was a severe blow to morale.

Historian Stewart on the chaos created by Mr. Murdoch:

MOD300006760



For Distribution to C P s

“Therefore RM and the senior management could hardly absolve 
themselves. Murdoch had told Evans to bring in new blood and 
frequently suggested expensive serializations... When the costs... 
reached the accounts he then blamed Evans for his impmdence... The 
failure to agree with the editor a proper budget allocation...

Murdoch’s own manner at this time, frequently swearing and being 
curt with senior staff, contributed to the unease and feeling of 
wretchedness... the brinksmanship to bring about a level of tension 
clearly had negative effects on morale within the building.”

C ir c u la t io n  lie

Mr. Murdoch, after my departure, began a eampaign of defamation and 
disinformation of whieh the Inquiry had a sample. For instanee. The Times 
earried a report quoting him as saying the Evans editorship was marked by a 
deeline in eireulation. This was verifiably untrue. The Times then refused to 
publish a letter from its former editor referring to the doeumentary evidenee 
that it had published a falsehood. The Times refused to publish the letter. 
Subsequently, it was rebuked by the then Press Couneil.

Sydney Morning Herald, 19 November 1983. Statement by Mr. Murdoeh 
during a Q and A interview with Terry MeCrann:

“... the real test is that the paper has gone up 30 per eent in eireulation sinee 
he [Evans] left. Well, 28 per eent. ft didn’t go up at all while he was here.”

From the News Corporation Eimited 1981 annual report:

The results of [Evans’] energetic editorial program have been extremely 
gratifying. There have been virtually no complaints. With no promotion, 
circulation has begun to move upward, from 276,000 a t  th e  tim e  o f  th e  
ta k e o v e r  to  m o re  th a n  300,000 to d a y .”

C o m m e n t a r y :  T h e  la te  M r .  H u g o  Y o u n g  on  e ffe ct o f  R u p e r t  M u r d o c h ’ s 
ta k e o v e r  o f  T im e s  N e w sp a p e rs , a r t ic le  s u p p lie d  fr o m  B r it is h  J o u r n a l is m  
R e v ie w .

Harold Evans

MOD300006761


